Sanktpēterburga uz savu roku ar “Simple Express”

Autobusa biļetes uz šo reisu biju iegādājies jau 3 mēnešus iepriekš kā joku, vēl nemaz reāli nedomājot, ka tiešām uz Pēterburgu aizbraukšu. Kas gan ir 2,10 Ls uz katru pusi (ko piedāvā akcija!). Tīrais nieks, ja arī tas būtu jāpazaudē neaizbraukšanas gadījumā. Protams, apzinājos, ka klāt vēl būs jāpiepērk Krievijas vīza un vismaz viena naktsmājas uzturēšanās, bet arī tad tas, salīdzinoši ar tūrfirmu piedāvājumiem, iznāks 3 reizes lētāk. Jā, baidījos no tā kāds janvārī būs laiks, kādi ceļi, vai nebūs baigie mīnusi. Ko gan oktobrī tu vari izzīlēt. Bet viss izvērtās tīri labi. Nekādi baigie mīnusi neuznāca, laiks Pēterburgā tieši tāds pats kā pie mums (apm. –5 grādi), ceļiem arī nebija nekādas vainas, bet par tiem man vismazākā bēda, ja nu vienīgi no drošības viedokļa (tur vairāk jāuztraucas šoferiem). Vīzu iegādājos bez problēmām tūrisma firmā (Merķeļa ielā 12), kas izmaksāja 30 Ls, plus obligāti nepieciešamo veselības apdrošināšanu uz ceļojuma dienām 1,05 Ls. Arī to nokārtoja tūrfirma. Pēterburgā, protams, esmu bijis vairākkārt (pēdējo reizi pirms 4 gadiem). Daudz kas ir zināms un redzēts un saistās ar vecām atmiņām. Obligāto apskates minimumu esmu apguvis jau sociālismā. Vairāk mani interesēja tieši sadzīviskā un sociālā puse – kā viņi dzīvo, kā strādā, ar kādām mašīnām brauc, cik kas maksā, kas saglabājies no sociālisma, kāda pārtika veikalos, kāda sabiedriskajās ēstuvēs. Vēlējos pabraukt ar veco labo metro, kuram klāt nākušas daudzas jaunas stacijas. (labu metro plānu var atrast www.metro.spb.ru ) No Rīgas autoostas izbraucu ceturtdienas vakarā 22.45 . Brauciens ilga visu nakti cauri Igaunijai. Plkst. 5.00 no rīta esam uz Igaunijas-Krievijas robežas Narvā. Nekāda dižā gulēšana jau nav sanākusi, vairāk tāda īslaicīga iesnaušanās. Ieraugot pazīstamo Narvas cietoksni ar raksturīgo tornīti top skaidrs, ka esam uz robežas. Šoferis visiem izdala migrācijas lapiņas, kurās ar nenormāli sīkiem burtiņiem jāieraksta visi dati par sevi. Lapiņa ir divpusēja (iebraukšanas un izbraukšanas puse), tā kā viss jāraksta dubultā. Pēc brīža visiem strīpiņā, ar visām somām, jāiet cauri apskates un reģistrācijas būdai. Neviens neko nekrata (un ko gan iebraucot?), pie lodziņa tevi piereģistrē, apskata vīzu, iespiež pasē zīmogu, noplēš pusi no migrācijas lapiņas un vari būt brīvs. Tūlīt arī atrodies laika ziņā 2 stundas uz priekšu. Uz robežas esam “nopīckājušies” apmēram 45 minūtes. Salīdzinoši ātri. Pirmais, kas iekrīt acīs, ir lētās degvielas cenas. Konkurējošie benzīntanki katrs pievilina ar savu cenu. Pārsvarā tā ir 25-26 rubļi par litru (mūsu naudā apm. 0,45 Ls/litrā). Krievu rubļa kurss 0,0172 – nepilni divi santīmi. Tad jau var saprast pierobežas iedzīvotāju neapmierinātību, kuru biznesa iespējas valdība grib bremzēt. Pēterburgas pievārtē esam pēc vietējā laika (ar 2 stundu pieplusošanu) ap 11.00 . Šausmīgākie gaisa pārvadi un tilti uz visām pusēm krustu šķērsu. Man tur nebūtu nekādas saprašanas kur jābrauc, ja brauktu ar savu auto. Nemūžam! Vienīgais glābiņš varētu būt GPS navigācija. Izkāpju pie metro “Балтийская” (tur arī autobusam pirmā apstašanās). Vispirms nolemju atrast sarunāto naktsmāju, lai vakarā nav nekāda maldīšanās pa tumšiem pagalmiem un, lai būtu garantija, ka esmu gaidīts. Ar interneta palīdzību esmu sameklējis lētu mini viesnīciņu “Юлана” pašā centrā Ņevas prospektā 102 dz. 52 . Vietu pasūtīju pa E-pastu, bet šie paši man atzvanīja un teica, ka vieta būs garantēta. Cena 450 rbļ (7,74 Ls). Smieklīgi lēti priekš Pēterburgas un vēl pašā Ņevas prospektā! Bez lielām grūtībām vajadzīgo adresi arī atrodu, bet pirmajā momentā nekas neliecina, ka te vispār būtu kāda viesnīca. Nedod Dievs šādu šoku vēlu vakarā un vēl tumsā. Iebāžu galvu vārtrūmē, kur saredzams pagarš iekšpagalms. Acoju uz visām iespējamām pusēm vai kaut kur neieraudzīšu kādas durvis ar vajadzīgo uzrakstu. Ahā, ir gan! Pagalma vidusdaļā ir metāla durvis ar kabatlakatiņa lieluma uzrakstu “Юлана”, un kodu rinda ar pusizdzisušu sarakstu. Velns arārā, ko es te tumsā iesāktu! “Julanai” 52. koda numurs. Spiežu! Nekas nenotiek. Spiežu vēlreiz. Mans “Sezams” vaļā netaisās. Provēju spiest kādu citu no uzrādītajiem kodiem un notiek brīnums. “Sezams”atveras, bet kur mana Julana? Kāpju pa trepēm augšā līdz mistiskajam 52. dzīvoklim. Nesaprotu uz kurieni tieku vilināts. Pašā augšējā 5. stāvā arī atrodas šis 52. itkā dzīvoklis. Itkā tāpēc, ka aiz necilajām dzīvokļa durvīm ir iekārtota mīlīga maza viesnīciņa. Pagarš koridors ar kādiem 7-8 numuriņiem. Viss tīrs un izremontēts pēc Ėiropas standartiem. Mani sagaida administratore, kurai es ar bažām prasu vai te atrodas viesnīca un vai viņai par mani ir kaut kas zināms, jo vieta bija pieteikta. “Vi iz Latviji? Da, da mi uže vas ždjom”. Uh! Tad tomēr īstā vieta. Prasu, kāpēc nevar tikt iekšā pa kodētajām durvīm? “Eto dļa konspiraciji, čtobi vsjakije tut ņehoģiļi”. Vajadzējis nospiest 52 divas reizes pēc kārtas (5252) un viss notiktu. Labi, ka atnācu to visu noskaidrot savlaicīgi. Beidzot varu doties baudīt kultūru! Esmu iecerējis apskatīt slaveno Kristus Augšāmcelšanās katedrāli “Спас на крови”, kuras iekšpusē nav neviena kv. cm laukuma, kurš nebūtu klāts ar brīnišķīgām mozaīkas gleznām un zeltījumu. Katedrāli savulaik būvēja vietā, kur tika nogalināts Krievijas cars Aleksandrs II. Faktiski, tas ir vienīgais viņam veltītais piemineklis Sanktpēterburgā. 1931. gadā katedrāli, tāpat kā daudzas citas baznīcas, bija nolemts nojaukt, jo kā izteicās Leņins: “reliģija ir opijs tautai”. Milzīgās būves nojaukšanas darbs prasīja pārāk daudz spēka, tādēļ līdz pat Otrajam pasaules karam katedrāli nepaspēja nojaukt, un kara laikā tā kalpoja par morgu, kur sakrāva blokādes ziemā mirušos ļeņingradiešus. Pēc kara katedrālē izveidoja Operas teātra dekorāciju noliktavu. 