Pulau Perhentian, Malaizija 2011
Jau kādu laiku bija briedusi ideja par „ideālās pludmales” meklēšanu Āzijā. Iespējams, ka paši pirmie neapzinātie pirmsākumi meklējami tālajā 2000 gadā kad redzēju filmu „The Beach” ar DiCaprio, vēlāk pievienojās arvien jauna informācija līdz izveidojās skaidra vīzija par galamērķi – Perhentian salas, Malaizijā. Tā ir salu grupa no divām lielākām un kādām piecām mazākām saliņām Dienvidķīnas jūrā, netālu no Malaizijas robežas ar Taizemi. Grūti izrunājamais salu nosaukums vietējā malajiešu valodā nozīmē „vieta kur mēs vienreiz bijām piestājuši” (vai kaut kā tā) un to savulaik devuši tirgotāji-kontrabandisti-pirāti kas kuģojuši Dienvidķīnas jūrā. Iespējams pateicoties savai nomaļajai atrašanās vietai, tās ir saglabājušas lielāko daļu savas pirmatnības. Pirmo viesnīcu šeit sāka celt tikai 90-to gadu vidū un jāatzīmē, ka arī pašlaik uz salām nav daudzstāvu viesnīcu eiropiešu izpratnē, bet gan tikai saujiņa pludmales namiņu/bungalo. Plānojot ceļojumu uz šīm salām jāņem vērā, ka no novembra līdz februārim ir musonu sezona, tātad līst lietus un deviņdesmit procenti viesnīcu šajā periodā ir slēgtas. Labākā tūrisma sezona skaitās jūlijs/augusts - jārēķinās ar lielo viesnīcu noslogojumu un jārezervē pat gadu iepriekš.
Mūsu gadījumā vēlmes sakrita ar iespējām tikai uz oktobra mēnesi un arī tad rezervējot namiņu divus mēnešus iepriekš – labākās pozīcijas jau bija aizņemtas. Meklējot atbilstošu viesnīcu, neatsverams palīgs ir www.tripadvisor.com atrodamās atsauksmes. Mūsu izvēle apstājās pie šī: www.tunabay.com.my Izvēle izrādījās laba, kaut arī relatīvi dārga, respektīvi, blakus bija gandrīz tāds pats piedāvājums tikai divreiz lētāk. Jāatzīmē, ka marts, septembris un oktobris ir atlaižu mēneši, kad viesnīcas maksā vidēji par 15 – 20% lētāk, sakarā ar iespējami sliktākajiem laika apstākļiem. Mums gan paveicās un lietus lija tikai nedaudz un pa naktīm. Gaisa temperatūra dienā ap 30 un naktī ap 25 grādiem. Ūdens jūrā 28-30 grādi.
Tātad maršruts bija šāds: Rīga – Londona – Kualalumpura – Kota Bharu ar avio, tad 50 km pārbrauciens no Kota Bharu uz Kuala Besut ar taksi, no kurienes savukārt ar laivu apmēram 20 km brauciens uz Perhentian salām. Esam saplānojuši ceļojumu uz divām nedēļām un jāatzīst ka tas ir pats minimums braucot uz Āziju – jo lielākā daļa izdevumu ir saistīti tieši ar aviobiļetēm. Ekonomijas nolūkā visu rezervējam paši. Lidojumi kopā aizņēma ap 16 stundām, neskaitot laiku starp lidojumiem– nogurdinoši, bet nav tik traki, ja izdodas pagulēt Londona – Kualalumpura (~12h) pārlidojuma laikā. Rezervējot biļetes šim lidojumam, noteikti ir vērts pasūtīt arī „comfort kit”. Rīga – Londona ar Ryanair (bez komentāriem – visi vecie „triki” + vēl šo to jaunu bija izdomājuši ar ko „iepriecināt”), tālāk ar Malaizijas zemo cenu aviokompāniju AirAsia par kuru gan neko sliktu nevaru teikt(vismaz uz starptautiskajiem reisiem ne). Kota Bharu ielidojam pēc pusdienlaika – paspējam atrast savu viesnīcu un izmest loku pa pilsētas centru, jo ap 7 vakarā jau paliek tumšs – tā kā atrodas netālu no ekvatora tad diena un nakts visu gadu vienādas, ap 12 stundām). Kota Bharu ir tipiska mazpilsēta (ap 1 milj. iedzīvotāju) kur īsti nav ko redzēt – centrā apskatāmies celtni, kas varētu būt budistu templis un ir apjozts ar spicu mietu žogu un milzīgiem vārtiem. Uz pilsētas tirgu nepaspējam- vispār pilsēta pēc tumsas iestāšanās izskatās pamesta – laikam pateicoties spēcīgajām islāma/budisma tradīcijām nakts dzīve te nav cieņā. Jāatgādina, ka vaļīgajām eiropiešu sievietēm šeit vajadzētu nedaudz piesegties uz ielas, lai neizraisītu dusmas