Uzbekistāna – kādu to sastapām mēs

Šoreiz jāsaka - labāk vēlu nekā nekad! Gandrīz divus gadus pēc ceļojuma beidzot esmu gan visām bildēm komentārus pievienojusi (piedodiet, bet neciešu bildes bez komentāriem!!!), gan ceļabiedriem apsolīto aprakstiņu uzmeistarojusi (jādara tak kaut kas lietas labā, jo pārāk maz šī valsts šeit pārstāvēta!) un varu mēģināt to visu nopublicēt (cerams izdosies!).

Lasot lūdzu ņemiet vērā laika nobīdi – pa šo laiku šis tas varētu būt pamainījies ...

Uzreiz gribu pabrīdināt – tie, kas te cer atrast valsts ievērojamāko kultūras, vēstures, arheoloģijas u.tml. objektu un norišu aprakstus jebkādā to formā tālāk lai nelasa, jo ne jau šādas informācijas sniegšana ir šī stāsta mērķis. Jā, protams – Uzbekistānā ir ārkārtīgi daudz no visa iepriekš minētā un katrs tur atradīs kaut ko sev tuvu, bet: pirmkārt, tas ir ļoti individuāli; otrkārt, šāda informācija literatūrā un internetā atrodama tik bagātīgi, ka būtu muļķīgi to visu šeit pārstāstīt.

Šis būs stāsts par Uzbekistānu, kādu to sastapām un izjutām mēs – ar mūsu pieredzi un mūsu sajūtām, ar mūsu piedzīvotajām situācijām un mūsu sastaptajiem cilvēkiem. Kādam citam ceļotājam līdzīgā situācijā varbūt būs pavisam atšķirīga pieredze, tikpat subjektīva, cik subjektīvs esam mēs katrs. Tāpēc šoreiz gribu padalīties tikai un vienīgi savā personīgajā – varbūt kādam noder iedvesmai, pārdomām vai praktiskai pielietošanai. Šeit tālāk – viss par un ap šo ceļojumu no informatīvi-praktiskā viedokļa. To, ko redzējām un piedzīvojām, skatieties bilžu galerijā un tai pievienotajos aprakstiņos. :)

Ceļojuma ideja - pilnīga nejaušība: „Air Baltic” akcijas piedāvājuma laikā izdevīgi iegādātas biļetes uz Taškentu, kura izvēlēta tikai tāpēc, ka šoreiz ir vistālākais (gandrīz) punkts, uz kuru iespējams nokļūt par piedāvāto cenu (visiem tiešajiem reisiem viena cena!).

Dalībnieki - četri draugi: 2 puiši un 2 meitenes jeb divu ģimeņu pieaugusī daļa. Vēl ne tik lielos bērnus šoreiz atstājam mājās, jo šī nešķiet ne īstā valsts, ne īstais ceļošanas veids, lai lieki riskētu un arī, būsim godīgi, uzņemtos papildus rūpes.

Ceļojuma laiks, ilgums un laika apstākļi - 2010.gada 15.-23.marts (biļetes bija jāizmanto līdz marta beigām!): 7 pilnas dienas, neskaitot tās 2, kas pagāja turp un atpakaļ ceļā.

Ja ir izvēle, uz Uzbekistānu iesaku doties mazliet vēlāk - aprīļa vidū vai beigās, kad kļuvis siltāks un ir cerība uztrāpīt uz tuksneša ziedēšanu, kas esot bezgala skaisti (un kad jau pamodušies bruņurupuči, susliki un varāni, kas tur pa ceļiem šiverē tikpat naski kā pie mums eži), vai arī rudens pusē – augustā, septembrī, kad ir ienākusies augļu raža un beigusies lielā vasaras svelme.

Jārēķinās gan, ka laika apstākļi var būt visai mainīgi un ļoti atšķirīgi arī viena gadalaika ietvaros dažādos valsts reģionos, jo tur ir gan tuksneši, gan kalni, gan auglīgā Fergānas ieleja, un katrā no tiem ir attiecīgajai vietai raksturīgais klimats.

