Ēģipte - vēl viena vieta, kur pavadīt ziemu

Nupat atgriezos no ceļojuma uz Ēģipti (Hurgada). Esmu uzsūkusi krietnu devu saules enerģijas un daudz spilgtu iespaidu. Uzreiz varu teikt, ka desmit dienas aizskrēja nemanot un atgriezties tik drīz vien vēl negribējās. Par laiku Ēģiptē Janvāris Ēģiptē ir viens no visvēsākajiem mēnešiem un vējš pirmajā dienā bija pavisam neomulīgs, taču vēlāk laiks raizes vairs nesagādāja. Bija dienas, kad laiciņš bija pat ļoti silts un zilās debesis ar spožo sauli priecēja janvāra tūristus. Vakari gan tuksnesī mēdz būt vējaini un nejauki, tā kā pavisam no jakas šķirties nenācās, turklāt saulīte šajā gada laikā riet tikpat ātri kā pie mums, padarot dienas ļoti īsas. Ūdens temperatūra Sarkanajā jūrā arī bija kā kurā vietā - vietām pie viesnīcas pludmalē ūdens bija stindzinoši auksts, savukārt, lagūnās pie salām - silts kā piens. Kontrasti - tas nu ir īstais vārds, kas raksturo Ēģipti, un ne tikai laika apstākļu ziņā. Viesnīca Ceļojot uz Ēģipti, silti ieteiktu izvēlēties vismaz četru zvaigžņu viesnīcu, pretējā gadījumā var nākties rēķināties ar nepatīkamiem pārsteigumiem. Var gadīties, ka par elementāru tīrību istabiņās būs krietni vien jāpacīnās, kādai no mēbelēm būs pēdējais nolietošanās termiņš un no aprūsējušiem vannas istabas krāniem nemitīgi pilēs ūdens. Katrā ziņā iesaku vienu – ja apkalpojošajam personālam nolemiet dot dzeramnaudu, tad dariet to sākumā! Šādi rīkojoties, ēģiptiešiem parādās svešvalodu zināšanas un istabiņā tiek nodrošināta vismaz elementāra tīrība :) Ēdiens Pirmām kārtām, es noteikti ieteiktu nodrošināties ar dzeramo ūdeni. Saka jau, ka nekādas vainas tam Ēģiptes viesnīcu krāna ūdenim neesot, bet es nu nebiju tik drosmīga, lai par to pārliecinātos... Manuprāt jancīgā piegarša ūdenim par labu diez ko nerunā :D Jāsaka, ka sākumā arī uz ēdienu Ēģiptē skatījos ar bažām, jo biju dzirdējusi daudz nostāstu par saindēšanos un nepatīkami pavadītām brīvdienām labierīcību telpās. Šī “atrakcija” man, par laimi, gāja secen – mūsu viesnīcā par ēdienu sūdzēties nevarēja, taču, lai izbaudītu īsto Ēģiptes virtuvi, maltītes būtu jābauda ārpus viesnīcas. Ēģiptieši prot cept garšīgu maizi – sākot ar kruasāniem, bulciņām un plāceņiem un beidzot ar kārtainās mīklas izstrādājumiem. Protams, nevar nepieminēt austrumu saldumus - mmmm... Ēģiptieši uzturā daudz lieto baklažānus, cukini, tomātus, rīsus, kuskusu, no gaļas - vistu un liellopu. Apelsīni un banāni šeit garšo fantastiski. Pirmo reizi nobaudīju svaigas dateles, turklāt janvāris ir arī zemeņu laiks – ogas bija saldas un sulīgas. Cilvēki un tirgošanās Nu ko, jasaka, ka Ēģiptieši tomēr ir tauta, pie kuras jāpierod. Jau izdaudzinātā uzbāzība un nekaunība mijas ar laipnību un humora izjūtu. Uz viņiem attiecas teiciens – iedod velnam mazo pirkstiņu... No savas pieredzes varu teikt, ka musulmaņu vīrieši Ēģiptē pret eiropiešu sievietēm atļaujas vaļības (blenšana, uzbāšanās, pieskaršanās), kuras viņi neuzdrīkstas attiecībā pret pašu sievietēm, tāpēc ir svarīgi stingri likt saprast, ka šāda uzvedība no viņiem netiks paciesta. Eiropietes dzird neskaitāmus komplimentus par skaistām acīm, matiem un ādu. Sākumā tas gan ir patīkami, bet vēlāk kļūst apnicīgi. Vietējie tirgoņi ir īpaša, bet ne mazāk interesanta cilvēku daļa, kas zina kā kaulēties un pārdot gandrīz jebko par sev vēlamu cenu. Kaulēšanās noteikti tiek sagaidīta arī no pircēja. Tā šeit ir vesela māksla, kuru piekopjot, tu iemanto cieņu ēģiptiešu acīs. Arī tirgojoties, vietējiem raksturīga tā pati uzbāzība, stāšanās ceļā, raustīšana utt., ar kuru var cīnīties, ne rupji, bet stingri pasakot, ka zināt, ko meklējat. Daiļajam dzimumam nostrādā arī paņēmiens, iestāstot, ka tu esi moderna musulmaņu sieviete ... :D Tad nu actiņas tiek nodurtas un rokas vairs netiek palaistas :)) Pāris stundu šādu cīniņu un kaulēšanās gan ir nogurdinoša nodarbe un laupa krietnu daļu enerģijas, taču tas ir savdabīgs sports, kas patiesībā sagādā lielu gandarījumu. Satiksme Ooo, man noteikti pietrūks