Trīs dienas Tirānā

Sākumā pavisam nedaudz par pašu Albāniju - Albānijas Republika (albāņu valodā:Shqipëria, tulkojumā: Ērgļu zeme) ir valsts dienvidaustrumu Eiropā. Tā robežojas ar Melnkalni ziemeļos, Kosovu ziemeļrietumos, Maķedoniju austrumos, Grieķiju dienvidos, Adrijas jūru rietumos un Jonijas jūru dienvidrietumos. Apmēram 40 kilometrus no Adrijas jūras atrodas valsts galvaspilsēta Tirāna. Raiba, neparedzama un ārkārtīgi pārsteidzoša pilsēta, kurā viss notiek daudz straujāk un aktīvāk nekā pierastajos ziemeļos. Tirāna ģeogrāfiski ir iesprostota starp kalniem, taču tas netraucē tai augt. Dienu un nakti notiek celtniecības un remontdarbi. Un neviena jaunā māja nav parasta. Katrai ir kaut kas individuāls un atšķirīgs, gan formas, gan krāsu ziņā. Ir dzīvojamā māja ar uzzīmētu sauli, ir mājas ar trapecveida balkoniem, ir par ēkas, kas apgleznotas at kļavu lapām vai apkrāsotas bultiņām. Tirānai nav vecpilsētas. Visi nozīmīgākie kultūras un vēstures pieminekļi atrodas uz divām galvenajām, savstarpēji perpendikulārām ielām. Centrālajā laukumā, jeb pilsētas kultūrvēsturiskajā centrā atrodas opera, valdības ēkas, vēstures muzejs, Albānijas banka, karaļa Zogu I statuja, 18.gs. pulksteņa tornis un mošeja. 10 minūšu attālumā vēl viens laukums - veltīts visā pasauē pazīstamajai albānietei Mātei Terēzai. Turpat netālu arī skaisti sakopts parks un ezers. Taču vislieliskākais skats uz pilsētu ir no 1800 m augstā Dajti kalna.