Mūs marta vidū kalnu aizvējā esošā Taškenta sagaidīja ar +28 grādiem - pēc Latvijas mīnusiem un laika prognozē solītajiem līdz +18, tas bija pamatīgs šoks. Arī Hivā, ap 1000 km tālāk tuksnesī, tajā pašā vakarā vēl bija tikpat silts, bet jau nākamajā dienā nācās vien pieņemt, ka tas, ko sākumā uzskatījām par rīta dzestrumu (ap +12 grādiem un nejauks vējš dienā, ap 0 grādiem naktī) ir paliekoša parādība uz visu atlikušo ceļojuma laiku. Drusku siltāks palika tikai atkal atgriežoties Taškentā.

(Nojaušat, kur radies izteiciens „karsts kā Taškentā”?!)

Maršruts: Rīga – Taškenta – Urgenča - Hiva – Buhāra – Nurota - Samarkanda – Taškenta – Rīga.

Kāpēc tieši tāds? Jo sākotnējā ideja apmeklēt Taškentu un tās tuvāko apkārtni laika gaitā pamazām attīstījās par gana apjomīgu maršrutu tāpēc vien, ka savācot vairāk informācijas par šo valsti izrādījās, ka senos bērnības sapņos izsapņotās fantastiskās celtnes, ko noteikti gribējās redzēt, patiesībā ir Buhārā un Samarkandā, kas no Taškentas ir gana tālu. Un tad jau maisam gals vaļā – jo vairāk lasi un interesējies, jo vairāk uzzini, jo vairāk ideju, ko vēl gribas pagūt un apgūt ...

Kad bijām noformulējuši galīgo maršruta versiju, konstatējām, ka Latvijas tūrisma firmas savus ceļotājus ved gandrīz vai pa to pašu maršrutu – tātad esam darbojušies gluži kā profesionāļi. Secinājums – nākamreiz uzsākot plānošanu ir vērts vispirms izpētīt tūrisma firmu piedāvājumus un tad tos attīstīt tālāk pielāgojot savām vēlmēm, lai nav jātērē laiks 2x „velosipēdu izgudrojot”).

Vīzas. To, ka ceļojums tomēr nesanāks no lētajiem, kā sākumā iedomājāmies sapriecājušies par izdevīgajām aviobiļešu cenām, sākām nojaust jau tad, kad noskaidrojām – iebraukšanai Uzbekistānā ir vajadzīgas vīzas! Labā ziņa ir tā, ka ceļotājiem no Latvijas tās iespējams saņemt uz atvieglotiem noteikumiem – nav nepieciešams ne izsaukums, ne viesnīcu rezervāciju apstiprinājumi, tikai anketa ar foto. Sliktā – tas nav lēti: mūsu 7-15 dienu vīza izmaksāja 70 USD katram (uzmanieties no tūrisma firmu pakalpojumiem – viņi prasa 90 USD vai pat vairāk un tas nebūt nenodrošina īpaši lielākas ērtības vai ātrumu).

Pats vīzas saņemšanas process ir salīdzinoši vienkāršs: aizpildi pirms tam vēstniecības mājas lapā vai arī uz vietas vēstniecībā anketu, iesniedz to vēstniecībā pretī saņemot norēķinu kontu nodevas pārskaitīšanai (to iespējams izdarīt tikai un vienīgi ar pārskaitījumu!), pārskaiti naudiņu un pēc 3 dienām ierodies pēc savas vīzas. Pasi atstāt nav nepieciešams – ar to jāierodas tad, kad vīza jau ir gatava. Tomēr iesaku neatlikt šo pasākumu uz pēdējo brīdi, jo pieņemšanas laiki nav katru dienu un tādējādi 3 dienu vīzas izgatavošanas termiņš attiecīgi pastiepjas. Tāpat var gadīties, ka attiecībā uz kaut ko no jūsu anketā norādītā rodas jautājumi, kas atkal jau pagarina termiņu, jo ar izcilu steigu tur neviens neizceļas un, ja paši nepiezvanīsiet un nepajautāsiet, vai viss kārtībā, tad to nedarīs neviens – jūsu anketa vienkārši gulēs neizskatīta ...

Vai vīzas sagatavošanu ir vērts uzticēt tūrisma firmai (uz kuru taču arī jums vismaz 2 reizes vajadzēs aiziet un to pašu anketu aizpildīt) – spriediet paši.

Ceļojuma veids - „mugursomnieku” un organizētās ekskursijas krustojums.

