Baltkrievija, Minska. Prakstiskas lietas

Saka, ka Krieviju ar prātu nesaprast… Baltkrieviju arī ir pagrūti, bet var pacensties.

Šajā īsajā stāstā nestāstīšu kurp braukt, ko redzēt, bet šis stāsts ir domāts tiem, kas uz pāris dienām dodas uz Minsku, lai sajustu sen piemirsto padomju šarmu.

Par Minsku

Lai Jūs nepārsteidz lielā daudzumā sastopamie padomju simboli gan ielu nosaukumos, gan ēku un ielu dekorējumos. Vietējie stāsta, ka tas nekādā ziņā neatspoguļo viņu politisko pārliecību, bet gan ir vienkārša nodeva faktam, ka 2. Pasaules kara laikā šī pilsēta, kā liela daļa valsts, bija praktiski iznīcināta, un, līdz ar to, neesot ko rādīt tūristiem. Tad nu šie lēnām krājot jaunas vēsture liecības, un šī PSRS simbolu un varoņu atgādināšana esot tikai un vienīgi pagātnes liecība. Vai ticēt tam, tas jau katra paša ziņā.

Lai Jūs nepārsteidz arī lielais būvlaukumu skaits Minskā. Šeit darbojas valsts programma par dzīvesvietu nodrošināšanu darbaļaudīm, un, finanšu esamība vai trūkums, nekādi neietekmē šādas programmas izpildi. Principā Minskā viss ir orientēts uz lielā ļaužu vairākuma labsajūtu, jo tas ir garants esošā režīma stabilitātei. Un gribam to dzirdēt vai nē, lielā daļa iedzīvotāju tiešām ir ar dzīvi apmierināti – viņu pamatvajadzības ir nodrošinātas, un viņi jūt, ka „Baķka” par viņiem rūpējas. Saskarsme ar iedzīvotājiem arī ir pieminēšanas vērta tēma – 90% no sastaptajiem un uzrunātajiem ir ļoti laipni, draudzīgi un izpalīdzīgi. Atlikušie 10% strādā veikalos, restorānos utt. Kā noskaidroja kāda ceļa biedrene – šo attieksmi veido darbavietu brīvā pieejamība…

Tīri praktiskā puse

Uz Minsku devāmies ar līguma autobusu, tā kā par izmaksām ceļojumam turp un atpakaļ neko teikt nemācēšu. Dzelzceļa stacija atrodas pašā pilsētas centrā, un no turienes kursē gan sabiedriskais transports, gan brīvi pieejami takši. Noteikti nevajag izmantot sabiedrisko transportu sastrēgumu stundās, tad tas vienkārši ir pārpildīts. Toties izmaksa braucienam silda sirdi – 1300 rubļi par braucienu. Autobusos ir konduktori, kas tirgo biļetes.

Nauda noteikti būs viena no lietām, kas Jūs visvairāk mulsinās, jo šī ir valsts, kur par 100 EUR bar kļūt par miljonāru. EUR kurss pret vietējo rubli ir aptuveni 1 EUR= 11 150 rubļi. Naudas zīme 1000 rubļu vērtībā, principā, ir nevērtīga, tomēr ieteiktu Jums no šīm, kā arī 500 vai 100 rubļu banknotēm neatteikties, tā mēdz noderēt. Ja nekā savādāk, tad lai veiktu pierakstus.

Mēs pa Minsku pārvietojāmies ar takšiem. Iesaku izvēlēties trafarētos (aplīmētos) taksometrus, jo tie brauc strikti pēc skaitītāja, tiesa, mašīnas ir skumjā tehniskā stāvoklī. Ar neaplīmētajiem par brauciena cenu jāvienojas iepriekš, un kaulēties noteikti vajag. No šofera nosauktās cenas 20% noteikti jānokaulē.

Viesnīcas Minskā, ja vien neizvēlaties 4 vai 5 zvaigznes, atgādina mūsu „Latviju” pirms renovācijas. Tomēr neskatoties uz vecmodīgām mēbelēm un nedaudz neērtām gultām,telpas ir tīras un labi uzkoptas. Katrā sevis cienošā viesnīcā ir iekšējā apsardze, kas strikti seko iekšējās kārtības noteikumu ievērošanai. Aizrādījums par pārkāpumu seko nekavējoties. Vidējā cena, ar kuru jārēķinās ārzemniekam par nakti viesnīcā ar brokastīm ir ap 60 EUR. Jā, daudz priekš cenu līmeņa Minskā, bet tā nu tas ir….

Ja esat gatavs maksāt par pusdienām vai vakariņām ap 10 – 15 Ls par personu, ierobežojumu restorānu izvēlei Minskā Jums praktiski nav. Ja ir vēlme ēst ekonomiskāk, tad pašā Minskas centrā atrodas Lido. Tas viennozīmīgi ir lētāks par pašmāju Lido, bet arī sortiments nav tik plašs. Interesanta lieta – šajā Lido, atšķirībā no Krasta ielas Rīgā, Jūs uz piedevām neapsvērs. Tur tiek precīzi fiksēts svars uzliktajam ēdienam, un kasē maksājat par saņemtajiem ēdiena gramiem…

Noteikti apmeklēšanas vērti ir vietējie lielveikali - CUM un GUM. Atceraties kāda izskatījās Bērnu Pasaule 1988 gadā? Nu redz, šajos veikalos nekas daudz nav mainījies, Arī sortiments interesants, brīžam uzjautrinošs. Ļoti daudz vietējā ražojuma preču, un tās, kā likums, ir lētākas par importa ražojumiem. Tas pats attiecas uz visa veida medikamentiem – cenu starpība ar LV aptiekām ir vismaz 40%. Iesaku apkopot ģimenes aptieciņas vajadzības, un papildināt trūkstošo tieši Minskā

Par Minsku un tur redzēto ( esmu tur vismaz reizi pēdējos 3s gadus) būtu ko rakstīt un rakstīt, bet tā kā solīju īso stāstījumu, tad pie tā arī paliekam J Iesaku apmeklēt šo vietu, kaut vai lai uz mirkli paķertu sen zudušo padomju laiku fīlingu, un saprastu vai tiešām LV ir tik slikti, kā ikdienā sakām