1956. gadā pussagruvušo katedrāli, transporta maģistrāles ierīkošanas dēļ, atkal plānoja nojaukt. Atkal nespēja un 1971. gadā nolēma pievienot kā filiāli Īzaka katedrāles muzejam. Grandiozie restaurācijas darbi sākās 1980. gadā un ilga 17 gadus. (Katedrāli savulaik būvēja 10 gadus, bet restaurēja 17!!!). 1997. gadā atjaunotā katedrāle vēra durvis apmeklētājiem. 2003. gadā to iesvētīja no jauna un no tā laika tur svinīgās reizēs notiek arī dievkalpojumi. Ieeja katedrālē izmaksāja 250 rbļ. (4,30 Ls). Kā par brīnumu netika šķirots esi ārzemnieks vai vietējais, kā dažviet Krievijā pieņemts. Cena šajā objektā visiem paredzēta vienāda. Patīkami, ka kā obligāta piedeva apskatei klāt nāca arī vietējās gides stāstījums uz ko iepriekš nemaz nebiju cerējis. Turpat blakus katedrālei atrodas tā sauktais Mihailova dārzs ar fantastisku metālkaluma žogu tam apkārt. Īsts kalējmākslas šedevrs! Vai tagad kāds mācētu tādu izkalt? Otra, diemžēl, nerealizētā iecere palika Ermitāžas apskate. Aizgāju līdz milzīgajam Ziemas pils laukumam “Дворцовая площадь” ar majestātisko Aleksandra kolonnu centrā. Pēkšņi izdzirdu skaļrunī aicinājumu pēc pus stundas doties divu stundu ekskursijā pa Ermitāžu. Šodien tā būšot pēdējā “obzornaja” ekskursija pa vairākām Ziemas pils zālēm. Zinu, ka šim objektam veltīt 2 stundas nozīmē neredzēt gandrīz neko, bet pirmajā brīdī esmu “starā”, ka nu beidzot vismaz kaut ko redzēšu no sen kārotā sapņa. Aicinošā balss ziņo, ka ekskursijas cena esot 200 rbļ. (3,40 Ls). Super, jāiet! Atrodu arī kases. Lūkoju ieraudzīt cik te kas maksā. Cenas sarakstītas tādas un šitādas. Zinu, ka šeit nu gan apmeklētāji tiek šķiroti pēc deguniem. Ārzemniekiem plēšot septiņas ādas. Ar izteikti krievisku izrunu cenšos prasīt vai vēl var dabūt biļeti uz pēdējo “obzornuju” ekskursiju par 200 rubļiem un sniedzu jau vienlaicīgi arī naudu. Pajauns čalis aiz lodziņa man atjautā “U vas pasport s Rosijskoj propiskoj jestj?”. Saku, ka pasport jestj, no propiska drugaja. Nekas cits neatliek kā parādīt savu zilo Latvijas pasi. Čalis to ieraugot atcērt: “600 rubļei!”. Es savukārt “Spasibo togda ņenado”. Nu neko, “safočīju” pili no priekšas un pakaļas un ar rūgtumu dodos projām. Pils laukumā baigi pārsalu. Tur Ņevas krastā tādi plašumi, vēji svilpo uz visām pusēm. Aizeju vēl izpētīt, kas notiek ar Īzaka katedrāli, kura atrodas turpat tuvumā. Zinu, ka iespējams uzkāpt arī katedrāles tornī. Izrādās, ka te cenas tādas pašas kā “Spas na krovi” – 250 rbļ. (bez degunu šķirošanas). Tornī kāpšana 150 rubļi. Tikai nesaprotu, vai iespējams uzkāpt vienā pašā tornī bez pašas katedrāles apmeklēšanas? To tā kā būtu vēlējies vairāk. Bet nospļaujos, baigi auksts, ko es tur augšā vējā rāpšos. Vairāk gribu ielīst kādā siltumā un ieēst ko siltu. Kā