Dievu sala-Bali

Tad nu beidzot biju nobriedusi atkal kādam eksotiskākam un tālākam ceļojumam, un mana izvēle krita uz Bali. Pirmkārt tāpēc, ka tur ar garantiju ir labs laiks (kā nekā brauciens bija ieplānots augustā, kad otrā puslodē ir tā saucamā ziema, lietus periods un citas nebūšanas), Otrkārt tāpēc, ka mani vilina Āzija ar tās pilnīgi atšķirīgo kultūru, nesteidzīgo dzīves ritmu, tropu dabu. Treškārt, gribēju tā riktīgi un tūristiski banāli atpūsties, nevis piedzīvot asās izjūtas kādā 3.pasaules valstī. Kā zināms, Bali vēl nav visa Indonēzija, bet Indonēzija ar savām tūkstošos skaitāmām salām slēpj sevī ne tikai tūristiem draudzīgo un miermīlīgo Bali. Lai gan, lai gan... ja padomājam, ka tieši 100 m attālumā no bungalo tipa viesnīcas, kurā bijām apmetušies, kāds plānprātīgais 2002.gadā naktsklubā bija nolēmis uzbumbot, tad paradīze izskatās nedaudz savādāk. Dzīve Bali ir visai lēta un ikviens eiropietis tur atbraucis automātiski kļūst par vairākkārtēju miljonāru- 10 000 rūpijas atbilst 0.50 Ls (pēc patreizējā kursa, kas gan strauji mainās, jo ekonomiskā situācija nav tā stabilākā). Vietējie, kas optimālā gadījumā, mēnesī nopelna kādus 35 LVL, protams, ir ļoti kāri uz tūristiem un piedāvā viņiem visu sākot ar visa veida transportu, līdz vietējiem izstrādājumiem. Ja vien tu ļautos, tevi no rīta līdz vakaram masētu, taisītu manikīru/pedikīru, tetovētu no galvas līdz kājām. Un tas viss ļoti lēti, bet nu no higienas apsvērumu viedokļa... Dzīvoju Kutā, Bali salas dienvidos, kur pēc nostāstiem ir visvairāk visādu izpriecas pasākumu restorānu, bāru, naktsklubu veidā. Šai ziņā vilties nenācās, viss notiek 24 h diennaktī. Sākumā gan zināmas šaubas izraisīja vai ikviena ēstuve, jo esam jau esam mēs Eiropā nedaudz izlaidušies, bet beigu galā viss bija labi. Tik garšīgas jūras veltes (un pa tādu cenu) nekad vēl nebiju baudījusi. Īpaši iesaku dažādas dzīvās zivis, ko tavā acu priekšā izzvejo no baseiniem, omārus un varžu kājiņas nelielai uzkodai. Citādi neiztrūkstoša ikviena ēdiena piedeva ir rīsi- parasti, sarkani, melni (tos pasniedz pat pie saldējuma). No kājām gāž nost vietējais šņabis Arak, kas manā ieskatā bija baudāms tikai kokteiļos. Savdabīgs un necerēti labs ir kokosriekstu vīns. Vietējā alus marka Bintang gan nav no tām izcilākajām, toties ir baudāma vai ikvienā vietā. Nevar protams aizmirst eksotiskos augļus, kurus vismaz es salietojos negausīgi un i to likās par maz. Diezgan daudz laiku pavadījām Indijas okeāna piekrastē. Latviešu pludmaļu izlutinātai man turienes smiltājs ne visai patika (lai gan ir redzēti arī drūmāki). Par peldēšanos 3-5 metrīgajos viļņos arī var aizmirst, toties turpat uz vietas var apgūt sērfošanas mākslu un iznomāt sērfa dēļus.Atsevišķās vietās salas ziemeļos piedāvā arī niršanu, snorkelēšanu, ūdensslēpju un citu ūdens sporta veida pasācienus. Salas apbraukāšanai mēs izvēlējāmies kādu firmu no viesnīcās izliktajiem bukletiņiem. Bet vedējus un rādītājus var sarunāt arī jebkurā vietā uz ielas. Apbraukājām visus ievērojamākos