Gauja (25.10.2011)

Ir rīts. Vēroju upes pretējā krasta iezi lecošas saules staros. Pie ieža upei ir krāce, no kuras tagad ārā veļas migla. Tepat blakus ir mežs ar taciņu, pa kuru pirms brīža biju gājis un klausījies rīta vibrācijas. Saule ceļas, kļūst gaišāks. Drīz no upes līkuma izlien un visu apkārtni aprij bieza migla. Nevar redzēt vairs gandrīz neko. Tikai ūdens čalojošā dziesma liecina, ka joprojām esmu Dieva svētnīcā. Vēlāk, kad migla sāk pamazām izklīst un atkal parādās saule, man paveras citāda aina. Spoža saule, žilbinoši balta migla, ūdens čalas krācē, iezis un tā atspulgs upes rāmajā ūdenī lejpus un augšpus krāces, krāsainas koku lapas, smilšu pludmale, gaiši zilas debesis. Spoža saules gaisma, kas piepilda visu apkārtni un ielīst dziļi dvēselē. Lecot no akmens uz akmeni, nokļūstu gandrīz vai pašā krāces sirdī. Upes dzidrajā ūdenī redzu gliemežvākus – gan divvāku ovālos, gan viengabalainos spirāliskos. Pati dabas pilnība mājo tajos. Par saņemtajām vērtībām saku dabai pateicību. Mana pateicība ir atkritumu vākšana, jo uzskatu, ka tas ir ērts un efektīvs veids, kā pateikties dabai. Katru reizi, esot pie dabas, savācu vienu maisu ar atkritumiem, lai pēc manis visur paliek tīrāks. Dodos ceļojumā uz upes pretējā krasta iezi. Esmu jau upes pretējā krastā, un līdz iezim vairs nav tālu. Bet šeit beidzas oficiālais ceļš. Tālāk iet tikai vecs un aizaudzis meža ceļš. Sastopu vietējo saimnieci un jautāju viņai, kurp ved šis ceļš. Viņa uztraucas, ka dodos ceļā, naktij tuvojoties. Bet man ir doma sasniegt iezi vēl pirms saules rieta. Saku viņai paldies un dodos tālāk. Ceļš nav no vieglajiem, it īpaši, ja ir jāsteidzas. Lienu cauri krustu šķērsu sakritušiem kokiem, šķērsoju purvainu vietu, pārlecu pāri strautam un kāpju augšā. Esmu pašā ieža augšā vēl stundu pirms saules rieta, slapjš no sviedriem un noguris. Bet šeit ir skaists skats uz upes senleju. Biju šeit pirms daudziem gadiem. Trīs skudru pūžņi joprojām stāv uz pašas ieža malas. Vakarā, kad noriet saule, virs upes sāk veidoties migla. Paldies!