Šrilankas padomi.

Jauvairākus gadus gribēju padalīties savos ceļojumu iespaidos,bet parasti slinkums ņem virsroku.Vienu reizi biju jau uzrakstījis,bet kaut kas notika ar internetu un viss darbs vējā.

Šrilanka (agrāk Ceilona)-sala Indijas okeānā,apm.30 km no Indijas.Platība apmēram kā Latvijai,bet iedzīvotāju 10 reizes vairāk.

Starp citu,par Šrilankas galvaspilsētu parasti tiek uzskatīta Kolombo,bet īstenībā galvaspilsēta ir Šridžaijavardenapurakote,kas ir Kolombo piepilsēta.

Esam draugu kompānija un ceļotāju skaits ir mainīgs,bet šoreiz uz Šrilanku devāmies septiņi.

Jau no decembra sāku meklēt lētākas biļetes,bet ātri sapratu,ka akcijas cenas var būt uz jebkuru pasaules malu,tikai ne uz Šrilanku.Izvēlējāmies Air Baltic savienojumu ar Qatar Airways caur Stambulu un Dohu.

Jau iepriekš internetā biju norezervējis viesnīcas pirmajām 3 naktīm un villu okeāna krastā pārējam laikam.Nedaudz grūtāk gāja ar mikroautobusa rezervēšanu.Nebija grūti atrast,bet grūti izvēlēties .Piedāvājumi visdažādākie,sākot ar 25 $ dienā,iekļaujot cenā benzīnu,angliski runājošu šoferi ,viņa ēšanu un nakšņošanu.Tomēr nepadevos kārdinājumam ietaupīt un sarunāju dārgāku,bet uzticamu šoferi ar labu businu,ko ieteica villas menedžere.

Ar vīzām nav problēmu,internetā tiek aizpildīta veidlapa,jāsamaksā 25 $(vai 20?) un lidostā pasē tiek iespiesta vīza.

Maršrutu izdomāt arī nebija grūti,jo internets pilns ar ieteikumiem un rekomendācijām.Šrilankā tūristu maršruts ir tradicionāls:Colombo-Dambulla-Sigiriya,Nuvara Eliya un tad jau uz okeāna piekrasti.Galvenie tūrisma objekti ir valsts vidienē,bet labākā atpūta,protams,okeāna krastā.No okeāna piekrastes izbraukāt uz apskates objektiem vienas dienas laikā ir gandrīz neiespējami,jo ceļi ir šauri,līkumaini un satiksme diezgan intensīva.Izņēmums ir jaunā maksas šoseja no Colombo uz dienvidiem gar okeāna krastu.Citur 150 km jābrauc apmēram 3-4 stundas.

Dažos vārdos pakomentēšu ievērojamākos objektus.

The Lions Rock (Sigiriya)-cietokšņa un pils drupas,kas iekļautas Pasaules mantojuma sarakstā.

Ieejas biļete 30 USD,ļoti nopietns kāpiens kalnā.Iesaku paņemt līdzi ūdeni.Veciem cilvēkiem un smēķētājiem nebūs viegli.

Dambulla-Cave Temple-templis,kas izvietots alās,iekļauts Pasaulesmantojuma sarakstā.

Atkal neliels kāpiens kalnā,ieejas biļete ap 15 $.Ļoti skaisti un labi saglabājušies sienu un griestu gleznojumi alu templī.

Kandy-Karaliskais botāniskais dārzs.Ļoti ļoti skaista vieta,noteikti iesaku.

Šajā pilsētā ir arī Tooth Temple,ko diemžēl mums neiznāca apskatīt.

Nuwara Eliya reģions.Daudz tējas plantāciju un fabriku.Svētdienās fabrikas slēgtas.Apskatīt var,bet neredz tējas ražošanu.Par apskati nekas nav jāmaksā,jo pelna ar tējas pārdošanu.Protams,visās fabrikās ir bezmaksas tējas degustācija.

Udawalawe nacionālais parks:apmēram 300 km2 platībā dzīvo apm.600 ziloņu un daudz citu dzīvnieku.

