I love New York

Ar vācu tūrfirmu DerTour apceļojām abus Amerikas krastus. Pagājušā rudens ceļojumā redzējām Ņujorku, Niagāras ūdenskritumus (arī no Kanādas puses), Pensilvānijas arhaisko holandiešu kopienu, Vašingtonu, Losandželosu, Palmspringsu, Lielo, Braisa un Glena kanjonus, Jošua koku un Zion nacionālos parkus, Havasu un Pauela ezerus, Uguns ieleju, bet ceļojums noslēdzās Lasvegasā. Kopumā pabijām 13 štatos. Tas bija fantastiski, redzēt vareno un bagāto Ameriku no dažādiem rakursiem. Šoreiz pasūtījuma raksts ar praktiskiem padomiem par Ņujorku. Šis ir mans nelielais un varbūt subjektīvais ieskats pasaules pilsētu pilsētā. Priekštatam iesaku rakstu Impro mājas lapā: http://www.impro.lv/default.asp?selected=articles&artId=CPAMERIKA11 un apskatīt, ko tūrfirmas piedāvā Ņujorkas apskatei. Mēs Ņujorkā bijām tikai 2,5 dienas, kas ir ļoti, ļoti maz. Atrodoties NYC, noteikti vajag karti. Līdz iebraukšanai var izmantot internetā atrastu karti. Nakšņojām Wellington hotel 57 Str. at 7. Ave, kuram gan ir tikai 2*, bet civilizēts un lēts – to iecienījuši vācieši. Pirmajā vakarā apskatījām Manhetenu no augšas no Rokfellera centra (ap 18$), jo tur mazāka rinda nekā Empire State Building un skaistāka pakāje ar Prometeja skulptūru. Ieeja no 50 Str starp 5 un 6 Ave, kur sarkanais paklājs. Pastaigājām pa 5 Ave – iepirkšanās avēniju (padārga, bet zīmolu tirdzniecība) līdz bibliotēkai, tad apmeklējām Ņujorkiešu lepnumu - Grand Central Station uz 42 Str at Park Ave, kurā noteikti jāieiet iekšā, lai redzētu foršo pulksteni, un devāmies uz NYC sirdi - Taimskvēru, kurš naktī ir superīgs. Atskatoties redzama Crysler Building smaile. Otrajā dienā mums bija ekskursijas pa Manhetenu un Bruklinu. Var izmantot City sighting (skat. pielikumu), no kura jebkurā pieturā var izkāpt un ar nākamo busu tūri turpināt. Braucām (vācu tūroperatora maršruti) pa Central Park West uz ziemeļiem gar Centrālo parku, gar Columbus Circle, Metropolitēna operu, Džona Lenona dzīvesvietu - māju Dakota, bija neliela pastaiga pa Centrālparku gar Jackie Onassis Reservoir, turpinājām braucienu pa Hārlemas labākajām ielām, pa 5 Ave atpakaļ, gar Empire State Bdg., Flatron Building 5 Ave un Brodveja krustojumā, caur Greenwich Village, mākslinieku rajonu Soho, Little Italy, Chinatown ar tirgus iepazīšanu, Finansial District, Battery Park, no kura skats uz Brīvības statuju, tad gar East River piekrasti gar ANO celtni uz Taimskvēru. Vakara braucienā gar Hudson River piekrasti, iegājām World Financial Center ziemas dārzā (pie bijušā World Trade Center), gar Battery Park, apmeklējām tusiņu Pier 17 pie East River ar skatu uz izgaismoto Bruklinas tiltu, un no Brooklyn Hights promenādes pavērās skaists skats uz naksnīgo Financial District, tad devāmies uz Taimskvēru. Visās nozīmīgākajās vietās mūs izlaida uz foto stopiem, pastaigāt vai izveda pa noteiktu skaistu maršrutiņu. Trešajā dienā bija paredzēta Walking Tour pa Soho, bet nepietiekošā apmeklējuma dēļ tika atcelta. Nopirkām metro biļeti (pērc 5, sestā par brīvu), aizbraucām uz Battery Park, devāmies uz Financial District, nofotografējāmies pie naudas buļļa, pie Volstrītas biržas, pa Bruklinas tiltu pagājām līdz pusei, no kurienes brīnišķīgs skats uz Financial District, turpat blakus Chinatauna, ar metro aizbraucām uz 14 Str at Park Ave