Krima septembra sākumā.

Ukraina ir zilās krāsas logu rāmju (bet ne tikai) un oranžās krāsas ceļmalās augošo ķirbju zeme. Bet tikai ne Krimas pussala. Krimas ceļi met straujus līkločus visapkārt Melnajai jūrai, kas redzama automaģistrāļu vienā pusē, otrā pusē paliekot iespaidīgiem kalnu un klinšu masīviem. Teritorija starp kalniem un jūras krastu visapkārt ir blīvi apbūvēta - dzīvojamie rajoni ar vairāk kā divdesmit stāvu augstceltnēm, viesnīcas, pansionāti un sanatorijas. Un tas viss pašā jūras krastā, ka šķiet šeit trieku ķertu mūsu piekrastes sargātāji. Celtniecība notiek aktīvi arī šobrīd - vietām teritorija atgādina Pierīgas būvniecības laukumus, un tie esot īpaši attīstījušies pēc Kučmas laikā. Žogi stiepjas līdz pat jūras krastam un slejas jauno laiku bagātnieku villas. Krima, protams, ir tūkstošu (pamatā Krievijas) atpūtnieku galamērķis. Bet par atpūtas lietderību stipri jāšaubās. Klimats karsts pēc velna, vējš nejūtams, pansionātos baro kā uz nokaušanu un zvilnēšana pie jūras caurām dienām, man šķiet stipri bezjēdzīga. Pludmales ir akmeņainas, tāda pat arī jūras gultne. Tam gan ir viena priekšrocība salīdzinot ar mūsu dzintarkrasta pludmalēm. Nelīp smiltis pie ādas un vēl sazin kurām ķermeņa daļām. Pludmaļu nosaukumi arī visai vilinoši - Carskij pļaž, Zolotoi pļaž u.tmldz. Principā visus apskates objektus var iedalīt divās daļās: labi un slikti apsaimniekotajos. Pirmajos jūtama sakoptība, nekas netraucē baudīt konkrētā objekta burvību, tā teikt viss ir "kā pie cilvēkiem". Arī nesakoptajos objektos viss ir "kā pie cilvēkiem" - apbūves dēļ pie objektiem grūti piekļūt, norāžu nav, visapkārt mētājas atkritumi un notiek tirdzniecība ar "made in China" suvenīriem. Pie sakoptajām vietām pieder: * Masandras pils; * Krimas lielais kanjons; * Forosas baznīca; * Jaltas promenāde; * Balaklāva; * Hersonesas apmetne; * Bahščisarajas hanu pils; * alu pilsētiņas un pazemes alu kompleksi; * pastaigu taka Novij Svetā; * un protams lielākā daļa visu kalnu masīvu. Plašāks šo vietu apraksts pievienotajā galerijā. Krima noteikti ir vieta, kuru ir vērts apmeklēt, un kur ir vērts atgriezties.