Pēc ieteikumiem - mazliet par Ķīnu

Mazliet runājot par Ķīnu ... radīts un pirmlasījumus piedzivojis raksts iz dienasgrāmatas no 2007.gada 25. oktobra *** khe khe khe ... nu i uzdevumu izdomāju pati sev - mazliet parunāt par Ķīnu :D diez, kā to vispar var izdarīt - mazliet parunāt par miljardu valsti? :D bet nu ... par miljardiem, un tikai bikucīt ;) kā un kapēc nokļuvām pāris cilvēki Ķīnā? vislabākā ideja kā turp nokļūt - ļaut kādam no draugiem kādā vientuļā vakarā mazliet iemalkot laba vīna un painteresēties, kas tas ir - Trako cenu dienas Stokmanī ... alkahols mazliet atbrīvo smadzeni un tikai atbīvojies cilvēks spēj pieņemt ātrus lēmumus un piedevām vēl pārliecināt vēl pāris saprātīgus cilvēkus uz šīm trakajām idejām ... Tā arī nolēmām doties uz Pekinu ... iepirkām biļetes (meitene, kuru aizsūtījām pēc biļetes, nostāvēja gan rindā pēc tām visu dienu) jau laikus - 4 mēnešu pirms brauciena, tā kā maršruta plānošanai, vīzu kārtošanai, pošu saņemšanai mums laika bij atliku likām :) par to, ko redzējām - cik daudz, cik skaisti utt., šoreiz nerunāšu ... tagad no sākuma jau ieteikumi citiem - uz ko sagatavoties tur esot ... pirmais droshi vien - neticiet tik dikti tam, ko meteo lapaas raada par Ķīnas laikapstākļiem, precīzāk sakot, temperatūru ... tā kā bijām augusta otrajā pusē Pekinā, tad vidējā temperatūra, kas mūsu uzturēšanās laikā turējās ap +33 grādiem ... bet tas fiilings bij vismaz uz kaadiem +38+40 (jo īpaši kad pa dienu oficiāla informācija klāstīja, ka laukā ir tikai +35) ... apzīmējums "svīstu kā cūka" ir visprecīzākais šādā situācijā (lai gan tas jau protams katram indivīdam savādāk, bet kad fiziski aktīvi kaut kur kustas - tad visi tomēr ir vienādi) ... tiem, kas nāk nav raduši staigāt, bet, gribot izbaudīt īsto vietējo ļaužu dzīvi tieši ejot kājām, no sākuma būs grūti aprast ar attālumiem - uz kartes viss šķiet diezgan tuvu, viena vai divu kvartālu attālumā, taču pirmās divas dienas tie kvartāli šķiet sassodīti lieli .... taču, pie visa pierod, un to, ko pirmajā dienā būsiet gājuši 30 minūtes, trešajā jau veiksiet 15 minūtēs :) un protams, manuprāt, vidēju un lielu attālumu veikšanai piemērotākais transporta veids ir taksis - neapšmauks, jo vienmēr būs ieslēgts skaitītājs... protams, ja dzīvojat metro tuvumā, tad ar metro kā visur citur pasaulē - ātri, ērti, lēti tiksiet no punkta A uz punktu B ... taču, ar takšiem var būt mazxa problēmiņa ... lai arī kā ķīnieši nemēģinātu pasauli pārliecināt, ka visi sabiedriskajā pakalpojumu sektorā cītīgi mācās angļu valodu, lai olimpiādes apmeklētāji justos labi 2009.gadā Pekinā, tomēr var gadīties, ka taksometra šoferis, ieraugot jūs balsojam ietves malā, pie jums tomēr neapstāsies, bet panjems tālāk balsojošo ķīnieti ... vai trauksies jums garām un pat to ķīnieti neņems, braucot garām rādīs žestus, kas apliecina, ka nevar nevienu paņemt, lai arī šajā brīdī ir brīvs .. vai, apstājies un vēlējies jūs 'pavest', apskatījis karti, kur gan ielu nosaukumi, apskates objekti un pat jūsu viesnīca ir atzīmēta un aprakstīts viss angļu un mandarīnvalodā, tomēr ķīniski jums dikti skaidros, ka nezin vai nesparot kurp jums jānokļūst ... nu visādi var gadīties ... bet tapēc jau mēs dodamies ceļojumā, lai saprastu, kā tas ir - tur dzīvot , kā arī, mazliet, kā tas ir - būt par svešo ... ģērbties vajag viegli un ērti ... protams nepārkāpjot elementāras pieklājības normas ... nu jā, daudzi ir rakstījuši par vietējo blenšanu uz baltajiem .. bet pie tā ātri pierod, ja pēc rakstura nav īgņa vai cimperlīga blondīne ... uzmanībs pievēršanas top elementi? super īsi šorti, jo īpaši sieviešu garderobē ... un ja daba ir apveltījusi ar krūtīm vismaz no B izmēra tālāk uz alfabēta vidu - nu tad ziniet - esat ļoti jaukas būtnes, kas dažādojusi, iekrāsojusi ķīniešu vīriešu ikdienu un sieviešu interesi :) ziemeļķīnas daļā, pie kuras piederās gan Pekina, gan Xianja, kaamelizētus sienāžus nemanījām virtuves piedāvājumā ... tradicionāli piedāvājumā bija rīsi ar dažādām gaļām ananāsu mērcē, vai puravu mŗcē, vai citronu mērcē utt ... vai pelmeņi ar dažnedažādiem pildījumiem ... un vietējais aliņš , kam tomēr, kā secinājām, tikai nosaukums vietējais, bet recepte tomēr šķiet vācu ... :) intresants novērojums - nebrīnieties, ka piedaloties kopīgā ekskursijā ar ķīniešiem pēkšņi jūs pārņems sajūta, ka laikam esat iekāpis ne tajā autobusā, jo pirmo pusstundu-stundu komunikācija norit tikai ķīniski ... un kad grupas vadītājs pienāks klāt un jautās, vai jūs runājat, saprotat ķīniski, gaidīs arī apstiprinošu atbildi ... un būs izbrīnīts, ka tomēr pateiksiet - nē, nerunājam, nesaprotam :) mums jocīgs šķiet fakts - kā var uzdot šādu jautājumu, viņiem - kā var nezināt valodu, kurā runā ~1/5 daļa pasaules :D taču ķīnieši ir jauki un sirsnīgi ... vismaz mums pa ceļam gadījās tādi ... ak jā, nevarētu teikt ka viņi ir uzmācīgi (atskaitot tos, kas vaktē tūristus uz Lielā Ķīnas mūra), drīzāk viņos mīt komersanta gars ... ikdienišķa lieta būs, ja ik pa kādai stundai kāds jūs mēģinās uzrunāt, lai arī spēj pateikt tikai 'hallo' ... nu labākā gadījumā vēl "where are you from?" ... tikai šķiet 2 ķīnieši no visiem, kas mēģināja noskaidrot 2 nedēļu laikā, no kurienes mēs esam, zināja , kas ir Latvija ... lielākā daļa zināja kas ir Eiropa ... bet izskaidrot visvieglāk, kur Latvija Eiropā atrodas ir, ja pateiksiet - blakus Krievijai ... tad vinji izsauksies, o, tas ir blakus Mongolija! ... un tad tā gudri var izstāstīt - pa vidu krievija, blakus pa labi uz leju Mongolija un Ķīna, bet pa kreisi uz augšu - Latvija ... tad noteikti viņi sapratīs, no kurienes jūs esat, jo pateiks - tas ir ļoti tālu, Latvija .. 8) ja esat ieplānojuši braukt ar vilcienu no viena reģiona uz otru, rēķinieties, ka biļetes vismaz augustā nopirkt nemaz nav tik vienkārši, jo vēl ir tūrisma sezona, kā arī tuvojas studiju atsākšanas laiks un jaunieši no laukiem un mazpilsētām dodas uz savām univertitātēm ... nu piemēra pēc, Xianja (pilsēta aptuveni 800 km no Pekinas virzienā uz valsts centru) ir aptuvei 3 Latvijas iedzīvotāju lielumā un tajā ir aptuveni 70 augstākās mācību iestādes ... vēl viens funktieris - bieži vien prasot palīdzību viesnīcā esošajam tūroperatoram iegādāties vilciena biļetes, sākumā viņi nemaz nepiedāvās sēdietas vilcienā (ir 4 veidu vagoni - hard sitting, sowt sitting, hard sleeping un soft sleeping), jo domā, ka ārzemnieki sēdvietas neizmanto lai pārvietotos ... jā, ir diezgan pagrūti, ja visu nakti jānosēž uz aptuveni tikpat cietiem sēdekļiem, kādi mums tagad LV ir tajos glaunajos vilcienu vagonos, taču, ja ir vēlme aizbraukt, visu ko var izmēģināt (protams, otrreiz ar hard sitteriem mēs nebraucām) :D mūsu ieteikums tomēr biļetes ļaut palīdzēt iegādāties tūroperātoram (nu kas ir 5 eiro par pakalpojumu), jo dzlezceļa stacijā būs pagrūti pik-laikā nopirkt biļetes pašam ... bet, ja gribas riktīgi pa ekstrēmo - tad tik uz priekshu ;) ak jā ... kārtība šajā valstī tomēr ir ... piemēram, uz peroniem neviens no lieka nevazājas ... aptuveni stundu pirms vilciena attiešanas stacijā noteiktās uzgaidāmajās telpās sākas rindas