Java - daba un cilveeki – nobeigums.

Gids-indoneezietis, kursh perfekti paarvalda vaacu un citas valodas, staasta interesantus faktus. Vinjiem veel joprojaam esot probleemas ar robezhaam. Daudzas salas Indoneezijaa nav apdziivotas. Paisuma laikaa taas ir zem uudens. Un tad pazuudod neoficiaali it kaa no valsts kartes. Vairaak esot konflikti ar Malaaziju un Austraaliju. Indoneezijai pietruukst robezhsardzes. Visvairaak Malaizija piesavinaas sev Indoneezijas salas un izveido tur tuurisma iecieniitas vietas. Beigaas, gan taam tuurisma firmaam, kuras tur straadaa, ir jaaakceptee starptautiskaas tiesas leemumi..nekaadu konfliktu nenotiek..

Par Austrumtimoru. No gida viedoklja. Taa bija kaadreizeejaa Portugaales kolonija. 1976. gadaa pie vars naaca komunisti. Taa bija ljoti nabadziiga zeme. Indoneezija paliidzeeja uzcelt tur skolas un paliidzeeja citaadaaki. Bet tur lielas naftas atradnes. Taatad Indoneezijai arii bija savs labums. Kad sabruka PSRS, tad ASV veeleejaas, lai tur nebuutu pie varas komunistiskaa rezhiima. Bija daudzas valstis ieintereseetas par sho valsti- ASV, Austraalija un Portugaale. Tad pieprasiija referendumu. Uzreiz ASV stacioneeja Austrumtimoraa savu armiju, kaut gan peec referenduma shii valsts palika neatkariiga. Tagad shii valsts ir ljoti nabadziiga..liels bezdarbs. Daudzi cilveeki paarceelaas uz Indoneeziju. Austrumtimora veel nepieder Aazijas valstu savieniibai- Dienvid-Austrumu Aazijai- Taizemei, Malaazijai, Singapuurai, Indoneezijai, Austrumu jaunajai Gvinejai, Laosai, Vjetnamai u.c., bet vinji tur veelas. Shiis Aazijas valstis viena otru politiskajaa zinjaa akceptee, bet nepiedalaas ieksheejaas valstu probleemaas.

Indonezijaa ir aizliegti ierochi, narkotikas.

Izbraucam cauri Solo pilseetai. Gids paraada kjiinieshu rajonu, baarus. Kjiinieshi vinjiem nepatiikot, jo islama zemee pievilinot speeleet uz naudas un taa indoneezieshus noveershot no darba. Javieshi speeleeja speeles uz naudu..Tad Indoneezijaa aizliedza visaadas kazino speeles.

Gids staastiija, ka javieshu jaunatne satiekoties paarsvaraa skolaas, izbraucienos..neviens uz baarien neejot.

Notiek ekskursija uz vieteejo tirgu. Ir daudz visaadu redzeetu un neredzeetu auglju. Gids pastaasta kaadas garshvielas pielieto dazhaados eedienos. Mekleeju iipashas garshvielas galjas un citiem eedieniem..ar gida paliidziibu sarunaajamies ar tirgus sievu, nopeerku, kaa arii vaniliina standzinjas. Cenas nav daargas. Tiek paardoti arii dazhaadi rieksti..nopeerku macadamijas. Gids paraada uz kaadu lielu kuli zemesriekstu. Jaa, kas tad centiisies ar to lobiishanu. Nee, tie esot miiksti, jo tos vaara ar visu mizu.. Paraada arii dazhaadus aarstnieciibas augus. Bet, kas to atcereesies, kaadam noluukam ir pirkti.Apskataam dazhaadus chipsus. Tie gatavoti no dazhaadaam lapaam, kukuruuzas, ziviim, liellopu meeles, vistas zarnaam u.c. Redzam arii vistu kaajinjas un svaigas zivis bez saldeetavas..neapetiigi lidinaas apkaart mushas. Gids paraada, kaadu augli izmantojot sudraba tiiriishanaa.

Braucot, celja malaas redzam teejas koku plantaacijas..lapu nav..tas ir speciaali dariits, lai kokus vareetu apstraadaat to izstraadaajumos..turpat blakaam bija liela izstraadaajumu paardotuve. Neko nenopirku, jo viss ir smags..Ekskursijas vadiitaajs paberzeeja rokaas teejas koka lapas..pirksti palika sarkani.