šīs spalgās signāltaures! :D Ēģiptē taksometru un mikroautobusu šoferi aicina iekāpt, klusi piebraucot no aizmugures un skaļi notaurējot, liekot nabaga gājejam aiz pārbīļa palēkties. Jancīgi, bet arī pie tā pēc pāris dienām pierod :) Ceļu satiksmes noteikumi katram šoferim tur ir savi. Hurgadā gājēju pāreju nav, arī ar ceļa zīmēm ielas neizceļās. Cilvēki staigā pa ielas braucamo daļu, lai gan pastāv trotuāri, un šķērso brauktuvi, kur un kad ienāk prātā. Kairā ar 17 miljoniem iedzīvotāju, ceļa zīmes var uz pirkstiem saskaitīt. Man laimējās ieraudzīt divus luksoforus, kuri, protams, nestrādāja. Ik pa laikam var pamanīt no automašīnu sānu logiem izšāvušos dūri, kas pāris sulīgū lāstu pavadībā, tiek vicināta blakus vai priekšā esošā auto šofera virzienā :) Gadījumos, kad šis paņēmiens netiek atalgots ar konkrētā šofera uzmanību, viņa spēkarats tiek fiziski "paskubināts" braukt vēlmajā virzienā. Elpa aizraujas vērojot šo savdabīgo automašīnu kustību! Apbrīnojami, bet visā šajā haosā, sastrēgumu nav ne tuvu tik daudz, cik Rīgā ar visiem tās luksoforiem. Automašīnas Kairā – žiguļveidīgas, sadauzītas, samīcītas, bet uz priekšu iet bez probēmām :)) Amizanti! Eskursijas pa Ēģipti Neiegrimšu stāstos par tūraģentūru izvēli. Noteikti, ka vietējās aģentūras piedāvā lētākas ekskursijas, taču es izmantoju Tez Tour piedāvātās, lai nebūtu problēmu un jātērē laiks meklējot, kas un kā. Tā tomēr ir katra paša darīšana. Centos Ēģipti apskatīt pēc iespējas vairāk un paspēt maksimāli daudz. Mans pirmais pasākums bija tuksneša safari ar visām džipu, kvadraciklu, kamieļu un beduīnu atrakcijām. Tā laikā palaimējās ieraudzīt mirāžu tuksnesī un vakarā bija iespēja vērot faķīru šovu. Šo ekskursiju ir noteikti vērts izvēlēties aktīvākas atpūtas cienītājiem, kā arī tūristiem ar pusaugu bērniem. Vēl devos ekskursijā ar batiskafu, kas sniedz iespēju vērot noslēpumaino zemūdens pasauli ar krāsainiem koraļļiem un eksotiskām zivtiņām. Noteikti vajadzētu izmēģināt snorkelēšanu - neaizmirstams pasākums! Ja gadās Ēģipti apmeklēt ziemā, ir vērts aizbraukt ekskursijā uz kādu no salām, kur ūdens ir krietni siltāks. Uz salām ir iespēja izbaudīt fantastisku dienu, sauļojoties un peldoties dzidrajā jūras ūdenī, kas ne vienmēr ir iespējams pie viesnīcām, kuru pludmalēs ūdens ziemas mēnešos ir ledains un nemitīgi pūš auksts vējš. Attiecībā uz pilsētām, kuras vajadzētu apmeklēt, lieliskas ir Luksora (Karnakas templis, Faraonu ieleja, gleznainie Nīlas krasti) un Aleksandrija. Ja vien tas nebūtu piramīdu un sfinksas dēļ, bez pašas Kairas apmeklējuma arī varētu iztikt. Savā ziņā interesanta ar to, ka ir savādāka, bet ir netīra un piegružota pilsēta. Varētu patikt rūgtās īstenības baudītājiem, kas vēlas sev atgādināt, kāpēc ir vērts dzīvot, piemēram, Rīgā. Tā kā brauciens uz Kairu ar autobusu vien ilgst sešas stundas, izvēlējos divu dienu programmu, kur otrajā dienā ir paredzēta ekskursija jau pa minēto Aleksandriju – pilsētu pie Vidusjūras, kas atšķirībā no visām pārējām Ēģiptes pilsētām, ir salīdzinoši tīra un ļoti skaista. Aleksandrijā mēs nakšņojām pieczvaigžņu viesnīcā ar skatu uz Vidusjūru. Dievīgi! :) Nobeigumā varu teikt, ka kopumā man ceļojums šķita ļoti interesants un vispārējais iespaids par Ēģipti - pozitīvs. Man ir prieks, ka paspēju izbraukāt visu, ko biju plānojusi. Varbūt arī sanāca mazāk laika pasauļoties un palaiskoties pludmalē, bet to jau var izdarīt arī citur. Vēl gribējās vairāk pabraukāt pa koraļļu rifiem un pasnorkelēt. Diemžēl arī nelaimējās ieraudzīt delfīnus :( Ja kas mani patiesi pārsteidza, tad tā bija ēģiptiešu nevērība pret savu tuksneša lielāko dārgumu - ūdeni. Leģendārā Nīla, no kuras ūdeņiem ir atkarīgs tik daudz dzīvās dabas, daudzviet ir pilna atkritumiem. Varbūt ne tuvāko gadu laikā, bet uz Ēģipti noteikti aizbrauktu arī vēlreiz. Ēģiptes debesis - safīrzilas dienā un pilnas zvaigžņu naktī, spožā un siltā saule, tuksneša vilinājums un seno civilizāciju noslēpumi neatstāj vienaldzīgu nevienu un aicina atpakaļ...