5 mēneši Pasaules malā - Hainan sala, Sanya. turpinājums...

Ēdiens......esmu kaprīza uz ēdieniem, jo nedaudz izlutināta tajā jomā, bet pēc Ķīnas, liekas nedaudz piezemējos ar saviem untumiem. Nu jā, kā daudzi saka, ja nepievērs uzmanību kā tiek gatavots, kur tiek gatavots un KAS gatavo, tad var arī tiešām izbaudīt vietējo ēdienu un var pat iepatikties :) Mans vismīļākais ēdiens, ko uz ielas parasti ēd vietējie - tvaicēti pelmeņi, vēl joprojām skumstu pēc super lētajiem un garšīgajiem ķīniešu pelmeņiem, un garneles apceptas sojas mērcē ar sīpoliem, papriku un kaut ko līdzīgu selerijas kātam - ņam, ņam - tādu es veselu kg varēju viena pati apēst. Protams no sākuma nācās pierast pie vietējās virtuves. Pie tā, ka daudz kas tiek gatavots uz ielas, tur pat viss liekais tiek izmests ārā, večiņa, kas grillē zivi, maizes bumbiņas vai vistas spārniņus, visam liek vienu un to pašu garšvielu un izskatās diezgan pabriesmīga. Ja vēlies baudīt maltīti pie galdiņa - lūdzu, tikai jāņem vērā, ka galdiņš var būt netīrs un lipīgs, nekas, viņu noslaucīs, tādi paši var būt krāsainie plastmasas krēsli, tos arī noslaucīs. Vēlies salvetes - lūk, toletes papīra rullis stāv uz galda. Kādas pāris kaķēna izmēra žurciņas paskriet tev garām - tas ar piedien pie normas. Kad to visu neņem galvā, tad var ļoti garšīgi un lēti pavakariņot. Ja gribējās apmeklēt kādu glaunāku ēstuvi, tad var arī atrast "restorānu" ar jumtu un apaļiem stikla galdiem, kur galda piederumi ir kārtīgi iepakoti kā jauni un kociņi ar iepakoti glauni. Un Tev atnes tējkannā tēju un glāzītes, kas droši vien tiek pieskaitīta pie rēķina tāpat kā trauki un salvetes un viss pārējais. Tēja gan likās kā ūdens ar kaut kādu nokrāsu. Un patiesībā nevarēju tā arī līdz beigām saprast vai viņu dzert, vai rokas mazgāt, jo trauki tiek mazgāti arī ar to pašu šķidrumu, un glauni iepakotie kociņi tāpat - un tad jauns patīrīts uzmaukts virsū - nekad neiedomāsies, ka jau kādi 100 ķīnieši pirms Tevis ir ar šiem kociņiem bakstījušies pa savu šķīvi un muti. TĀPĒC, padoms no vietējiem eiropiešiem, kas dzīvo Ķīnā - vienmēr un visur prasīt vienreizējos kociņus - tos nomazgāt un iepakot nu negādīgi viņiem nesanāks. Lai gan ķīnietis var izdomāt :) Saņjā uz ielas varēju bez problēmām garneles ēst, un paldies dievam, ka tā bija tikai garneles un zivs. Tad, kad aizlidoju uz vienu dienu uz Šanhaju un staigājot pa pilsētu redzēju, kā vietējie gatavojas vakaram un ar birstēm tiek berztas austeres, iepriekš apmazgātas kaut kādā ziepjūdenī un pēc tam viņas vienkārši spīd un laistās - es nodomāju, ka nekad dzīvē uz ielas ne jūras ķemmītes, ne austeres nepasūtīšu. Un tik tiešām, vakaros viņas ir tik smukas un apetelīgas.....tas skats bija vienkārši miljons vērts. Nu jā, arī diezgan civilizēta vietā kā Hong Kongā var atrast no rītiem pie visām zivīm un jūras produktiem, vienkārši uz asfalta guļošu pusbeigtu ~ 5kg smagu zivi,, ar iekšām uz āru, kurai visi vienkārši pārkāpj pāri un izliekas, ka kāpj pāri kaut kādai lupatiņai. Bet Šanhajā, kur vietējo rinda pie krāsns, kur tiek gatavota slavenā Pekinas pīle, tur pat pie rindas blakus maiss ar pīles subproduktiem - tāda sajūta, ka pīlīti paņem, atver vēderiņu, visu maisā izkasa ārā, aiztaisa ar knaģi dibenu ciet un pakarina žāvēties pirms lielās krāsns. Nekas netiek noslēpts. Viss un visiem acīmredzams un saprotams. Es nekad neaizmirsīšu žāvētus astoņkājīšus vai mazas zivtiņas vai kalmāriņus, kas izskatās tik apetelīgi iepakojumā, ka gribās nopirkt aliņu baudīt vakarā pie filmas, taču asaras sāk birt cik negaršīgi viņi beigu beigās izrādījās. Atkal katram sava gaume - nu bet ne jau saldi žāvēti kalmāri!!! viņi visi bija saldi....šķebinoši saldi! Un vēl mans ieteikums, ja ar vārdnīcu rokās ir vēlme pasaukt oficianti vai oficiantu, darīt to ļoti uzmanīgi. Man vienreiz sanāca nosaukt viņu par stulbo govi, bet otrreiz par amerikāņu govi - trešo reizi es vairs neriskēju runāt ķīniski! :) Un uz salas vēl ir viena īpatnībā piekrītošā forma vietējiem ir izsaukums aāaaā, un ir dažāda nozīme vai tu saki ātri aaaaa, vai velc garumā pirmo a un tad ātri vai otrādi. Ar ko tās aaaaa intonācijas atšķiras es nesapratu, bet ar vieniem vienīgiem aaaaa vietējiem pat izdodas uzturēt sarunu! :D Vīns Saņjas pilsētā ir briesmīgi negaršīgs, bet nu katram sava gaume. Taču alus, gan ir tā vērts, lai nobaudītu. Alus man ļoti iegaršojās, un tā būs pirmā lieta, ko atgriežoties Ķīnā, es pasūtīšu pie maltītes.