„Atgriešanās Krimā”

Braukt ar vilcienu no Rīgas uz Krimu gandrīz 2 dienas, vai lidot ar lidmašīnu nepilnas 3 stundas, turklāt, ja cenu starpība starp abiem transportiem ir minimāla (mūsu gadījumā par aviobiļeti vienam cilvēkam abos virzienos maksājām 120 latus, kas ar vilcienu sastādītu 69,91 Ls kupejā, vai 46,21 Ls Vietkartē vienā virzienā) un lidojuma gadījumā nav nepieciešams kārtot Baltkrievijas tranzītvīzu? Izvēlamies Air Baltic sniegtos pakalpojumus un jau pēc neilga laika esam Krimā (Simferapolē). Braucam septembra sākumā, kad tā saucamā „high season” skaitās pieklususi un cenas atsevišķām viesnīcām ir samazinātas gandrīz uz pusi un pludmalē starp daudzajiem tūristiem ir iespējams izklāt arī savu dvielīti. Šoreiz galamērķis ir Jalta (pats dzīvīgākais Krimas kūrorts); pirms diviem gadiem apmetāmies Krimas kūrortpilsētiņā Aluštā, kas atrodas 40 km attālumā no Jaltas. Braucienu ieplānojām ļoti laicīgi-laikā, kad Latvijā vēl bija sniegs, ar nodomu pēc pavadītās vasaras doties baudīt vairāku rakstnieku daudzināto Krimas Samtaino rudeni. Samtainajam rudenim mēs ieradāmies par ātru-šogad Krimā šajā laikā bija super silta atvasara! Dienā temperatūra sasniedza 30 grādus un vakaros jakas un džemperus atstājām viesnīcā. Ja pirms diviem gadiem, man jautāja, vai Krima ir lēta, tad es teicu, ka produktu cenas ir līdzīgas Latvijas cenām.Bet šogad bez liekiem sirdsapziņas pārmetumiem varējām ēst solīdās kafejnīcās, maksājot tādu pašu naudas summu, kā pie mums ēdnīcu tipa iestādēs. Tādējādi, es spilgti izjutu Latvijas ievērojamo cenu kāpumu (un nav jau brīnums, jo pēdējo 2 gadu laikā pie mums cenas kāpušas aptuveni par 20%). Pārliecinājos, ka šo divu gadu laikā, kopš pirmā Krimas apmeklējuma, servisa līmenis nav tur nav mainījies un vēl joprojām varam priecāties un atcerēties un izbaudīt tādas lietas, ka kvasa mašīnas, pārdevēju „ieinteresētību” pircēju apkalpošanā (jā, tiesa gan, arī pie mums Latvijā vēl reizēm šī lietiņa pieklibo), mājās ražoto produktu tirdzniecība pilnīgi nepiemērotos apstākļos (piemēram, olas un biskvīta kūkas ar biezām sviesta krēma kārtām tiek tirgotas ietves malā, kad gaisa temperatūra pārsniedz 30 grādus) vai veikt 80 km garu maršrutu ar trolejbusiem, kādi pie mums kursēja pirms 20 gadiem. Tā kā pirmajā brauciena laikā uz Krimu, devāmies daudzās ekskursijās, tad šajā reizē neliedzam sev vairāku dienu dīkdienīgu atpūtu pie jūras (Melnajā jūrā sezona tiek atklāta 6 maijā Steregušas pilsētā un 23.oktobrī noslēdzas Jaltā- līdz ar to peldsezona jūrā norit gandrīz pusgadu). Neatteicāmies no pludmalē staigājošo pārdevēju piedāvājuma iegādāties trubočki s gušonom molokom, vai xrushchashiji baklava, tortiki* un par rituālu mums kļuva eļļaino čebureku baudīšana vairākas reizes dienā (ar sieru, gaļu, pēc katra gaumes).Līdz ar to, citus vakarus atturējāmies no vakariņām, priekšroku dodot augļu diētai, malkojot vīnu, sēžot pie viesnīcas baseina. Tomēr arī šajā reizē devāmies organizētajās ekskursijās. Noteikti jāatzīmē SUDAKAS un NOVI SVET apmeklējums. Sudakā galvenais apskates objekts ir iespaidīgais