nekā pusdienlaiks jau sen pagājis. Mājās internetā esmu izpētījis Pēterburgas lētos ēstūžus. Tur vispopulārākie ēšanas iestādījumi ir “Čainaja Ložka”. Talāk teksts no reklāmas oriģināla: Сеть чайных "Чайная Ложка" - одна из самых распространённых в Санкт-Петербурге. Её достоинства: большое количество заведений, расположенных в удобных местах (рядом с метро, вокзалами, крупными супермаркетами), качественно приготовленная пища. Средний счёт: 150-200 рублей. Адреса чайных: www.teaspoon.ru Ресторан быстрого обслуживания "Фрикадельки" находится рядом с Русским музеем и собором "Спас-на-крови": (наб. кан. Грибоедова, дом №8), в 150 метрах от Невского проспекта и выхода из ст. м. Невский проспект ("Канал Грибоедова" ;) . Вход в заведения легко заметить по рекламным вывескам. Заведение обладает достаточно просторным залом, широким выбором блюд. В меню можно найти как дорогие, так и всем доступные по цене блюда. В любом типе блюд (гарниры, мясные блюда, салаты и т.д.) здесь есть позиции, стоимость которых составит 30-50 рублей. Таким образом, средний счёт в этом заведении составит 150-200 рублей. Режим работы ресторана: 8.30 - 23.00, без выходных. Ir saglabājušās arī vairākas vecās, labās padomijas “Stolovajas”, bet pēc trauku lupatām gan tur vairs nesmird. Es izvēlos vienu no tādām: Столовая на Садовой (Садовая, д. 25)-это новый формат евростоловых с русской кухней, ориентированных на быстрое обслуживание, низкую ценовую категорию и европейский уровень сервиса. Мы уверены, что Вы сможете найти для себя любимые блюда, а демократичная ценовая политика позволит нам стать Вашими друзьями. Ēdnīca pilnīgi normāla. Izvēle liela, ņem ko gribi. Kopā samaksāju ap trijiem latiem. Ja runājam par iepirkšanos, tad Krievija nu gan nav tā lētākā zeme (vismaz Pēterburga noteikti nē) šai nodarbei. Uz Ņevas prospekta veikalus var izstaigāt tikai kā muzejus. Šeit galvenokārt slaveno zīmolu veikali, kas nav pa kabatai vienkāršajai tautai. “Gostinnij Dvor” vispār var nerādīties. Tur salikts viss tikai priekš miljonāriem. Tāpēc pabraukāju ar metro pa vairākiem lielveikaliem, kur cenas daudz demokrātiskākas. Lai gan salīdzinoši arī tur viss, labākajā gadījumā, tādās pašās cenās ka pie mums, ja ne dārgāks. Populārākie lielveikali ir “Ašan”; “O-Kei”; “Ļenta”; “Karuseļ” un “Real”. Pārtikas iepirkšanai forši ir “Pjatjoročka”, bet tie pārsvarā atrodas nomalēs. Mani interesēja tulpju cenas, jo padomijā regulāri braucām tirgot puķes uz astoto martu. Viena tulpe 20. janvārī uz Ņevas prospekta, šī brauciena laikā, maksāja 60 rubļus (1,00 Ls). Priekš tirgošanas ļoti laba cena, bet diemžēl šis bizness ir aizvērts. Ziedus Krievijā drīkst ievest tikai, lai apsveiktu piem. vecomāti vai draudzeni, bet ne tirgošanai. Tad iestājas muitas noteikumi, sanitārās inspekcijas atļaujas no abām valstīm un no biznesa čiks vien paliek. Lēts Krievijā ir vienīgi šņabis (normālu var nopirkt jau ap 100 rbļ.), benzīns, cigaretes (apm. 0,35 Ls), cukurs (25 rbļ.) un ko atklāju – kafijas pupiņas (apm. 2-2,50 Ls/ 500 gr.)