Pirmā ideja bija braukt neko neplānojot - izkāpt Taškentas lidostā un tad arī sākt domāt, kurp doties un kā tur nokļūt, bet, godīgi sakot, mazliet sabijāmies un arī sapratām, ka laika tur uz vietas nebūs tik daudz, lai to velti šķiestu organizatorisku problēmu risināšanai.

Ilgas spriedelēšanas un informācijas vākšanas rezultātā nonācām pie kopsaucēja - ar Uzbekistānas tūrisma firmas „Dolores” palīdzību:

1) nopirkām biļetes vietējam pārlidojumam, jo šādi pērkot cena īpaši neatšķīrās no cenas pērkot pašiem, bet toties nodrošinājāmies pret iespējamiem brīnumiem rezervēšanas procesā un par biļetēm samaksājām tikai tad, kad jau ieradāmies Taškentā;

2) iznomājam busiņu (sīkāk - pie info par transportu);

3) rezervējām viesnīcas (sīkāk – pie info par naktsmītnēm);

4) sarunājām nakšņošanu jurtās tuksneša vidū, kuras pievienotā vērtība - izjāde ar kamieļiem, vakariņas ar vietējo dziesminieku, pikniks ezera krastā otrā dienā. Arī šis sevi pilnībā attaisnoja, jo tās jurtas, ko sākumā paši bijām atraduši, izrādījās baisas (vēlāk redzējām dabā), bet mūsu iegādātā pasākuma cena, to pērkot pašiem, būtu bijusi ievērojami augstāka.

Par šo pakalpojumu nodrošināšanu tūrisma firmai samaksājām 70 USD komisiju (katrs), bet tieši šo pašu summu atguvām ar uzviju dabūjot attiecīgi lētākas viesnīcas (tūroperatora atlaide!) un jurtu pasākumu, kā arī ietaupot laiku un nervus, ko prasītu transporta un naktsmītņu jautājuma nemitīga risināšana to darot ceļojuma gaitā.

Toties atteicāmies no tūrisma firmas piedāvātā grupas vadītāja un gidiem visos apskates objektos, kas likās neadekvāti dārgi – lieliski iztikām ar mūsu pašu iepriekš savākto informāciju, izdevniecības „Vokrug sveta” grāmatiņu „Uzbekistan”, mūsu šoferīšiem un vietējiem cilvēkiem, kas ir ļoti atvērti un gatavi dalīties it visā, ko zina. Varbūt arī mēs neuzzinājām daudzas nianses un smalkumus, ko pastāstītu gids (un ko pēc tam tikpat ātri aizmirstu), toties tas, ko redzējām, izjutām un sev atklājām bija daudz personiskāk, autentiskāk un interesantāk.

Ceļot savā nodabā daudz komfortablāk ir arī tajā ziņā, ka bijām pilnīgi brīvi savā izvēlē attiecībā uz maršrutu, apskates objektiem un to apmeklēšanas secību, uzkavēšanās ilgumu utt. - varējām mainīt domas un plānus bez ierobežojumiem, atkarībā no iedvesmas un vēlēšanās (un, ja ir vēlēšanās, tad gidu var bez problēmām sarunāt uz vietas konkrētajā objektā, kā mēs to izdarījām Timura muzejā par super lētām naudiņām).

Mūsu šoferītis pēc ceļojuma atzina: „Jau gadiem braucu pa šo maršrutu, bet tikai tagad uzzinu, kas tās par vietām un ar ko tās nozīmīgas!” Izrādās - viņš visu laiku vizinājis ne-krieviski runājošas grupas ar attiecīgā valodā runājošiem gidiem (vācu, angļu, franču), tāpēc ne nieka tā arī nebija uzzinājis par to visu, ko skatījis simtām reižu ...

Transports un attālumi.

1) Rīga – Taškenta un Taškenta - Rīga: avio, „Air Baltic” (4,5 st.), 3645 km;

2) Taškenta – Urgenča: avio, vietējais pārlidojums (mums – 1 st., bet atkarībā no lidmašīnas tipa, var būt līdz 2,5 st.), ap 1000 km;

3) Urgenča - Hiva – Buhāra – Nurata - Samarkanda – Taškenta: auto, no tūrisma firmas nomāts busiņš, ap 1400 km maršruta kopgarums, bet busiņa spidometrs rādīja, ka nobraukti kopumā 1846 km. Domājams liela daļa no šiem papildus kilometriem radās ceļu kvalitātes dēļ, jo pārvietoties nereti nākas nevis taisni, bet zigzagā pa visām joslām ...

