Pagarināt vasaru Krētā - 1.daļa

Šogad, plānojot ikgadējo ceļojumi, bija skaidrs, ka vēlēsimies pastiept vasaru garumā, t.i. pabaudīt sauli, jūru un piedzīvojumus kaut kur tuvāk Eiropas dienvidiem. Lai arī sapnis par Madeiru tā arī palika neizsapņots, atskatoties uz pēdējā brīdī iegādāto ceļojumu Krētā, ne mirkli nenožēloju izvēli.

NOKĻŪŠANA, DZĪVOŠANA U.C. PRAKTISKAS LIETAS

Ar lielām aizdomām iegādājāmies čartera ceļojumu 2 personām. Pēdējos 7 gados esam devušies tikai pašu no A-Z organizētos ceļojumos un čarteris kaut kā lika domāt par "aitām, kuras visu zinošais gans cenšas virzīt sev vēlamā cirpšanās virzienā". Viss gan izvērtās daudz, daudz labāk nekā gaidīts.

Mēs izvēlējāmies Alfa Tūrs ceļojumu ar nakšņošanu 4 zvaigžņu apartamentos- Nostos Apartments (http://www.rethymno.com/nostos/) (7dienas). Dzīvošana apartamentos ļauj gan ietaupīt uz ēšanu, gan izvēlēties kurā dienā gatavot pašiem un kurā izbaudīt Krētas tavernu labumus. Tā kā zinājām, ka daudz laika pavadīsim braukājot apkārt un pusdienas/ vakariņas ēdīsim dažādās vietā, tad variants All inclusive galīgi nelikās piemērots. Ar nakšņošanas vietas izvēli jāsaka, ka trāpījām desmitniekā!!! Iekopētajā saitē redzamie foto ir gana kārdinoši, bet te neparādās apartamentu jaunā piebūve, kas vienkārši ir bauda acīm. Viss ir jauns, skaists, gaumīgs un ērts. Gribi guli pie viena no 2 baseiniem, gribi peldēties jūrā, atliek vien iziet cauri viesnīcas cafe un tavā priekšā ir omulīga pludmale. Pludmales kafejnīca vien ir ko vērta – vienā pusē fonā slejas kalni, otrā pusē mirdz dzidri zilā jūra, un tas viss zem karību stilam raksturīgajiem palmu lapu „saulessardziņu” jumtiņiem, skanot ļoti baudāmai chill-out mūzikai un dzerot traki garšīgu cappuccino ar putukrējumu vai pie viņiem iecienīto frappe jeb kafiju ar ledu. Pavisam atsevišķs stāsts ir paši viesnīcas īpašnieki – jauns pāris ap 30 gadiem – par kuriem pastāstīšu nedz vēlāk.

Kā apmešanās vietu izraudzījāmies kūrortmiestiņu ar eksotisku nosaukumu – Bali. Tas atrodas 50km uz Rietumiem no Heraklionas. Ar TO Bali tam gan nav nekāda sakara, jo nosaukums cēlies no turku (?) vārda, kas tulkojumā nozīmē „medus”. Šī apkārtne cik tur gadsimtus atpakaļ varēja lepoties ar savu medu, tagad gan vairs palikuši tikai nostāsti un medus iegādājams tikai mazajos Bali supermārketos. Tā kā tūrisma pārbāztas lielās pilsētas mani ne pārāk sajūsmina, tad Bali izrādījās ļoti ērta apmešanās vieta. Aktīvajā sezonā te kursējot arī kaut kāds mazbānītis, bet vispār no viena ciema gala līdz otram kājām var iziet 25 min.. Tā kā pat, ja tāds mazbānītis kursētu, man liekas smieklīgi maksāt 2EUR, lai mani pavestu kājām noejamu gabalu. Aptuveni 5min. gājiena attālumā gar ciemu ved lielā šoseja un pa to regulāri kursēja autobuss, līdz ar to pa nelielām naudiņām varēja ērti nokļūt gan uz Heraklionu, gan Retimno, Hanju, no kurienes tālāk gāja autobusu reisi uz visiem galvenajiem Krētas pieturas punktiem. Mūsu miestiņā bija viss, kas vien tūristam nepieciešams – tavernas, kafejnīcas, 1 bankomāts, 24/7 medpunkts kur saprot krievu val., pārtikas & šādi tādi suvenīru veikali, n-tās auto nomas, visādi ceļojumu & izklaižu aģentūras, osta ar attiecīgajiem jūras izbraucienu u.tml. pakalpojumiem utt.