Ieejas biļete +safari ar džipu un gidu maksā apm.30$ vienam cilvēkam.Šo vietu tiešām iesaku,ja vēlaties redzēt ziloņus savā vidē,nevis pieradinātus,kas ēd no rokas.Redzējām pāri par 50 ziloņus,arī daudz mazuļu.Redzējām arī mangustu,pāvus,ērgļus,ūdens bifeļus.

Nacionālo parku Šrilankā ir daudz un katrs var izvēlēties sev interesantāko vai ērtāk apmeklējamo.

Galle-pilsētiņa 120 km uz dienvidiem no Kolombo,arī iekļauta Pasaules mantojuma sarakstā.Tur ir lielākais forts (cietoksnis),ko būvējuši eiropieši un kas saglabājies D un DA Āzijā.Forta iekšpusē kafejnīcas un veikaliņi tūristiem.Blakus kriketa stadions.

Ādama smaile,2300 m augsts kalns,uz kuru tūkstošiem cilvēku dodas kā svētceļojumā:sagaidīt saullēktu.

Ja trāpīsiet brīvdienā,tur būs ļoti ļoti daudz vietējo.Kāpiens augšup apm.2,5-4 stundas,lejā drusku ātrāk.Jāsāk kāpt apm.1.00 naktī,jo ap 6.00 lec saule.No mūsu kompānijas kāpt kalnā izvēlējās divi cilvēki.Jāpaņem līdzi kāda siltāka jaka.

Spice gardens (garšvielu dārzi)-tādi ir visās ceļmalās un mērķis ir viens:pārdot tūristiem dažādas augu eļļas un uzlējumus.Sākumā tiek parādīti daži sastādīti Šrilankai raksturīgi augi,tad visi ieziesti ar eļļiņām un tad tiek vesti uz veikaliņu ar ļoti augstām cenām.

Līdzīgi esot batikas fabrikās,mums izdevās no tādas izvairīties.

Daži praktiski padomi:

Alkohols.Ja vēlaties labu vīnu,vedat to līdzi vai nopērkat lidostā.Veikalos vislētākais un prastākais vīns maksā apm.11-12 $.Vietējais alus nopērkams visos alkohola veikalos un maksā apm.1,5 $ lielā stikla pudele.Vispār alkohols netiek tirgots kopā ar pārtiku,bet atdalītos veikalos.

No vietējiem dzērieniem iesaku pagaršot Araku.Tā ir kokosriekstu kandža,kas jādzer kā long drink,kopā ar ledu ,ingvera alu un laimu.

Nauda.Lielākajā daļā vietu pieņem arī dolārus,bet tad jāskatās līdzi kursam.Tā pēc iesaku samainīt arī pret vietējo naudiņu,pie tam diezgan sīkās banknotēs.Šobrīd 1$=115 rūpijas.

Neliela vietējā naudiņa noderēs dzeramnaudām,kas vietējiem ir diezgan svarīgs budžeta papildinājums.Vidējā alga valstī esot ap 50 $ mēnesī.

Pilsētās ir bankomāti,kas pieņēma mūsu kartes bez problēmām.Lai samainītu naudu bankā,jārēķinās ,ka tas nebūs ātri.Kaut arī ārzemnieki tiek apkalpoti bez rindas,dokumentu noformēšana un parakstu vākšana neiet ātri.

Malārija.Mēs izvēlējāmies nedzert pretmalārijas tabletes,bet dzert džinu.Tas esot labs līdzeklis pret malāriju.Protams,vakaros dažreiz lietojām arī pretinsektu līdzekļus.Labākajās viesnīcās gultām ir moskītu tīkli.

Laika apstākļi vienkārši izcili.Visu laiku bija 27-32 grādi ēnā,kalnu rajonos par dažiem grādiem vēsāks.Tā kā šis nav lietus periods,uzlija pāris reizes vakaros.

Peldēties reāli iespējams atsevišķos līcīšos un pludmalēs,ko aizsargā rifi vai salas.Citur viļņu spēks ir tik liels,ka pieaugušu cilvēku gāž no kājām.Ja peldaties ārpus smilšu pludmales,var noderēt speciālās čībiņas.

