Kā dzīvot un studēt Zviedrijā, vai ir kādas atšķirības un kā tas bija ar mani?

Studentam būt ir forši, jo tiek piedāvātas dažādas iespējas izmantojot apmaiņu programmas būt citās valstīs. Tiek piešķirtas arī stipendijas, bet ar tām ir par maz, lai varētu pilnvērtīgi dzīvot, tādēļ apmaiņu braucienos citās valstīs, laiks, kas tiek dzīvots citās valstīs tiek izdzīvots studentiski, skaitot katru kapeiku. 2004. gada ziemā/pavasarī pavadīju savu laiku studējot Zviedrijā un tajā laikā man atklājās daudzas nezināmas lietas par zviedriem, ko gan nevari salīdzināt ar to laiku, kas piemēram tiek pavadīts ekskursijās vai īsos izbraucienos, tādēļ lasot citu ceļojumu aprakstus esmu uzmanīgs, ja tas bijis tikai uz dažām dienama, jo pirmie iespaidi ir diezgan skaisti, kas var tā nebūt vēlāk, tā man bija ar Somiju, kur ilgāk dzīvojot sapratu, ka tā zeme ir laba vecumdienām – klusa un mierīga. Lielākoties lielāko laika daļu pavadīju pilsētā Vasteras (100 km uz rietumiem virzienā no Stokholmas), bet vairākas reizes biju Stokholmā, Gēteborgā un Karlstādē. Laikā, kad biju Zviedrijā, sūtīju savus interesantus notikumus gan ap sevi, gan ap citām lietām saviem draugiem, bet vēlos arī padalīties arī tevi, tādēļ mēģināšu notikumus atspoguļot vēlreiz. Piedzīvojumi ir rakstīti lielā ātrumā un ar steigu, tādēļ atvainojos, par gramatiskām un stila kļūdām, bet galvenais uz ko vēlos vērst uzmanību, ir saturs. [2004-01-18 18:34] Izbraukšana no Rīgas ar prāmi Baltic Cristina. Patīkams pārsteigums bija, kad ostā satiku Lauru no ViA, un to, ka man nebūs jābrauc vienam. Viņa gan brauca studēt uz Norvēģiju, bet līdz Stokholmas autostacijai mums ceļš ir kopīgs. Kad kāpām uz prāmja, mums reizes septiņas prasīja biļeti, tāda kā kontrole laikam. Mantas atstājām bagāžā. Laurai līdzi arī bija daudz somas, tādēļ centos palīdzēt nest arī viņas somas. Paliktnis somu stumšanai noderēja, bet kad nu nācās ņemt nost un likt virsū, kad nevarēju izmantot stūmekli, tad tas bija apgrūtinoši, bet tas ir to vērts. Aptuveni 50 minūtes nācās gaidīt, kamēr mēs izbraucam atklātā jūrā, bet tā kā es nebiju ar prāmi braucis, man bija visnotaļ interesanti. Mūsu sēdvietas, bija zem ūdens līmeņa, jeb vienā no pirmajiem klājiem. Tādēļ arī telefonam zona nebija un neviens mūs tādēļ sazvanīt nevarēja. Uzkāpjot uz klāja, sākumā vērojām, kā mēs izbraucam pamazām atklātā jūrā, un kad palika auksti gājām iekšā. Tad kā pirmais uzdevums ko mēs sev uzstādījām bija apskatīt kuģi, t.i., restorānus, bērnu istabu, bārus, mūzikas salonu (tas ir ļoti populārs uz kuģa), suvenīru veikalu un TAX FREE veikalu. Uz prāmja bija dažādi pasākumu, kuros mēs aktīvi piedalījāmies līdz plkst. trim naktī. Pēc tam mēģinājām iet gulēt. Sēdvietu salonā bija segas, bet tās visas jau bija aizņemtas, bet tie, kas nebija laikā aizgājuši gulēt, tad nācās nočiept (aizņemties) viņiem segas, jo dzērušiem cilvēkiem prasības ir savādākas. Mantas mēs atstājām, lejā, bet dokumentus es cītīgi glabāju pie sevis. Par cenām Tax-Free veikalā. Būtiski lētākas cenas bija alkoholam, smaržām un cigaretēm. Cepumi un šokolādes ir dārgākas nekā Latvijā. Maskovskaja 0.5 litri maksā 1.50 Ls (LV maksāju pāri 3 Ls) Cigaretes LM Light ap 3 Ls (LV maksāju ap 5.50 Ls) Tagad šīs cenas ir palikušas pagātnē, sakarā ar EU iestāšanos. Un izdevīgāk ir maksāt Ls, nevis SEK, kaut gan cenas bija salīmētas abas, acīmredzot uz kuģa ir neizdevīgāks kurss. Laiks tika pavadi it lietderīgi! ************************************************************************ [2004-01-18 18:35] Iebraukšana Stokholmā. Brauciens no Stokholma uz Vasteras Prāmja stjuarte mūs pamodināja ap plkst. 