Aknīste IV (Gārsenes pagrieziens un mana 'SAKARĪGĀ REFORMĀCIJA')

Gārsene agrāk tika dēvēta par Garßen un tās lepnums ir pils, kura ir celta neogotikas stilā un kādreiz tik iespaidīgās muižas vēsture ir vēl senāka.. Muižas apbūve veidojusies ap taisnstūra pagalmu pils priekšā. Pils celtniecība ir pabeigta ap 1856.g. Pēc fon Budbergu dzimtas vēstures materiāliem, sākumā uzcelta pils divstāvīgā daļa, bet otrs, zemākais spārns, uzcelts 1885.g. 1939.g. ēka pārbūvēta skolas vajadzībām pēc arh. Vasiļjeva projekta, un kopš 1940.g. tajā atrodas Gārsenes pamatskola. Pilī ir jauks muzejs, ekspozīcija par Budbergu dzimtu. Starp citu pils īpašnieks ir Gārsenes pagasta padome un to apsaimnieko: Aknīstes novada pašvaldība. Es vēlos kādreiz piealīties pasākumā - "Tūrisma dienas Gārsenes takās", kas notiek ik gadus augusta otrajā piektdienā un sestdienā un ziemā izbaudīt slēpošanu Sāra kalnos. Kāpēc ne šogad? Mans vērtējums var būt subjektīvs un tas ir tikai vienīgi mans skatījums..., bet esmu sajūsmā par Gārseni un noteikti vēl kādu reizi to apmeklēšu, visticamāk kopā ar savu ģimenīti... Tik daudz vēl palika neizpētīts..., protams šo to papētīju un top ar rakstu arī neliels foto stāsts... Varbūt iemesls ir labais miegs Susejas brīvdienu mājās, agrais rīts, kad saulīte spīd un galva skaidra un fakts, ka par Gārseni ir dzirdēts, it sevišķi laba slava ir tās pilij... Pagājušas ir vairākas dienas un šī tūre bija ekstrēma, ne tikai Aknīstes novada un Madonas novada skolas, bet arī Gaigalavas pagasta (Rēzeknes novada) skola, kura atrodas tīri netālu no Lubānas ezera..., kurš ir lielākais Latvijā un šķiet dažreiz asociējams ar jūru. Protams tas ir nedaudz pārspīlēts, jo tā platība ir 81 km2 un piemēram Nāves jūras platība ir 810 km2. Esmu šogad bijis gan pie Nāves jūras, gan Lubānas ezera krastos un abās vietās izbaudīju izcilas peldes un ir neaprakstāmi skaista un unikāla daba... (Nāves jūras galerija I, En-Gedī , Nāves jūras galerija II) Nesolu, bet varbūt iedvesmas vadīts kādu reizi ko uzrakstīšu arī par Madonas un Rēzeknes novada šarmu... un tad jau tiks pieminēts arī Lubāna ezers. Neraugoties uz šo ašo un kilometru ziņā lielo skrējienu man sirdij tuva ir Gārsene. To labi raksturo vietējā talanta vārdi: "Tu apsēdies pie strauta un tūdaļ jaunāks tiec:Šķiet, taureņi un spāres te straujāk deju griež.Te baltāki ir stārķi un cīruls dzidrāk dzied,Pat ļaudis šajā pusē prot kaut kā raitāk iet....” /A. Kreņevskis/ Lai iet neliels fotostāsts par Gārseni, jo faktus variet palasīties un pameklēt internetā paši! Lai ir mans skatījums uz Gārseni, kurš varbūt vairāk ir emocionāls un ne sausos faktos balstīts...