Kopumā Bali ir 4 pludmales, mēs bijām pametušies pie Livadi pludmales, miesta tālākajā austrumu galā. Visās ir daudzmaz baltas smiltiņas, saules sargi & krēsli par maksu kā arī auksta saldūdens duša. Mums gan izdevās pirmajā vakarā iedraudzēties ar vienu pludmales cafe viesmīli un viņš mums nākamajā dienā atļāva gulšņāt zem saules sargiem bez maksas. Pateicoties par labo gribu, dienas gaitā nopirkām pie viņa svaigi spiestas sulas kokteiļus, sajutāmies apčubināti un īpašu servisu saņēmuši.

Braucām septembra beigās/ oktobra sākumā. Laika izvēle arī bija ļoti atbilstoša, jo oktobrī viņiem iestājas „rudens sezona”, kad pazeminās cenas. Turklāt temperatūra ir patīkama 28-32 grādi pa dienu un kaut kas ap 18 grādiem pa nakti. Saule aust ap pl.8, riet ap pl. 19. Rietēšanas laiku vēlams paturēt prātā, jo, piemēram, mērot mājupceļu ar auto pa serpentīniem tumsā nebūs diez ko patīkami.

ĒŠANAS BAUDAS

Mūsu pieredzē katra ceļojuma neatņemama sastāvdaļa ir vietējās kulinārijas izbaudīšana. Lai arī Bali miests bija mazs, vai katru dienu vakariņojām citā vietā. Vislabākie vārdi, protams, ir jāvelta vecākajai tavernai Panorama, kas atrodama pie ostas. Tā darbojas jau kopš 1968. gada un piedāvā lielisku vietējo virtuvi, izvēlies jebko un tas garšos lieliski. Cenas no 5-15-25EUR. Mums bija tā veiksme iemaldīties Panorama, kad tur bija grieķu vakars. Piektdienas un pirmdienas tur ir īpašas dienas, kad vakariņot nāk arī vietējie. Tā kā iemaldījāmies pavēlu, ap pl. 21, mums vieta atradās tikai tādā nomaļākā stūrītī. Bet tik un tā tas izvērtās par vienu no skaistākajiem ceļojuma vakariem – dzīvā mūzika, pāris, kas dejoja tradicionālās dejas. Turklāt dejotāji arī labprāt nāca parunāties un no viņiem arī uzzinājām noderīgus ieteikumus, kurp vērts doties, ja vēlamies iepazīt „Krētas sirdi”.

Vēl Bali mums patika taverna Gorgona, kas atradās pavisam kaimiņos mūsu apartamentiem, tik tuvu, ka pāris vakarus gulēt gājām skanot grieķu romancēm dzīvās mūzikas izpildījumā. Šo vietu mums ieteica mūsu apartamentu saimniece, kas arī pati tur labprāt dodas nobaudīt viņu gardos gaļas ēdienus. Ēdieni bija gardi un cenas arī gana OK, 5-7-15EUR.

Labs rādītājs Krētas kulinārijas labumiem ir +3kg 7 dienās. Porcijas ir lielas un, ja ir vēlēšanās nobaudīt vairākas lietas, tad labāk porciju sadalīt uz diviem.

ATPŪTA UZ ŪDENS

Kaut kā tā ir sagadījies, ka mūsu silto zemju izbraucienos iekrīt arī pa kādam negaidītam, bet atmiņā paliekošam izbraucienam jūrā. Šoreiz devāmies 3h izbraucienā ar katamarānu no Bali ostas uz kādu nomaļāku līcīti. 30EUR no pers. iekļāva gan braucienu, gan uzkodas, gan snorkelēšanas un makšķerēšanas inventāru, gan non-alko, gan alko drinkus cik vien tīk. Viss sākās ar pamatīgu izšūpošanas viļņos, vērojot kā garām slīd Krētas klinšainie krasti. Otrs azarta moments bija snorkelēšana kristāldzidrajā ūdenī. Sākumā gan nedaudz biedēja 5m dziļums zem kājām, bet pēc tam zemūdens dzīve aizrāva un nemanīju kā paskrien laiks. Mums bija līdzi savs snorkelēšanas inventārs, bet arī uz vietas varēja dabūt visu kas nepieciešams. Atpakaļ ceļš bija pilnīgs chill-out – saule, jūra, vējš, vīns & vietējais drinks raki. Nekas nevieno bariņu savā starpā nepazīstamu tūristu tik ļoti kā raki :) Mans mīļotais bija īpaši priecīgs par iespēju mēģināt noķert „lielo lomu”. Loms gan nesanāca, bet gandarījums par izbraucienu milzīgs. Šo izbraucienu var iegādāties tādā mini bodītē ostā, kur šiverē kapteiņa sieva. Viņi piedāvā arī 6h izbraucienu vērot saulrietu, ticu ka arī tas būtu bijis pasakaini skaisti.