7 vai 8 pēc Zviedru laika (no šī brīža visi laiki būs rakstīti pēc zviedru laika) ar skaļruņa palīdzību, ka nu ir jājiet brokastīs, kaut gan es brokastis neņēmu. Zviedru galds maksāja ap 3.5 Ls un tu vari ēst cik vēlies. Tika vēl atgādināts par iespēju vēl iepirkties. Lai iebrauktu no atklātas jūras līdz Stokholmai, tas prasīja kādas 3 stundas, jo ceļš ir līkumains un arī daudz salas bija ūdenī, kur gandrīz uz katras bija uzcelts pa mājai. Bet Stokholmā iebraucot devāmies ar Lauru uz muitu. Bija nelies uztraukums, vai somas pārbaudīs, jo somās bija daudz pārtikas aptuveni mēnesim, tad vēl arī alkohols grūtākam brīdim, un cigaretes, bet viss izrādās šeit ir kā laimes spēlē. Tikām cauri bez problēmām, bet kad gājām garām muitniekiem, kuri pārbauda mantas, varēja manīt, ka ir Face Control uz mums apskatoties un neko nepateica, mēs turpinājām iesākto ceļu. Pārbadīja čigānus un viņiem līdzīgos. Bet varēja būt gadījums, ka viņi pārbauda arī mūs, bet tas esot gana reti. Stokholmā mūs sagaidīja paziņa Baiba, kura bija nogaidījusies, jo nezināja, ka prāmis ir mainījis savus laikus. Atdevu balzamu, dabūju kronas sīknaudā un man bija nauda autobusam. Viņa mūs pavadīja līdz pašai autostacijai. Ar autobusu aizbraucām līdz autostacijai. Biļetes cena 1,50 Ls (uz šo brīdi dārgāk). Autostacijā tāda nopietna padarīšana, nav tā kā Rīgas autoostā, jo izrādās man biļete bija jānopērk otrajā stacijā un arī izbraukšana ir no otrā stāva 35 vārtiem. Biļetes cena līdz Vasteras maksā 4,90 Ls. Šeit arī mūsu ceļi ar Lauru šķīrās (viņa tālāk brauca uz Karlstādi, un pēc tam cik ziņas ir tālāk devusies uz Norvēģiju) Atradu savu autobusu ar savām vairākām somām, gaidīju, kad pienāks šoferis un attaisīs vaļā bagāžas nodalījumu, bet neviens nenāk. Izrādās, ka pašam jātaisa vaļā (tas man pārsteigums). Braucot uz Vasteras novēroju, ka uz maģistrālēm ceļu malās ir nožogojums, tas laikam, lai dzīvnieki un cilvēki neskrietu uz ceļa. Visas mājas, gandrīz sarkanā krāsā, bet Vasteras šis sarkanais īpatsvars nav tik uzkrītošs un ir manāmas arī citas krāsas. Esot Vasteras autostacijā lūkojos kur ir mani sagaidītāji. Viņi gan nedaudz nokavējas. Grasījos jau pirkt tele karti, lai varētu sazvanīt cilvēku, kurš mani sagaidīs, bet tad jau arī parādījās sagaidītāji. Ar mašīnu mani aizveda līdz Park hotel naktsmītnei. Iedeva atslēgas, izrādīja dzīvokli un nodeva instrukcijas. Kad viņi bija projām, izkrāmēju mantas un iegāju dušā, jo tas bija tik ļoti nepieciešams pēc garā pārbrauciena. Tai pašā vakarā iepazinos ar kaimiņiem. Manā stāvā dzīvo dažādas tautības pārstāvji - vāciešu, franču, korejiešu, somu un zviedru u.c. Dzīvoju 12 stāvu mājā, bet no sākuma to nemaz nemanīju, jo ierados tumsā, ka mājai ir tikai kādi četri stāvi. Izrādījās katrā stāva ir pa kādiem 12 dzīvokļiem un katrā dzīvoklī dzīvo pa vienam cilvēkam. Patīkami ir tas, ka katrs dzīvoklis ir izremontēts savādāk, nekā tas ir ViA, VeA, vai Rīgas augstskolu kopmītnēs. ************************************************************************ [2004-01-19 18:35] Ceļš uz augstskolu. Introduction day (iepazīšanās diena). #1 Brokastis nepaēdis devos uz skolu. Kopā ar Korejas studentu un karti rokās devāmies meklēt skolu. Kā beigās izrādījās, bijām nedaudz pa daudz nogājuši, bet skolu beigās atradām. Gājām apmēram 50 minūtes, bet kā izrādās, ejot pa pareiziem ceļiem, ne īpaši steidzoties, 30 minūtēs vari nokļūt līdz skolai. Sanāk gan iet gar maģistrālēm, bet kā jau Zviedrijā visur ir nožogojumi no ceļiem, tas nav bīstami. Un ejot pāri gājēju pārejām mašīnas obligāti apstājās. Labi, ka ap plkst. 