Kāpēc nevajadzētu braukt uz Krimu!

Labdien tauta! Parasti visi raksta par to, kāpēc vajadzētu braukt uz kādu no valstīm un ko tur varētu iesākt, bet es gribu uzrakstīt pa to, kāpēc nevajag braukt, teiksim, uz Krimu! Uz Krimu nav ko braukt, bet ja nu tomēr, tad uz turieni var aizbraukt dažādos veidos, tomēr parastam un neizlepušam tautietim visvienkāršāk ir braukt ar vilcienu, kas ved tieši no Rīgas līdz pat Krimas centram. Es pilnīgi piekrītu tiem, kas tagad saka - "kur tad vispār ir interese?" Tieši tā - nekā interesanta tur nav - sēdi vilcienā un nekāda extrēma pārdzīvojuma nav - divas dienas brauc ar vilcienu, kas parasti arī beidzas ar vienkāršu nokļūšanu galamērķī bez īpaši asiem pārdzīvojumiem. Kāds jau gan var ieminēties, ka ar vilcienu var aizbraukt un atbraukt par nieka 70 - 100 Ls (atkarībā no komforta pakāpes), tomēr es brīdinu visus tos foršos ļautiņus, kam nepatīk A.Lukašenko, jo šis viltīgais skunkss ir izdomājis kā iegūt nedaudz naudiņas - plēšot 14 Ls par tranzītvīzu! Vispār Belarāšas šķērsošana padara braukšanu vilcienā no garlaicīgas par nepanesamu, jo tas pagāns ir iemanījies izdarīt tā, lai Lukaša karaļvalsti var redzēt tikai naktī un, attiecīgi, muitas+robežsardzes apmeklējumi ir gaidāmi vēlu vakarā un agri no rīta:(! Nu labi - Jūs esat Krimā, bet ko tur darīt? tieši tā - tur nekā nav - tur ir tikai Melnā jūra, saulains laiks un kalni, kas pārsvarā nesniedzas augstāk par 1000 – 1500 metriem! Daži gudrinieki (Roļiks piemēram) apgalvo, ka joslā starp Jaltu un Aluštu +/- 100 km - ir subtropu josla - neticiet visiem šitiem brīnumiem, jo palmas var atrast tikai aiz atslēgas aizslēgtos botāniskajos dārzos un izbijušo pionieru nometnē "Artekā", kas arī ir aizslēgta un kur bez super atļaujas netikt iekšā! (te nu attapīgajiem gan jāsaka, ka vajag kontaktēties ar iezemiešiem, jo tie vienmēr zinās, ka aiz točas ir mazs caurums sētā vai arī pie uzraksta "Vihoda na morje njet" patiesībā ir izeja uz jūru). ... pie kā es paliku - ak jā - palmas:) vēl šur tur palmas ir mākslīgas, kas norāda uz to, ka kādam mīts par subtropu klimatu ir īpaši aktuāls, bet neļaujieties tikt apčakarēti, neticiet nekam, ko Jums saka, jo patiesībā Krimā nekā nav ( nu labi – dažas palmas auga arī Jaltā pie trolejbusa pieturas;) Ko tomēr iesākt, ja esi Krimā? Ja gadījies tā, ka kāds Jūs ir ievilinājis Krimā un kaut kā ir jāpavada laiks, tad var ieteikt šādas galīgi neinteresantas nodarbes! 1. Iekāpt trolejbusā un pa 1Ls nobraukt no Jaltas līdz Simferapolei pa nieka 2,3 h (aptuveni 70km) - pasākums būs īpašs ar to, ka trollim bieži nokritīs štanga un, noteikti, iekāps kāds atpūtnieks, kam vajadzēs apsēsties tieši viņa biļetē norādītajā vietā un ja nu gadījumā tieši Jūs tur sēdēsiet, tad jautrs skandāls ir garantēts. 2. Nu ja pilnīgi nekā nav ko darīt, tad var mēģināt atrast vietu pie jūras! Ņemot vērā, ka daudzas pludmales ir piebāztas ar „jaunkrievu” atpūtniekiem un vēl daudzas pludmales ir vienkārši slēgtas parastajiem mirstīgajiem, tad var noņemties ar ceļa meklēšanu uz „Savu pludmali”. Principā milicija ir visur un nekur – var vaktēt pie sētas, kad milicis aizies nopirkt kvasu un tad iešmaukt, vai arī pagaidīt, kad atnāk kāds aktieris un aprunāsies ar milici par transporta iebraukšanu… veidi ir dažādi un tas var palīdzēt aizpildīt vienu garlaicīgu dienu. Principā, ja tiksiet līdz jūrai, tad Jums uzmāksies visādi atrakciju piedāvātāji. Sauļoties – pilnīgi izslēgts, jo saulē nokaitētie akmeņi ir kā sods kārtīgam pie „Jūrmalas” smilšu pludmales pieradušam atpūtniekam. Jāsaka uzreiz – skati ir pat visai aizraujoši, jo klintis iestiepjas dziļi jūrā, bet arī tas lai Jūs nemaldina, jo ik pa pāris gadiem no klintīm atlūzt pa kādam lielam bluķim, kas padara šādu pludmali par īpaši atbaidošu un bīstamu! 