Mans maršruts un daži padomi. Comments welcome!

  • 6 min lasīšanai
Darba pienākumi mani vismaz 3-4 reizes gadā sauc ar savu auto braukt cauri Polijai uz Vāczemi. Tā nu pāris gadu laikā esmu izstrādājis savu „metodiku” Polijas šķērsošanai, ko še daru zināmu. Varbūt citiem ir racionālākas domas un idejas, nākamreiz izmēģināšu! Polija ir zeme, kurai cauri braucot nepamet doma, ka vajadzētu izmantot kādu datorterminu, ja ne „Select + Cut”, tad „Shrink to fit” noteikti. Lai gan lietas iet uz labo pusi, nenoliedzami. Parasti no Rīgas startējam 7 no rīta, caur Eleju (8.00), tad taisni līdz Viļnas - Klaipēdas bānim. Jonišķiem un Šauļiem tagad ir apvedceļš, nepašaujiet garām, norāde maza un pēdējā brīdī! Tāpēc apdzīvotu vietu, kur uzrauties uz Keliu Policija, gandrīz nav. Vidējais ātrums - 98 km/h. Uz Kauņas bāņa der atcerēties, ka ziemā atļautais ātrums ir 110 km/h un KP gaida! Vasarā gan neesmu jamos manījis - un ātrums oficiāli 130 km/h, izņemot dažas vietas. Vispār jau jancīgs tas leišu bānis - ar U apgriezieniem vienā līmenī, bez žoga un ar to šķērsojošiem pajūgiem. Nezinātājam pavēstīšu, ka zirgam zem astes atstarotāja nav, līdz ar to jamo pamanīšana (tumsā) dažubrīd tiešām ir pārāk pēkšņa. Kāpēc nebraucam caur Grenctāli? Nu, vispirms te ceļi nupat tika laboti gan mūsu, gan leišu pusē. Miestu vairāk, lēnāk jābrauc. Tā ka 60 km līkums caur Šauļiem vienalga sanāk ātrāk. Turpinam. Kauņa (11.00), pagrieziens uz Varšuvu. Ceļš joprojām atgādina bāni, bet uzmanieties - ātrums 70 km/h! Tikai aiz pilsētas var pāriet uz 90 km/h. (11.45) Kalvarijas Statoils, vieta, kur iedzert siltu kafiju, ieliet degvielu un morāli sagatavoties nenovēršamajam tikšanās priekam ar poļu robežsargiem. (12.15) Robeža un es nebeidzu sajūsmināties par poļu izdomas spējām. Katreiz kaut kas jauns, kā izbraukt, lai gan pamatdoma viena un tā pati - viens lodziņš, kur leitis padot pases tālāk panam, kas ievada tās kompī un novēl laimīgu ceļu. Nu nav vairs tās biezās grāmatas, kurā pani meklē neielaižamo vārdus... Tā ka ilgāk par 10 minūtēm te nebūtu jāpavada, ja vien rindā nepagadās kāds nepilsonis vai tam pielīdzināms subjekts, kas Polijā bez vīzas netiks ielaists. Vispār no paskontrolēm Eiropas Savienības ietvaros sen nav jābaidās, to ir laikam sapratuši arī paši robežsargi (gan vēl ne mūsējie), jo pēdējoreiz braucot atpakaļ Kalvarijas darbiniekiem bija slinkums manu pasi pat rokās paņemt, vien rezignēti pameta ar roku - brauc, bāliņ, brauc vien tāļāk... Mja. Vispār no 2008.gada 1.janvāra robežkontrolei būtu jābūt vispār atceltai - sekojiet informācijai! Un jau šobrīd atcerieties pagriezt pulksteni stundu atpakaļ, un otrādi - atgriežoties pieskaitīt stundu klāt! Nedaudz autoslaloma un klāt Suwalki. Uwaga! Kilometru pirms pilsētas ir taisnais gabals, kur jau skaitās pilsēta un 60 km/h, ko neviens gan neievēro. Tā laikam ir vienīgā vieta Polijā, kur jamo policja radarē un soda. Citur, ja arī viņi ir, tad parasti tikai noskatās uz garām braucošajiem... Tālāk uz Augustow un virziens uz Lomžu. Šajā trasē nav atļauts braukt tranzīta fūrēm, ceļš gan nesen izremontēts, tā ka vidējais ātrums 110 km/h, daži pani pat droši skrien uz 140 km/h. Apdzīvotās vietās ieteicams tomēr nomest uz 70 km/h, bet Rajgrodā - uz 50 km/h. Lomžā (13.00) jāizvēlas nevis virziens uz Varšavu, bet gan uz Ostrow Mazoviecki - tas ir shortcut uz lielo Varšavas ceļu, uz kura ap 14.00 arī būtu jāiziet. Pirmais iespaids - hei bānis! - bet tas pēc 2 km beidzas un sākas pirmais