10 bija pārtraukums un tur bija daudz maizītes, sanāca, tas viss kā brokastis. Šajā dienā, es tieku iepazīstināts ar augstskolu, tiek ierādīti krustvecāki un vēl citas svarīgas lietas. Ap pusdienas laiku mums bija pusdienas, par kurām mums nebija jāmaksā, bet mums tika izdalīti kuponi. Porciju es nevarēju apēst, bet nu centos kā varēju un vakarā man ēst nevajadzēja. (ēdu daudz, bet šo nepieveicu). Kā izrādījās bija neparedzēti izdevumi reģistrēšanās kursiem un šajā maksā bija iekļauta maksa par lapām, kuras vari drukāt ap 100 lpp. vai nedaudz vairāk un par studenta apliecību. Par to samaksāju 200 kronas apmēram 15 latus. Krustvecāki tiek iedalīti grupās, grupās ir pa 4 – 5 cilvēkiem un diviem krustvecākiem. Šajā semestrī augstskolai pievienojās ap 80 ārzemju studentiem. Bet augstskolā māca ap 14.5 tūkstošiem studentu. Priekš piektās lielākās pilsētas, liela universitāte. Vakarā mums tika izrādīta pilsētas svarīgākās un skaistākās vietas. Pēc tam bija pasēdēšana, netālu no augstskolas citās kojās, kur dzīvo viens amerikāņu students, kurš tur nav jau pirmo gadu. Biju noguris un devos mājās. Ātri gāju gulēt, jo diena tiešām bija gara un nogurdinoša. ************************************************************************ [2004-01-19 18:35] Ceļš uz augstskolu. Introduction day (iepazīšanās diena). #2 Šajā dienā, tāpat kā iepriekšējā brokastojam un pusdienojam par iepriekš izsniegtajiem kuponiem. Noslēdzām ar augstskolu līgumus par naktsmājām. Noreģistrējos kursiem un tikai pēc kursu reģistrācijas drīkst nākamajā dienā taisīt studentu identifikācijas karti, lai tiktu klāt datora telpām un arī pašā augstskolā vakaros. Braucot uz Vasteras man bija uzdevums no ģimenes drauga Ingūnas, palīdzēt sameklēt viņas radus. Atradu iepriekš iedoto adresi – ielu un māju, bet tā kā sākumā pēc apraksta tai bija jābūt privātajai mājai, tad šeit radās problēmas, jo tā bija 5-stāvu daudzdzīvokļu māja. Apjautājos iemītniekiem, vai viņi nezinot par meklētajiem cilvēkiem, bet viņi diemžēl neko nezināja, acīmredzot tas ir bijis ļoti sen un mājā jau dzīvo jauni īrnieki. Jāapvaicājas Ingūnai, varbūt viņai ir vairāk informācijas par saviem radiem. Piem., dzīvokļa numurs. Vakarā ar diviem studentiem – Nicolas (Francija) un June (Koreja) gājām apskatīt pilsētu, lai nu zinātu kur tad mēs esam atbraukuši. Par kopmītnēm. Katrā stāvā ir pa mazgājamai mašīnai. Pagrabstāvā ir lielā veļas mazgātuve ar gludekļu dēļiem, dvieļu gludinātājiem un žāvējamām mašīnām. Ir pieejama arī sauna, ko vakar jau paspēju izmēģināt, bet vairāk par 60 grādiem neizdevās dabūt (tagad zinu stāstīt, ja vairākas stundas iepriekš ieslēdz, tad var sasniegt līdz pat 90 grādiem), ja nu vienīgi uzmetot, tad nedaudz vairāk var sasniegt. Un tas bija labs noslēgums vakaram. Katrā stāvā pa virtuvei, ar vairākiem ledusskapjiem, skapjiem, mikroviļņu krāsnij, dīvānu, televizoru, pannām, traukiem, ko mierīgi varēju neņemt līdz, bet nu nekas, daudz jau līdzi no traukiem arī netika paņemts. Kopīgu valodu atradu uzreiz ar francūzi un korejieti. ************************************************************************ [2004-01-21 18:35] Ceļš uz augstskolu. Introduction day (iepazīšanās diena). Lekcijas sākas šodien 8:15, vajadzēja celties kādos 6:45. Ātri sataisījos un devos uz skolu. Kurss saucas „Hazard Analyze and Safe Design”. Paņēmu līdzi jogurtu, kas bija paņemts līdzi no Latvijas, tikai tagad ap 3 apēdu, rakstot šo aprakstu. Pēc lekcijām aizgāju uz galveno universitātes ēku nofotografēties, lai saņemtu studenta apliecību. Un tad jau mierīgi varēju soļot uz Computer Department, lai tiktu pie datoriem. Šeit ir daudz dažādu telpu, bet tu var tikt tikai tajās telpās, attiecīgi kādiem kursiem esi reģistrējies. Šovakar mums ir Pub Tour pa pilsētu. Un rīt ir studentu vakars. Tad vēl saunu vajadzētu apmeklēt, jo ar draugiem laicīgi veicām iepriekšēju pierakstu, bet nezinu gan vai paspēšu, jo mums jau 16 vajadzētu būt iekšā, bet tad jau nu manīsim. ************************************************************************ [2004-01-22 18:35] Zviedrijā ir izdevīgi pirkt riteni, jo ritenis maksā ap 200 - 600 kronām, bet mēneša biļete autobusam ap 400 kronām, tā kā, paliekot siltākam laikam vajadzētu arī kādu riteni iegādāties. Šodien man bija divas lekcijas, pagaidām, eju uz visām, lai pēc tam no kādām varētu atteikties. Pašreiz 5 kursi, bet pēc kursa aprakstiem, un pēc tā ko Latvijā esmu mācījies nevar īsti saprast, bet vispār, kursi šeit ir savādākā līmenī (šķiet daudz labāk), salīdzinājumā ar Latviju. Vakarā Student Union mums ir noorganizējuši vakariņas studentu mājā Karen, un pēc vakariņām ir ieplānotas dejas. Jāpiekrīt Laurai par atkritumiem, ka jāšķiro, bet forši, ka no visiem atkritumu maisiem ir viens spainis, ja tu nevari izdomāt, kam pieder attiecīgais priekšmets vai ēdiens, tad nu es nevaru izdomāt, un visu lieku iekšā tur :). Jā, bet aiz cieņas pret zviedriem vajadzēs ar laiku iemācīties. ************************************************************************ [2004-01-23 10:46] Dinner vakars un lekcijas ... Vakar mums universitātē bija Dinner Evening, kur bija tikai ārzemju apmaiņas studenti un ieradušies bija patiešam ļoti daudz. Pēc vakariņām mums bija disco times, bet kā jau tas ir pierasts arī pie mums, pirmās sāk dejot meitenes un pēc ilgāka laika pievienojas arī puiši. Bet, tā kā vakar biju noguris (no 8:00 līdz kādiem 16:00) un vēl jāpierod pie katra pasniedzēja, tad ilgi arī nepaliku un devos uz mājām (ap kādiem 0:00). Kad vakar aizgājām uz vienu no izvēlētajiem kursiem, pasniedzējs kursu sākumā vadīja zviedriski, domājām, ka būsim ko sajaukuši, bet pajautājām viņam, un tad sāka arī angliski runāt. Sāku domāt ko darīt ar grāmatām. Mums lekcijām nepieciešamas grāmatas, bet tā kā bibliotēkā tās ir kādas divas un tās jau ir izņemtas, tad pēc idejas vajadzētu pirkt (cerams, ka nevajadzēs), kura cena ir ap 50 Ls. Korejiešiem tas ir savādāk, kaut gan viņiem Zviedrijā arī dārgāk, pat tikpat vienādi kā ar latviešiem. Bet viņi ir audzināti, ka grāmatas ir jāpērk, un viņi par tādām bibliotēkām no sākuma nemaz nedomā. Pusdienās bija tā iespēja nobaudīt korejiešu ēdienu, ass ēdiens, bet interesants, sūdzēties gan nevar. Tagad varu teikt esmu ēdis korejiešu ēdienu. Iesākumā mēģināju ar kociņiem, bet tad man apnika ākstīties un ēst gribējās vairāk, tādēļ nonācu pie vecās labās – dakšiņas. ************************************************************************ [2004-01-29 19:45] Otrā nedēļa Šonedēļ aizrit otrā nedēļa kopš esmu Zviedrijā, Vasteras un šajā laikā ir daudz bijis ko redzēt un dzirdēt. Pagaidām ir labi, nekādas depresijas nav manāmas, tieši pretēji redzētais un dzirdētais mani motivē darīt daudz vairāk nekā es varu izdarīt. Kā jau bildēs varējāt redzēt esmu bijis slēpot un piedalījies citās aktivitātēs, tā ir tā izklaides jeb atpūtas daļa. Bija mums arī boulingu vakars. Un visi šie pasākumi ir International Office organizēti. Šodien sākas kurss Zviedru valoda iesācējiem, un tagad man ir brīvs brīdis, tādēļ arī top šīs īsās rindas. Pēc bildēm varbūt izskatās, ka daudz relaksējos (tā arī ir), bet kad man notiek lekcijas bildes taču nav interesanti un arī nespējami uzņemt :). Ar vakardienu iesaistījos universitātes datoru atbalstu grupā un šodien pieņēmu pirmos zvanus un piefiksēju problēmas. Runāju gan angliski, bet, cerams, ar zviedriski sākšu runāt. Par kursiem, no sākuma biju izvēlējies piecus kursus. Domāju varēšu pavilkt, bet tad sapratu, ka man vēl intensīvi jāapgūst arī angļu valoda, tad neatliks laika kursu labai apguvei. Un tagad man ir trīs kursi, kurus tad cītīgi arī apgūstu :) Šodien apēdu pēdējo maizes šķēli, ko biju paņēmis līdzi no Latvijas un tagad vajadzēs maizi pirkt veikalā. Domāju, ka drīzumā aiziešu pierakstīt cenas veikalā un tad nosūtīšu jums