dazji ieteikumi no manas pieredzes shovasar Islandee - 1

Nupat ieveeroju draugos ljoti labu padomu informaaciju par Pariizi un noleemu taapat padaliities par Islandi, kur biju juulijaa. Noraadiitaas cenas nu jau iespeejams buus augushas, jo arii Islandee ir pamatiiga inflaacija. Braucot pat vasaraa, liidzi noteikti ir jaanjem siltie dzemperi, uudensdrosha jaka un pat cepure un cimdi var nodereet. Uudensizturiigi apavi ir absoluuta nepiecieshamiiba. Godiigi sakot, nezinu vai ir taa veerts braukt aarpus tiem 3 meeneshiem vasaraa – nu nedabuusiet Juus tur sauli, saule ir Portugaalee. Uz Islandi viesvieglaak aizlidot ar 2, cenas zinjaa liidzveertiigaam, sabiedriibaam (kas manupraat ir arii vieniigaas): oficiaalaa Islandair (http://www.icelandair.co.uk) un taa saucamaa zemo izmaksu sabiedriiba Iceland Express (http://www.icelandexpress.com). Abas lido no vairaakaam lokaacijaam Eiropaa, bet, manupraat, visvieglaakais ir doties turp no Londonas. Laiciigi pasuutiita biljete turp un atpakalj personai no Londonas, maksaa apmeeram 200 Ls ar nodokljiem jau iekshaa. Ja dodaties tur tikai uz nedeeljas nogali ir noteikti jaaieveertee Icelandair piedaavaataas celjojumu paketes, kuraas iekljautas arii naktis top viesniicaas. Lokaacijas viesniicaam nav centraa, toties brokastis ir taa veertas. Un taa kaa pilseeta ir neliela, aizstaigaat liidz centram nav probleemu. Lidosta ir nedaudz zem stundas brauciena attaalumaa no pilseetas. Tikai paaris kompaanijas piedaavaa transportu un netaa taas viegli atrast. Svariigi ir noskaidrot vai atobuss apstaajas pie viesniicas vai viesu nama, kur paliekat. To var noskaidrot gan peerkot biljeti, gan autobusaa. Ja nepiestaaj pie Juusu viesniicas, jaakaapj aaraa pirmajaa nopietnajaa pieturaa – autoostaa (atrodas pataalu no centra, bet ar kaajaam var pieveikt 30 min.). Apmeeram 14 lati personai uz abaam puseem (peerkot uz abaam puseem vienlaiciigi, var ieteupiit). Tax free ir, manupraat, daargaakais no Eiropas Tax Free, ko esmu redzeejis. Pat Londonas cenas tur nobaal. Budzjeta celjotaajiem ir jaareekjinaas ar to, ka ir Islande nav no taam leetaakajaam vietaam uz kurieni braukt. Tomeer var tarast arii labas naktsmiitnes netaalu no centra par saliidzinoshi labu cenu. Esmu palicis viesu maajaa Eric the Red (http://www.eric.is/en/, bet rezervaacija jaaveic pa e-pastu: eric@eric.is) – saliidzinoshi maajiiga vieta un fantastiskas brokastis. Cenas ap 60 Ls par istabu. Atrodas tieshi pie bazniicas kalnaa. Pestiishanas armijas kopmiitnju tipa apartamenti ir tieshi centraa un saliidiznoshi leeti ap 50 Ls par istabu. Brokas ir atsevihkji piemaxaajamas. Rezervaaciju veelreiz ieteicams paarbaudiit nedeelju pirms izlidoshanas un noteikti izprinteejiet apstiprinaajumu. Restoraani un eestuves ir saliidzinoshi daargs prieks. Centraa atrodami vairaaki lielveikali, kas atveerti liidz 10-11 vakaros. Leetaaks lielveikals ir pie okeaana, dodoties pa Hringbraut ielu. Nopietni padomaajat vai ir veerts apmekleet Blue Lagoon kompleksu. Saliidzinoshi daargs un gandriiz vienmeer paarpildiits. Smuki jau ir, bet silto avotu sniegtaas priekshrociibas var baudiit daudz leetaak un noteikti mazaak sabliiveeti piemeeram Laugardalur atveertajaa peldbaseinaa, kas ir Reikjaviikas vienaa malaa (blakus futbola stadionam un botaaniskajam daarzam. Vienalga, baazeejoties Reikjaviikaa vai izlemjot doties apkaart salai, mans ieteikums ir no saakuma izmantot kaadu no tuuru organizeetaajiem, kas piedaavaa tuures gan apkaart Reikjaviikai, gan arii dziljaak iekshzemee. Netaa var atrast neskaitaamus piedaavaajumus, bet paarsvaraa visi nonaak tik un taa pie apmeeram 2 tuuru organizeetaajiem: Iceland Excursions sadrbiibaa ar