pie Union Sq., kur ir veikals DSW, kur visai ģimenei sapirkām apavus, jo mārkets liels un atlaides jūtamas. Amerikā izdevīgi pirkt sporta apavus. Šajā veikalā ir arī apģērbi u.c. lietas. Mums bija veikalā Macy’s atlaides, atrodas 34 Str. at 7 Ave. Daudzi iepirkās arī tur. Bet pēcpusdienā pastaigājām pa Centrālo parku. No 42 Str pie Hudson River varot aizbraukt uz Brīvības statuju. Rinda īsāka, nekā no Dienvidmanhetenas piestātnēm. Ļoti iesaku aizšaut uz Niagaru, ja dienu skaits atļauj. Dienā nokāpām zem Amerikas ūdenskrituma – tas bija iespaidīgi. Bet vakarā noskatījāmies gaismu šovu. Superīgāk no Kanādas puses. (Kanādas vīzu latviešiem vairs nevajag.) Otrajā dienā Kanādā uzbraucām Skylon Tower, no kura skaists skats gan uz ASV, gan Kanādas ūdenskritumiem. Šī Tower restorānā ar brīnišķīgo panorāmu var ieturēt pusdienas (ap 30$). Braucām arī pa upi ar kuģīti pavisam tuvu pie Kanādas ūdenskrituma, kas arī bija interesanti. Kanādā pieņem arī ASV dolārus. Amerikāņi ir ļoti laipni un atsaucīgi. Jebkuram var lūgt padomu, ja varēs, palīdzēs. Ielās daudz sporto – skrien un velo. Dzīves temps lēnāks kā Rīgā. Noziedzība it kā nav, pilsēta droša, gandrīz uz katra stūra policisti, bet tomēr ap 5 no rīta pie viesnīcas dzirdējām nedabīgus kliedzienus, it kā kādu zūmētu. Iepirkšanās. Jārēķinās, ka cenas dotas bez nodokļa, pērkot būs vēl jāpieplusē nodoklis. Taimskvērā un citur var pirkt suvenīrus. Elektronikas pirkšanai iesaka mārketus un internetu, jo Taimskvēra elektronikas veikaliņos cenas nav uzrādītas un tās nosaka pēc deguna (protams, padārgi). Lego veikalos maksā tik $, cik pie mums latus. Izdevīgi. Apaviem ir amerikāņu izmēri, tāpēc izdevīgi izgriezt mājinieku pēdas nospiedumu un ar to piemērīt konkrēto izmēru. Pieejami gan šaurie un normālie, gan platie apavu izmēri. Apģērbu pirkšanai mājiniekiem ieteicams noņemt izmērus un paņemt mērlentu līdz. Jocīgi, ka lielākoties nav piemērīšanas kabīņu. Lēta iepirkšanās ķīniešu kvartālā, bet attiecīga kvalitāte. Kaut gan var būt ne ļoti slikta. Ēšanai lētāk un ļoti oriģināli un patīkami garšojoši ir ķīniešu ēstuvēs. Kaut gan lasīju tādu teikumu, ka „ceļojumos vismazāk naudu gribas tērēt ēšanai. Tāpēc lieti noder līdz paņemtais.” Rupjmaize, cietā desa iepakojumā un zupiņu iepakojumi gan var muitas darbiniekiem nepatikt, bet tāpēc jau laidīs štatos iekšā, atņems un ielaidīs. Bet visdrīzāk – nepārbaudīs. Lidostā gan staigā narkotiku uzraugs – skaists suņuks. Kultūrai ir ieteicami mūzikli Brodvejā, piem., Mamma Mia. Iesaka apmeklēt MoMA (Museum of Modern Art) 53 Str at 5 Ave. Arī Guggenheim un citus muzejus. Sakari. Internets viesnīcās 1$/ min., retajos datorsalonos lētāk, bet tas ir efektīvākais sakaru līdzeklis ar Latviju. Jāņem vērā, ka derīgi mobilie telefoni, kuriem papildus Eiropas frekvencēm ir arī jeņķu 1900 un 850 frekvences, uz kurām tas jāpārslēdz, iebraucot štatos. Ienākošais info vislētāk ir īsziņas vai internets, izejošais caur internetu. Pamatā saziņai izmantojām draugiem.lv, reizēm īsziņas, jo zvans no mobilā uz LV – 1Ls/min. No Kanādas taksofons prasīja 8.50$/min. Tikai no Kalifornijas no taksofona zvanījām 1$/2 min. Viesnīcās ir gludekļi un gludināmie dēļi. Arī kafijas automāti. Parasti gan karsto ūdeni var dabūt. Elektrība 110V. Un citāds štepselis nekā Eiropā, vajag adapteru, ja