ieņemšana, lai tiktu uz peronu - proti, telpā ar tablo parādās, uz kuru vilcienu sākas nosacīta 'iečekošanās' - stāvēšana rindā, lai dotos uz peronu, un aptuvei kādas 10-20 minūtes pirms vilciena attiešanas atverās šauri vārtiņi (kā pie mums dodoties uz koncertiem), lai visa tā masa sāktu stumdīties un grūstīties uz vilcienu ... tas ir to vērts piedzīvot ... toties, šaubos, vai uz vilcienu sliedēm staciju teritorijās kāds piedzērājies indivīds kaut reizi būtu sabraukts par satiksmi runājot, nevar nepieminēt, ka brauc šie kā traki - un neatkarīgi no tā, vai tu esi autovadītājs, vai velosipēdists, vai rikša ... taču - 2 ndēļu laikā tā arī nevienu CSN nemanījām :) par kārtību un tīrību vēl runājot - ielas ir tīras ... un sētnieku dienests tur strādā godīgi savas 8 stundas (vai cik nu tur) ... un tualetes ir bez maksas ... taisnība - tualetes papira 99% gadījumu tur nav, toties strādā kondicionieri :) un wc ir ar zvaigznēm ... nu ko vēl šajā vakarā vēl pateikt par sadzīvi Ķīnā? varbūt to, ka, dodoties turp, neņemiet daudz mantu līdz ... netīro apģērbu vienmēr var izmazgāt ... bet esot Ķīnā noteikti sapirksieties visādus sīkumus vai lielākus pirkumus, kuriem vieta somā/čemodānā tomēr jārezervē ... nu jā, var jau protams tur[pat uz vietas nopirkt kādu brendētu kruto čemodānu ;) ir dzirdēti dažādi nostāsti, kā letiņi no Ķīnas brauc ar dauziem jauniem čumadāniem bagāžā :D hmm ... nu jau jau pieskāros pirkumiem, tad - nu jā ... mēģiniet viesnīcu izvēlēties tuvāk vecpilsētai ... lai gan lielajās pilsētās tās vecpilsētas tādas nosacītas .... viens ir lielie un nozīmīgie sakrālie objekti vai karaliskās pilis utml. vietiņas, kas ir spožas, atrestaurētas, ar tūristiem aplipušas ... bet pavisam kas cits ir vecpilsētas daļas, kur dzīvo joprojām vietējie iedzīvotāji savās tradicionālajās dzīvojamajās mājās ... parasti tie ir noslēgta tipa īpašumi - ielas mājā veikaliņš nu iekārtots, vai arī, ja nav mājas, tad ir tāds kā žogs-mūris, aiz kura norit ikdienas sadzīve ... nu, daudz par šādiem mitekļim ir aprakstīts gan cveļvežos, gan kultūrvēstures grāmatās .. tur kur kāds eksemplārs īpaši saglabājies - tas pat minēts kā apskates objekts .. taču ikdienā šie vecpilsētas rajoni izskatās latviski sakot kā pēdējie bomžatņiki ... un tur ir tas šarms ... :) ieliņas supršauras, taisni jābrīnās, kā 2 auto tur psēj izmainīties vitām, jo cilvēku ir kā skudras skudru pūznī - tik daudz un tik biezi .. āra tirdzniecība un kafejnīca zeļ un plaukst (lai gan brīžiem nav saprotams kā ar tiem niekiem kaut ko vispār var nopelnīt) ... bet nu atpakaļ pie tirdzniecības ... tātad - pārsvarā tikai šādās vecpilsētās ir šie feinie tirdziņi, kur nopirkt t.s. autentiskos suvenīrus - tējas, zīda izstrādājumus, isādus sadzīves priekšmtus - gan jaunus, gan a ļa vecus... te ir iegādājami arī tā saucamie rolleksa pulksteņi un vutona somiņas ... kas nu kuram tīkamāks :) .. taču jāiepērkās ar kaulēšanos ... tas tomēr ir patīkams process ... un ja gadās tādi patīkami kaulētāji pretī, tad, izčekojot citur cenas un saprotot, ka somiņa iegādāta diezgan dārgi (maz nokaulēts), tik un tā par to nav rūgtuma, jo tas kaulēšanās process - komunikācija ar pārdevēju ir deusi tik daudz patīkamu emociju, tik daudz ir uzzināts par populārākajiem brendiem Ķīnā, par modi, attieksmi, idejām, vēlmēm ... šādi patīkamie kaulēšanās procesi šķiet mums gadījās kādi divi ... bet tās meitenes - pārdevējas mēs , domāju, atcerēsimies ilgi ... ok .. šovakar pietiks ... varbūt kādu citu vakaru vēl izdomāsu ko nebūt izziņot par Ķīnu :*