Brazīlijas latvieši

Sapnis doties uz Brazīliju jau tika sapņots gadiem. Tomēr 2003. gadā čatā 118 iepazinos ar Elton Janchevis, Felipe Albrecht un Andre Souza no Brazīlijas pilsētas Nova Odesas(visus variet apskatīt draugos.lv). Iepriekš zināju, ka Brazīlijā runā portugāļu valodā un tur ir karsti un vēl šādus tādus sīkumus. Bet tas, ko es uzzināju no šiem puišiem bija kaut kas vairāk. Eltons pastāstīja, ka vina vecvecāki no tēta puses ir no Latvijas (Liepājas). Felipes tēta radinieki arī dzimuši Latvijā. Precīzi neatceros, bet šķiet, ka Pāvilostā. Andre, man par lielu pārsteigumu, runāja latviski. Izrādās, ka Brazīlijā ir pilsēta vārdā Nova Odessa, kuru ir dibinājuši latvieši, kas 20.gs. sākumā ieceļojuši Brazīlijā. Eltons mani uzaicināja ciemos un šī gada 11. janvārī es devos ceļā. Dzīvoju es tiešī šajā pilsētā. Apkārt man lielākoties bija tikai latviešu pēcteči. Un tik tiešām lieliski cilvēki. Reliģiski. Viņu latviešu baptistu draudze ir īpaša. Vienu vakaru runāju ar vienu no baznīcas meitenēm un viņa man teica:" Elīza, neiedomājies, ka šādie cilvēki un šī baznīca ir parasta. Neko tādu Tu vairs Brazīlijā nesastapsi!". Bija patīkami to dzirdēt. ( Dievkalpojumus latviešu valodā viņi pārstāja vadīt tikai apmēram 15 gadus atpakaļ. Tagad lieto tikai portugāļu valodu. Bet baznīcā uz sienas ir uzrakstīti Bībeles vārdi:" Bet mēs sludinam Kristu Krustā sisto!" Šķiet, ka visi šie latvieši arī vienā baznīcā ir sanākuši, jo viņi ir viens otram brāļi un brālēni un 2 pakāpes brālēni ( un māsīcas). Vecākie runā latviski. Tāpēc latviešu valodas trūkumu nejutu. Viņi ir draudzīgi un izpalīdzīgi. Daudzi no viņiem ir bijuši Latvijā. Pat vairākas reizes. Par spīti garajam un dārgajam ceļam. Daudzi vēlas te atbraukt vēl un vēl. Vēlas, lai te brauktu arī viņu bērni. Jāatzīst gan, ka šī nav vienīgā pilsēta Brazīlijā, kur dzīvo latviešu pēcteči. Latviešu sievietes Brazīlijā ir slavenas ar to, ka labi gatavo ēst. Pirms neilga laika šī pilsēta svinēja 100 gadus. Bildes variet apskatīt Andre Souzas albūmā. Vienu dienu Verners Musenek, kurš nesen kļuvis par mācītāju, tika uzaicināts runāt Kampinās (Campinas) par Latviju. Šai pilsētai nav nekā kopīga ar Latviju...vienīgi tas, ka no šīs baznīcas uz Latviju braukuši misionāri. Tāpēc draudze izrādījusi vēlmi uzināt kaut ko vairāk par mūsu valsti. Verners uzaicināja mani būt kopā ar viņu un klausīties viņa runu. Un viņš atcerējās, ka dienā, kad Latvija tika pasludināta kā neatkarīga, šie latvieši Brazīlijā esot izgājuši ielās ar karogiem un sveikuši viens otru. Tie bija svētki ne tikai mums latviešiem Latvijā. Jaunieši... tādi paši kā mēs. Ar ļoti labu un labsirdīgu humoru. Gudri un interesanti sarunu biedri. Visi turas kopā. :) Puišiem ļoti patīk spēlēt futbolu. Sestdienas vakaros regulāri visi savācas kopā, lai kaut kur aizbrauktu un...paēstu. Runāt gan vairs nerunā latviski (lielākā daļa). Izņemot paldies, labdien un citus