tempļus, veicām kalnu tūri pa salas vulkāniem, neaizmirsām papriecāties arī par delfīniem saullēktā, bruņurupuču salu un krokodilu parku. Savannas parks piedāvā izjādi ar ziloņiem (lai gan Bali reāli ziloņi vairāk nedzīvo)un braukājot apkārt bieži var uzdurties pērtiķu bariem, kas nekaunīgi mango no tūristiem kādu kārumu (vislabāk banānu). Ja tev banāna nav, var gadīties atvadīties piemēram no saules brillēm. Tāpēc jāuzmanās. Kopumā sala nav liela, bet daba ļoti krāšņa. Rīsu terases vien ir neaizmirstams skats. Speciālu suvenīru iepirkšanai var apmeklēt vietējo amatnieku ciematiņus salas iekšienē, taču iesaku par aizliegtajiem suvenīriem kā ziloņkauls, sarkanie koraļļi, krokodilādas izstrādājumi, gan labāk aizmirst, kaut vai lai izvairītos no nepatikšanām, vēloties šos priekšmetus nogādāt mājās. Pludmalē piedāvā arī dažādas reibinošās vielas, bet no tām personīgās drošības apsvērumu dēļ arī ieteiktu atturēties. Musulmaniskajā Indonēzijā Bali pieder hinduistu ticībai, lai gan netrūkst arī dabas spēku pielūdzēju. Vispamanāmākā vietājās ticības izpausme ir pie katrām durvīm, bet arī ielu krustojumos un pludmalē katru dienu noliktie ziedojumu trauciņi dieviem, kas sastāv no ziediem, rīsiem, konfektēm, cepumiem, smaržu kociņiem un cigaretēm. Lieki piebilst, ka aizskart tos nevajadzētu un lai cik tas grūti reizēm nešķistu, iekšā kāpt arī nevajadzētu. Balinēzieši ir draudzīgi, smaidīgi un laipni, bet viņu pacietības mēru tomēr nevajag pārbaudīt. Nevajag aizmirst, ka šajos platuma grādos vienu otru kādreiz arī notiesāja. Tas protams neattiecas uz šodienas Bali, bet gēni, gēni:)) Pie vietējās satiksmes ir jāpierod. It kā brauc pa ielas labo pusi, bet īstenībā satiksmes noteikumi te ir svešvārds. Katrs brauc kā grib, arī pretēji vienvirziena ielai, arī pa ietvēm. Bet galvenais, neviens par to neuztraucas. Uztaurē tik un uz priekšu. Kad ar to ir aprasts, var arī paši mēģināt ar galveno transportlīdzekli- mocīti, pavizināties, cik nu to atļauj ļoti biezā ielu satiksme. Kopumā ieteiktu- brauciet, priecājieties, izbaudiet, cieniet vietējo kultūru un parašas, un cienīs jūs. No uzmācīgiem tirgoniem atkratīties līdz divas topa frāzes "Maybe later" and "No money". Kad pirmā nepalīdz, otrā parasti iedarbojas, un tad var arī cilvēcīgi pasauļoties. Lidojumam ieteiktu izvēlēties Āzijas lidsabiedrības kā Singapore Airlines, Thai Airlines und Emirates. Tur beidzot var saprast, kas patiešām ir ausgtas klases lidojumu serviss.Aiz cieņas pret sevi var tikai ieteikt, ja iespējams, netaupīt, bet padsmit stundu garo lidojumu pārlaist biznesa klasē, kas ļauj pēc tam justies tīri cilvēcīgi.Pats atvaļinājums uz vietas sanāk krietni lētāks kā jebkurā Eiropas vietā. Bali sauc par dievu salu gan no ticības viedokļa, gan arī tāpēc, ka tur uzturoties tiešām var šķist, esi nonācis paradīzē, bet Eiropa šķiet tāls, tāls jēdziens. Nebrīnos, ka diezgan krietns skaits rietumeiropiešu ir sarāvuši saikni ar mājām un palikuši tur. Lai Jums arī izdodas sajusties ja ne kā dievam, tad vismaz pusdievam Bali salā:)