Tuksnešu sala Boa Vista, Kaboverde

Tieši pirms Ziemassvētkiem mēs nokļuvām jau atkal vienā Paradīzē uz Zemes.

Izkāpjot no autobusa, pie viesnīcas mūs sagaidīja Animation team (nezinu, kā precīzi iztulkot latviski) pārstāvji ar glāzi atspirdzinoša dzēriena un vārdiem: ‘Welcome to Paradise!’

Kad bijām jau nokļuvušas savā mājiņā un no terases raudzījāmies milzīgajos okeāna viļņos, es sajutos neizsakāmi laimīga... un nodomāju: ‘Šī patiešām ir vēl viena Paradīze uz Zemes!’ Man nevajag nemaz tik daudz, lai justos laimīga: saulīte, silts, bet ļoti spēcīgs vējš, milzīgi viļņi kristāldzidrajā, tirkīzzilajā okeāna ūdenī un baltas smiltis visapkārt, cik vien tālu skatiens redz...

Kaboverdes Republika ir vidēji attīstīta viennacionāla valsts, kas izvietojusies uz 10 salām – Zaļā Raga salām. Salas ļoti stipri atšķiras cita no citas. Mēs bijām tuksnešu salā – Boa Vista. Šīs salas lielāko daļu aizņem tuksneši. Lai gan sala ir 31km gara un 29km plata un tajā ir ~55 km gara pludmales zona, uz Boa Vista ir tikai 5 viesnīcas. Tūrisms te sāka attīstīties tikai pirms 4 gadiem. Uz salas gan ir arī starptautiskā lidosta, bet pavisam maziņa. Mums lidostā neizdevās ieraudzīt vairāk par 2 lidmašīnām ne atlidojot, ne arī lidojot projām.

Uz Boa Vista salas esot tikai 2 ceļi. Lidmašīnai paceļoties un nosēžoties, labi redzējām salu no augšas – izskatījās, ka uz salas nav nekā... tumšāki brūni laukumi mijas ar gaišām tuksneša smiltīm, un pa vidu aizvijas ceļš (mēs redzējām tikai vienu).

Esmu lasījusi, ka Kaboverdi nosacīti dēvē par pasaules centru, jo tā atrodas netālu no ekvatora un Griničas meridiāna krustpunkta – Atlantijas okeānā apmēram 500 km uz Rietumiem no Āfrikas krastiem.

Paši kaboverdieši ir ļoti lepni par savu zemi un laimīgi par salu mūžīgās vasaras klimatu. Tā kā bijām tieši pirms Ziemassvētkiem (mājās atgriezāmies 23. decembra vēlā vakarā), sarunās ar vietējiem teicām, ka īsti Ziemassvētki nav iedomājami bez sniega, uz ko kaboverdieši atbildēja, ka viņi sniegu nav redzējuši un nemaz negribot redzēt.

Kaboverdieši lepojas arī ar to, ka pie viņiem notiek nozīmīgi sērfinga čempionāti.

Kaboverdes vārdu pasaulē nesusi slavenā dziedātāja Sezārija Evora, kura šeit dzimusi un augusi. Dziedātāja mirusi savas dzimtās Saovisentes salas slimnīcā tieši mūsu ceļojuma laikā – 17.decembrī. 22.decembrī – Sezārijas Evoras bēru dienā – arī mūsu viesnīcā viņas piemiņai tika veltīts video un klusuma brīdis.