Ja vien nav bailes iemērkt ūdenī galvu, tad snorkelēšana ir viens no patīkamākajiem veidiem kā pavadīt laiku jūrā – vienkārši guli virs ūdens un vēro kāda dzīvība kustās zem tevis. Uz vietas iegādājamais inventārs gan nav diez ko kvalitatīvs, tādēļ labāk to sagādāt laikus un vest līdzi no LV.

Katrā ceļojumā arī sanāk kaut ko jaunu iemācīties. Iepriekšējā braucienā uz Horvātiju iemācījos snorkelēt, bet Krētā – izbraucām ar jūras kajakiem. Sākumā bija neliela panika un katrs mazākais vilnītis tika pavadīts ar „skaņas signāliem”, bet ar laiku jau pieradu un varēju izbaudīt skatu uz mūsu miestu no jūras. Lai arī tā nav nekāda raķešu zinātne, labi tomēr, ja viens no airētājiem pārzina kajaka vadīšanas pamatiemaņas, lai nav tā kā tam britu pārim, kas neveikli kulstījās pa ūdeni tikai tādēļ, ka nezināja – galvenais airētājs ir jāsēdina aizmugurē. ~1h divvietīgā kajakā izmaksāja 10EUR, pakalpojumu var iegādāties ostā, turat kur izbraucienu ar katamarānu.

IEPAZĪSTAM PILSĒTAS – RETHYMNON, HANIA (Chania)

Lai arī brauciena sākumā bija doma doties uz Heraklionu, kas ir salas lielākā pilsēta, beigās izvēle tomēr krita par labu Retimno un Hania. Lai nokļūtu uz pilsētām izmantojām autobusus, kas kursē pa lielo šoseju salas ziemeļu piekrastē. Brauciens no Bali līdz Retimno izmaksāja ap 3EUR/ pers. un ilgst nepilnu stundu. Brauciens no Retimno uz Hania maksāja attiecīgi 6.20EUR/pers. un ~1,5h. Autobusi bija jauni, ērti, ar kondicionieri, personāls saprata gan angļu, gan vācu, gan reizēm arī krievu val. Mazajās pieturās, kā Bali, biļetes jāiegādājas pie konduktora autobusā, bet lielajās pilsētās jāpērk autoostas kasēs. Personās saprot angļu val. un biļešu iegāde nekādas pūles neprasīja. Autobusi kursē vismaz reizi stundā no agra rīta līdz pat vēlam vakaram.

Retimno centrālais apskates objekts ir cietoksnis jeb Fortrezza, kuras pamatakmens likts 16.gs. Ieeja 4EUR nav nedz daudz, nedz maz. No cietokšņa paveras skaisti skati gan uz pilsētu, gan piekrasti. Tā atrodas pa labi no autoostas, garām nepaiesi ;) Kad cietoksnis „iekarots” var paklīst pa vecpilsētas šaurajām ieliņām. Tā kā bija svētdiena un ielākā daļa šopinga iestādījumu ciet, tad izlēmām turpināt ceļojumu uz Hania. Hania ir apburoša vecpilsēta – šauras ieliņas ar stāviem kāpumiem un kritumiem, eksotiskas un pavisam ikdienišķas suvenīru bodītes un ļoti daudz dažādu ēšanas iestādījumu jebkurai gaumei. Mēs „noparkojāmies” vienā iestādījumā, kuru izvēlējāmies pēc principa „ja jau tur ēd vairāk cilvēku nekā blakus vietā, tad acīmredzot tur ir jābūt labi” ;) Taverna nelika vilties, noslēgumā kā labi klienti vēl dabūjām bezmaksas šokolādes kūciņas & 3x2 devas raki. Bezmaksas raki maltītes noslēgumā patiesībā ir katras sevi cienošas tavernas prakse.

Tas, ko ieteiktu citiem ceļotājiem, ir Retimnno un Hania apskates dienu sākt agri, t.i. izbraukt ap pl.8, lai ir vairāk laika pastaigāt pa abām senajām pilsētām.