*Benvenidos a la Republica Dominicana*

Viza. Latvijas pilonim, lai uzturetos Dominikanas Republika ka turistam, ir nepieciesama Turista viza… Un ja, es to nezinaju.. Precizak, man teica, ka jaa vajagot vizu, bet to iegus, uz robezas samaksajout USD 10. Nu, piekritu, loti vieglpratigi no manas puses nepaintereseties sikak, bet “akli” uzticoties : ) Lidz ar to, ierodoties JFK lidosta (pirms tam 6 dienas biju NY) mani, protams, nobloke, sakot, ka man nav vizas. Uz musu paskaidrojumiem, ka to iegusim ierodoties valsti, uz robezas, sekoja atbilde, ka tada sistema ir visam “veco” Rietumeiropas valstu pilsoniem, bet ne Latvijai… Pirmais soks, pirmas dusmas, tad stresaina lidojuma parcelsana uz nakamo dienu, skriesana atpakal uz Manhatanu, Dominikanas Republikas vestniecibas meklesana, arkartas vizas pieprasisana… Njaa : ) Celojums iesakas negaiditi, tomer maciba nakotnei.. Lidosta. Santo domingo lidostai “Las Americas” nav savienojuma ar galvaspilsetu ar publiska transporta palidzibu. Eksiste tikai taxi. Var gan noiet kadus 1-1.5km no lidostas lidz celam un nostopet kadu guagua (vietejie autobusi), bet diez vai tas ir ta verts. Nu tas ta, informacijai. Lietus. Gaiss ir diezgan mitrs.. silts, protams.. bet ir tada divainiba ka lietus… kas uznak peksni, ne no ka.. Spid saule, karsts, un peksni sak lit… gazt ar lielam pilem, atri, un citreiz gandriz horizontali.. Nolist kadas 10min un viss pazud, atkal saule, karstums, it ka nekas nav bijis… Un ta vairakas reizes diena. Citreiz pat gruti saprast KAPEC list, jo makonu apkart gandriz nav, un pat ja kads ir, tad gruti taja samanit lietusmakoni. Jebkura gadijuma, atsvaidzinosi un negaiditi : ) Palmas. Palmas ir visur… un visadas. Bananu, kokosriekstu, “jumtu”… Loti smuki izskatas maju jumtini, taisiti no palmu zariem. Vietam var redzet tikai palmu katus, bez lapam, izskatas ta it ka tam butu norauta “galva”.. laikam kada vetra. Satiksme. Haoss. Vismaz manuprat. Arpratiga. Nemaz nezinu, vai tur kads licis uz autovaditaju tiesibam. Masinas loti vecas, to izpludes gazes atstaj melnus dumus, briziem liekas, ka aizlips deguns.. It seviski mazie mocisi.. Saka, ka tos darbina ar kaut kadiem pastaisitam ellas-benzina samiksejumiem.. Uz mocisiem brauc pat trijata, saspiedusies, bez kiverem… “Guagua” ir vinu vietejie autobusi (mazi), kas brauc ar visiem logiem un durvim vala (karstuma del), tad ir “Superguagua” (starppilsetu satiksmei, lielaki, “pieklajigaki”), un tad ir “tautas taxi” – vecas, apdauzitas masinas, kuras iespiezas lidz pat 7 cilvekiem, brauc isas distances pilseta. Ja ir “briva” vieta, braucot ik pa laikam pipina, aicinot piebiedroties gribetajus. Pilsetas. Haotiskas, ka jau mineju. Bet vismaz ar elektribu, udeni un cementa majam.. Ar jumtiem un veikaliem. Iznemot Santo Domingo, parejas pilsetas (ja vien ta nav tourist village) viesnicinas karstais udens parsvara nav. Ari elektriba parasti ir sadalita (attiecigajas stundas ir, attiecigajas – nav). Visur skan “bachata” vai “merengue” muzika. Veikalos, baros, masinas, uz ielas. Cilveki mazliet supojas tas ritmos, ik pa laikam piedziedot. Viss tiek darits loti leni, nesteidzigi un relakseti : ) Jura. Dieviga… Tirkizzili-zali-caurspidiga. Liekas, ka esi nebeidzama baseina. Garam zib daznedazadas tropiskas zivis un zivtinas – krasainas, spilgtas, zinkarigas. Peld loti tuvu cilvekiem, labprat ed no rokas.. Manuprat, paradize tiem, kam patik nirsana. Tacu, ari tiem, kas nenirst ir iespeja gut kadu nojausmu par spilgto zemudens dzivi. Skaistakais “udens” ir valsts dienvidos – Karibu jura. Valsts ziemelos ir Atlantijas okeans – patiks serfistiem, kaitserfistiem - vilni, vejs; tomer udens gan nav tik dzidrs un tik debeskiga krasa. Ieroci. Dominikanas republika robezojas ar Haiti... Vienu no visnedrosakajam valstim pasaule.. Naktsklubos ir ierikoti metala detektori, jo ieroci dominikanim ir norma... saujamierocis, vai ari macete.. Var redzet pastaigajoties viriesus ar saujamierociem pie siksnas vai ari laukos - garajiem, asajiem naziem machetes. Ir bari, kur ir izlikta izkartne "ar saujamierociem ieeja liegta". Sajutas tadas divainas.. Savienus dzirdeju divreiz. Bet nu saka, ka ta esot dzives nepieciesamiba.. Augli. Brinumsaldi. Ananasi, papaijas, kokosrieksti… citu nosaukumus es latviski ta ari neizburtoju. Tos ed gan svaigus, gan kokteilos, sulas, utt. Lauksaimnieciba. Kafija, kakao, cukurniedres.. Braucot gar lauku celu malam, var redzet izliktus paklajus ar kakao pupinam, kas zavejas saule. Ari kafija. Un tad ir celi, kur ir nebeidzama cukurniedru jura. Paslaik sakas novaksanas laiks, biezi var redzet stradajosos dominikanus (ari no Haiti), kas ar gariem, asiem naziem (machetes) cert cukurniedres, apgriezot lieko un kraujot kaudzes. Blakus laukam iet dzelzscela linija, kur tiek sakrautas cukurniedres un vestas uz fabriku valsts DA. Paludzam vienam vecukam, kas tirgoja kaut kadas saknites pie cukurniedru lauka nogriezt mums kadu cukurniedri pagarsot. Knapi iespiedam simbolisku “dzeramnaudu” – negribeja nemt… tads kontrasts no pilsetas, kur visi lip apkart, ludzot kadu peso… Garsoja labi, loti salda. Cilveki. Draudzigi, zinkarigi, loti “laid back” (relakseti?).. Visu dara nesteidzoties, lenitem… Supojoties bachatas ritmos, iedzerot alu, uzspelejot domino.. Protams, cilveki ir dazadi… gan bagati, gan nabagi… Visa valsts esot kadu 10 gimenu rokas – tam esot nauda, vara, utt. Parejais “labi pelnosais” slanis ir parasti tie, kas brauc pelnit ASV, tad atgriezas majas ik pa laikam, buvejot villas, braucot dzipos. Tad ir “vidusslanis” kas kaut ka kulas pa dzivi, bet dzivo piedienigi, cementa majas ar jumtu.. Un tad ir nabadzigie, parsvara laukos, kuri dzivo no dienas uz dienu.. Majas tad nu ir tadas budinas, kuru laikam pec katras vetras “jacel” no jauna, drebes jamazga gandriz vai pelkes, nu, un vispar es nezinu, ka un kas… Bet braucot valsts vidiene, laukos, kalnainakos ciematinos parsvara ir tikai tadi skati… Tomer cilveki ir daudz sirsnigaki, vienkarsi, atverti un zinkarigi. Nabadziba vinus neuztrauc.. Dazreiz izraiprieksroku dod domino, alum vai dejo turpat bachatu… “ai nu ko tur labot.. bus jau tapat labi..” Alus. Alu dzer visur. Liekas, tas ir dzeriens nr 1. Tam ir jabut loti aukstam, gandriz vai sasaldetam… Pie tam, valsti ir liels alus monopols, “PRESIDENT”. Tev nekad neprasa KADU alu tu velies, iedod President un viss. Varbut vienigais, precizejot, ka gribetu kadu citu… lai gan nav garantijas ka tas bus : ) Dominikanim var nebut naudas, tomer vienai “cervezitai” atradisies vienmer : ) Biezi var redzet pilnigi sagruvusi budu, ar virkni