Ruanda II

Turpinājums iesāktajam aprakstam par latvieša piedzīvojumiem Ruandā. Pirms devos uz Ruandu, negribēju zināt, kā vizuāli izskatās šī valsts. Gribēju būt kā balta lapa, kuru laika gaitā būtu jāapraksta satiktajiem cilvēkiem, dabai un dzīvniekiem. Šī attieksme sevi attaisnoja un to ne mirkli neesmu nožēlojis. Visus apriori es atstāju mājās zem gultas. Kigali pilsētas reljefs ir kalnains un acij tīkams. Tā kā esam augstu virs jūŗas līmeņa, klimats visu gadu ir silts un patīkami mērens, tas ir apm. + 23°. Jauno gadu sagaidīju ārā zem klajas debess īsā krekliņā un šortenēs, ko arī pēc tam pamatīgi nožēloju, ārstēdams knišļu sakostos stilbus un rokas. Kigali pilsētā ir vairāki noasvaltēti ceļi, kuri ir daudz labākā stāvoklī nekā viens otrs ceļa posms Latvijā.. Pārējie ceļi ir vienkāršām mašīnām neizbraucami. Tomēr satiksme ir daudz jautrāka nekā Rīgā. Ja gribi ātri pārvietoties pa pilsētu, un ja pašam nav apvidus mašīnas, vislabāk ir noķert garāmbraucošu moto-taksi. Šie kā bites bizina pa visu pilsētu un ir diezgan ērti. Vienīgi ķivere, kuru galvā jāvelk ikkatram braucējam, diezgan bieži rada nepatīkamas sajūtas, īpaši tīrības apsēstajiem. Bet higiēnas apsvērumus varam šajā pilsētā nolikt malā, jo tie absolūti nav iedzīvotāju prioritāte. Īsumā, pilsēta ir kalnaina, skaista un ar daudz un izdangātiem smilšu ceļiem. Drošības ziņā, Kigali un Ruanda kopumā ir viena no mierīgākajām valstīm Āfrikas kontinentā. Valsts prezidents ir bijušais militārists no Ugandas, kurš ir ieviesis savus noteikumus valstī un, kuri diezgan veiksmīgi darbojas. Policisti un līdz ausīm bruņoti karavīri ir redzami ielās ik pēc pārdesmit metriem. Nedrīkst aizmirst, ka Ruanda neoficiāli atrodas kara stāvoklī ar Kongo, tāpēc nav jābrīnās par armijas klātbūtni visā valsts teritorijā. Bez tam, policisti staigā pa ielām ar kalašņikiem un bez ceremonijām ar automāta laidni iekulsta vienu otru klaidoni . Jāsaka, ka nekad Ruandā neesmu juties kā laupītāju potenciālais upuris, vai jebkādi citādi apdraudēts pat nakts laikā. Cilvēki zina, ka Maskavas, lasi, Kigali militārā acs ir visur, un ar pieķertajiem zagļiem vai ļaundariem tur neviens nejoko. Pašam ir gadījies redzēt kā cilvēki barā sita kādu tirgū pieķertu zagli. Ar šīm lietām Ruandā nejoko. Ruandieši par to ir ļoti lepni, jo tāda attieksme pret zagļiem un lauptītājiem vispār, nav sastopama citur Āfrikā. Korupcijas ziņā Ruanda arī esot viena no Āfrikas paraugbērniem. Kopumā ņemot, pilsētā nav izcilu arhitektūras pieminekļu. Tā ir salīdzinoši jauna, bet strauji augoša pilsēta, kurā tradicionālā domāšana sadzīvo ar moderno un militāri disciplinēto. No lidostas līz centram ir noasvaltēts ceļš un abās ceļā malās ir tikai modernas un jaunas mājas. Tas ir acu apmāns ārzemnieku iebrīnīšanai, tā man teica kāds vietējās dzīves pazinējs. Aiz modernajām mājām slēpjas pilnīgā nabadzībā slīgstoši kvartāli ar milzīgu Aids slimnieku procentu. Ir gadījies darboties šādos kvartālos. Iespaidi ir neaprakstāmi. Turpinājums sekos...