Viļņa uz savu roku ar “Simple express” 2. daļa

Jāpatur prātā, ka šodien dodamies atpakaļ uz mājām jau 14.15, tāpēc ilgi vārtīties pa gultu nebūtu prātīgi. Žēl gan, ka tik agri, bet ja gribi braukt “pa lēto” (2.10 Ls), tad nav variantu, lai gan pastāv arī drusku dārgāka iespēja atpakaļ uz Rīgu doties 18.50 ar “Ecolines” autobusu, uz kuru internetā var nopirkt biļeti par 7.50 Ls. Trijiem cilvēkiem gan tā ir ievērojama starpība, bet vienam nekas ārkārtējs.

Manas dāmas ir iecerējušas šodien veikt šopingu. Nu ko, dosimies uz kādreiz tik slavenajiem Garjūniem. Visi ziņu avoti liecina, ka tirgus joprojām pastāv un strādā arī svētdienās. Agrāk, taču, latvju bāleliņi bariem vien pa naktīm brauca uz šejieni iepirkties.

Ziņu avots www.vilniustransport.ltsaka, ka uz tirgu var nokļūt ar 29. autobusu, bet starta pieturas nosaukums ir Savanoriu prospektas. No mūsu Regvangas naktsmītnes (Vīteņa ielā 3) tas nav pārāk tālu. Jāaiziet līdz minētajam Savanoriu prospektam (5 min.), kur tuvākā trolejbusu pietura saucas Simono Konarskio st. Ar 4. vai 6. trolejbusu jāpabrauc 3 pieturas pretēji centra virzienam, līdz pieturai – Savanoriu prospektas. Šeit arī jāpārkāpj 29. autobusā, kurš pēc 6 pieturām ieradīsies tieši pie Garjūnu tirgus. Šādi rīkojoties, viss notiek kā pēc grāmatas:

Savanoriu prospektas – Gerosios Vilties st. – Eiguliu st. – Šiltnamiu st. – Lazdynu ligonine – Vandenvala – Gariūnai - (tālāk autobuss ripo vēl līdz Lazdynai un Grigiškes, bet mums to vairs nevajag). Šādus pieturu nosaukumus dzirdam skaidrā dikcijā izrunātus skaļrunī, tā kā garām pabraukt nav iespējams.

Tirgū viss kā jau tirgū, andelei nav ne gala, ne malas, skaties kā vienam otru nepazaudēt. Jā, cenas laikam tiešām izdevīgākas kā Rīgā. Meitai nopērkam šauros džinsus par 35 Lt (7 Ls), par ko Rīgā būtu samaksājuši vismaz 12-15 Ls .

Pirkumu beigās sanāk visai padaudz, galvenais, ka prāts mierīgs un visi apmierināti.

Ja esam laiku notērējuši maksimāli, tad ātrakais ceļš atpakaļ uz autoostu ir šāds:

(29. autobuss) – Gariūnai – Eiguliu st. / pārsēšanās uz 16.trolejbusu – Eiguliu st. – Stotis (stacija).

Taču es piedāvāju citu, manuprāt, vērtīgāku otrās dienas pavadīšanas iespēju, kuru realizējām otrajā Viļņas brauciena reizē:

Braucam uz Paviļņas reģionālo parku, Pūčkoru atsegumu un Belmontas atpūtas centru.

Ikviens Viļņas iedzīvotājs un biežs pilsētas ciemiņš zina Katedrāles laukumu, Ģedimina pili un Sv. Annas baznīcu, taču ne visi būs dzirdējuši par jauku dabas oāzi nedaudz ārpus pilsētas centra.

Visus, kas mīl dabu un kas noilgojušies pēc miera, gaida Paviļņas reģionālais parks (Pavilnių regioninis parkas), kuru ļoti ērti sasniegt ar pilsētas sabiedrisko transportu (par to drusku velāk).

Šeit varēsiet sajūsmināties par Viļņas upes ieleju. Gar upes krastu izstiepusies Pūčkoru vēsturiskā izziņas taka ļaus izjust dabas varenību un tās neatkārtojamo krāšņumu. Pūčkoru ģeoloģiskais atsegums (S. Batoro gatvē) ir viena no iespaidīgākajām un augstākajām smilšu (nevis smilšakmeņu) kraujām Lietuvā – jauks sākumpunkts izziņas pārgājienam dabā.