3. Vēl var censties atrast vietu, kur var labi un DAUDZ paēst! Jā, jā - tie viltīgie Krimas iedzīvotāji taisa ļoti mazas porcijas un saka, ka varēs labi paēst. Mums latvju lielizēdājiem tas, protams, ir kā pliķis sejā un neticība iezogas uzreiz pēc pirmās maltītes - ‘sak, šitas tatārs (kas pēcāk izrādās ir uzbeks) grib mani apčakarēt”. Patiesības labad gan jāsaka, ka tai Krimā ir tik karsti, ka ēst nemaz negribas, bet ne jau par to mēs te runājam – svarīgākais ir pats fakts! 4. Kad ir pilnīgi piegriezies pa lēto vizināties trolejbusā, tad var mēģināt notraktēt vietējo Ibrahimu, lai pa nedaudzām naudiņām aizved Jūs uz 60 km attālo kanjonu vai alu pilsētu. Ibrahims labprāt aizvedīs Jūs pa 4Ls uz jebkuru vietu un ja Jūs uzstāsiet, tad arī pagaidīs atpakaļ. Tomēr jāsaka uzreiz – komforta līmenis būs zems, jo 70to gadu „Volga” vai pilnīgi sagrabējis Žigulis ir tas transports, ko piedāvā vietējie transporta censoņi un par drošību uz ceļiem …. nu man pat runāt negribas – drošības jostas viņiem nav pat paredzētas, bet ja ir, tad nav kur to nostiprināt; pagriezienus uz ielām rāda tikai trolejbusu vadītāji un apdzīšana notiks pat vienvirziena serpentīna ceļā uz augstākā kalna virsotni! Izdariet paši savu izvēli, bet ja Jums patīkams liekas brauciens ar ātrumu 100 km/h pa kalnainu apvidu ar „Volgu”, tad variet, manis pēc, braukt uz Krimu! 5. Nu gluži kā Latvijā Krimas iedzīvotāji ir sapratuši, ka pārdot var visu un vienmēr – viņi gan vēl laikam nav ieviesuši tādu apzīmējumu kā „Dižkoks” un „Dižakmens”, jo tad šādi koki un akmeņi būtu jāskata uz katra stūra, tomēr par daudzām lietām viņi ir iemanījušies paprasīt naudu ( no 20 – 80 santīmiem) Vienīgi „Aipetri” kalnā atrodošais ūdenskritums pelna ievērību, jo kaut arī onkulis par šī ūdenskrituma apskatīšanu gribēja iekasēt 40 saņus, tomēr liels uzraksts vēstīja, ka ūdenskritumā ir izbeidzies ūdens:); - redz, kad šie būs Eiropā, tad droši vien par šādu (bezūdens) ūdenskritumu prasīs mazāk naudas….. 6. Īsteniem tīrības mīlētājiem noteikti Krimā nav ko darīt, jo daudzos apgabalos tur karstais ūdens ir tikai no rītiem un vakaros un ja tantiņa, no kuras Jūs īrējat dzīvokli, nav apgādājusies ar boileri, tad mazgāšanās process var būt vispār nepatīkams! Runājot par tantiņām, kas izīrē dzīvokļus – arī tā ir īpaša nodarbe - var mēģināt atrast labāko iespējamo variantu, jo raugi, katrs kam ir mugursoma ir potenciālais īrnieks un tantes vai bariem skrien pakaļ ar dažādiem piedāvājumiem - tie var variēt no gultas vietas pagalmā, istabā; veselas istabas vienā mājā, vai pat dzīvokļa ar atsevišķu atslēgu. Jāsaka, ka 2istabu dzīvokli var dabūt pa 13 – 15 doļiem dienā, bet jārēķinās, ka tas nebūs supermoderns miteklis ar mājas kinozāli un citām ekstrām, tomēr 2 balkoni un skats uz nelieliem 1500 m austiem pauguriem gan ir iekļauts cenā. 7. Nu pilnīgākie nīkuļi, nespējot slēpt savu izmisumu par pilnīgi zemē nosviestu laiku, varētu vēlēties uzkāpt kādā kalnā. Šajā gadījumā varu ieteikt šādu shēmu – paskatīties pa izīrētā dzīvokļa logu un izvēlēties augstāko iespējamo virsotni, tad paņemt vietējā veikalā gāzētu cukurūdeni pa 18 saņiem un – „attiet Zuzīt”…. Protams, ka šāds gājiens būs gana neinteresants, jo to nevarēs ne salīdzināt ar pastaigu Siguldas „Mazajā Šveicē”. Kad Jūs iesiet caur vīna dārziem un Lavandas pļavām Jūs sapratīsiet cik tomēr labs ir uzkāpt vietējās nozīmes paugurā un teikt – „redz esmu uzkāpis kalnā”. Protams, ka Krimas kalni galīgi nav salīdzināmi ar pašmāju dižajiem kalniem, jo tāda viena 1500 m augsta paugura apgūšanai ir nepieciešama visa diena un pēcāk kājas vienkārši nav lietojamas, tāpēc šādu izklaidi neiesaku, jo pēc tam no Jums ne tusētājs sanāks, ne arī „arājs” nākošajā dienā…. 