Sudakas cietoksnis, bet netālā pilsētiņa Novi Svet ar saviem dabas skatiem un spilgti zilo ūdeni atgādina skatu no Holivudas filmas „Pludmale” vai paradīzi. Un, ja vēl esi veicis pastaigu caur milzīgu kadiķu audzi, tad noteikti tava elpošanas sistēma būs tev pateicīga. Atmiņas par Krimu var paildzināt par nieka naudu iegādājoties, piemēram, dažādus izstrādājumus, kas darināti no smaržīgā kadiķkoka, kam piedēvēta pozitīva aura, vai iegādājoties Krimas gaisu. Jā, gaisu! Tādu ekskluzīvu iespēju par aptuveni 60 santīmiem piedāvā tirgotāji- pārdodot metāla bundžiņas ar uzrakstu „Krimskij vozdux”** Visas piedāvātās ekskursijas vada krievu valodā runājoši gidi, reizēm ekskursijās tūristi tiek sēdināti vecajos Ikarusa autobusos, kuros, protams, tāda lieta kā kondicionieris nav ierīkots. Pagājušajā reizē, mēs uz Džur-Džur ūdenskritumu devāmies GAZ mašīnas kravas kastē. Arī par drošību esi atbildīgs tikai tu pats-nekādu norobežojumu un brīdinājumu zīmju pie kraujām un citiem tūristu maršrutos iekļautajiem objektiem, nevar ieraudzīt. Protams, arī pašā Krimā noteikti komfortablāk var justies, ja zināt krievu valodu. Par vietējo iedzīvotāju, tostarp jauniešu, svešvalodu trūcīgajām zināšanām pārliecinājos vairākas reizes. Piemēram, uz manu skaļi izlasīto nosaukumu pie kādas no kafejnīcām „Disco beach party”, viens jauns puisis atsaucās „Yes, I do”. Tādējādi, nav jau brīnums, ka galvenās tūristu grupas pagaidām ir no Krievijas, bijušajām NVS valstīm, kādas autonomas cilvēku grupiņas ir redzamas no Vācijas, kas paši, ar papīra gidu (karšu) palīdzību, dodas ekskursijās (kā zināms vācieši ir vieni no aktīvākajiem un līdz ar to var teikt, bezbailīgākajiem, Eiropas ceļotājiem). Tūristi plašā skaitā no citām Rietumeiropas valstīm vēl nav sadūšojušies uz šejieni doties. Protams, arī šeit ir atrodamas atbilstoša zvaigznīšu skaita viesnīcas, kas atbilstu prasīgu tūristu vēlmēm (par nakti numuriņā maksājot 200 $ un vairāk), bet aiz viesnīcas teritorijas tūristam, kas neprot krievu valodu, nākas pašam „cīnīties” par savu komfortu un brīvdienu programmas izpildīšanu. Daudzās vietās novērojām, ka norādes uz nelielajiem pārtikas veikaliņiem un pat frizētavām, ir stipri vien vienkāršotas- proti, ar krāsu uz asfalta uzrakstīts attiecīgā objekta nosaukums-„magazin, parikmaxerskaja”***, ar uzzīmētas bultiņas palīdzību norādot virzienu, kur objekts meklējams. Bet, ja krievu valoda nav nepārvarams šķērslis un prasības pēc komforta ir saprātīgas, tad noteikti ir jādodas uz Krimu, kur neizsakāmi skaistā daba (kalni, meži, Melnā jūra) sniegs neaizmirstamus iespaidus. Krimā noteikti ikviens atradīs sev interesējošas nodarbes-kāpšanu kalnos, braukšanu ar velosipēdiem pa kalnainiem apvidiem, atpūtu pie jūras, vai došanos kādā no daudzajām ekskursijām, kur gidi vaļsirdīgi atzīsies, ka mīl Jūs (tūristus) tikai naudas dēļ Bet, ja esat apmetušies Jaltā, tad varat arī nodoties tādām izklaidēm kā spēļu bāri, diskotēkas. * konditorejas izstrādājumi- trubiņas ar vārītu iebiezināto pienu, baklavas, tortītes ** Krimas gaiss *** veikals, frizētava