vietējā kopienā. Praktiski visas vietējās daiļā dzimuma pārstāves ir satinušās tradicionālajā „palagā” no galvas līdz kājām. Pārsteigumu un izbrīnu radīja fakts, ka ir nopietna modes industrija kas nosaka kāds „palags” ir tieši tagad modē, kaut arī palags ir un paliek taisnstūrains auduma gabals. Ja pareizi sapratu – tad nav īsti iespējamas pat krāsu variācijas, jo pēc tā nosaka tavu reliģisko piederību, ģimenes un sociālo stāvokli. Atsevišķi vērts pieminēt sabiedriskās ēdināšanas īpatnības. Ir sava veida bistro- gar ielas malu stāv čābīga izskata būdiņu rinda, kurā katrā savs tirgotājs uz mazas gāzes plītiņas gatavo cita veida ēdienu. Ēst gribētājs nāk ar savu šķīvi (vai to iegādājas) un atsevišķi katrā vietā pērk ko sirds vēlas, kamēr šķīvis pilns – tad aiziet apsēžas uz tuvākajām kāpnītēm vai ielas malā un ēd. Turpbraucot neuzdrošinājos izmēģināt šo sistēmu! Tā vietā atradām laikam vienīgo lielveikala tipa iestādi un iepirkām vietējos labumus vakariņām. Tradicionālās ieziemiešu pusdienas sastāv no rīsiem (ir izvēle no vismaz 20 veidiem) un vistas vai jūras veltēm kas papildinātas ar sojas mērci. Nacionālais dzēriens ir tea tarik – atdzesēta melnā tēja sakulta ar iebiezināto pienu. Kopiespaids bija, ka gandrīz katrs pilsētnieks kaut ko tirgo, sākot no benzīna (jā – kolas pudelēs) beidzot ar dzīvām vistām un kokosriekstiem. Pilsētā pats iecienītākais transporta līdzeklis ir motorolleris, tādēļ laikam arī tik interesants degvielas mazumtirdzniecības veids. Biju cerējis izmēģināt tradicionālās rikšas, bet kopumā varbūt redzēju tikai kādas trīs un vienīgajā vakantajā vadītājs bija maziņš ļoti cienījama izskata ieziemietis- kuram, kā likās, daudz vairs nav atlicis un es negribēju būt viņa liktenīgais pasažieris…. Vietējie visi ir maza auguma, vidēji man līdz plecam. Ļoti patīkams fakts ir ieziemiešu neuzbāzība – skatoties preces ielas tirdziņos neviens tevi pirmais neuzrunās ja vien pats ko nejautāsi. Vietējie neizceļas ar angļu valodas zināšanām, un ja arī kādus vārdus zinās tad izrunās ar tik briesmīgu malajiešu akcentu, ka vienalga neko nevarēs saprast. Pat viesnīcā bija zināmas problēmas! Kaut arī viesnīca bija laba un nedārga: www.crystallodge.com.my
Nākamajā rītā paēdam brokastis viesnīcā (iekļautas cenā) un ar taksi devāmies uz Kuala Besut. Apmēram stundas brauciens. Malaizijā ir left-hand drive – sākumā ir neierasti un liekas ka brauciens beigsies, īsti nesācies. Papildus „bardaku” uz ielas rada motorolleru spiets kas pārvietojas pa sev vien zināmu trajektoriju. Bet nu galamērķī tikām bez cietušajiem un pat paspējam uz laivu. Perhentian salas ir nacionālais parks – līdz ar laivas biļeti ir jāiegādājas arī ieejas karte parkā. Laiva ir neliela (10 cilv) un jau gandrīz pilna ar tūristiem no Austrālijas. Kā vēlāk noskaidrojās šīs salas ir iecienītas franču, beļģu, vācu, dāņu, zviedru un Austrālijas gala tūristu vidū, no citurienes tikai pa retam kāds ieklīst. Jūra todien bija samērā nemierīga, tā ka laiva brīžam uzvedās kā lidojošā zivs. Man bija jautri, bet dažiem citiem - ne pārāk, tie sēdēja zaļgani un pat brīžam likās, ka stūrmanis cenšas vismaz kādu no viņiem novest līdz kulminācijai - tā tīri dēļ sportiskas intereses! Katrā ziņā jo tālāk no krasta, jo ūdens palika dzidrāks un pieņēma fantastisku zilganzaļu nokrāsu. Uz salām ir aptuveni 10 pludmales, kuras savstarpēji atdala klintis, džungļi un milzīgu laukakmeņu krāvumi. Laiva secīgi izvadā pasažierus pa viņu viesnīcām – mums jākāpj ārā trešajā pieturā. Katrā ziņā ieraugot mūsu pludmali, aizraujas elpa- ir lieliski, labāk nekā bildēs kas tika pētītas pirms brauciena.