Patiesībā jau mums bija divi busiņi – viens sagaidīja lidostā, otrā dienā visu dienu vizināja pa Taškentu un pēc tam nogādāja lidostā lidojumam uz Urgenču, bet otrs – sagaidīja Urgenčas lidostā un veda atpakaļ uz Taškentu. Cenas ziņā busiņa noma izmaksāja aptuveni 2x dārgāk kā veicot attiecīgos attālumus ar sākotnēji plānoto taksometru (jūs nepārklausījāties – tur garajos attālumos taksometrs nav šiks, bet gan saprātīga alternatīva vilcieniem, kuru pieturas ir vairākus kilometrus ārpus pilsētas, un autobusiem, kuri ir baisā stāvoklī un brauc nebeidzami ilgi, jo apstājas pie katra stūra), bet katrs iztērētais dolārs bija tā vērts, jo:

- busiņš bija 8-vietīgs, tāpēc mēs četratā tajā varējām justies ērti gan paši, gan novietot savas mantas. Un labi, ka tā - busiņus-taksometrus, kas arī esot sastopami, tā arī ne reizi neredzējām, bet parastie 4-vietīgie taksometri tur ir zapiņa lielumā, tāpēc mantas nāktos likt uz jumta un pašiem sēdēt kā siļķēm mucā, kas braucot vairākas stundas pēc kārtas pa bedrainiem ceļiem nav reāli ...

- tas visu laiku bez pārtraukuma bija mūsu rīcībā. Taksometrā mantas neatstāsi, kamēr vairākas stundas klīdīsi pa kādu objektu vai pilsētu, bet dodoties šādā pastaigā visu laiku nēsāt līdzi visu savu mantību ...

- Uzbekistānā nav iespējams ceļot izmantojot karti tās ierastajā veidā, jo ceļu norādes ir liels retums, bet ielu nosaukumi – vēl lielāks. Orientēšanās apkārtnē jāveic gluži kā orientēšanās sportā – pēc topogrāfijas. Varbūt tieši tāpēc tur nav iespējams iznomāt auto mums ierastajā veidā, bet tikai komplektā ar šoferi un degvielu, kas viss ir iekļauts cenā.

Muita un bagāža.

Jau pirms brauciena noskaidrojām abu valstu aviopārvadājumu nosacījumus, ko arī apzinīgi centāmies ievērot. Mums veicās ar to, ka ne Rīgā, ne Taškentā mūsu mantas netika pārbaudītas – vai tā ir prakse vai nejaušība, neņemos spriest. Tā kā ceļojuma laikā lidot nācās vairākkārt, visu līdzi ņemamo pacentāmies sapakot tā, lai iekļautos rokas bagāžas rāmjos – gan laika, gan finanšu ekonomijas dēļ. Tos suvenīrus (nažus!), kas īsti neatbilda rokas bagāžas prasībām, atpakaļceļā sapakojām vienā čemodānā un to tad arī nodevām reģistrētajā bagāžā. Interesanta nianse – Taškentas lidostas kontrolējošo darbinieku sejās nebija ne vēsts no šādās vietās parastās pārbaudītāju svētsvinīgās nepieejamības: visi ļoti laipni, pretimnākoši un patiešām cilvēcīgi: tikai par neviltotu smaidu un paskaidrojumu „jūsu pašu rozīnītes uz mājām suvenīram vedam” tika pilnībā piedota rokas bagāžas svara pārsniegšana par vairākiem kilogramiem, bet muitas darbiniece (jau cita), kurai uzdāvinājām šokolādīti ar Rīgas skatu, jo viņa atcerējās mūs no vietējā pārlidojuma nedēļu iepriekš un mums par to uzjautāja (nez vai pie mums līdzīgā situācijā kāds darbinieks iedomātos vai uzdrošinātos ko tādu, tik neformālu, darīt?), atplauka tik sajūsminātā un gaišā smaidā, ka apkārt gluži vai saulaināks šķita kļuvis J

Nauda un norēķini.