Cilvēki ļoti ļoti draudzīgi,smaida,sveicina un gatavi runāties,kaut arī nezin angļu valodu.Musulmaņi drusku drūmāki un noslēgtāki.

Gandrīz nekur nejutām arābu valstīm raksturīgo tirgotāju uzmācību.Varbūt vienīgi ceļmalā pie kāda ūdenskrituma krāsainu akmentiņu tirgotāji bija drusku apnicīgi.

Iepirkšanās.Kaulēties var gandrīz visur,jo īpaši tirgū un juvelieru veikalos.

Tēja,garšvielas,ajūrvēdas eļļas,dārgakmeņi,tās varētu būt lietas,ko tur iegādāties.Jāatzīst,ka jebkura tēja jebkurā Šrilankas vietā bija garšīgāka nekā tējas,ko pērku šeit veikalos.Veikalos un tējas fabrikās izvēle milzīga,pārsvarā cenas ļoti lētas.

Apģērbs.Sievietes lielākoties staigā sari,ļoti skaisti,krāsaini,arī koši audumi.Vīriešivalkā sarongas-auduma gabalu,kas tiek valkāti kā svārki.Mums bija neērti prasīt,vai apakšā arī kaut kas tiek vilktsJ

Tūristiem,ieejot tempļos,jāievēro daži noteikumi:sievietēm pleciem jābūt apsegtiem,apavi jāatstāj ārpusē,cepures jānoņem.Par šortiem neko neviens neteica.

Makšķerēšanas cienītājiem iesaku ņemt līdzi savu inventāru,jo tur tas praktiski nav nopērkams.Iespējams makšķerēt gan no krasta gan sarunājot izbraucienu okeānā.Dažādas zivis no krasta ķērām uz gruntenes sistēmas,par ēsmu izmantojot kalmāra gabaliņus vai mazas ēsmas zivtiņas.Ēsmas zivtiņas mums laipni iedeva vietējie makšķernieki apmaiņā pret kādu svinu,āķi vai auklu.

No laivas visrezultatīvākais veids bija resnas auklas galā iesiets svariņš un pavadiņa ar āķi,uz kura uzsprausts kalmāra gabals.

Ar spiningu uz vizuļiem mums neko neizdevās noķert .Izmēģinājām makšķerēšanu arī Koggala ezerā,bet bez rezultātiem.

Transports.Vispopulārākais veids ir Tuk-tuk.Trīsriteņu mopēds ar kabīniJMan šķiet,tie te ir mazāki nekā Taizemē,normāli aiz šofera var iesēsties 2 cilvēki,saspiesties var 3 cilvēki.Cenas nav lētas.Apm. 1 $ par 1-2 km.Ja ir lielāka kompānija,ērtāk un drošāk paņemt mikroautobusu.

Masāžas.Krietni dārgāk nekā Indonēzijā,bet liekas,ka kvalitatīvākas.Ļoti daudz izmanto ajurvēdas eļļas.Pilna ķermeņa masāža apm. stundu vai stundu un 15 min.maksā ap 22-25 $.

Ēšana.Tradicionālākais ir rīss un karijs.Tie kariji ir ļoti dažādi un,ja speciāli nepabrīdinat,var būt arī ļoti asi.Populārākie ir zivju un vistas karijs,bet ir arī cūkgaļa,liellops,garneles,arī veģetārie kariji.

Daudz dažādas asas piedevas:čatniji utt.

Otrie ēdieni maksāno 4 $.

No augļiem jāpiemin ananāsi,ļoti garšīgas papaijas,banāni,mango.Īsts atklājums mums bija mangustīni.

Sanāca laikam diezgan saraustīts apraksts,vairāk kā padomu saraksts,nevis lasāmviela.Vienalga,ceru,ka kādam noderēs un kādu varbūt iedrošinās apmeklēt šo brīnišķīgo valsti.

Ja drusku emocionāli,tad tas laikam bija viens no diviem maniem labākajiem ceļojumiem (otrs bija Bali).