Ceļojums uz Marokas Karaļvalsti!

(2012. gada marts)

Meklējot ceļojuma gala mērķi, pamanām ka iemīļotā lidkompānija Ryanair veic lidojumus arī uz Āfrikas ziemeļu daļu – Maroku! Nospriežam, ka ekskursija uz Maroku būs varens piedzīvojums. Turpceļā lidojam no Rīgas uz Milānu un tad uz Fezu, atpakaļceļā no Fezas uz Briseli un tad jau atpakaļ uz Rīgu. Visi četri lidojumi vienam cilvēkam izmaksāja 87 lati (plus vēl 5 lati nodoklis Rīgas lidostā).

(2.diena)

Ielidojam Fezā ap desmitiem no rīta pēc vietējā laika. Turpat lidostā valūtas maiņas punktā izrēķinam cik daudz naudas mums būs nepieciešams lai tiktu līdz hostelim Marakešā un samainam eiro uz dirhamiem (rupji rēķinot, 1 eiro ir 10 dirhami). Kasiere piedāvā nedaudz izdevīgāku maiņas kursu, ja mainīšot 100 eiro, taču nospriežam ka pilsētā gan jau būs izdevīgāks kurss. Tālāk dodamies uz autobusu lai brauktu uz Fezas centru. Turpat pie lidostas stāv vairāki taksometru vadītāji un cenšās ‘nomedīt’ klientus, piedāvājot aizvest par tādu pašu cenu kā maksā autobusa biļete – 20 dirhami no cilvēka. Nolemjam tomēr šoreiz mierīgi doties ar autobusu. Biļešu pārdevējs mums izstāsta, ka vilcienu stacija būs trešā un pēdējā autobusa pietura. Tur arī izkāpjam un uzreiz nopērkam vilciena biļetes uz Marakešu (biļetes cena 195 dirhami). Līdz vilciena atiešanas laikam mums vēl četras stundas, tādēļ dodamies izmest kādu līkumu pa apkārtni. Atrodam ēstuvi kur paēst, kā arī veikaliņu, kur nopirkt ko ēdamu 7 stundu (!) pārbraucienam uz Marakešu.

Brauciens šķiet nenormāli ilgs, neskatoties uz to, ka lielu ceļa daļu pavadījām guļot. Ja esat vairāk kā divu cilvēku kompānija, iesaku uz vilcienu doties laicīgi, citādāk netiksiet visi vienā kupejā. Vilcienā bija arī parastie vagoni, bez kupejām.

Desmitos vakarā iebraucam Marakešā. Ar firmu, kurā norezervējām hosteli, bija sarunāts, ka viņi atbrauks mums pakaļ uz vilciena staciju, taču neviena sagaidītāja tur nebija. Sākumā bijām nedaudz satraukti un, kamēr mēģinājām atrast telefonu no kura varētu piezvanīt uz hosteli, nemanot pie mums bija pienācis taksometra šoferis (lai gan pirms brīža no viņiem visiem 'atkratījāmies', kad tie kā lapsenes meduspodu bija mūs apsēduši), pajautāja uz kurieni mums vajag nokļūt un teica, ka par 50 dirhamiem turp aizvedīšot. Tā kā ar hosteļa firmu nokļūšana uz hosteli mums būtu izmaksājusi 15 eiro (jeb 150 dirhami), šis mums šķiet labs darījums un dodamies ceļā ar taksi. Šoferis mūs izlaiž pie vieniem no vecpilsētas vārtiem, jo ieliņas tur ir pārāk šauras, lai pārvietotos ar mašīnu. Hostelis atrodas kādu 5 minūšu gājienā, un, lai gan mums līdzi ir karte ar hosteļa atrašānās vietu, ārā ir jau tumšs, tādēļ nolemjam dodies līdzi jaunietiem, kurš laipni piedāvā parādīt ceļu. Lai arī mēs zinājām, ka šis ir veids kā cilvēki piepelnās Marokā, puisim no mums izdodas izspiest 5 eiro par pakalpojumu. Šeit ieteikums (ko der ievērot visa ceļojuma garumā!) ir vienoties par cenu pirms pakalpojuma saņemšanas (1 eiro esot summa par kādu vēljoprojām mierīgi varēs atrast kādu kas parāda ceļu). Lai nu kā, esam diezgan veiksmīgi nokļuvuši hostelī (http://goo.gl/QMvEi). Hostelis mums rezervēts pavisam uz 3 dienām, un izmaksā apmēram 6 latus dienā no cilvēka. Mēs ar hosteli bijām pilnībā apmierināti - tas bija mazs un mīlīgs, ar jauku jumta terasi, turklāt piparmētru tēju un ūdenspīpi varēja baudīt jebkurā brīdī (bez maksas). Pats galvenais - tas atradās vecpilsētā un 3 minūšu gājienā no galvenā laukuma 'Djemaa el-Fna'. No citiem hosteļa visiem gan dzirdējām sūdzības, ka ierodoties hostelī gultas veļa neesot bijusi nomainīta, taču mums nekas tāds negadījās. Tā kā paši šo ieteikumu izlasījām ceļojuma aprakstā, iesakām arī citiem, kas apmetīsies šajā hostelī, pavaicāt hosteļa administratoram, kur atrodās valūtas maiņas punkts. Šeit eiro/dirhamu maiņas kurss bija krienti labāks nekā lidostā (gandrīz 11 dirhamu par 1 eiro).

