Java – daba un cilveeki. Turpinaajums II dalja.

Java interesanta ar savu dabu. Kalni, kuri sniedzas paari 3000 m, aktiivie vukaani (par tiem veelaak) un daudzveidiigaa augu daba.

Esam iebraukshi jaukaa pilseetaa Bandung. Te ljoti labaa viesniicaa, ir jau daudz ko redzeet apkaartnee.

3.marts.Izbraucam cauri prominentajiem rajoniem, redzam citu Javu..skaistas maajas. Pilseeta kalnaina un ljoti zalja. Te iegaadaajoties maajas turiigie indoneezieshi, pat nebaidiidamies no 30 km. Attaalaa vulkaana. It kaa lava, tad ejot vulkaanam citaa virzienaa, bet, ne uz Bandung.Celji gan nav iipashi plati pilseetaa. Par to paplashinaashanu protestee iedziivotaaji, jo tad buutu jaanoceert simtgadiigi mahagoni koki.Tie leeni aug.Atkal mopeedisti ielaas..jaabriinaas par vinju veiklo reakciju, izbraukt cauri caur mazaam spraudzinjaam cauri 2 aubusiem..vienu apdzinot..muusu un pretiim naakoshu autobusu. Mashiinu shoferiem taapeec ir izveidojies miilziigs braukshanas un reakcijas potenciaals..kas vinjiem ir normaali, mums te visiem autobusaa apstaajaas elpa. Gids sadzirdeejis muusu izbriinu, saak staastiit, ka Indoneezijaa ir taads izteiciens: “Paldies, Dievam!” Tas esot saistiits ar avaarijaam uz celjiem. Jaaspriezh bijaman, ko tas noziimeetu, jo paarsvaraa lauku iedziivotaajiem ir tikai pati nepiecieshamaa veseliibas apdroshinaashana..ilgi aarsteeties no savainojumiem tie nevar atljauties slimniicaas..un valsts nemaksaa.

Pilseetaa Bandung pabraucam garaam ljoti lepnai un skaistai universitaatei.( Shajaa pilseetaa ir daudz augstskolu). Universitaati ir ceelis kaads turiigs holandietis. Maaciibas universitaatee ir ljoti gruuti dabuut. Viss arii par maksu. Daudzi, iipashi turiigu gjimenju beerni,maacaas aarvalstu universitaatees..

Muusu celja meerkjis ir vulkaans , kas Javas kartee ir redzams, kaa Tangkubanprahu (veel cits nosaukums Tangkuban Perahu)..Taa smaile ir 2076 m., bet pati skata platform ir ap 1800 m. Celjsh iet aatri kalnaa..pa celjam redzam kempinga maajinjas. Var arii tuuristi padziivot iistajos dzhungjos. Celjaa malaas paardod shuupuljtiiklus..viss tuuristiem. Gids staasta, jaa nav jau tik traki..mezhaa dziivojot peertikji, pitoni, kobras, arii leopardi..nu vai tie, vai citi, bet zveeriigi kakji.. pret chuuskaam vinjiem esot sava mediciina..apkaart nokaisa saali ar kaadu augu ekstrakta pildiijumu..jaa tas indoneezieshiem ir labaak saprotami, kaa mums, eirpeieshiem.

Esam iebraukushi vulkaana autobusu baazee..pirms tam muusu autobusu neaiztur..staav citi veel lejaa..Celjsh uz vulkaanu ir diezgan garsh..gids noorganize dzipus, lai muus uzvestu augshaa. Diena ir pieklaajiigi saulaina..skati ir labi uz vulkaana kraateri un taa apkaartni.. no taa mutuljo seeruudens. Pie vulkaana neskaitaamaas tuuristu grupas..pashi indoneezieshi atbrauc te izklaideeties..Paliekam te stundu, kaut arii ir liels veejsh..daudz te suveniiru un mantu piedaavaajumi…pat stendi..no tiem atkrataamies, bet nevaram atkratiities no neskaitaamiem indoneezieshiem, kuri, muus, eiropieshus censhas fotograafeet un knipeseet ar saviem mobilajiem telefoniem uz katra stuura..mees domaajaam, muus blondaas sievietes veelas fotograafeet, bet, nee..viiram vispaar neliek mieru, kameer vinjsh aizbeega..Jautaajam muusu gidam, kaapeec taa? Vinjsh teica, taapeec, ka juus esiet iisdegunji! Nu tiec te gudrs atkal.. Mums jau vinj pashi liekas eksotikji..tas taa..bet triumfs bija shoreiz vinju pusee.

Braucam taalaak teejas plantaacijaam..paveraas labi skati..pieturam pie teejas lauka, lai ar teejas meiteneem parunaatos un vinjas nofotograafeetu. Teejas meitenes labpraatiigi mums sniedz teejas lapas. Un kaads no grupas iespiezh vinjaam plaukstaa kaadu dolaaru.