Ar maksājumu kartēm tur īsti nav ko pasākt – vismaz mums tādās vietās, kur tās izmanto ikdienas norēķinos, netrāpījās būt. Lielajās pilsētās var atrast (bet ir speciāli jāpameklē!) bankomātus un naudiņu izņemt, bet ērtāk tomēr ir ņemt līdzi dolārus un tos bez grūtībām samainīt uz vietējo naudiņu turpat uz vietas (Latvijā esot problemātiski, bet tā kā nemēģināju, neņemos spriest). Arī Eiro samainīt varēs, bet ne tik viegli un maiņas kurss arī būs mazāk izdevīgs.

Ceļojumu aprakstos ir ļoti pretrunīgi ieteikumi par to, kur mainīt valūtu – bankās vai „no rokas”. Atkal jau jāsaka „patiesība ir tur ārā”, jo viss atkarīgs no veiksmes. Mēs, saklausījušies, ka ievērojami izdevīgāk ir mainīt nelegāli, pirmajā piegājienā tā arī izdarījām (palūdzām, lai šoferītis to nokārto, ko viņš arī neatteica). Tikai pēc tam sarēķinājām, pēc kāda kursa mums veica šo un vēl vienu tādu pašu apmaiņu, un tad sapratām, ka šis nebija tas gadījums – izrādījās, ka visizdevīgākais kurss bija mūsu pirmajā viesnīcā (!) Taškentā (šikuma un atrašanās vietas ziņā līdzvērtīga viesnīcai „Rīga”), nākošais labākais – mūsu viesnīcā Buhārā. Tā lūk! Bankas gan laikam tur speciāli jāmeklē, jo vienkārši pastaigājoties pa pilsētu nevienai virsū neuzskrējām.

Jebkurā gadījumā iesaku (un ne tikai attiecībā uz Uzbekistānu) – pirms brauciena ieejiet attiecīgās valsts Nacionālās bankas mājas lapā, kā arī vēl kādas komercbankas mājas lapā, un noskaidrojiet, kāds ir oficiālais interesējošās valūtas maiņas kurss. Un tad jau secinājumus uz vietas izdarīt nebūs grūti.

Daudzviet var norēķināties arī dolāros un ir vietas, kur tie pat ir vēlamāki par vietējo valūtu. Te gan jābūt uzmanīgiem – ja pirms tam internetā bijām lasījuši, ka labāk ņemt līdzi sīkās banknotes, tad prakse izrādījās drusku citāda. Patiesībā ir tā, ka vajag precīzu naudu, lai kāda tā būtu: bija situācijas, kad patiešām vajadzēja mazās naudiņas, bet bija arī tā, ka tās ņēma pretī nelabprāt. Piemēram, iepērkoties tirgū noderēs 1 un 5 USD banknotes, jo tās tur ņem pretī labprāt un norēķināties USD sanāk pat izdevīgāk kā vietējā valūtā, bet jārēķinās, ka tirgotājiem no lielākas naudas zīmes parasti nav ko izdot. Savukārt, ja maksājamā summa ir lielāka, tad pārdevējs būs neapmierināts vai pat apvainosies, ja rēķinu maksāsiet sīkajās banknotēs (personīgā pieredze norēķinoties kafejnīcā!).

Cenas.

Visnotaļ demokrātiskas, pie mūsu dārdzības pieradušajiem – gluži vai fantastika: ieeja tūrisma objektos – 0,30 līdz 1,80 Ls, metro – 0,12 Ls; taksis nelielu attālumu pa pilsētu – 0,90 Ls, minerālūdens – 1,5 l pudele viesnīcā (!) 0,45 Ls; 0,5 alus pudele veikalā – 0,35 Ls, ļooooti bagātīgas vakariņas ar vīnu un alu 5 personām - 15 līdz 25 Ls. Šis bija pirmais gadījums dzīvē, kad veselu nedēļu pēc kārtas varēju iet iekšā jebkurā ēstuvē, jebkurā vietā un pasūtīt jebko, ko iekārojās, jebkādos daudzumos nedomājot un nerēķinot, cik tas maksās (esmu parasts vidusmēra cilvēciņš, kas vīnu par 250 Ls pudelē nespēj novērtēt un kam pusdienas par 100 Ls šķiet muļķīga naudas izmešana, nevis iespēja iegādāties un nobaudīt kaut ko ļoti īpašu ...)

Ceļojuma izmaksas.

Nedaudz mazāk par 500 Ls uz vienu cilvēku - ieskaitot pilnīgi visu, arī suvenīrus sev un mājiniekiem.

