Čehija / Česky Krumlov

Nolijis pamatīgs pērkona lietus, bet tas par laimi notika mūsu pārbrauciena laikā. Mazajā un jaukajā čehu pilsētiņā ierodamies novakarē. Temperatūra noslīd zem +20, lai gan ziemeļos, kur atrodas Rīga, plosās īsti tropiski +33!

Mantas tiek nogādātas viesnīcā un kājas pašas nes jau no kalna lejup uz to pusi, kur vajadzētu būt upei un vecpilsētai, un, protams, krāšņajai viduslaiku pilij ar tikai un vienīgi tai raksturīgo pils torni.

Tā kā kāds brīdis iepriekš pavadīts ķeizariskajā un skaisti sakārtotajā un visnotaļ apbužinātajā Austrijā, Čehija šķiet nedaudz piezemētāka un vienkāršāka. Kaut arī tā ir bijusi reiz Austroungārijas sastāvdaļa, tomēr aura un sajūtas te nedaudz citas. Ja Austrija smaržo pēc Mūzikas skaņām, Mocarta, senām un skaistām ķeizariskām pilīm un tajās vēl joprojām iemītošām tradīcijām, tad čehu zeme man vairāk asociējas ar bērnībā redzētām pasaku filmām par princesēm, prinčiem, bruņiniekiem un skaistām un noslēpumainām viduslaiku pilīm. Protams, tas ir arī īsts čehu alus un bez Šveika arī neiztikt. Kurš tad vēl ies dzimtenei palīgā grūtos laikos, ja ne ikviens kroplis!:) Tā Šveiks esot teicis, kad to ratiņos stūma uz iesaukšanas punktu, lai dotos karā par ķeizaru...

Krumlovā biju ļoti sen, kad vēl bija Čehoslovākija. Vēl tagad man atmiņā toreiz redzētā grandiozā pils un skaistā mazpilsētiņa, kurai cauri tek upe. Jau toreiz vietējie ļoti lepojās ar šo vietu un veda mūs no Prāgas speciālā ekskursijā. Un bija vērts to redzēt!

Tagad laiki mainījušies, pilsētiņā vecpilsēta un pils komplekss fantastiski restaurēti! Kad ieraugu sauli rietam aiz pils, elpa gluži vai aizraujas no skaistā skata! Ne velti to kopā ar mums vēro ne mazums tūristu. Acīmredzot tas patiesi ir īpašs brīdis!

Šauras viduslaiku ieliņas, mazi pagalmiņi, balkoniņi, logi, durvis, sienu gleznojumi – labi, ka mums tagad ir digitālie fotoaparāti ar gana lielām atmiņu kartēm, jo ja te būtu jāfotografē ar fotofilmu, laikam tās pietrūktu!

Tā staigājot un tverot viduslaiku auru un romantiku, sāk tumst, ir jāatgriežas viesnīcā.

No rīta ar jaunu sparu un lielisku garastāvokli atkal var doties uz mazo un jauki romantisko pilsētiņas vecpilsētu! Apskatam pils kompleksu, izstaigājam krustām šķērsām vecpilsētas suvenīrbodītes un ieliņas. Te nu patiesi šķiet, ka laiks vietām ir apstājies un gribas staigāt un staigāt vēl un vēl. Tiešām fantastiska vieta! Tā mani ļoti uzrunā.

Suvenīru bodītes apsēdušas raganiņas ar visām slotām, nu gluži kā izkāpušas no senajām pasaku filmām. Netrūkst patiesi labu kokgriezumu, kas izkārtņu veidā aicina apmeklēt kādu krodziņu vai veikaliņu.

Paēdam pusdienas čehu krodziņā, kādās vecās dzirnavās. Esam uz terases pie upes un tās pastraujais plūdums rada interesantu noskaņu. Viļņu šalkoņa nedaudz relaksē un aizskalo ikdienu prom.

Kamēr pusdienojam, lejup pa upi šaujas laivotāji. Izrādās, ka te var noīrēt laivas un doties laivu braucienā lejup pa upi. Vienīgi ceļā ir dažas mākslīgas krāces, kuras izdodas pārvarēt ne visiem laivotājiem. Un tad kad laiva apgāžas, jautrības netrūkst ne upē, ne malā stāvētājos, kas ar neviltotu interesi noraugās lejup upes virzienā. Par laimi, upe te nav dziļa un laivotāji visi bruņojušies ar peldvestēm. Acīmredzot laivošana te ir populāra izklaide un laivotāju karavānas nebeidzās.

Kad esam paēduši čehu gaumē sagatavotas pusdienas, laiks doties tālāk.

Vēl daži fotoknipši un tad jau gaida mājupceļš.

Katrā ziņā atbraukt uz Čehiju un neredzēt Česki Krumlovu – tā būtu liela kļūda un ceļojums nebūtu pilnīgs. Un ne jau tāpēc, ka tā iekļauta kārtējā UNESCO sarakstā, bet gan tāpēc, ka tā patiesi ir skaista un vilinoša un vienmēr paliks atmiņā.

Izstāstīt to visu, ko te var ieraudzīt katrs savām acīm pats, tā īsti laikam nav iespējams. Ja jums patīk viduslaiki un to romantiskā šaurība, tas fīlings, ko var tikai sajust....Fantastiskais pils komplekss un viss pārējais – to grūti aprakstīt, tas jāredz pašam.

Domāju, ka te ir vērts atgriezties! Noteikti!