Muusu meerkjis ir taalaak terminaalie baseini. Viss jau cenaa ir iereekjinaats. Taas atrodas Sariater. Dreebes noliekam mantu glabaashanaa..baseni nav pilni ar cilveekiem..sadzirdam krieviski runaajoshos cilveekus. Saule gaazh savus starus tieshi uz galvas. Kur nu veel baseini, kuriem uudens t ir 42 C, uudens ljoti saaljsh! Viirs mazajaa baseinaa juutas labi, arii citi..nevaru pierast pie shii karstaa uudens..citi izmeegjina peldeeshanos dziljajaa baseinaa. Juutos, kaa izvaariita zivs..izcieshu tikai 20 min, bet tas labi, jo uudens tieshaam naak no pazemes uudenjiem..aada ir palikusi ljoti gluda..briinums! 20 min. esmu pamatiigi apdegusi. Pie baseiniem dusha, kur noskaloties.Peec siltajaam vannaam, turpat restoraans, kas iekljauts tuurisma cenaa. Jaa,Javaa mums bija eedishana 2X dienaa..nebija jau tikai vakarinjas, bet eedieni bija tik bagaatiigi..zviedru galds..vareeji eest, cik veelies..vakarinjas nebija vajadziigas..bet vareeja arii tas pasuutiit restoraanos.. Mums, eiropieshiem vinji piedaavaaja vienmeer liellopu galju, kaut gan pasha to need. Sho galju vairaak eedniicaam un restoraaniem importee no Austraalijas. Pashi javieshi vairaak eed savas kaarnaas vistinjas..taam nav tauku, kaa citaam aarzemju. Protams, ka mees arii taas eedaam..labi sagatavotas. Svaigus piena produktus vinji nelieto, jo tad veseliibas probleemas, arii sviestu, nee. Eed margariinu, kas gatavots no palmu elljas..Njaa..tas atkal mums nebuutu pa praatam. Vinji eed daudz zivis, taa ir pamataa virtuvee. Un, kaa gids smeejaas..zivju bagaatiiba okeaanaa nav izmakshkjereejama.

Peec pusdienaam braucam uz kaadu muuzikas skolu, kur no bambusa izstraadaa tautas muuzikas instrumentus..Skolaa ir liela skatuve un tur sniegs priekshnesumu paziistama tautas muuzikas grupa Synopse. Priekshnesumos lellju speeles..tautas instrumentu melodija paarveershas iistaa koncertaa..vienreizeejs skaniigums. Solisti dzied arii ljoti paziistamas dziesmas angliski..mazie puikas, sniedz indoneezieshu dejas, meitenes arii..iists teaatris..kaut kas vienreizeejs.Beigaas, meitenes katra skatiitaajam izdala shos muuzikas instrumentus..katram instrumentam ir savs Nr. Koncerta vadiitaajs dirigjee, kaads Nr…viss iet tik raiti..instruments ir jaapakrata, bet taada melodija..Skanja vienreizeeja. Arii sajuuta laba, jo skatiitaaji no visas pasaules.Beigaas meitenes skatiitaajus aicina uz skatuves ..iet deju ritmi..

4.marts. Izbraucam no Bandung uz Baturaden- 270 km. Pa celjamjaaapskata ciemu Naga. Tas ir ciems, kur jaakaapj uz leju daudzus pakaapienus kalnu ielejaa, visapkart riisu terases. Lejaa suta..tropisks klimats. Shis ciems dziivo peec vecajaam tradiicijaam. Nekas jau vinjus nespiezh taa dziivot..pashi izleemushi. Javaa irvairaaki taadi ciemi, bet nepienjem turistus. Nokaapjot pie ciema, ir baseins, zelta zivinjas un citas..beerni novilkushi kurpes, meercee kaajas uudenii..un tad klaat zivtinjas, kas ap kaajaam apgrozaas, pareizaak, lupii kaaju aadu. Blakus sieviete ar mietu meegjina riisus atdaliit no seenalaam..tas vinjai labi izdodas, drosmiigas muusu sievietes paliidz vinjai..eksotika..viss roku darbs.

Taalaak vieteejais gids angliski staasta par ciemu..man aiziet dazhi vaardi gar ausiim, bet visu jau taa var redzeet..nekaa jau iipasha iipashi nav..kaa latgales ciemaa pirms 20 gadiem..Ciemaa nav elektriibas. Gids muus ieved..daudzi negaaja..mees kaadi 3 cilveeki apskatiijaam vinja maaju. Jaa, 3 istabas..vienaa, kur matracisun gulj visi..taa guljamistaba, tad viesistaba, kur skapis, tad turpat virtuve..kraasns no akmenja..vaara ar uguni. Lepojaas, ka ir radio..uz baterijaam..galvenais, ka shie ilveeki ciemaa nav neizgliitoti..visi maacaas vai studeejushi..maaju pagalmaa suveniiru veikals, kur paardod somu, aadas un citus izstraadaajumus. Vinji peec principa nedriikst lietot transportu..jaaiet ir visur kaajaam..Ja kaads nogreekojoties, esot telepaatija, ka vinji visu zinot..greekaazim tad jaatstraadaa nedeelja sabiedriskajos darbos ciemaa.. Esot ciemata laukumaa, bija sabraukushi daudzi Indoneezijas skolu beerni..atkal gaaja valjaa muus fotograafeeshana..dazhi viirieshi labpraatiigi fotograafeejaas kopaa ar viiriem..beerni taa smaidiija..jaa esam tiem eksotikji..no Eiropas.

Turpinaajums sekos III dalja.