īstais džigitposms līdz Varšavai. Kam vājāki nervi, lai pārsēžas aizmugurē, jo fūres jāapdzen ar 120 km/h pa vidus joslu, pa kuru pretī nesas tāds pats apdzinējs. Un aiz tevis jau gaida pans, kas vēlās tevi apdzīt ar 140 km/h... Labi, ka ir ceļazīmes, kas brīdina par sadalošajām saliņām, lai gan esmu redzējis, kā nesabremzējis pans liekas pa kreiso pusi saliņai, nostumjot nost pretīmbraucošos. Holera un Kurva! Tā vai savādāk ap 14.40 sākas divjoslu ceļš, kas arī ieved Varšavā. Labā ziņa ir tā, ka līdz 2008.gada beigām šis ceļš no 25 km gara posma pārtaps par gandrīz 60 km garu ātrumceļu jau no Wyzskowas. Panu plānos ir arī 40 km garš apvedceļš ap Augustovu, bet to gan bremzē visādi vietējie zaļie. Tāpēc atšķirībā no Šlesera solījumiem, poļi tiešām pie ceļu atjaunošanas pieiet diezgan nopietni, ātri un kvalitatīvi. Un 2x lētāk nekā Latvijā, dīvaini, vai ne ? Kāpēc braukt caur Varšavu, nevis caur Ostroleku? Vienkāršākā atbilde - ietaupīsit tikai odometra rādījumu un nevis laiku un konfortu. Ostrolekā atrodas lielais gaļas kombināts, kurš smirdina visu 5 km radiusā, un tālāk arī ceļi ir šauri, šauri un tāpat gana pilni ar samohodiem (tā poliski sauc vieglās mašīnas). Neliela piezīme tiem, kas brauc kā es caur Varšavu uz Vāczemi (caur Vroclavu) vai uz Čehiju. Norāde uz Krakovas/Katovices ceļu pašā Varšavā gan ir, bet aizved nepareizi, ja laicīgi vēlāk nepagriež pa kreisi (to vietu var noprast tikai pēc plūsmas, jo zīmes nav!!) un tad novaktē nelielu norādi „8”, kas liek nogriezties nost pa labi. Uz Poznaņu gan ir normāla norāde. Vidējais ātrums ap 80 km/h, ja negadās sastrēgums. Tajā gan var iesēsties uz ilgāku laiku, tāpēc iesaku pieņemt lēmumu par uztankošanos un paēšanu pirms Varšavas. Lai gan svētdienā esmu izbraucis Varšavai cauri pusstundā un tad var apstāties arī aiz tās. Iesaku izmantot tikai BP vai Orlen DUS kompleksus, i degviela laba, i paēst normāli, i ar karti var samaksāt (Maestro, Visa, EC/MC). Bet zlotus vajag!!! Ja ne pačurāšanai (1 Zl), tad noteikti A2 bānim, kas par 150 km saīsina ceļu uz Vāczemi. Sākas jamais pie Strykowas, kas 112 km aiz Varšavas (apmēram 17.00) pa dažubrīd ļoti šauriem ceļiem. Uz bāņa 3 reketpunkti, 11 Zl katrs. Pārējā laikā - lūdzu 130 km/h. Vispār pēdējā reizē žmiedzu uz 160 km/h, kas gan noteikti nav atļauts, bet citi darīja tāpat. Vienīgā nelaime, ka norādes, kā no „2” ceļa nokļūt uz A2 bāni virzienā uz Vāciju, joprojām nav... Atliek atcerēties, ka iebraucot miestā Lowicz pēc BP DUS ir krustojums ar Lodzas ceļu, uz kura pa kreisi arī jānogriežas, tad pēc 31 km Strykowā A2 arī sākas. Bet – Uwaga again! – uzmanieties no panu joka - zīmes „Degviela 5 km, nākamā degviela 125 km”! Pani bāni uzbūvēja, bet benzīntankus uz tā gan ne. Tā gadās. Kā jau iepriekš minēju, pani ceļus būvē naski. Tāpēc drīz jau A2 sāksies vēl tuvāk Varšavai. Kā saka – sekojiet informācijai! Ir vēl kāds kopīgs ieteikums Polijas šķērsošanai - brauciet plūsmā ar plūsmas ātrumu. CSN ievērošana radīs tikai avārijas situācijas. Nemokiet sevi ar pārmetumiem pēc braukšanas ar 100 km/h cauri miestam, tā dara visi un policja to tikai novēro, no trases noņemot tikai īpašus džigitus. Fūres pie tā ir pieradušas un laicīgi sprūk malā, ja redz panus nesamies. Mazos fiatus ieteicams ignorēt, jo tie tāpat kustas lēni un iekšā tajā sēž cienījams pans ar šļahtiča ūsām un cepuri galvā, kuram tāpat dzīvē vairs nav nekur jāsteidzas. Tikai vēl cita problēma. Fūres iemācījušās niķi no Vācijas bāņiem: apdzīšanu. Esi