grib uzlādēt fotoaparātu. Viesnīcu numuros pieejamas uzņēmumu telefonu grāmatas. Skaidru naudu paņēmām, jo ne visur var ar karti norēķināties. Visa arī izgāja. Par ekskursijām varēja norēķināties ar kredītkarti uz kuras nav rakstīts „for electronical use only”! Viesnīcas uzkopējam tiek atstāts 1$ no cilv. dienā. Tāpat bagāžas nesējam – 1$ par koferi. Jau Rīgā Parex bankā iepirkām dažus 1-dolārniekus, lai iebraucot būtu dzeramnaudām. Bet daudz nevajag ņemt līdzi, jo viņi iepērkoties atlikumu izdod arī viendolārniekos. Līdzi nevajag ņemt simtniekus un piecdesmitniekus, jo tos tirdzniecības vietās var atteikties ņemt pretī. Vispierastākā un ejošākā naudas zīme ir divdesmitnieki. Mēs visu līdz ņemamo naudu ņēmām divdesmitniekos. Monētas viņiem jocīgas: Quarter (25c) lielāks par Half dollar (50c). Vēl ir Dime (10c). Pie tam uz monētām nav cipariem rakstīts, cik centu ir dime, cik quarter, cik half $, kas ātrumā norēķinoties sākumā radīja nelielu apjukumu. Kanādiešiem gan civilizēti. Jāņem vērā, ka atgriežoties no ASV Latvijā, par burzītiem, aprakstītiem, apzīmogotiem vai veciem dolāriem, kādi tie viņiem pārsvarā arī ir, pārvēršot tos uz latiem, jāmaksā komisija. Kredītkartes. Ceļošanai nepieciešama vismaz viena kredītkarte. American Express ļoti labas ceļošanai uz ASV. Piedāvā Hansabanka un Rietumu banka. Izcenojumi pēc AmEx cenrāža. Parex arī piedāvā, (to izmantojām), bet valūta ir lati, kuru katru reizi konvertē. Bet no problem, lētāka. Der arī MasterCard (mums bija Unibankas, latos) un Visa. Mums bija Visa no Parex dolāros, bet nepatika, jo nesaprotamas komisijas naudas iekasēja. Parex AmEx korektāks. Ar debetkartēm norēķinoties var būt problēmas (neņem pretī), bet skaidras naudas izņemšanai tās labākas, jo nav naudas izņemšanas komisija. Ne visās vietās pieņem visas kredītkartes, vietām der tikai skaidra nauda. Mēs dzīvei izmantojām cash, bet lielajiem pirkumiem - kredītkartes. Kredītkartes ieteicams glabāt katru savā vietā, lai zādzības gadījumā kāda izdzīvo un neiestājas naudas trūkums. Kādiem paziņām Eiropā nozaga karti. Viņiem bija līdzi internetbankas kodu karte – pārpumpēja naudu uz citu karti un viss O.K. Jārēķinās, ka pēc atgriešanās no ASV kāds laiks paies, līdz varēs pierast pie Latvijas laika joslas, jo Rīgai ar NYC 7 stundu laika starpība. Pie tam atceļā lidmašīnā iznāk maz gulēt (praktiski izkrīt viena nakts) un atgriežoties mājās visi tik ļoti gribēs dzirdēt iespaidus, ka par gulēšanu jāaizmirst. Bet ar laiku viss noregulēsies un būs O.K. Kaut pašu galveno redzējām, mums šķiet, ka Ņujorkā ļoti maz redzējām. Šajās dažās dienās tik ļoti iemīlējām šo pilsētu, kā nevienu citu pasaulē, ka gribam atkal uz turieni. Tur valda fantastiska brīvības, laimes, bagātības un pašapziņas sajūta. No visas sirds varu teikt: I love New York. Pielikumā – noderīga info un saites: Necessary information about prices (no SAS mājas lapas) Airport Transfer Call +1 800 247 7433 for a listing of all transportation options between New York and its three airports. A taxi from JFK is a flat-rate of 45 dollars plus tolls and tip. From Newark a taxi is a metered rate of around 40 dollars, plus tolls and tip, from La Guardia about 25 dollars, plus tolls and tip. Olympia Trails buses (tel: +1 212 964 6233) run between Newark and downtown for 11 