baskajainu bernelu apkart un viriesu barinu uz keblisiem ena dzerot President : ) Gailu cinas. Viriesu strapa loti iecienitas… Vairakas stundas pec kartas zaudejot balsi sledz deribas ieks “Galleras” – kurs gailis uzvares… Arena tiek ievesti 2 gaili, nosverti, izraditi… tad sakas savstarpeja deribu slegsana.. kurs gailis bus specigaks.. tad ir gongs un sakas… haoss, kliegsana, gailu uzmundrinasana… un uzvaretaja pazinosana… un tad atkal nakamais paris. Virtuve. Popularakais pusdienu ediens ir risi ar pupinam un vista. Protams, ari dazadas juras veltes piekrastes regionos, tapat augli, dazadas saknes. Dzerieni, jau minetais alus un ari protams, rums. Var tikai piebilst, ka labak uzmanities no salatiem un citiem nevaritiem vai svaigiem poduktiem… Bijam tikai dazi, kam nepiemetas caureja.. Diemzel, ir jabut loti uzmanigi, pat tirot zobus ar krana udeni… varbut skan parspileti, bet tikai izvairoties no ledus dzerienos, svaigiem salatiem, utt, izdevas laiku izlietot lietderigak, neka 2 dienas ik pec 30min WC… Celi. Galvenie valsts celi ir kadi 5. Tos tad ari varetu saukt par “celiem”… parejie.. pat nezinu : ) to, ka bez asfalta, tad skaidrs, bet ir ari ar loti daudzam un lielam bedrem (mes vien mainijam riepu 2x…) brauc apm ar 30km/h, meginot izrullet caur bedrem.. briziem kada upe, izejot no krastiem (tas laikam “Olgas” sekas..) appludina “celu” nu un tad ar acim ciet tik “peldi”… vietejie zeni piepelnas, piedavajot savus stumsanas pakalpojumus dublos “ielipusajiem”.. Istas galvassapes rodas, tikko beidzoties “galvenajam celam”… tas nekas, ka nav nekadu norazu… var jau uzprasit, cilveki vienmer laipni parada.. bet nav ari nekadu bridinajumu… piem., ka ir aizskalots tilts… tad nu tu brauc pa vienigo celu kadus 40km ar 30km/h (bedres&co) uz tuvako ciemu juras virziena, kad tavs cels apstajas, un tev pazino, ka tilta nav… to tagad cel.. (apvedcelu, protams, nav) Sola pec kadas stundinas pabeigt.. skatamies uz eskavatoru, kam trukst 3 “zobi” un ceram… (jo pa to pasu celu atpakal braukt n-tas stundas galigi negribas..). Paiet stunda, divas.. Esot beidzies materials… jagaida, kamer atbrauks kravas masina… sak satumst… bet tas nekas, pa to laiku jau var uzspelet domino, uzslegt bachata/merengue, parunaties, atpusties… paiet vel viena stunda… musu dilemma arvien pieaug… bet tiekam atrunati… “nu tulit, tulit, jau brauc…” atbrauc… atsakas darbi, loti lenitem.. kad jau tika izlemts griezties atpakal, jo pasakumam nebija ne gala, ne malas, eskavatora vaditajs (drosi vien apzelojies par mums) pieskrien un nosaka :”ok!! We are solving your problem!!” un zimju valoda apskaidro, ka mums uzbers pagaidu rampu (kas tika lugta jau pirms 5 stundam), pa kuru parbraukt pari (loti gan ekstremi, apdauzot visas malas…). Bet nu tiltam pari tikam… un turpinajam gazeleties pa bedrem un tumsu (celu apgaismojums, protams, neeksiste) lidz tuvakajam miestinam.. kas par dienu… : ) Suveniri. Rums, kafija, kakao, dazadas rotaslietas, figurinas un…. Dzintars! Lai cik ari divaini man tas nelikas, tas ir vinu nacionalais akmens… un ikviena suveniru veikala ir vieta dzintara rotam uc. Dzintara izstradajumiem… Feels like home!! ;) Uzrunas. Sava starpa dominikani nepazistamus cilvekus uzruna ka “amigo”, “hey, mi amigo” vai “amigito” (bernus). Visi ir draugi : )