"Iekš National Geographic" jeb "Sapnis vas... ziemas naktī"

1. Sērija Šo aprakstu biju lolojis savā sirdī jau sen līdz ar fotogrāfijām, kuras vēlējos pārvērst digitālā formātā. Tā kā ceļojuma dienasgrāmatu biju rakstījis, tad ceru, ka nebūs grūti savā atmiņā ‘restaurēt’ šīs dažas dienas iekš Pasakas. Neliela priekšvēsture Par Malaiziju daudz neko nebiju dzirdējis (pat ne to, kur tā atrodas) līdz dzīve mani ‘iesvieda’ darbā ķīniešu restorānā. Tur par pavāriem strādāja ķīniešu puiši no Malaizijas. Tā diendienā ar viņiem kopā strādājot un viņus iepazīstot tuvāk, tuvāk iepazinu arī valsti no kurienes viņi bija ieradušies. Ar katru dzirdēto pastāstu (kā piem. par pērtiķi, kas reiz uznesis veļu, kas ārā žāvējās, koka galā) manī dzima sapnis – tāls un neaizsniedzams – reiz tur nokļūt. Reiz ar vienu no šiem pavāriem runājām par svētku (dzimšanas dienu/ vārda dienu) svinēšanu. Viņš teica: „Jūs nu gan te svinat!! Gandrīz katru dienu kādam sanāk svinēt dzimšanas vai vārda dienu. Pie mums gan tā nenotiek. Mēs svinam tika 60 gadu jubilejas. Tad gan sabrauc visi radi un draugi, lai kur arī viņi nedzīvotu” Un tad šis pavārs (Mongs) man teica: „Kad es svinēšu savu 60to jubileju, es uzaicināšu arī tevi un apmaksāšu tev avio biļeti vienai personai (otrai ‘pusītei’ man pašam vajadzēšot ‘sagrabināt’)” Jāpiezīmē, ka Mongs, izsakot šo uzaicinājumu, uz to brīdi bija 20 gadus vecs. Toreiz nodomāju: ‘Ja Dievs man ļaus nodzīvot tik ilgi, tad ar savām acīm Malaiziju varbūt redzēšu.’ Mūsu ceļi šķīrās – pavāri, ar kuriem biju iedraudzējies, atgriezās atpakaļ Malaizijā un arī es no restorāna aizgāju. Sešus gadus vēlāk manā dzīvē pavīdēja neiedomājama cerība – varbūtības iespēja piedalīties kādā konferencē Malaizijā, kas - kā jau jūs visi noprotat, PIEPILDĪJĀS. Tiem, kurus garlaikoja mans ievads, vēlos pateikt, ka bez šīs priekšvēstures mans ceļojuma apraksts nemaz nebūtu tapis. Gluži vienkārši tāpēc, ka tad es varētu teikt, ka esmu bijis konferencē Malaizijā, bet BIJIS Malaizijā es nebūtu, tikai ieelpojis Tās gaisu. Ceļā uz Malaiziju Ceļā uz Malaiziju man bija divas pieturvietas – Londona un Singapūra. Londonā bija tikai pārsēšanās uz starpkontinentālo laineri. Šī man bija pirmā reize lidot uz citu kontinentu, tāpēc ar lielu nepacietību vēlējos redzēt Lielo lidmašīnu. Pārlidojums bija apmēram 13 stundas (non stop(ā)). Diemžēl jāatdzīst, ka komforta ziņā biju vīlies, jo šo piedzīvojumu varētu salīdzināt ar braucienu autobusā, teiksim līdz Maskavai, vienīgā atšķirība tā, ka tu vari izvēlēties skatīties dažādus TV kanālus, jo katram pasažierim priekšējā sēdeklī ir iemontēts portatīvais LCD (liquid crystal display) ekrāns. Par ‘diskomfortu’ runājot – pārlidojuma laikā man iešāvās prātā doma: ‘... mūsdienās cilvēki sūkstās par garo ceļu un nogurumu pēc šāda pārlidojuma, bet kā jutās tie, kas devās šādos (tik garos) ceļojumos ar kuģiem un vilcieniem, pavadot ceļā pat nedēļas?!’ Gatavojoties šim ceļojumam atklāju, ka uz Singapūru un Malaiziju LR pilsonis var doties bez vīzas – ir gan Brīvība, ne tā kā Padomju laikos (1986 gadā ar deju kolektīvu devos uz Zviedriju un ‘papīrus kārtojām’ pusgadu iepriekš un tad vēl nebiji drošs vai tevi laidīs). Cik gan ātri mēs aizmirstam kā bija TAD un kā ir TAGAD! Lidostā, muitas punktā pasu kontroles lēdijai gan nācās lūgt padomu pieredzējušākai kolēģei, lai saprastu kas es par ‘zvēru’, bet uzzinot, ka šis pilsonītis ir no miermīlīgas un draudzīgas valsts, man tika veltīts laipns smaids un ‘of you go’. EJU IEKŠĀ... – nu gluži kā Alise brīnumzemē... Nekādīgi nevarēju saprast – kā mans koferis ‘atradis’ ceļu līdz bagāžas rotējošai lentei, bet te nu tas bija, ‘kā dzīvs’ - visa mana eksotiskā ceļojuma iedzīve. Jāatdzīst, ka pirms ceļojuma maz ko biju izlasījis par Singapūru un pat nezināju, ka valsts valoda viņiem ir angļu, so – no porblem for me – EXCELLENT ! Bet ne jau par Singapūru ir šis stāsts (par to esmu izveidojis atsevišķu aprakstu ‘draugos’). Kā jau teicu, Singapūra bija tikai pieturvieta kur ‘sabiju’ divas dienas. Kuala Lumpura – acīmredzamais neticamais ... Dažus mirkļus pirms lidmašīna skar Kuala Lumpuras skrejceļu, pa lidmašīnas logu vēroju zaļu mežu, kas no augšas vairāk gan atgādina burkānu jeb biešu lauku, bet mums ierastā priežu meža vietā, te skatam paveras palmu mežs. No lidmašīnas nonākam Lidostas ‘priekšnamā’, kurā atrodas vilciena perons (ne jau tāds kā Rīgas stacijā). Drīz vien sakāpjam vilcienā, kas ir ļoti moderns un īsais brauciens uz lidostas galveno ēku vairāk atgādina braukšanu karuselī atrakciju parkā, jo sliežu ceļš nedaudz atgādina ‘amerikāņu kalniņu’. Mani pārņem tāda kā nerealitātes sajūta, it kā es atrastos kādā tālākā nākotnē jeb kinoteātrī skatītos filmu. Pa ceļam uz viesnīcu abās ceļa pusēs vērojamas palmu koku rindas (bet tās ir lielas, augstas un kuplas, tāpēc tas vairāk atgādina mežu nevis kādu palmu koku plantāciju). Tas ir tas pats ‘burkānu lauks’, kuru vēroju no augšas. Viesnīca ir glauna un pēc izskata atgādina ‘turku sultāna’ rezidenci jeb Indijas maharadžas mītni (spriežot pēc Padomju laikā redzētajām Indiešu filmām). Protams, ka tur ir arī dārzs ar baseinu un ūdens rezervuārs, kurā dzīvo daudz dažādu zivju, peldot ‘tev’ pretim kā tādi baloži, kuri gaida maizes drupačas. Jāpiezīmē, ka lidostā man pretī bija arī draugs Sems (šefpavārs no restorāna laikiem) un sarunājam, ka vēlāk viņi ar Mongu (iepriekš rakstā minēto) atbrauks pie manis uz viesnīcu. Kad vēlāk satiekamies, viņi mani aizvizina uz tuvējo lielveikalu, kur kopā ar viņiem baudu pirmo īsto Malaizijas maltīti, kavējoties atmiņās par laiku, kad kopā strādājām Rīgā un daloties ar to, kas jauns mūsu dzīvēs pa šo laiku noticis (catching up with news). Man ir grūti aprakstīt tā brīža izjūtas – to, ka esmu šeit un runāju ar saviem draugiem, otrā pasaules malā, viņu Mājās. Jūtos kā mazs bērns, kura prieks pāri plūst. Nākošā dienā sākas konference, kuras dēļ esmu šeit ieradies un turpmākās trīsarpus dienas savā ziņā jūtos kā lauva krātiņā, ilgojoties pēc brīvības – kaut nedaudz piedzīvot (izjust un redzēt) ĪSTU MALAIZIJU. Pirmās Sērijas beigas.... Turpinājumu skatīt aprakstā "Iekš National Geographic" 2. Sērija Bildes: http://www.pbase.com/ilsters/malaysia_truly_asia