izvērtēšanai. Par naudām runājot neesmu veikalā īsti iepircies, laikam maz ēdu, un nezinu ar ko es darīšu ar divām līdzpaņemtām eļļas pudelēm, bet gan jau, kad nebūs ēst sākšu tās dzert :) Doma ir iegādāties riteni, tas nemaksā dārgi šeit ap 200 kronām (ir arī dārgāki), t.i. ap 15 Ls, galvenais, ka kustas uz priekšu, jo sanāk, ka vakarā ap 11:00 jādodas mājās, un tad gribas ātrāk iet gulēt, jo agri brīžiem ir jāceļas, jo es cenšos celties no rītiem un iet uz skolu vai bibliotēku kaut man arī nav lekciju. Par slēpošanu sanāca tāds kā kuriozs, gribējām slēpot īsāko trasi ap 1.5 km, bet sanāca tā, ka uzgājām uz citu trasi un noslēpojām ap 9 km, nākamajā dienā, sāpēja visas maliņas, bet tagad to atceros ar vieglu humoru. Fakti par Zviedriju, ko esmu novērojis: - uz ceļa un trotuāriem nekaisa sāli, bet kaisa smalkus akmentiņus, tādēļ arī šeit var droši braukāties apkārt arī ar riteņiem un neuztraukties, ka sāls ko saēdīs; - zviedri ir punktuāli; - zviedri nemīl garas sarunas darba laikā, pēc darba cik garas vien tīk; - zviedri zina labi angļu valodu, jo TV rāda filmas un raidījumus rāda angļu valodā ar tulkojumu apakšā zviedru valodā; - pa ielām skraida nevis suņi un kaķi, bet gan zaķi ************************************************************************ [2004-02-07 19:30] Laika apstākļi LV vs. SWE Dzirdēju, ka LV snieg pašreiz. Vakar Vasteras sniega vēl nebija, bet pa vienu nakti sasniga tā pamatīgi, ka nu atkal varu priecāties Šeit ir Web kameru bildes: Västerås view from city hall tower - http://www.vasteras.se/webcam/index.htm Västerås Gatukontors AB - http://www.vasteras.se/vagab/webcam/stream_ip.html Västerås Hasslö halkbana - http://www.vagab.se/webcam/stream_hasslo.html ************************************************************************ [2004-02-08 19:51] Nedēļas nogales notikumi Šajā nedēļas nogalē mums bija veseli divi pasākumi vienās kopmītnēs ... tā vien liekas, ka divas dienas pēc kārtas ir pa traku, bet atcerotos kā pasākumi notiek ViA, tad jau šis ir tīrais nieks. Piektdien – apmaiņas studentu tusiņš kojās Vasa. Viņiem pagrabstāvā ir atsevišķa liela zāle ar visu nepieciešamo - mūziku un DJ. Pasākums bija uz godu. Kā izrādījās arī šodien ir pasākums, tai pašā mājā Vasa un šodien pasākums bija par godu frančiem, tie svinēja savas dzimšanas dienas. Viens liels plus šajā pasākumā bija tas, ka varēja paēst picas un padzerties punču, kas visnotaļ nebija metams zemē. Rīta agrumā (ap pusdienas laiku) aprunājos ar itāļiem, itāļi izrādās ir diezgan lādzīgi cilvēki, bet nu franči tā man arī īsti nav iepatikušies ... doma bija iet saunā vēlāk, bet nu nez kas ar manām atslēgām bija noticis, bet tā arī netiku iekšā, bet bēda nebija nemaz tik liela. Aizčāpoju līdz tuvākajam lielveikalam un sarakstīju cenas precēm ap 80, kuras varu nosūtīt, ja nu kādam interesē salīdzinājumam un jā atgriežoties pie saunas atslēgām, netiku saunā, bet varēju iemēģināt koju sviedru zāli, tad nu ar sāpošu vēdera presi gāju paēst vakariņas. ************************************************************************ [2004-02-09 22:33] Daudz izdarīju aha, tā gan ... Par valodu ir interesanti, trīs nedēļas neesmu jau runājis latviski, ja nu vienīgi tad, kad kāds paprasa, kā ir Hello latviešu valodā? Tad jā, tad tu vari pateikt cik variantos tad nu nepieciešams, un patiesībā tikai dažiem cilvēkiem tas interesē pārējiem tas ir aiz pieklājības. Zinu dažus vārdus no korejiešu valodas piem., nē ir anjiou (tas izrunai) un jā ir jee un pārējos vārdus jau esmu aizmirsis. Svētdien aizčāpoju uz lielveikalu IKA (viens no lielveikalu tīkliem iekš SWE) un sarakstīju cenas, tās varat apskatīti šeit http://www.geocities.com/guncylv/cenas_zviedrijaa.htm ************************************************************************ [2004-02-10 17:57] Gāju zviedru frizieru namus lūkot ... Ceļā uz augstskolu nolēmu ielūkot zviedru frizierus. Kopā ielūkojos pavisam trīs frizētavās. Pirmais frizieris bija netālu no manām kojām, tātad ārpus centra. Ieeju frizētavā, diezgan necila frizētava, pat neticas, ka tā ir frizētava, friziere pati nav no Zviedrijas (varētu būt no austrumiem piem., Kazahstānas vai tml.), bet cenu pateikt gan mācējā. Par matu nogriešanu 250 kr jeb 19 Ls. Otrā frizētava ir centrā, frizētava pieklājīga friziere un cena ir 220 kr jeb 16 Ls, bet viņa griež matus tikai sievietēm, vismaz neviens vīriešu katalogs uz vietas nebija, kad gribēju parādīt, kas man ir nepieciešams. Trešā frizētava ir centrā, pietiekoši solīda iestāde, frizieri arī no pirmā iespaida izskatījās sava amata pratēji un arī vīriešiem matus griež cena ir 230 kr 17 Ls, sākumā jau domāju, ka pateiks paari 300 kr, bet nekā viss ir labi. Sievietēm šis pasākums ir vēl dārgāks, bet ir jau arī ar ko noņemties. Droši vien, ka frizieru Zviedrijā gan neapmeklēšu, pagaidīšu kad būšu mājās, vai arī vajadzēs no francūža aizņemties cērpamo mašīnu, tas būs stipri vien lētāk :). ************************************************************************ [2004-02-11 11:22] Demogrāfiskais stāvoklis Zviedrijā ar demogrāfisko stāvokli ir labi, tā vismaz izskatās, jo ejot pa ielām, ietvēm u.c. ielām bieži šeit vari redzēt māmiņas stumjot ratus, kur iekšā guļ vai sēž kāds mazs zīdainis (tētukus gan neesmu manījis, kādu stumjot), bet ne par to ir stāsts :P Šodien ievēroju, ka audzinātāja ir izvedusi mazos bērneļus izstaigāties, sākuma nesapratu visi tādi dzelteni kā policisti, nu, bet, protams, šeit visi mazie bērni nēsā policistu formas ... nekā nebija. Nez vai audzinātāja, vai likumi, vai kāds cits faktors, bet atstarojoši formas tērpi ir bērnu drošībai, jauki vai ne? Vai kāds ko tamlīdzīgu ir manījis Latvijā, ja neskaita Sēni, kurš bieži tēlo policistu :P? ************************************************************************ [2004-02-12 17:05] Uz Stokholmu pēc riteņa :) Devos uz Stokholmu, lai dabūtu savu riteni no LV, paldies Špatam par uzlikšanu. Tad nu devos uz Stokholmu. No manas pilsētas līdz Stokholmai ir 50 min ar vilcienu. Ostā prasu vai uz kuģa esot ritenis, bet viņi nezinot, bet pēc kāda laika viss nokārtojas un riteni dabūju. Bija visnotaļ interesanti, ka varēji runāt latviski, šajā īsajā laikā akcents tomēr piemeties man un galotnes smuki rauju nost, bet domājams, ka tas ātri izlabojas padzīvojot vienu dienu atkal Latvijā. protams, izmantojām šo iespēju kad man ir vēlo un ar lielāko prieku pavizinājāmies pa Stokholmu vecajām ielām, bet auksts gan bija, pirksti sala. man bija iedots līdzi fotoaparāts, lai pafotografētu dažādas neredzētas vietas, bet daudz nefotografēju tā paša aukstuma dēļ. aizlaižu uz vilciena staciju, taisos jau pirkt biļeti a shamie prasa ko es ar riteni, saka nevarot ar riteni kāpt vilcienā, tas pats notikās ar autobusu. mans smaids pamazām noplaukst. uzzināju, ka var ar sūtījumu nogādāt, bet tad vajadzīgs speciāls papīrs, kurā varot ietīt, un tas ir visnotaļ dārgi. pasēdēju, padomāju un nolēmu tēlošu nabaga studentu no ārzemēm, runāšu tikai angliski, neko daudz nesaprotot, un iekāpju vilcienā ar visu riteni. nu, protams, saka jākāpj ārā, bet pēc vairāku vārdu apmaiņas, tad nu pielauzu lai atļauj. nevarot ar riteni drošības apsvēruma dēļ, jo šie esot ātrvilcieni. nu domāsim, kā dabūsim atpakaļ uz LV, bet pašreiz tas nav gana aktuāli, bet nu atceras, ka ja nu gadījumā grib braukāties ar riteni pa Zviedriju, tad autobusu un vilcienu riteņu pārvešanai gan izmantot nevarēs, ja nav speciālās riteņu somas. Un ka starp pilsētām tu nemaz nevari šeit braukt, bet tas nav gana