Vieta, kam pieskāries Dievs

Nevaru nociesties, potenciālajam lasītājam ko sīkāk nepastāstījusi par kādu zvejnieku ciematu Ziemeļaustrumspānijā, Katalonijas (Cataluña) autonomajā reģionā, Kosta Bravas (Costa Brava) kūrortā uz Kreusa zemesraga (Cap de Creus). Runa būs par iepriekšējā stāstā jau pieminēto Kadakesu (Cadaqués). Tā ir vieta jeb miests ar nelieliem, balti krāsotiem namiņiem, šaurām, līkumainām gājēju ieliņām, mazām, romantiskām kafejnīcām, veikaliņiem un vairākiem desmitiem koka laivu Vidusjūras piekrastē. Šis zvejnieku ciemats celts uz klintīm, tāpēc par to pārvietoties ar auto faktiski nav iespējams.

Ģēnijs jeb vistrakākais no trakajiem izglābj Kadakesu

Visvairāk par Kadakesu zinās stāstīt ar mākslas vēsturi saistīti cilvēki, jo tā ir vieta, kur vasarās bieži mēdzis uzturēties viens no visslavenākajiem un arī visskandalozākajiem spāņu gleznotājiem Salvadors Dali (Salvador Felipe Jacinto Dalí i Domènech, Marqués de Púbol). Viņam mazais ciemats tā iepaticies, ka ģēnijs nolēmis šeit uzcelt vasaras rezidenci, kas izskatās gandrīz tikpat sirreāla kā viņa gleznas. Tagad S. Dali mītnē, kas sastāv no vairākām cita citai blakus uzceltām un savienotām nelielām, baltām ēkām ar milzīgām akmens olām uz jumta, iekārtots viņa muzejs. To var apskatīt, tikai iepriekš piesakoties, jo muzejs vienmēr ir apmeklētāju pārpilns. No ēkas paveras skaists skats uz Portligatas (Port Lligat) līci un pīnijām.

Kadakesu, ja šeit nebūtu dzīvojis S. Dali, droši vien piemeklētu līdzīgs liktenis, kā lielu daļu ciematu Vidusjūras krastā, kur mazās zvejnieku mājiņas tika nojauktas un to vietā uzceltas daudzstāvu viesnīcas. Var teikt, ka ģēnija dēļ tagad tā ir viena no gleznainākajām vietām Spānijā, kas vilina ne tikai ceļotājus, bet arī māksliniekus, kuri, noslēpušies kādā ēnainā vietā vai arī izgājuši krastmalā, mēģina iemūžināt kādu no ēkām vai dabasskatiem.

Gandrīz kā no putna lidojuma

Vislielākā ēka Kadakesā, kas uzcelta pašā augstākajā pilsētas vietā un ko var redzēt gandrīz vai no visiem skatu punktiem, ir Svētās Marijas katoļu baznīca (la Iglesia de Santa María). Dievnams būvēts 17. gadsimtā gotikas stilā, izmantojot arī citu stilu elementus; tā lepnums ir baroka stilā veidotais, apzeltītais koka altāris. Vietējie uzskata par brīnumu to, ka baznīca Spānijas pilsoņu kara laikā ir palikusi neskarta. Kad pa stāvu ieliņu līdz tai tikts, acīm paveras brīnišķīgs skats: pie Dievnama ieejas aug divi lieli dzīvības koki, bet netālu ir nožogojums, kam, pieejot klāt, var skatīt pārējās pilsētas ēkas kā no putna lidojuma. Nedaudz tālāk, gandrīz rokas stiepiena attālumā var redzēt neskaitāmus sarkanu dakstiņu jumtus, ziedošus, eksotiskus kokus un, galvenais, Vidusjūru, kur skaidrā un saulainā laikā pa viļņiem slīd sērfotāji, bet brīdi pirms vētras nav redzama neviena dzīva dvēsele. Tas ir neticami, cik ļoti šī vieta mainās dažādos laika apstākļos. Man to gadījies redzēt gan siltā, saulainā dienā, gan arī vētras un negaisa laikā.

Romantikas un kaut kā garšīga meklējumos

Īpašo noskaņu Kadakesā rada ne tikai daba un daudzie suvenīru veikaliņi, kuros var nopirkt dažādu S. Dali gleznu reprodukcijas gan pastkartes, gan plakāta lielumā, bet arī kafejnīcas. Pārsvarā cilvēki tur uzturas un bauda ēdienu ārā, svaigā gaisā. Noteikti ieteicams nogaršot svaigi spiestu apelsīnu sulu, bet, ja kārojas kas stiprāks, tad pasūtiet dzērienu ar nosaukumu „Cremat”. Tā sastāvā ir rums, kafija, svaigi spiesta citronu sula, kanēlis un citas garšvielas. To pirmie sākuši maisīt kataloniešu jūrasbraucēji 19. gadsimtā. „Cremat” jādzer karsts. Tas ir viens no Katalonijas autonomā reģiona nacionālajiem dzērieniem. Jābrīdina, ka viesmīļi saprot tikai spāņu valodu un dažs varbūt vēl pāris vārdu angliski. Savdabīgo noskaņu šais kafejnīcās veido arī daudzās tur eksponētās gleznu reprodukcijas un fotogrāfijas, no kā vairumam ir saistība ar S. Dali. Savukārt bagātajiem ļaudīm Kadakesā ir iespēja izklaidēties vienīgajā turienes kazino „Amistrat”.