ieskrējies uz 150 km/h un te - divi smagi nostājušies sāns pie sāna, un cenšas skrieties: viens uz 88 km/h, otrs - 91 km/h. Uff... Tā gadās. Atgriežamies atkal pie Berlīnes virziena. Nekas nav mūžīgs, arī poļu A2 bānis pie Nowy Tomysl beidzas... Tomēr atšķirībā no Varšavas virziena šeit ir nepārprotams tālāka virziena norādījums (un tāds pats arī atpakaļvirzienā). Ir apmēram 19.30 un līdz Swiecko, kas ir robežpunkts uz Fāterlandi, vēl 115 km jeb divas stundas (ierēķinot pēdējo kafijas pauzi un uzpildīšanos). Jāņem vērā, ka jau 30 km pirms robežas degviela maksā dārgāk, tā ka neatlieciet tās iegādi uz pēdējo brīdi! Nu ja viss labi, tad 21:30 esam Vācijā un atkarībā no tālākā virziena braucam gar Berlīni Hanoveres vai Leipcigas virzienā. Pietiek sevi mocīt, laiks uz naktsjundu! Iesaku iepriekš internetā rezervēt Etap viesnīcu (automātiskā viesnīca bez recepcijas, 2-vietīgs numurs maksās 34 EUR ar brokastīm) un saldi pārlaist nakti. Tuvākā šāda ir pie Šēnefeldes lidostas, apmēram 60 km aiz robežas. Atpakaļbraucienā iesaku no Vācijas startēt ap 10:00 (no Holandes - ap 8:00), lai ap 22:00 būtu Varšavā, kur arī var atrast daudz viesnīcu visās cenu kategorijās. Iesaku Ibis, bet ir arī lētāki moteļi, kur par 149 Zl piemesties :) Nākamajā dienā var no rīta puses apmeklēt labākos Varšavas iepirkšanās centrus (Arkadia, Wola Park, Janki vai Targowek), 14:00 startēt mājuptaku, lai ap pusnakti būtu Rīgā. Vienkārši un bez raizēm. Starp citu, visu šo braucienu laikā nav bijuši nekādi ekscesi ar policju, neviens nav mūs apzadzis vai savādāk apcēlis, tieši otrādi, prieks par panu zemi, kas nepārprotami attīstās un kļūst tikai foršāka. Cenas Polijā sadzīves mantām ir ievērojami zemākas nekā pie mums, tā ka paredziet vietu mašīnā šopingkulēm, to būs daudz!!! Ikea vispār ir atsevišķs stāsts, ko varbūt citreiz šeit publicēšu (ir man mājā jau viss kas labs iepirkts - lampiņas, plauktiņi, trauki, - un grasos arī kādu nopietnāku mēbeli atvest). 20 000 kv.m iepirkšanās laukums ir gana iespaidīgs, un sortiments (lai arī nedaudz) atšķiras Janku IKEA no Targoweka IKEAS - tā ka vērts apciemot abus. Tikai nelolojiet sevi ar cerību, ka pusstundā izskriesit cauri... Jā, vēl iesaku Praktiker centrus (tie arī ir gan Jankos, gan Targowekā un šur tur citur) - lielāka izvēle mājai un būvniecībai mūsu platuma grādos nav redzēta. Nav smādējams Decathlon sporta preču milzenis vai Auchan un tam pielīdzinamie mega-mārketi. Benzīna cenas (oktobris, 2007.) - Lietuva apm. 65 sant., Polija apm. 84 sant., Vācija 92 sant. (pilsētās)/ 96 sant. (uz bāņiem). Tā ka, ja beidzas degviela, stūrējiet nost no bāņa, būs lētāk!! Ko vēl... Ja gribat ēst, atcerieties dažus vārdus: Fasolka ir pupu zupa, Žurek - buljoniš ar jajku (olu) vai kielbasku (sardeli). Neņemiet baršču - poļu gaumē tā ir tikai novārīta biešu sula. Asāku izjūtu cienītāji var paņemt fljakus (nu... vistu kuņģīšus...). Frytki ir frī kartupeļi, zestaw surowek - salātiņi. Filet z kurczaka - vistas fileja. Nalešniki - pankūkas. Tēja ir arbata. Mazām sātīgām pusdienām DUS ēstuvē diez vai būtu jāmaksā vairāk par 20 Zl (3,80 Ls). Lai ko nelabvēļi stāsta par Polijas ceļu baismīgo kvalitāti un lidojošajiem paniem, tik slikti ceļi kā Latvijā gan nav nekur citur redzēti. Tā ka - bez bailēm, - ja spējat stūrēt pa mūsu bezceļiem, Polija tik tāda pastaiga vien būs. Tikai gara un nedaudz tomēr arī garlaicīga.


Seko līdzi svaigākajiem jaunumiem

Uzzini par jaunākajiem ceļojumiem un aktualitātēm pirmais