Jaa, veel kaads vaards par indoneezieshiem. Vinjsh pastaastiija par pirkstu noziimi. Nedriikst nekad ko raadiit ar raadiitaajpirkstu., bet jaaizmanto ir iikshkjis. Nedriikst restoraanaa vai citur apkalpozaajiem maat ar roku, lai atnaak, tas noziimee..dosimies uz ciinju..jaa maaj preteeji..plaukstu uz leju preteejaa virzienaa no sevis un piezemeejoties..kaa ar vilni uz leju..ta vinju tradiicija.

Esam nonaakushi muusu viesniicaa Malang. Pilseeta interesanta ar savu arhitektuuru..1.2 milj. Iedziivotaaji.

8.marts. Shii diena, kad nepaartraukti list. Braucam apskatiit vulkaanu Bromo.

Celjsh iet kalnaa.. Piebraucaam pie baazes stacijas..ciemata.Muusu grupai 15 cilveelu tiek iedaliiti dzipi., jo celjsh liidz vulkaanam ir paardesmitu kilometru. Laikam 42 km..celjsh ir ilgs. Ir ljoti jauki skati..kalnu nogaazes..kalnos audzee vieteejie daarzenjus..mees briinamies, kaa taa var..nav jau zirnelj cilveeki, kuri pa nogaazeem taa var staigaat..bet var! Piebraucot tuvaak vulkaanam, kaada ciema iedziivotaaji pieprasa iebraukshanas maksu..jaa bez ierunaam tiek samaksaats. Aaraa smidzina.

Piebraucam vulkaana pakaajee. Celjs uz virsotni pa lavu kaadus 500-800 m. Piedaavaa pret smalko lieto mums iegaadaaties pleeves, atsakaamies..Ne visi veelas doties virsotnee. Vieteejie piedaavaa jaat uz zirga. Mees atsakamies.. kaajaam tachu jaukaak. Un nav jau nemaz tik saspringta kaapshana. Esam pie diezgan maalainaam un gludaam trepeem ar 237 pakaapieniem. Taa saskaitiiju lejaa kaapdama.Pie trepeem paardod pukju pushkjus..nopirku un samaksaaju 1 eiro. Kaa nekaa ir 8 marts. Shis pushkjis esot jaamet augshaa vulkaana kraaterii..tas esot uz laimi! Kaapshana pa trepeem nu gan nebija visai patiikama, pagruuta..daudzi apstaajaas, lai atvilktu elpu.

Esam vakaraa sasniegushi pilseetinju Kalibaru. Esam jaukaa viesniica “Kalibaru Cottage”. Aaraa jauks, liels baseins, kuru ieskauj kruumi, ljoti ziedosha un kopta apkaartne (kaa visas viesniicaas). Katrs dziivojam savaa maajinjaa.Izbaudam pie maajinjas peedeejo vakaru Javaa.

9. marts. Peec brokastiim apskatam pie viesniicas atrodoshos mezhu, plantaaciju, kur audzee kokospalmas, krustnaglinju kokus, kafijas un kakao kokus, kaa arii gidsparaada arii, kaa aug citas garshvielas- citronzaale, ingvers, kurkuma u.c. Uz vietas varam nogarshot svaigu kokosriekstu sulu. Pa plantaaciju skraida kraasainas indoneezieshu vistinjas. Nebijaam briidinaati uzvilkt ko garaam rokaam..nemitiigi uzbruuk siiku odu bari. Peec odu uzbrukuma veelaak autobusaa atrodas dazhaadas smeeres. Vieteejie parasti pret odu kodieniem aizsargaajoties ar eikaliptu ellju.

Pie plantaacijas ir bruunaa cukura vaariitava. Tas ir ilgs process- paiet vairaakas stundas, kameer uz akmens kraasns savaara un sapilda bambusa traukos atdzeseeshanai. Nogarshojam- garshiigs kaa gotinjas.

Celjs ved uz ostu, kur atstaasim Javu un paarcelsimies uz Bali.

Tur gaidiis mazs transporta businjsh, lai visus muusu koferus ievietotu tajaa un nogaadaatu Bali viesniicaa, liidz kurai tad veel buus celjaa 4 stundas.

Gids iesaka veel ieiet veikalinjaa un peec veeleeshanaas ko nopirkt, jo cenas esot zemaakas, kaa Bali. Tad atvadaas no mums, lai dotos atpakaljceljaa 1200 km.