(3., 4., 5.diena)

Nākamajā rītā septiņos no rīta esam gatavi doties ceļā, ekskursijā, kuru bijām iepriekš rezervējuši (cena 120 eiro no cilvēka; http://bit.ly/xM1Gyi). Hosteļa administrators mūs aizved līdz centrālajam laukumam, kur mūs sagaida busiņš ar šoferi un gidu. Ekskursija ilga 3 dienas un 2 naktis, un noteikti bija tā vērta! Te ieskats ekskursijas programmā http://dai.ly/K8kpO9. Nopriecājāmies, ka tādu iespēju bijām atraduši, citādāk no šīs interesantās valsts būtu tikai tirgu vien redzējuši. Iespaidus par ekskursiju varat aplūkot bildēs, galerijā par Maroku (http://www.draugiem.lv/gallery/?aid=4037…).

Aiznākamās dienas vakarā ap septiņiem esam atpakaļ no ekskursijas, Marakešā. Atgriežamies tajā pašā hostelī, kur nakšņojām pirms ekskursijas un kurš mums norezervēts arī uz pārējām (divām) dienām, kas atlikušas Marakešā. Vakaru pavadam klaiņojot pa tirgu, pavakariņojot 'Djemaa el-Fna' laukumā (kur pilns ar ēstuvēm), un nobeigumā hostelī izveidojas internacionāls sarunu vakars ar citiem hosteļa viesiem.

(6.diena)

Šī ir mūsu ceļojuma pēdējā diena Marakešā, tādēļ centāmies pēc iespējas vairāk paspēt izstaigāt un apskatīt. Izstaigājām tirgu krustām šķērsām un nopirkām ko vēl nebijām paspējuši, apmeklējām Marakešas muzeju un nedaudz pastaigājāmies arī ārpus centra. Protams, neatņemama Marokas ceļojuma sastāvdaļa ir kaulēšanās tirgū. Tirgotāji parasti mēģinās veidot ar jums sarunu jautājot divus jautājumus - vai Marokā esat pirmo reizi un no kurienes esat? Tādā veidā viņi novērtē cik labi zināt cenas tirgū un jūsu kaulēšanās mākslu, kā arī no cik bagātas valsts esat atbraucis un tādējādi, cik augstas cenas var jums prasīt par precēm.

(7.diena)

Ap astoņiem no rīta dodamies ar taksi uz vilcienu staciju, no kurienes braucam atpakaļ uz Fezu. Atgriezušies Fezā, ar taksi dodamies uz norezervēto hosteli (http://goo.gl/VbmHd), neaizmirstot to, ka arī par taksometra pakalpojumiem ir jākaulējas citādāk samaksāsiet trīs vai pat pieckārtīgi (šeit par braucienu samaksājām tikai 10 dirhamus). Pirms brauciena uzsākšanas pajautājiet šoferim lai ieslēdz 'meter' jeb skaitītāju. Hostelī noliekam liekās mantas un dodamies apskatīt Fezas vecpilsētu. Fezā viss ir daudz lētāks nekā Marakešā, tāpēc vismaz ādas izstrādājumus noteikti tur varēs nopirkt par labākām cenām nekā Marakešā; tas tāpēc, ka Fezā atrodas milzīgā ādas ģērētava, kur notiek ādas sagatavošana izstrādājumu veidošanai. Diemžēl šo vietu nepaguvām apskatīt, jo bija jau seši vakarā, kad bijām gatavi aši kaut ko no Fezas vēl apskatīt. Cik paspējām, tik paspējām redzēt, bet vismaz mēnesi ar kājām gaisā ieraudzījām.

(8.diena)

No rīta atrodam taksometru un jautājam vai tas mūs var aizvest uz lidostu. Šoferis sapratis par ko ir runa, kaut ko franciski atbild. Nesaprotot vienam otra valodu, kaut kā tomēr izdodas saprasties, un šoferis mūs aizved uz vietu kur atrodas lielie taksometri (Mercedes mašīnas). Laikam taksometriem tur pašiem savi noteiktumi, ka mazie, sarkanie taksīši uz lidostu nebrauc, tikai lielās mašīnas. Veiksmīgi nokļūstam lidostā un dodamies uz māju pusi caur Briseli.