pirmās nepieciešamības vārdus. Aa...un dažus pikantāka satura izteicienus. Kaut gan vienu dienu biju kopā ar baznīcas meitenēm un sākām runāt par valodām un to apguvi. Viena no meitenēm, kuru sauc Džesika, sāka runāt ar mani latviski (vinai ir apmēram ...hmm... 14?..apmeram) un par to var apsveikt GUNDEGU KRAKOPU (arī variet apskatīt draugos.lv), kura tur ir bijusi ne reizi vien un strādājusi kā latviešu valodas skolotāja. Viņu visi tur pazīst un ciena. Viņiem pazīstams ir arī Ainārs Baštiks no Mateja baznīcas, kurš ir arī ministrs. Viņi man teica, ka tas esot labākais macītājs, ko ir dzirdējuši. Un pieņemu, ka viņi zin, ko runā, jo pie viņiem bieži brauc ciemos mācītāji no citām baznīcām. Tad vēl 2001. gadā viņus bija apciemojušas latviešu meitenes, kuras spēlē basketbolu. Bet diemžēl liela daļa no latviešiem nemaz nezin, ka Brazīlijā arī ir latvieši, tāpat kā Kanādā, Austrālijā un ASV. Daži no šiem Brazīlijas latviešiem ir šeit Latvijā. Piem., Andre un tagad arī Eltons. Ja brauciet uz Brazīliju, noteikti paciemojaties Nova Odessas 1. baptistu baznīcā (Premeira igreja batista de Nova Odessa). P.s. Info par cenam Uldim un citiem interesentiem 1. Jākārto vīza... ir mums Latvijā Brazīlijas goda konsuls Guntis Belēvičs (g.belevics@aptiekuserviss.lv). Viņš atsūtīs Jums informāciju par vīzām . Isteniba...labak pat zvanit (371) 780 51 00. Viņš tad divu dienu laika pa pastu atsūta pieteikuma formu, Brazīlijas konsulāta Zviedrijā kontakttālruņus un nepieciešamo dokumentu sarakstu attiecigi kādu vīzu vajag. Varu uzreiz bridinat, ka vīzas iegūšanai būs nepieciešams potēties pret dzelteno drudzi (man shkjiet, ka maksaju apmeram 10ls). http://www.sva.lv/ieteikumi_celotajiem.php. Var ari Linezera infektologijas nodaļā poteties. Bet tur jagaida uz pierakstu. Es gāju labak uz Klijanu7, 205. kabinetu SIA Vakcinacijas dienests (tel. 7379127). Varbūt neviens neprasīs to starptautisko pošu grāmatiņu uzrādīt, bet tā kā Brazilija ir apdraudētajā zonā, tad tas ir nepieciešams. Es potējos arī pret A hepatītu, ko var iegut ar ēdienu un ūdeni. It kā jau to ļoti iesaka. Bet ar malērijas tabletēm ir tā, ka tās jāpērk tikai tad, ja tiesham brauciet dzilāk Brazilijas vidienē. Jūras piekrastē un dienvidos tā nav problēma. Man tā arī paciņa stāv neizlietota. Tūrista vīza maksā apmēram 200 zviedru kronas, bet jārēķina kopā ar kurjerpasta pakalpojumiem. Es izmantoju DHL. Esiet uzmanīgi ar cenām. Dažreiz sākuma nosauc vienu un beigas tur vēl japiemaksa kaut kādi nodokli utt. :) Brīdinu, ka Brazilija ir viena no valstīm, kas pieprasa biletes rezervācijas papīru vai pašu biļeti, sūtot dokumentus uz Zviedriju (tas ir tuvakais Brazilijas konsulats), lai tur gatavotu vīzu. Bilete man maksaja 585 LVL ar Lufthansa Riga- Frankfurte-San Paulo (ar parsezhanos protams). Varu ieteikt tūrisma aģentūras Kolumbs atlaides skoleniem, studentiem, skolotajiem, kam ir starptautiskās ISIC ITIC kartes. :)