"Spēļu ellītes" spožums un posts

Ikviena valsts, kuru esam apmeklējuši, vēlāk mums asociējas ar noteiktiem ēdieniem, tradīcijām, kultūras pieminekļiem vai pat atsevišķām pilsētām. Neparasti, taču reizēm asociācijas saplūst un, esot kādā konkrētā vietā, vairumam tūristu atmiņā uzplaiksnī vai nu lasītais, vai pašu acīm redzētais kādā citā valstī. Ar mani tā atgadījās Vācijas dienviddaļas pilsētā Bādenbādenē (Baden – Baden). Neoficiāli šo pilsētu pat dēvē par vācu „Lasvegasu”. Pirmais un galvenais iemesls, kas mani pamudināja doties tālajā ceļā uz Vācijas dienvidiem apmeklēt Bādenbādeni, bija vairākkārtēja viesošanās Hesenes pavalsts galvaspilsētā Vīsbādenē. Tās spožums un bagātība pamanāma gandrīz visā, sākot no Vīsbādenes vecpilsētas arhitektūras un acis žilbinošajiem smalkajiem veikaliem, beidzot ar operai līdzīgo kazino ar lielajām kolonām un stikla kupolu jumta vietā. Otras tādas pilsētas, izņemot vēl Bādenbādeni, visā Vācijā neatrast kaut vai tādēļ, ka Otrā pasaules kara laikā, kad ārkārtīgi cieta ne vien civiliedzīvotāji, bet tika sagrautas arī visas lielākās un skaistākās šīs zemes pilsētas, amerikāņu armijas karavīri nolēma Vīsbādeni pasaudzēt, lai pēc kara viņiem būtu vieta, kur izklaidēties. Lai cik paradoksāli tas nešķistu, šīs pilsētas veiksme slēpjas tās milzīgās „spēļu elles” jeb kazino eksistencē. Karavīri bija nolūkojuši tieši šo vietu, kur, spēlējot ruleti un baudot dzērienus kazino smalkajā restorānā, varētu aizmirsties. Protams, kazino pievilina maksātspējīgos tūristus un izvilina lielu naudu no viņu kabatām vēl aizvien. Agrāk, kad atkarību veidu bija mazāk, uz Vīsbādeni bariem plūda cilvēki, kas tieši ar ruletes palīdzību vēlējās aizmirsties vai vienkārši izmēģināt veiksmi. Liela daļa no viņiem, uzzinājuši, kādas ir izjūtas, ka, pirmo reizi pie ruletes galda esot, piemeklē saldā, bet bīstamā „iesācēja veiksme”, tā aizrāvās, ka nereti paspēlēja visu. Viņu vidū 19. gadsimta vidū bija arī trūcīgais krievu rakstnieks Fjodors Dostojevskis, kas tieši šai pilsētā ātri kļuva slimīgi apsēsts ar ideju laimēt lielas naudas summas un beidzot izkļūt no posta, kaut gan realitāte bija pavisam cita. Šodien jau uz Vīsbādenes robežas atrodas milzīgs ekrāns, kur redzama slavenā kazino reklāma un ziņas, cik lielas naudas summas tur var laimēt. Tieši kazino ir vislielākais un lepnākais nams visā pilsētas vēsturiskajā centrā, kuram garām paiet laikam ir neiespējami. Tikpat iespaidīgs, kā šī ēka, ir arī tās pagalms ar skaisti kopto parku un milzu strūklaku tā vidū. Pat opera, kas kazino ēkai atrodas gluži blakus, salīdzinājumā ar to ir maza un nenozīmīga. Savukārt „vācu Lasvegasā” jeb Bādenbādenē atrodas veseli divi kazino nami. Lai to spēļu zālēs varētu ieiet, obligāti nepieciešams atbilstoši saģērbties. Dāmām jābūt greznā vakarkleitā vai kostīmā, bet kungiem − uzvalkā ar kaklasaiti. Taču ja par ģērbšanos esat piemirsis, nav liela bēda, jo nepieciešamo apģērbu kazino garderobē par samērā lielu naudas summu var iznomāt. Šodien pārsvarā uz Bādenbādenes kazino dodas ārkārtīgi bagāti rietumvalstu un Amerikas uzņēmēji, kā arī krievu jaunbagātnieki, no kuriem liela daļa ir mafijas pārstāvji. Īpaši vakaros, tur tuvumā esot, tik bieži var redzēt Vācijai netipiski grezni ģērbtas dāmas un kungus, kas, šķiet, „izkāpuši” no kādas filmas vai romāna. Šķiet, vienīgā būtiskākā atšķirība starp minēto Amerikas pilsētu un Bādenbādeni ir tā, ka otrajā nav iespējams vienas nakts laikā izšķirties un no jauna apprecēties. Lai aplūkotu skaistās un vilinošās kazino telpas, nav jābūt ne bagātniekam, ne mafijas krusttēvam. Dienas laikā abus Bādenbādenes kazino un senatnīgos firstu parkus ap tiem apsēduši tūristu pūļi. Parkos, protams, sastādīti tikai izmeklēti augi, to vidū arī palmas un bambuskoki, kuriem Dienvidvācijas klimats šķiet ļoti piemērots. Savukārt parku tuvumā atrodas vairāki mazi, izsmalcināti veikaliņi, kur kungi savām pavadonēm var iegādāties par greznam nieciņam vai rotaslietai. Blakus kazino atrodas arī bezgala skaista, griestu gleznojumiem rotāta dzērienu halle ar plašu koridoru, kas atvērta katru dienu, kā arī rozēm apaudzēta maza nojumīte atpūtai. Sevišķi jauki tajā uz soliņa pasēdēt un skatu uz pilsētu vērot tieši karstā laikā. Arī pašās kazino ēkās brīvi ieiet var ikviens, izņēmums ir tikai spēļu zāle, kuras durvis ļaudīm, kas netaisās sēsties pie ruletes galda, ir slēgtas. Marmora statujas, milzīgās kolonas, griestu greznojumi jeb freskas vienkārši apžilbina. Kā atklāj abu minēto pilsētu nosaukumi, tajās iespējams ne tikai sēsties pie ruletes galda, bet arī uzlabot vai atgūt veselību. Gan Vīsbādenes, gan Bādenbādenes centrā pilnīgi bez kāda nožogojuma atrodas karstie avoti, kuru sāļajam un karstajam ūdenim it kā piemītot dziednieciskas īpašības. Ierodoties pilsētā aukstā laikā, kad termometra stabiņš noslīdējis uz nulli vai pat vēl zemāk, šos avotus var pamanīt jau pa gabalu pēc biezajiem, baltajiem tvaikiem. Nomazgāt rokas avotos gan būs grūti, jo parasti to ūdens ir samērā karsts. Taču, ja ir nopietnas veselības problēmas, var izmantot dažādu atpūtas namu jeb sanatoriju sniegtos pakalpojumus, sākot ar peldēm baseinā, beidzot ar dažādām ārstnieciskām vai skaistumkopšanas procedūrām. • Vīsbādenē un Bādenbādenē kazino bez ruletes tiek piedāvāti arī vairāki citi spēļu veidi uz naudu. Vienīgais izņēmums ir tā saucamā krievu rulete − tā Vācijā nav spēlēta nekad. • Vīsbādene un Bādenbādene ir vienas no visas Rietumeiropas pašām slavenākajām kūrortu pilsētām. • Vislielākais, vissenākais un visskaistākais Rietumeiropas kazino atrodas Bādenbādenē. • Ārstnieciskās un skaistumkopšanas procedūras Bādenbādenē ir vienas no visdārgākajām, kādas pieejamas Vācijā vispār.