Ēšana.

Uzbekistāna ir musulmaņu valsts, bet ikdienā musulmanisma kanoni tiek ievēroti tieši tāpat kā pie mums katoļu – kā nu kurš un kā kad (visi esam padomju sistēmas mantinieki ar visām no tā izrietošajām sekām). Arī ēšanas tradīcijas atbilstošas - no gaļas produktiem dominē jēra un liellopa gaļa, retāk – vista. Ja pameklē, tad arī cūkgaļu izdodas atrast – Taškentā vieglāk, bet citur gan jājautā vietējiem.

Uzbekistānā dzīvo salīdzinoši liela korejiešu kopiena un viņiem ļoti populāra ir suņa gaļa – ja divas Taškentā esošās kafejnīcas, kurās tā tiek pasniegta, darbojas puslegāli (jo tā tiekot aizskartas musulmaņu jūtas), tad vietā, kur apmetušies korejieši, šādas ēstuvītes darbojoties pilnīgi legāli. Interesanti, ka suņa tauki viņiem skaitās tāda pati panaceja kā mums ziede „Evija” – ārstē gluži vai visu un palīdz visam. Pat tiem korejiešiem, kas suņa gaļu neēd, ledusskapī glabājas trauciņš ar suņa taukiem, lai būtu ko ieziest saaukstēšanās vai citas problēmas brīdī. Bet suņa gaļas zupu tā arī sauc - „Veselības zupa”.

Uzbeku nacionālais ēdiens plovs pieejams visdažādākajos veidos un garšas niansēs atkarībā no reģiona, konkrētās vietas, kur tas tiek gatavots, un pavāra – jebkurā gadījumā tas ir attiecīgās ēstuves galvenais ēdiens, ko gatavot ir šefpavāra vai mājas saimnieka prioritāte. (Latvijā nesen atvērtajā uzbeku restorānā „Uzbekistan” plovu ne tikai sagatavos, bet arī tavā šķīvī tavā klātbūtnē ieliks pats šefpavārs!). Tam, ko mēs Latvijā ierasti saucam par plovu, ir visai maz kopīga ar īsto uzbeku plovu!

Tāpat populāras visdažādākās zupas, sautējumi, salāti (garšīgi!), zaļumi.

Tur vēl nav aizsniegusies modificētās un citādi uzlabotās pārtikas kārnā roka, tāpēc augļiem un dārzeņiem garša ir dievīga. Tomāti vienkārši dievīgi! Meloni pagaršojām tikai iepriekšējā gada (tur melones un arbūzus uzglabā līdz pavasarim tāpat kā mēs ābolus), par kuru paši vietējie rauca degunus – neesot laba, bet man jau likās, ka tik garšīgu nekad vēl neesmu ēdusi. Interesanti kādas tad ir tās, kuras viņiem skaitās labas???

Rieksti un žāvētie augļi – tā ir vesela pasaule: gan parasti žāvēti, gan sālīti un cukuroti, gan pildīti, gan čaumaliņās (mandeles čaumalās – super!), gan lobīti. Gan labi zināmi un atpazīstami, gan pavisam dīvaini un neredzēti. Ja ir laiks, tad to degustēšana un iegāde var izvērsties par aizraujošu procesu ar interesantām sarunām.

Par alkoholu runājot – paši uzbeki, ja dzer, tad labprātāk izvēlas stipros dzērienus. Un aksioma, ka musulmanis alkoholu nelieto, tur nav īpaši populāra. Ir pieejams arī vīns un alus, bet tie nav tik populāri kā Eiropā. Pārsvarā dominē vietējā ražojuma dzērieni, tāpēc saprast, kas ir labs un kas - ne visai, nav viegli. Galvenokārt tikai eksperimentālā ceļā. Visas alus šķirnes gan nenogaršojām, bet tās, ko pamēģinājām, pretēji internetā lasītajām atsauksmēm, daudzas bija visnotaļ baudāmas. Arī attiecībā uz vīnu jau lidmašīnā no vietējiem bijām noskaidrojuši, kuras vīna darītavas produktus var nomēģināt bez liekām bažām par kvalitāti.