droši zināms. ************************************************************************ [2004-02-24 18:24] Nedēļas nogale Gēteborgā un Karlstādē Nedēļas nogali pavadīju Gēteborgā un Karlstādē. Kas un kā varēsiet izlasīt zemāk. Šis īsais un jaukais ceļojums paliks atmiņā šķiet visu mūžu. Devos uz skolu, lai taisītu praktiskos darbus, jo jāmācās te ir daudz un neko nedrīkst iekavēt, jo tas var atspēlēties uz sekmēm, bet ne par to ir stāsts. Anglis Jonathan piedāvāja doties svētdien no paša rīta uz Stokholmu, lai zinātu, kas tad tur ir un kas tad tur nav, bet tad nodomāju, ka varu apciemot ViA studentus pilsētā Karlstādē, gandrīz tā pati cena vien ir. Domāts darīts. Sazvanu Ievu Karlstādē un saku, ka vakarā būšu klāt. Sakravāju somu un dodos uz staciju. Nopērku biļeti un tad jau sākumā nevarēju saprast, kādēļ tur ir divu vilcienu laiki, bet skatos manējais vilciens ir, tad jau uz Karlstādi tikšu. Pusceļā vilcienā sāku aprunāties ar vienu no pasažieriem arī students, dodoties uz Zviedrijas ziemeļiem meiteni lūkot (gan pēdējo reizi, jo esot apnicis meklēt sievu), un tad viņš teica vai man neesot jāpārsēžas kaut kad citā vilcienā. es protam nē, jo man taču uz Karlstādi jādodas, un kad parādīju biļeti viņam, tad sapratu, ka auzās esmu diezgan un neesmu es pārsēdies citā vilcienā un tagad man cilvēki ieteica, lai braucot līdz gala punktam Gēteborgā. Jauki - svešā vietā, svešā valstī. Konduktore uzrakstīja uz biļeti lūgumu, lai varu doties ar šo pašu biļeti nākamajā dienā no rīta pa velti, bet nu skaidrs tas nebija zināms. Tad vēl biju mistiskā kārtā pazaudējis Ievas tel. numuru, bet zviedri diezgan atsaucīgi. Es nu pasaku, ka tel. e-pastā esot, viens no zviedriem pazvana savam brālim un iedodu nepieciešamās adreses un paroles, bet nu iekšējā panikas brīdī biju iedevis nepareizo paroli, tā nu ar numuru nedabūju. Izkāpju no vilciena, jā i Gēteborga (kādreiz plānā bija plānot braukt uz Gēteborgu, bet kas to būtu domājis, ka tas notiks tik ātri). Nu ko izmantojam laiku lietderīgi, apstaigāsim Gēteborgu. Viesnīcā Radisson tiku pie Interneta, tur arī dabūju Ievas numuru un no citas viesnīcas zvanīju Ievai, bet nu sazvanīt neizdevās, jo automātiskais atbildētājs. Tas viss bezmaksas, izstāsti tikai savu bēda stāstu. Somu noliekam mantas glabātuvē un dodamies apstaigāt Gēteborgu. Sniegs Gēteborgā nav un esot tikai decembra mēnesī un ja arī uzsnieg, tad ātri nokūst, jo jūra blakām. Sestdienas vakars, cilvēki daudz ielās līdz kādiem 4 - 5 no rīta. Iepazinos ar jaukiem un interesantiem cilvēkiem, daži arī bildēs ir redzami. Diemžēl bildēs nav redzams Gēteborgas skaistums, jo diezgan tumši, bet šī pilsēta man ļoti patīk. Gēteborga ir nākamā lielākā pilsēta aiz Stokholmas. Atlikušo nakts daļu pēc pastaigas pavadīju autostacijā gaidot rīta vilcienu. Skaista pilsēta, man patīk. Sagaidīju vilciena kondokturi un viņa man atļāva doties braukt uz Karlstādi ar šo pašu biļeti, jauna jāpērk nebija (jauki). Bet neziņa jau vienalga bija, jo nevaru sazvanīt Ievas, un adrese man ir internetā. Karlstādē atrodu interneta klubu jāmaksā 25 kronas, bet vārdu pa vārdam un saka, ka savējiem jau jāmaksā nav. :P adresi dabūju un tagad tikai veiksmīgi būtu jāatrod atrašanās vieta. veiksmīgā kārtā satiku vienu studentu vārdā Jenie (iespējams) un viņa dzīvojot vienā mājā un vienā stāvā ar Teiksmu, tieši tas, kas man ir vajadzīgs. Tad nu viss ar nokārtojas. Karlstādes universitātē kaut kādā ziņā ir ļoti līdzīga manējai Malardalens universitātei. Pārsteigums bija liels, kad Teiksma mani ieraudzīja, to var redzēt arī vienā no bildēm. Pilsēta nav liela, bet tomēr ir arī ko redzēt. Naktsmājas ir kādas 10km no centra, un lai tiktu uz centra jābrauc ar autobusu, tad nu man ierādīja, kā jābrauc par zaķi. Diezgan