Pēc vakariņām dodamies iekārtoties savā namiņā, kas gan nav pašā jūras malā, bet gan nedaudz nostāk, kokospalmu ielokā. Namiņam ne vainas – ir duša, t.sk karstā, viss tīrs, kondiconieris strādā. Pēc tripadvisor.com izlasītajiem šausmu stāstiem bijām pat savus palagus paņēmuši!! Tāpat mēs bijām ņēmuši nopietni brīdinājumus par moskītu mākoņiem, bet pa visu laiku uz salas redzējām labi ja piecus īpatņus! Jauks izgudrojums ir pie katra namiņa durvīm uzstādītais ūdens krāns lai varētu noskalot smilšainās kājas. Pirms miega izpētām pie reģistrācijas iedoto salas karti ar galvenajiem apskates objektiem! Kā viena no iespējamajām izklaidēm ir Jungle trekking , tātad ir takas džungļos pa kurām var pāriet no vienas salas puses uz otru. Nospriežam, ka rītdien to varētu iemēģināt.
Rīts atnāk saulains, liekas pa nakti nedaudz lijis. Restorānā bagātīgs zviedru galds. Sēžam, nesteidzīgi brokastojam un skatāmies kā ieziemietis veic ikrīta (kā vēlāk noskaidrojās) rituālu – ķeksē lejā no kokospalmām gatavākos riekstus. Ne tik daudz ēšanai, bet gan tūristu drošībai. Iztēlojamies, kāds varētu būt average damage, ja tāds 7-8 kg smags klucis nāk lejā no 20 metru augstuma kādam uz galvas. Tagad kādu laiku metam palmām līkumu, bet ar laiku tas aizmirstās, jo pa ceļam neviens pamācošs piemērs negadās.