8. Vēl bez visa šitā var doties uz Krimas daudzajām alu sistēmām. Var, protams, pētīt izmisušo tatāru centienus pieveikt kalnus un uztaisīt tur dzīvokļus (iedomājieties kādas pūles prasa vienistabas dzīvokļa klintī pārtaisīšana par divistabu), vai arī dabiskās alas, kuras veidojušās savā nodabā un kurās bez ziemas mēteļa vispār nav ko darīt. Uzreiz var pateikt, ka tas ir zemē nosviests laiks, jo, piemēram, „Marmora” alu apmeklējums prasīs vismaz 1h un dabūsiet staigāt un skatīties uz stalaktītiem un citādām stellēm, pie kuriem pat pieskarties ir aizliegts…. Vispār viņi ar tām alām ir nedaudz saslimuši, jo vienas alas stiepjas pat 240 km garumā – nezinu, kādus cilvēkus viņi tur varētu ievilināt, ja mums pašiem Siguldā ir Gūtmaņu ala, kuras apmeklējums neaizņem pat 2 minūtes un laiks netiek velti tērēts! 9. Kad izmisums jau gandrīz ir piebeidzis Jūs un liekas, ka tikai mēriņš spēs veldzēt sāpi par zemē nosviesto laiku, tad ir īstais laiks doties uz „Masandras” vīna rūpnīcu – tur var sadegustēties vinārus un šo to nopirkt lietošanai mājupceļā. Principā, patiesiem dzērājiem jāiesaka „Krimas baltais portvīns (ieteicams 1992.gada ražas), jo tas pusizsalkušu letiņu fiksi vien dabūs nost no kājām un tad jau nu tiešām saule liksies gana spoža un kalni gana labi;))… Ja naudas nepietiek iepirkt vīnus no fabrikas, tad tirgū katrs trešais Jūs sauks paprovēt kādu vīnu un pēcāk arī nopirkt. Viņi gan apgalvos, ka vīnus ir taisījuši paši, vai arī ar to nodarbojas vecaistēvs, tēva brālis vai visa dzimta kopā, bet Jūs pievērsiet uzmanību korķīšiem, kas visi ir vienādi un aiztaisīti kā no rūpnīcas. Lai nu kā – iesaku padegustēt „Čornij Doktor”, „Bastardo” un vēl visādus „Čornos” velnus, pulkvežus un citus Krimas brīnumus. Pa nieka 1,5 Ls Jūs varēsiet nest litru uz mājām un pēc pāries litriem jautrība jau sitīs augstu vilni! Secinājums ir tāds, ka skaidrā prātā Krimā nav ko darīt, jo vilšanās par PostPadomju šarmu Jūs neatstās ne uz mirkli. Uzrakstus angļu mēlē neredzēsiet vispār un Eiropa liksies nesasniedzams sapnis. Vienīgi lētie dzērieni (alus 25-30 saņi par pudeli), cigaretes (Marļiks pa 40 saņiem), vinčiki un lētā dzīvošana kaut cik varēs remdēt Jūsu vilšanos par šāda veida atpūtu. Ak jā – vēl jābrīdina tie ļaudis, kas iepērkas Gerkenā - redz ja nopirksiet sandales pa 3,90 Ls un nodomāsiet braukt uz Krimu, tad uzskatu par pienākumu Jūs brīdināt, jo ceļi un nepanesamie kalni „nokaus” Jūsu superīgās sandales vienā mirkli un nauda būs izmesta vējā. Vēl beigās uzskatu, ka būtu jauki dot padomu tiem, kas gribēja braukt uz Krimu, bet pēc mana izsmeļošā raksta saprata, ka labāk to nedarīt – KO TAD JUMS DARĪT? Aizbrauciet uz Siguldu un papriecājieties par latvju „lielummāniju” – par superīgajām smilšu alām, lielajiem kalniem un visu citu – Jūs būsiet ietaupījuši laiku un naudu! ... P.S. Redzu, ka mans raksts neatstāj vienaldzīgos, tad nu lūdzu lūzu pirms rakstīt kaujošu komentāru - pacentieties manu rakstu neuztvert nopietni un centieties to uztvert ar humoru:), jo tieši tā tas arī bija domās! (edited 18.07.2005. 16:11)