Interesanti, ka Uzbekistānā ir pilnīgi pieņemami, ka apmeklētājs kafejnīcā ierodas ar savu līdzpaņemto alkoholu - tev neveltīs pārmetumus vai nosodošu skatienu, bet gan atnesīs glāzītes un palīdzēs atvērt. Un šis nav stāsts par gadījumu, kad esi samaksājis „korķa naudu”. Tieši tāpat viesnīcā brokastu laikā mums laipni atnesa tējkanniņu ar karstu ūdeni, lai varam sagatavot savu līdzatvesto kafiju (paldies iepriekšējiem ceļotājiem, kas pabrīdināja, ka mums ierasto kafiju tur dabūt nav iespējams – tikai šķīstošo vai kaut ko miežu dzērienam līdzīgu).

Interneta aprakstos plaši apspēlētās vēdera problēmas mūs tās īsti neskāra (ja neskaita to vienu reizi, kad diviem cilvēkiem bija tā dīvaināk, bet arī tad nav zināms vai pie vainas nebija nekvalitatīvs alkohols, ko nomēģinājām vakariņu laikā), tāpēc to grūti komentēt – ēdiens, lai arī atšķirīgs no mūsējā, tik ļoti neparasts tomēr nelikās, lai izsauktu masveida gremošanas traucējumus pilnīgi visiem nepieradušajiem iebraucējiem. Un arī iepriekš dzirdētie stāsti par to, ka visi ēdieni peld taukos, izrādījās stipri pārspīlēti – ne vairāk un ne mazāk kā pie mums!

Naktsmītes.

Mēs rezervējām ar vietējās tūrisma firmas starpniecību, jo:

1) viesnīcu rezervēšanas sistēmās internetā Uzbekistānā nekas prātīgs netiek piedāvāts – tur ir jārezervē vai nu kādas vietējās tūrisma firmas mājas lapā, vai arī sazinoties pa tiešo ar konkrēto viesnīcu, kā arī jāveic daļējs avansa maksājums. Arī informācija par piedāvājumu ir visai sadrumstalota un grūti salīdzināma;

2) paļāvāmies, ka viņi vislabāk pārzina situāciju gan no viesnīcas atrašanās vietas, gan no cenas un kvalitātes samērīguma viedokļa. Šis punkts attaisnojās pilnībā, jo visas mūsu viesnīcas atradās ģeogrāfiski pašā izdevīgākajā vietā un par katru no tām nācās secināt, ka esam patīkami pārsteigti, jo neesam gaidījuši kaut ko tik labu;

3) viņiem kā vairumtirgotājiem ir atlaides, kuras mums neviens nedotu. Protams - mums nācās samaksāt par rezervēšanas pakalpojumu, kā rezultātā beigās viesnīcas cena tik un tā sanāca tāda pati kā rezervējot patstāvīgi, bet ieguvām mēs iepriekšējos punktos minētos labumus.

Visas mūsu viesnīciņas skaitījās 3-zvaigšņu (izņemot Taškentu, kur bija 4 zvaigznītes), bet bija ievērojami labākas kā šāda paša zvaigznīšu skaita viesnīcas Eiropā. To vidējā cena – ap 55 USD par 2‑vietīgu numuriņu ar brokastīm.

Ļoti lēti, pat par dažiem dolāriem no cilvēka, varot atrast naktsmītni jau esot uz vietas – gan viesu namos (tur tie gan nav gluži tādi, kā pie mums ierasts), gan pie privātajiem. Bet – tas atkal ir laiks (ko tam tērēt negribējām) un stress, ka varbūt neizdosies neko atrast u.tml. Un vēl jāņem vērā dažādas nianses: piem., viesnīcas dalās tādās, kurām ir licence izmitināt ārvalstu tūristus un tādās, kurām tās nav. Pēdējās droši vien būs daudz lētākas (par pārējo neņemos spriest), bet tās var sarunāt tikai „pa kluso”utt.

Par brokastīm viesnīcā – atkal jau jāsaka „bijām patīkami pārsteigti”, jo pirms ceļojuma palasot citu ceļotāju atsauksmes „draugiem.lv” bijām gaidījuši sausas bulkas u.tml. Praksē – ļoti bagātīgas kontinentālās brokastis ar austrumu piesitienu – bija gan karstie un aukstie dzērieni (kafija vairāk atgādina miežu dzērienu, tāpēc labāk izvēlēties tēju), gan aukstās uzkodas, gan augļi un dārzeņi (gurķi, tomāti), siltie ēdieni omletes, pankūku vai eļļā vārītu mīklas izstrādājumu (kaut kas līdzīgs pildītiem pīrādziņiem) izpildījumā, gan saldumi un žāvēti augļi utt.