! Bet tām, manuprāt, arī ir kaut kāda Eiropas ievešanas muitas norma. Izvest no Krievijas drīkst visu! Tur aizliegumi nepastāv. Ved ārā kaut vagonu šņabja. Bet netiksi ar šo vagonu tālāk par Igaunijas robežu. Eiropā drīkst ievest tikai 2 pudeles (1 litru). Vēl par cenām: dzīvas karpas lielveikalā –3,50 Ls/kg (sprāgusi vai beigta 2,60 Ls); aizvakardienas “svaigās” reņģes ar sarkanām acīm – 1,20 Ls/kg; maltā gaļa “Ļubiķeļskaja” 3,50 Ls/kg; visprastākā bulciņa kioskā vai lavočkā - 25-30 rubļi (0.43-0,52 Ls); svaigā gaļa tikai sākot no 4.00 Ls/kg . Lēts sanāca kondensētais piens (īstais, bez augu taukiem), kas ar sarkanu uzrakstu īpaši izcelts uz bundžiņas (30 rbļ) jeb (0,55 Ls kā bija kādreiz par kapeikām). Labi, nesačakarēti izlikās piena produkti – vecā, labā “rjaženka” un biezpiena sieriņi. Viesnīcā izpļāpājos ar viesnīcnieci un vēl vienu ciemeni no Baltkrievijas. Viņiem problēmas tās pašas kas pie mums. Algas mazas, darbu atrast grūti, lai gan tiek uzskatīts, ka Pēterburga ir pilsēta uz kuru var braukt pelnīt, ja vien vari atrast šeit darbu. Arī pati viesnīciņas darbiniece (viņa nebija īpašniece) pirms vairākiem gadiem šurp atbraukusi no Baltkrievijas, strādā vairākas “sutkas” pēc kārtas, īrē dzīvokli un ar visu to saka, ka bija vērts šurp uz Pīteri testies no Baltkrievijas. Otra baltkrieviete tik slavēja savu Lukašenko un teica, ka ja viņa nebūtu pie varas, visa valsts jau sen būtu izlaupīta. Neņēmos ar viņām strīdēties. Mani vairāk interesēja vai pati tauta ir apmierināta ar dzīvi un apstākļiem savā valstī. Izskatījās, ka jā. Tas jau arī ir svarīgākais. Uz Rīgu braucu otrās dienas vakarā (20.00 no “Baltijskij vokzal” un metro “Baltijskaja”). Igauņu robežsargi mūs pamatīgi ņēma priekšā (krievi nelikās ne zinis). Lika visiem virināt somas, bet paši ar melniem cimdiem rakājās pa iekšu. Baigi pazemojošā sajūta. Tiku cauri ar vieglu izbīli, jo arī man bija ievīstīta viena lieka alkohola pudele. Rīgas autoostā iebraucām 4.40 pēc Latvijas laika. Tas bija svētdienas rīts, kad sabiedriskais transports sāk kursēt tikai no 7.00 rītā. Dabūju kātot uz Purvciemu kājām (aizgāju pa 50 min.), jo taksi ņemt atteicos. Absurds – tas man maksātu dārgāk kā turp un atpakaļceļš līdz Sanktpēterburgai. Kopējie izdevumi: biļete turp – 2.10 Ls; biļete atpakaļ – 2,10 Ls; Krievijas vīza – 30 Ls; apdrošināšana – 1,05 ls; viesnīciņa – 7,74 Ls; ēdnīca 2 reizes – 6.00 Ls; metro – 4,00 Ls; katedrāle “Spas na krovi” – 4,30 ls; pirkumi, našķi, 3 šņabji – 15,00 Ls . ( kopā sanāk 72,29 Ls). Vai bija vērts spriediet paši. Biju noguris pēc suņa, bet apmierināts. Daudz iespaidu, daudz jaunas informācijas un garīgā bagātība kādam laiciņam. Mani jau mājās grūti noturēt!