Pienāk pēcpusdiena un dodamies uz blakus pludmales tālāko stūri atrast džungļu takas, kas iezīmēta kartē, sākumu. Pastaigājam šurpu-turpu pa krastu – nekāda taka nerādās, gar pašu krastmalu saauguši biezi krūmi caur kuriem redzēt neko nevar. Izdomājam - jāiet tik iekšā biezoknī tad jau taka atradīsies pati. Izejot cauri krastmalas krūmiem, uzreiz saproti kas ir tropi – karsts, mitrs un pilnīgi stāvošs gaiss, un skats arī atbilstošs – milzīgi koki ar ap tiem savītām liānām, tāds biezoknis, ka līdz zemei nonāk tikai neliela daļa gaismas.


Rīts atnāca jauks, ķermenis nesūtīja trauksmes signālus par vakardienas pārslodzi un dzeloņpalmu radītās rētas jau bija apdzijušas. Brokastu procedūra vēl vairāk uzlaboja garastāvokli un pēc neilgām diskusijām tika izlemts doties uz tāltālo pludmali, kur kā bonuss gaida kokosriekstu piens neierobežotā daudzumā. Skaidrības labad jāpiebilst, ka uz to brīdi es vēl ticēju, ka pilnīgi gatavam kokosriekstam vidū ir jābūt baltam un saldam šķidrumam, kas atgādina pienu. Nesteidzīgi aizgājām līdz takas sākumam cauri džungļiem, pa ceļam ieskatoties pludmales restorānos un mēģinot atcerēties lasītās atsauksmes par tiem. Nogriezušies uz džungļu takas ieraudzījām, ka pretī sēž paliels mērkaķisun draudīgi blenž uz mums. Nu varbūt ne uz mums, bet vienalga draudīgi. Pārsteidza protams šāda nekaunība – safotografējam, pabļaustījāmies, bet nekā. Tad tikai pamanījām, ka tas ir barvedis un blakus kokā ir vēl kādi 8 mērkaķi t.sk ar mazuļiem.















Pa nakti lija, bet nākamais rīts atkal bija lielisks! Kaut arī bija neierasti, bet cītīgi turējāmies pie plāna neko nedarīt. Saule, jūra, saldējums, sula visu dienu, tikai mainot secību. Tas ir iespējams un pat var pierast! Pēcpusdienā parādījās vējš kas atnesa nelielus nokrišņus un zilganus negaisa mākoņu blāķus pamalē kas liecināja ka šonakt laikam maz neliksies. Vakarā knapi paspējām līdz restorānam kad sāka gāzt lietus, radās skaidra izpratne par to kas ir tropiska lietusgāze – līst tik intensīvi ka uz horizontālajām virsmām izveidojas ap 2-3 cm ūdens kārta. Šoreiz bijām vēl citā ēstuvē, saucās CocoHut Inn vai kaut kā tā. Par vakara naglu izvērtās mūsu viesmīlis kurš bija identiski līdzīgs galvenajam varonim no filmas „Mačete” Kombinācijā ar zibens uzliesmojumiem fonā mūsu viesmīļa tuvošanās man lika ciešāk rokā satvert dakšiņu … liekas viņš pats arī manīja, ka kaut kas nav īsti lāgā un centās būt divtik laipns un izpalīdzīgs. Viss beidzās laimīgi -mums pat tika aizlienēts lietussargs lai sausi tiekam uz namiņu. Jā, nu mati palika sausi, bet tas arī laikam viss.
No rīta nekas neliecināja par vētraino nakti – ja nu vienīgi grimstošais zvejnieku kuģītis līcī. Ieziemieši cītīgi sēja tam klāt tukšas plastmasas mucas lai nepieļautu pilnīgu nogrimšanu, vēlāk izvilka krastā un salaboja.






Bija žēl atstāt šo vietu, bet bijām jau sarunājuši lai taxi boat mūs noteiktā laikā aizved atpakaļ uz savu salu. Vienīgais ceļš atpakaļ pa kāpnītēm uz augšu. 840 pakāpieni! Pa ceļam redzējām interesantu dzīvnieciņu (laikam kas līdzīgs hameleonam) kas pilnīgi pielāgojies videi sēdēja krūmā. Lai arī cik tuvu piebāzu fotoaparāta objektīvu – dzīvnieciņa poza un izturēšanās manifestēja pārliecību: Tu mani neredzi, tas NAV iespējams!!


Nākamā diena pagāja slaistoties pa pludmali un vācot gliemežvākus. Atradu arī pudeli ar zīmīti. Diemžēl teksts sastāvēja no ķīniešu-japāņu gala hieroglifiem, līdz ar to zīmītes saturs joprojām nav noskaidrots. Galerijā ievietoju teksta foto – varbūt kāds var izlasīt!?


