Saules, juuras un kalnu sharms

Popularaka Francijas pieturvieta, protams, ir Pariize, bet ar 60 miljonu iedzivotaju skaitu taa nepavisam nav vieniga vieta, kuru ir veerts apmeklet. Katraa no tas daudzajiem regioniem var redzet gan pavisam dazhadas ainavas, gan dialektus un pat valodas. Dzivojot Francijas dienvidos, netalu no Spanijas robezhas, ir bijusi iespeeja pacelot pa regionu un atklat daudzas skaistas vietas. Ziemelkatalonija, kas veel 300 gadus atpakalj piedereja Spanijai shodien ir dalja Francijas, bet tomer vietejo tradicijas nebija tik vienkarshi izniideet, tapec ik pa bridim uz ielas var dzirdet katalanju valodu un ciematu nosaukumus gan franchu, gan katalanju valodaas. Dabas skaistums te ir neparprotams – kalni, juura, palmas, vasaras temperatura sasniedz diezgan augstu atzimi termometra, bet ziemaa reti kad noslid zem nulles. Un, ja par brinumu uzsnieg sniegs, vietejo dzive paralizejas – mashinas pabraukt nevar, bet berniem liels prieks, jo skolas tiek aizveertas un var nodoties ziemas priekiem, kas var ilgt vienu-divas dienas. Peldsezona te sakas no aprilja-maija, kas dod iespeju, piemeram, no rita doties slepot kalnos, bet peecpusdiena baudit pludmales sauli. Plashas iespejas izzinat dabu un uzlabot savu veselibu, dod kalni. Kajam kalnus var shkjeersot no Atlantijas okena lidz pat Vidusjuurai, kas, protams, nav joka lieta un prasa pamatigu sagatavoshanos un fizisku izturibu, un laiku. Visiem haikotaajiem tiek piedavatas kalnu maajinjas. Bez maksas. Pavadot nakti kada no shiim majam, var iedomaties sevi dzivojam 100 gadus atpakalj, jo vienigaa gaisma, kas naktii jus apspiidees, bus sveces un meeness, bet eest gatavot naaksies uz ugunskura araa vai majinjas kamiinaa, kas varetu but ipashi interesanti romantikas piekritejiem. Shadas majinjas parasti ir gan galdi, gan gultas, uz kuriem pat var but izklati matrachi. Biezhi vien ir ari atrodams strauts ar dzeramu kalnu udeni, bet ne vienmer. Vienigais noteikums, kam ir jaseko – aiz sevis jaatstaaj tiriba un malka nakamajiem majinjas viesiem. Nezinu, vai Latvijaa tada sistema darbotos, jo vel joprojam cilveki dodoties pie dabas kruuts, medz aiz sevis atstat pudeles un plastmasas maisinjus. Regions ir ari pazistams ar saviem maksliniekiem. Kaa piemeeram, Ceret, kas atrodas Vallespir ielejaa, 30 km no Perpignan, ir pazistama ar tadiem maksliniekiem kaa Picasso, Braque, Badin, Soutine, kuru maakslas darbus ir iespejams apskatit vieteejaa Modernas Makslas muzejaa. Makslas pazinejiem varetu ari but zinama piejuras pilsetinja Collioure, kuraa dzima fovisms un bija satiekams tas pats Picasso , Matiss, Derain. Tepat, iebraucot Spaanijaa, Figueres virziena, dzivoja slavenais Dali, kura maja vidusjuras krasta shodien ir apmeklejama kaa muzejs. Pabraucot kalnos, uz Andoras pusi, zinataji (un tie, kas maak kartigi parakaties netaa) var izbaudit karstas vannas kalnos, kuru karstais uudens naak no zemes dziileem un tam piemit dziednieciskas ipashibas. Esmu pagaidam bijusi tikai viena no tadam, kas atrodas kadus 50 km no Andoras, bet, pateicoties internetam, kljust arvien popularaka, tapec pagajushoreiz vannu nacas dalit ar paris spanjiem un traku francuuzi, bet, braucot uz turieni ziema vai pavasari, biezhi vien var pavadit nakti klusaa mieraa, dzerot viinu, verojot menesi un kriitoshaas zvaigznes debesis. Gruutakais gan ir izliist no taadas vannas, jo tomer, salidzinot udens un gaisa temperatuuru, ir diezgan liela atshkjiriba, tapec jabut fiksam, lai uzmestu virsuu drebes. Dzivoju termaala turisma ciematinjaa, kur visas shis vannas ir par maksu, bet mes uzgajam vietu, kur senos laikos cilveki mazgaja velju un no krana tek termalais udens, tapec dazhreiz naktis pakarsejamies milzigas simtiem gadu vecas akmens « izlietnes », kura agrakos laikos bija ciemata sievu pulceshanas vieta, mazgajot viriem drebes… Protams, ir vel daudzas citas interesantas lietas un vietas, ko redzet, vajag tikai laiku, auto un infu, kuru, domaju, var pietiekama daudzuma atrast neta. Francija ir liela un katraa no tas regioniem var atrast ko interesantu, tapec meginasim nekoncentreties tikai uz Pariizi !