Takas garums apmēram 3 km, kuru nesteidzoties var izstaigāt pāris stundās. Tā jauki iezīmēta ar laukakmeņiem, kuros iestrādātas metāliskas bultveida norādes. Līdzās takai iekārtoti atpūtas laukumiņi ar soliņiem, atrodas informācijas stendi.

Šis unikālais dabas objekts 1974. g. tika pasludināts par ģeoloģisko dabas pieminekli. Atseguma augstums – 65 metri, platums – 260 metri. Pūčkoru atsegumu izveidojuši pēdējie ledāji un Viļņas upes straume.

Viļņas upītes līkuma labajā krastā 19. gs. vidū francūzis Karols de Vims uzbūvēja mūra ūdensdzirnavas ar visām iekārtām, kā arī citas ražošanas un saimniecības ēkas. Vēlākie īpašnieki attīstīja dzirnavu ūdensapgādes sistēmu: uzbūvēja betona aizsprostu, ierīkoja ūdens pievadīšanas un aizvadīšanas kanālus, uz tiem uzbūvēja trīs koka tiltus, ūdens regulēšanas iekārtu. Pēc ūdensdzirnavu dibinātāja tautības, par “franču” iesauktās dzirnavas, darbojās gandrīz līdz 20. gs. beigām. Gadiem ejot, vecie dzirnavu aizsprosti ieguvuši ūdenskritumu izskatu, tāpēc tautā šī vieta iesaukta par Belmonto ūdenskritumiem. Šodien te iekārtots atpūtas un izklaides centrs (var salīdzināt ar mūsu “Lido”), kurš noteikti citā krāšņumā izceļas vasarā. Šeit atradīsiet vairākas omulīgas āra un iekšas kafejnīciņas, skaistus parkus un atpūtas soliņus.

Arhīva avoti teic, ka atseguma pakājē Pūčkoru (Puškarņas) muiža pastāvējusi jau XIV gs., taču līdz šodienai saglabājies tikai XVIII gs. un XIX gs. sākuma muižiņas ēku komplekss, kas izvietojies abpus Viļņas upei: rija, klēts, kūts, bijusī daudzģimeņu dzīvojamā māja. Šobrīd grezna izskatās izremontētā galvenā dzīvojamā ēka un sakārtotais augļu dārzs.

Ar Pūčkoru ainavas vērtībām vislabāk iepazīties ceļojot pa Pūčkoru izziņas taku, kura izlīkumo gar Pūčkoru atsegumu, kurš ieslīgst Viļņas upes ielejā līdzās Pūčkoru muižiņas saimniecības ēkām, izvijas gar lielgabalu lietuves paliekām, lielo Viļņas upes līkumu, kurš aizved līdz franču dzirnavām, kas paceļas Viļņas ielejas augšpusēun ļauj apskatīt ūdenskrātuves no augšas, tālāk aizvijas līdz Pūčkoru pilskalnam un visbeidzot izved pie saules pulksteņa. Pa taku iet nav apnicīgi – labvēlīgi noskaņo nepārtraukti mainīgie negaidītie skati, dažādie izziņas objekti, rotaļīgie takas līkumi, kāpumi un kritumi.

Nokļūšana līdz Pūčkoriem ir ļoti vienkārša. Vispirms jānokļūst līdz mūsu jau zināmajam Zaļajam tiltam (Žaliasis tiltas) pilsētas centrā (no “Regvangas” to var sasniegt ar 6.;11.vai 12. trolejbusu, braucot centra virzienā). Tad jāpārsēžas uz 44. autobusu un jābrauc līdz pieturai Girininkija (mežniecība). Tā būs 13. pietura no iekāpšanas brīža. Tikai neizleciet ārā pirms laika pieturā Belmontas, kas būs nedaudz agrāk! Tai nav nekāda sakara ar to ko mums vajag. Uz šosjas jau pa gabalu redzēsiet brūnu norādi “Pūčkoriu atodanga”. Sekojiet norādēm un viss notiks!

Kad taku būsiet izgājuši (ja veiksiet to visā garumā), tā jūs atkal izvedīs uz šosejas pie pieturas Pūčkoriai. Šeit gaidiet vajadzīgo 44. autobusu atpakaļvirzienam un skataties pulkstenī, vai nav laiks doties uz autoostu. Ja tā, tad pārsešanos taisiet pieturā Polocko st., kurā jāpārkāpj 34. autobusā, kas aizvedīs tieši līdz stacijai (Stotis). Viļņā autoosta un dzelzceļa stacija atrodas līdzās.

Lai Jums patīkams ceļojums!!!