Šis bija mūsu pirmais ceļojums, kurā mums nebija nevienas ekskursijas, gribējām vienkārši atpūsties – baudīt silto saulīti un fantastisko okeānu. Tā kā neesam īpaši labas peldētājas, tad okeāna varenumu baudījām vien pašā krastā. Viļņi bija tik spēcīgi, ka, ieejot ūdenī tikai līdz viduklim, bija grūti noturēties uz kājām un pretoties ūdens plūsmai, kas sākumā, vilnim nākot, dzina krastā, bet, vilnim atkāpjoties, spēcīgi vilka iekšā okeānā. Mūsu viesnīcas pludmalē bija arī tornītis, kurā dežurēja glābēji. Pie glābēju tornīša visu laiku bija izkarināts karogs, kas norādīja, cik droši ir peldēties. Pirmās 2 dienas bija sarkanais karogs, kas nozīmē, ka peldēties nedrīkst, jo viļņi ir pārāk lieli un nedroši priekš peldēšanās. Visas pārējās dienas bija dzeltenais karogs, kas nozīmē, ka peldēties drīkst, bet jābūt piesardzīgiem. Kā teica mūsu tūrisma kompānijas pārstāvis, dzeltens nav zaļš! Diemžēl, zaļo karodziņu mūsu nedēļu garās atpūtas laikā tā arī neredzējām. Bet varbūt, par laimi! Jo tieši ar milzīgajiem viļņiem šī sala paliks mūsu atmiņās kā unikāla. Bet peldēties mēs varējām viesnīcas plašajos baseinos un džakuzi.

Kā jau pieminēju, Boa Vista ir tuksnešu sala. Un turpat, izejot no viesnīcas, sākas tuksnesis. Protams, mēs nevarējām laist garām tādu iespēju – doties pastaigā pa tuksnesi. Tas bija fantastiski! Visapkārt augstāki un zemāki, vēja sapūsti, smilšu kalni, kas kļūst līdzeni vien pašā okeāna piekrastē. Gaišās smiltis un tirkīzzilais ūdens! Krāsas pasakainas! Vējš bija tik stiprs, ka nedaudz virs zemes veidojās tāda kā smilšu migliņa un, ja nolikām ko uz zemes, pēc mirkļa tas jau bija appūsts ar smiltīm un, atstājot ilgāk, pazudis smiltīs.

Tā kā bijām nolēmušas tikai atpūsties, dodoties ceļā, baidījos, vai 7 dienas neko nedarīšanai nebūs par daudz. Nebija vis! Par to liels paldies mūsu viesnīcai Royal Decameron un tās lieliskajai Animation komandai. Šie cilvēki rūpējās par mums visas dienas garumā: gan sportiskās aktivitātes, gan dažādas interesantas spēles, gan vietējo deju mācīšanās, bet dienas noslēgumā – patiešām kvalitatīvs šovs ar dziesmām un dejām, teātri un jokiem – katru vakaru kas cits, bet vienmēr ļoti interesants! Pa dienu starp aktivitātēm šie cilvēki vienkārši nāca ar mums aprunāties, un mēs varējām uzdot visus mūs interesējošos jautājumus, tā iepazīstot zemi un tautu. Esam diezgan daudz ceļojušas, bet ar tik labu Animation team sastapāmies pirmoreiz.

Var teikt, ka no viesnīcas gandrīz neizgājām, bet brīvdienas bija patiešām skaistas un interesantas!

Boa Vista salā ir tikai viena pilsēta Sal Rei, kurā dzīvo lielākā daļa salas vietējo iedzīotāju (nedaudz vairāk kā 6000). Bez Sal Rei ir vēl vairāki mazi ciematiņi, kuros dzīvo no 10 līdz 100 iedzīvotājiem katrā.

Kaboverdē ir sava nauda – Kaboverdes eskudo, bet tur var norēķināties arī ar eiro. Mēs gan veikalos nebijām, bet dzirdējām, ka cenas ir ļoti augstas, piemēram, sauļošanās krēmi, šampūni un pretsāpju tabletes (paracetamols) maksā ap 20 eiro.

Kaboverdē nav čūsku. Tāpat nav Āfrikai raksturīgo moskītu un, braucot uz Zaļā Raga salām, nav jāpotējas pret dzelteno drudzi un jādzer malārijas tabletes.

Kaboverde - Zaļā Raga salas

Zaļā Raga salas atklāja portugāļu jūrasbraucēji 1460. gadā.Neatkarību tās ieguva 1975. gadā.Galvaspilsēta - Praja.Kopējā platība: 4033 km2Iedzīvotāji: 418 224 (2005.g. jūl.) - 71% kreolu (mulatu), 28% afrikāņu, 1% eiropiešuReliģija - katolisms 86%