dollars. SuperShuttle (tel: +1 212 258 3826) offers door-to-door service from all three airports. Fare is 19.50 dollars to airports, 14.50 dollars from airports. JFK and Newark airports also have AirTrain rail shuttles that link the terminals to commuter train lines. Trains into the city’s Pennsylvania Station at Seventh Avenue and 33rd Street. Total journey time to Manhattan is usually 40 minutes. Tickets for either cost 12 dollars. Public Transport The Metropolitan Transportation Authority (MTA, tel: +1 718 330 1234) runs the subways and buses. Both cost 2 dollars. Maps are posted on most buses and in all subway stations. Buses accept only coins, a token or Metro Card; the subway requires a token or Metro Card, both of which can be bought in metro stations (credit cards accepted). Subway lines are numbered and lettered, stops are named after the street they are on. Taxis It can be tough to catch a cab between 4 pm and 5 pm when most cabbies end their shift. If the light on top of the cab is lit, it's available and should stop. The fare for a 4.5 kilometer ride should be 5 to 7 dollars. Taxis hailed between 4 pm and 8 pm incur a one dollar surcharge. Tipping Waitstaff should get 15 to 20 percent of bill. Cabbies should get 1 dollar, bartenders 1 dollar per drink, hotel doormen 1 dollar for hailing a cab, and porters 1 dollar per bag. Ņujorkas City sighting - All Loops Double Decker Tour Your sightseeing tour ticket is valid for 48 hours and you can hop on and hop off the double-decker buses at any of the 40 stops in Manhattan. Spend as much time as you wish to explore, sightsee or visit attractions before boarding the next bus to continue your tour. This is a great way to see New York City's landmarks at your own pace! Uptown Loop - Stops include Central Park, Lincoln Center, Theater district, Rockefeller Plaza, Radio City, St. Patrick’s Cathedral, Fifth Avenue, American Museum of Natural History, Cathedral of St. John the Divine, Harlem, Metropolitan Museum of Art, Guggenheim and other famous cultural attractions on Museum Mile. (abi labi) Downtown Loop - Stops include Empire State Building, Greenwich Village, SoHo, Little Italy, Chinatown, Financial District, Battery Park (departure point for Statue of Liberty/Ellis Island ferry), South Street Seaport, Times Square, , Rockefeller Plaza, Radio City, United Nations, 42nd Street, St. Patrick’s Cathedral, Fifth Avenue. (abi labi) Brooklyn Loop - Stops include the Botanic Garden, The Brooklyn Museum of Art, Antique Furniture District, Fulton Mall, The Brooklyn Museum, Grand Army Plaza, Cadman Plaza, The Brooklyn Public Library and so much more. (nevaru spriest, jo neko no tā neredzēju) Night Tour - (Not hop-on, hop-off) View over 20 sites from Central Park, Times Square, Empire State Building to Greenwich Village, Soho, Chinatown and Little Italy. See all the glittering lights of 'the City that never sleeps' which includes a stop in Brooklyn for magnificent views of Manhattan’s skyline. (Iesaku) www.affiliate.viator.com/brochure/product_show.jsp;jsessionid=aMztrdyDaNre?ID=1010&PRODUCTID=1016&CODE=2625AL&AUID=2500 (Busu tūres pa Manhetenu) http://www.tours4fun.com/niagara-falls-tours/?gclid=CPqsgfO-3ZICFQxtQgodxFWx-g (Ar busu uz Niagaru no NYC no $153 uz 2 dienām) Veiksmīgu ceļojumu!