Grey line (www.icelandexcursions.is) un Reykjaviik excursions (www.re.is) . Piedaavaatie marshruti daudz neatshkjiraas, cenu zinjaa izdeviigaaks ir Iceland Exc. Dazjreiz pat leetaak sanaak, ja ejat pa taisno Grey line maajaslapaa (www.grayline.com). Abi tuuroperatori jau cenaa iekljaavushi pick up servisu, kas noziimee, ka savaaks juus no viesniicas pirms tuures. Galvenais ir buut laiciigi pie durviim, jo vinji negaida. Mans ieteikums ir izmantot kombineetaas tuures, kur vienaa dienaa apvienoti vairaaki marshruti. Sanaak leetaak un redzat daudz vairaak. Visaam tuureem parasti ir liidzi gidi, kurus pat gribot ir gruuti apklusinaat. Viens nopietns briidinaajums pirms izlemjat doties valju (un pufinu, ka sir taada ziemelju vistas un pingviina krustojums) skatiishaas tuuree – nu neleks vinji tur kaa delfiini Palangaa. Ideja sekojosha: sakaapj visi kugjiitii un tad dodas uz pufinu salu no saakuma. Tik labi, kaa reklaamas bildees, pufinus var redzeet tikai ar ljoti labu fotozoomu. Peec tam, kugjis brauc aaraa okeaanaa un cer ieraudziit valjus. Jaa, tieshi taa – cer. Kaa veelaak staasta gids, vali metot kuuleni, kaa reklaamaas raada, sanaak redzeet tikai paaris reizes gadaa. Paarsvaraa sanaak redzeet valja muguru un “haizivs” spuru pavisam iisi uzpeldot un tas arii viss. Geizeri – nu jaa, tas ir naakoshais punkts listee, ko visi parasti veelas redzeet. Katra sevi cienosha tuurisma agjentuura piedaavaa tuuri pa taa saucamo Golden circle, kas ietver apstaashanos arii geizeru parkaa. Tomeer, ja nu tas ir par daargu vai par taalu, turpat Reikjaviikaa var redzeet vienu, kas, lai gan ir maaksliigs, lieti noder fotograafiju uztaisiishanai un “darbojas” pietiekami regulaari, lai nebuutu jaadodas prom bez bildeem. Paskaties kartee, kur ir muzejs Peerle (kalna galaa redzeesi to angaaram vai naftas toverim liidziigo eeku pataalaak aiz lidostas) un tieshi pie taa ir maaksliigais geizers ar visaam anotaacijaam, kaa kas un kapeec taa. Pavisam netaalu (pa kalnu uz leju, ejot cauri “mezjam”) no mineetaa geizera ir publiskaa pludmale. No muusu saprashanas liidz pludmalei tur veel taalu, bet nu kaarteejais siltaaka uudens avots ir tiiri maajiiga vieta, ja ir laba kompaanija un silts. Lietas, ko noteikti ieteiktu Islandee esot nogarshot: 1) marineeta vai saaliita, nu nezinu kaa iisti, bet zivs, kas liidziiga paziistamajiem rolmopshiem, 2) vieteejo “rupjmaizi”, kas izskataas kaa mazs porains kjiegjeliitis, bet, ja pagatavota kaartiigi peec tradiicijaam, tad cepta, dienu turot, kartstaa zemee, 3) zupa ar vieteejaa lopa kalteeto galju. Ja apmetaties Eriika naktsmiitnee par ko staastiiju, mineetai maizei un ziviim vajadzeetu buut pieejamaam katru riitu brokastiis. Manupraat vienkaarshi dieviigi! :) Ja pashi sevi barojat, pameegjinat mineeto maizi, ko var nopirkt katraa veikalaa, ar siera skjeeliiti uz minuuti ielikt mikrovelee – manupraat perfekts iznaakums. Iespeejams, ka naaksies pierast pie seera uudens smakas, kas pavada gandriiz katru mazgaashanaas reizi. Nu esot veseliigi! Un ar laiku jau pierod. Starp citu – uudeni Islandee var dzert no kraana, kas ir labs ieteikums, jo pildiidais uudens pudelees ir saliidzinoshi daargs prieks. Reikjavikaa ir vismaz 3 info centri, kur meitenes ieshkjiebs ne tikai karti par briivu, bet arii izstaastiis kur un kaa nokljuut. Internets gan tur ir padaargs un diezgan neerts priks, labaak aizchaapo uz kafeiniicu pasha centraa. Labi, shoreiz man liekas, pietiks. Kad sanaaks energjija rakstiit naakoshreiz, pastaastiishu nedaudz par piedziivoto braukshanu apkaart salai. Ja plaano braucienu (un to es tieshaam iesaku) un gribi ko jautaat – drsohi, varbuut, ka varu pat paliidzeet. Kristaps