Drošība.

Nezinu kā šobrīd, bet mums (2010.g. pavasaris) nebija nekādu problēmu. Milicijas darbinieku Taškentas ielās ir tik daudz, ka paši vietējie jokojot šo pilsētu sauc par Tašment – un patiešām, attiecīgā forma mugurā ir gandrīz katram ceturtajam uz ielas sastaptajam cilvēkam un vēl tikpat daudz esot civilajā ģērbto. Tomēr jāatceras, ka tā ir valsts ar spēcīgām totalitārisma iezīmēm un attiecīgu sabiedrisko kārtību, tāpēc nebūs lieki piedomāt, ko un ar ko runājat – lai arī attieksme pret tūristiem valstī kopumā ir ļoti pozitīva, jārēķinās, ka tiesībsargājošo u.c. valsts institūciju pārstāvjiem humora izjūta nepiemīt (negaidiet vēlīgu smaidu un pretimnākšanu, ja vērsīsieties pie viņiem ar kādu jautājumu – visdrīzāk sagaidāms strups noraidījums). Un personu apliecinošiem dokumentiem līdzi jābūt vienmēr, jo nekad nevar zināt, vai tos nenāksies uzrādīt (mums šāda nepieciešamība neradās).

Cilvēki.

Galvenā šīs valsts vērtība. Kā jau visur – ļoti dažādi katrā individuālā gadījumā, bet kopumā – atvērti, draudzīgi, pretimnākoši, izpalīdzīgi, vienkārši, ieinteresēti ... Puse no turpceļā lidmašīnā esošajiem (šķiet, ka tajā reisā bijām vienīgie latvieši, pārējie – uzbeki, kas atgriezās mājās no peļņas darbiem Kaļiņingradā) bija gatavi mums sniegt palīdzīgu roku – saņēmām gan praktiskus padomus ceļojumam, gan ieteikumus par vietām, ko vērts apmeklēt, gan uzaicinājumus ciemos un uz pusdienām. Ja mums jau nebūtu rezervētas naktsmītnes, noteikti sarunātu arī tās. Un tā visā ceļojuma laikā - gan mūsu šoferīši, gan viesnīcu administratori, gan pilnīgi nejauši sastapti cilvēki, bija gatavi sniegt visu iespējamo palīdzību.

Secinājums.

Šī bija pirmā, bet, cerams – ne vienīgā, iepazīšanās ar šo valsti. Būtībā paguvām tikai „pārskriet pāri” „obligāti jāredz” vietām – Hivai, Buhārai, Samarkandai, Taškentai, nedaudz gūstot priekšstatu par tām, bet kurās vēl ļoooti daudz kas palika neapskatīts. Nemaz neaizkļuvām līdz izžūstošajai Arāla jūrai, nepabijām kalnos, neiepazinām Fergānas ieleju un vēl daudz, daudz citu ievērības cienīgu vietu ... bet – 7 dienas ir tikai 7 dienas, un tās mēs izmantojām pilnībā ...

Jaukus jums ceļojumus!!!

Noderēs:

Anketa vīzai: http://www.evisa.mfa.uz/default.aspx

Kompakta, viegli uztverama informācija ieskatam: http://www.anothertravelguide.lv/lat/azija/uzbekistana

Vairāk informācijas: http://www.visit-uzbekistan.com/

Tūrisma firma „Dolores” (ir arī daudzas citas, tikai tās neesam izmēģinājuši): http://www.dolores.uz/

P.S. Ar tūrisma firmu mājas lapām kā informācijas ieguves avotu ir divējādi – no vienas puses, tur noteikti atradīsiet visus ievērojamākos apskates objektus vienuviet (ko var ļoti labi izmantot savu vēlmju definēšanai un tālākiem informācijas meklējumiem jau citās lapās), bet no otras puses – viņu mērķis ir pārdot tieši viņu pakalpojumu, tāpēc tur galvenokārt būs informācija tikai par to, ko pārdod un uz kurieni ved tieši viņi, tāpēc labāk papētīt vairākas firmas.