Aidā uz Taurupi! - I

Vēl vadu pēdējās minūtes birojā un dodos iekarot Taurupi! Skolvadības sistēma E-klase soli pa solim iekaro Ogres novadu... Pēdejās apmācības šajā novadā bija Lauberē! Tajā reizē mājupceļā piestāju pie abiem lepnajiem Ogres puses ūdenskritumiem un proti pie Glāzšķūņa kaskādes un Skujenieku ūdenskrituma. (Administratīvās reformas dēļ tos īsti nenosauksi par Ogres novada ūdenskritumiem...)

Ja kādam interesē, tad nedaudz ievietošu informāciju par šiem abiem izcilajiem dabas pieminekļiem un starp citu arī tagad braukšu garām... Vienīgais diez vai piestāšu, jo ar laiku ir tā paknapi!

Skujenieku ūdenskritums

Skujenieku ūdneskritums skatāms Ķeguma novadā, Rembates pagastā, Ogres labā krasta pietekas pašā lejtecē, 10 metrus pirms ietekas Ogrē, ap 30 m lejpus Glāžšķūņa-Lēdmanes ceļa, ap 60 m no Skujeniekiem.

Augstums – 1,1; platums – 1-1,7 metri. Īpaši izteiksmīgs ūdenskritums ir pavasara palu laikā un arī ziemā. To grezno divus metrus garš, 1,5 metrus augsts dolomītsmilšakmens atsegums.

Glāžšķuņa kaskāde

Glāžšķūņa daudzpakāpju kaskāde čalo Ogres labā krasta pietekas pašā lejtecē, ap 30 m pirms ietekas Ogrē, ap 60 m lejpus Glāžšķūņa-Ogres ceļa.

Ūdenskrituma augstums – 1,3 metri (0,7, 0,3, 0,3); platums – 2-4 metri. Lielāks ūdens daudzums vērojams pavasarī un ziemā. Lejpus krituma augšējās daļas, upītes kreisajā krastā ir četrus metrus garš un 1,5 metrus augsts dolomīta atsegums.

Nez kā tā ir iznācis, bet fakts - es nekad neesmu bijis šajā skaistajā Latvijas pagastā un ta centrā Taurupē... Vienīgais ja nu caurbraucot, bet to jau nevar ņemt nopietni! Ipaši kārojas redzēt Mucenieku avotu un arī paķert kādus pāris vai pāris desmit litrus šī avota ūdens... Tas ir manas mīļās sieviņas Dagnītes īpašs pasūtījums un sievu lūgumi ir jārespektē!

Mucenieku avots

Interseanti ka Taurupes nosaukums cēlies no upes nosaukuma, kas tecējusi tagadējā Taurupes pagasta teritorijā. Pie šīs upes senatnē nākuši dzert tauri un skaļi taurējuši. Tā arī izveidojies nosaukums Taurupe ( taurs + upe = Taurupe ). Taurs ir priekštecis mūsdienu lauksaimniecībā izmantojamām govīm, bet pēdējais zināmais īstais taurs ( Bos primigenius ) Eiropā nomira Polijā 1627.gadā .Tā gan ir tikai leģenda, jo īstenībā vārda „Taurupe” izcelsme skaidrojama kā avotaina un kalnaina vieta, kas arī precīzi raksturo vietējo ģeogrāfiju.

Taurupes pagasta ģerboni ir apstiprinājusi Latvijas Republikas prezidente Vaira Vīķe - Freiberga un Latvijas Republikas Heraldikas komisija 2004.gada 25.augustā. Ģerbonis taurupiešiem un viesiem atgādina leģendu par tauriem, kuri pagātnē šeit dzīvojuši.