Tā, pavisam nemanot, pienāca pēdējā diena uz salas. Jau bijām sanesuši somas pludmalē un gaidīdami laivu, slaistījamies starp namiņiem, kad kāds no ieziemiešiem sparīgi žestikulēdams aicināja mūs pie sevis un rādīja uz tuvumā esošo krūmu. Nu krūms kā krūms, nekā īpaša. Rūpīgi pētīju krūmu, pie sevis domādams, ka ieziemietis varbūt vienkārši ir pārkarsis saulē. Un tad es ieraudzīju aci un pēc mirkļa arī visu pārējo, pilnīgi zaļu čūsku. Biju tik tuvu piebāzis galvu, ka sākumā aizrāvās elpa.



Kā zināms duriāns „smaržo” pēc pārslogotas kaķu tualetes. Jo kvalitatīvāks auglis jo spēcīgāka smarža. Ne pa velti tos ir aizliegts ienest lidmašīnā vai citā sabiedriskajā transportā. Tirgū dziļdomīgām sejas izteiksmēm grozījām un smaržojām duriānus –sapratām ka visi smird vienlīdz drausmīgi. Palūdzam lai pārdevējs mums iedod vislabāko. Iedeva. Iepirkām arī pārējos augļus un devāmies uz viesnīcu ēst duriānu. Nedaudz samulsināja blakus viesnīcas liftam pieliktā plāksnīte uz kuras bija ar treknu sarkanu svītru pārsvītrots duriāns (agrāk nebijām ievērojuši). Tas gan nemainīja mūsu plānus. Pēc uzbūves duriāns atgādina milzīgu kastani – zaļajā adatainajā čaulā irlielas sēklas kuras pārklātas ar nepilnu centimetru biezu mīkstuma kārtu, kas ir ēdama.




Pēc garšas ļoti salds un aromātisks. Nezinu kā garšo kaķu tualete tāpēc apgalvot pēc kā tieši garšoja duriāns, es neņemos. Tūlīt pēc tam radās divas problēmas: dīvainā garša mutē un kaklā nebija ilgi izturama (ūdens nepalīdzēja) un bija kaudze neganti smirdošu mizu ar kurām pavadīt nakti vienā telpā nebūtu prātīgi. Mizas izmetām uz ielas konteinerā (atpakaļ nākot likās, ka viss kvartāls smird), savukārt no dīvainās garšas tikām vaļā labi pavakariņojot kādā ielas bistro – paveicās ar vietu, bija pat galdiņi kur apsēsties. Vēl iegriezāmies jau minētajā lielveikalā iepirkt suvenīrus. Atpakaļ uz viesnīcu sanāca iet jau pa tumsu, lija silts lietus.
Nākamajā rītā jau agri bijām lidostā, interesanti ka visā plašajā uzgaidāmajā zālē mēs bijām vienīgie tūristveidīgie. Lidot te ir cieņā – ātri un lēti. Vietējais pārlidojums 500 km maksāja ap 9 Ls. Bet mūsu reiss kā nav, tā nav. Atbildīgie dienesti mums ar nožēlu paziņo, ka mūsu lidaparāts ir salūzis un drīz no KL atsūtīšot rezerves lidmašīnu. Bet mums taču uz Londonas reisu jāpaspēj! Vietējie gan sēž nesatricināmām sejas izteiksmēm un tā vien liekas, ka mums vienīgajiem ir biļetes uz šo reisu. Bet nu stundas laikā tomēr tiekam lidmašīnā un tālāk arī paspējam. Pēc nakts Londonā un tradicionālajām domstarpībām ar Ryanair esam klāt Rīgā.
Rezumējot redzēto un sajusto šajā ceļojumā, varu teikt, ka Malaizija ir jauka vieta kur varētu atgriezties vēlreiz. Lai arī vienmēr esmu uzsvēris – pasaule ir plaša un divreiz izvēlēties vienu un to pašu galamērķi nav racionāli.