vienkārši un ietaupa 16 kr. Gaidu vilcienu uz Vasteras, gandrīz jau nokavēju ar šo, jo izrādās, ka no sākuma jābrauc ar autobusu un tad jāpārsēžas vilcienā, bet nu pēdējā 5 min, paspēju vēl pajautāt, kur ir šis vilciens, un konduktors pateica, ka tas ir autobuss otrpus mājai. Esmu apguvis vilciena sistēmu Zviedrijā, par biļetēm runājot, ja grib lētāku biļeti tad jāpērk iepriekšējā dienā, un tas ir daudz lētāk. Tas nu īsumā. Būtu zinājis, ka būšu Gēteborgā būtu arī Oslo apmeklējis un Vaxjo latviešu draugus, bet ko nu tur daudz. Zviedri ir ļoti atsaucīgi. Paldies Teiksmai par pusdienām un brokastīm un pārējiem par jauko uzņemšanu. Varu atzīmēt savos memoriālos, ka esmu šķērsojis Zviedriju visā tās platumā. ************************************************************************ [2004-02-28 21:44] Eirovīzija 2004 Es jau biju tīri nopriecājies, ka varēšu skatīties Latvijas Eirovīziju 2004 vai arī viņi sauc Eirodziesmu internetā, bet atšķirība no iepriekšējiem gadiem šogad LV Eirovīziju internetā nerādīs :( tā nu būs jāizpaliek, ka uzzināšu tikai rezultātus ... bet uzzināju, ka tieši šodien 28. februārī rādīs Zviedrijas Melodinfestivalen 2004 (LV Eirodziesma 2004), atradu laiku kad un cikos rādīs, bet izrādās gan, ka iekš SWE no sākuma ir četri pusfināli - Karstaadee, Goteborgaa, Umea un Malmo ... un tad beigās 20. martā fināls Stokholmā. Nju ko jāskatās šodien pusfināls Gēteborgā un tad jāčāpo pēc tam uz dzimšanas dienu! :P ************************************************************************ [2004-02-28 21:53] nakts draiskulības jābūt glaimot, ka arī es tiku iekļauts modināto sarakstā, bet vārdu sakot ap plkst. 5 no rīta spānis ar itāli bija sadomājuši modināt augšā pazīstamos cilvēciņus ... domā viņi modināja pieejot pie durvīm, klauvējot un sakot Wake up Gunci, ne kā nebija šādu pasākumu vēl nebiju piedzīvojis ... labi nemocīšu vairāk ... paņēmuši dzēšamo aparātu, bet aparātam gan nebija putas, bet bija ūdens ... bet kad nospiež labi dziļi kliņķi, tad spiediens ne pa jokam ... viņi pieklauvē ... es pieceļos un kā es veru durvis vaļā, un tāds ūdens spiediens man virsū ... sajūta visai patīkami, tad ātri saģērbos un piebiedrojos viņiem ... bija interesanti :P kādas divas nedēļas atpakaļ šoreiz ne itālis, ne spānis, bet franči izcēlās ar savām asprātībām ... iekš SWE kā jau esat manījuši vai dzirdējuši ar riteņiem šeit problēmu nav un to te ir vairumā, tad nu ārā pie kojām savākuši visus riteņus barā un uztaisījuši piramīdu 3m augstumā, forši, un kad no rīta studentiņam jādodas uz darbu vai arī uz skolu, ej nu izvelc savu riteni no vidus ārā ************************************************************************ [2004-05-02 22:37] Nedēļas nogale Uppsalā Pirmām kārtām jau apsveicu ar EU iestāšanos, kaut zinu, daži ir pret to diezgan skeptiski. Jebkurā gadījumā, domāju mums tas nāks tikai par labu (jā es biju tas ļaunais) ... Piektdien biju Uppsalā, kur notikās ikgadējas studentu pasākums, tas tā teikt atā ziema ... pasākums tiešām bija grandiozs, un cilvēki ārā bija līdz pat rītam ... beigu beigās jau noticēju, ka tiešām pilsētā bija vairāk par 30 000 studentiem. Koncerti daudzās vietās, jaunieši visapkārt, viņiem tipiski, ka noteiktā laikā viņi taisīja baberkjū vairāk gan vakarpusē, nu laikam gan jau, ka bija izsalkuši tādēļ ... :) vakarpusē cilvēki jau kārtojās uz pasākumiem, t.i., krogiem, bāriem, disko klubiem ... Nākamajā rītā pilsēta vairāk vai mazāk izskatījās pēc izgāztuves, bet viņiem neradīja problēmas pilsētu sakārtot 4 stundās. Interesanti ar milzīgiem putekļu sūcējiem un izpūtējiem, jebkurā gadījumā oki., un jau pusdienas laikā nekas neliecināja par to, ka ir bijis kāds tuss ... Domāju, vienreiz mūžā šis pasākums ir jāapmeklē ikvienam, lai sajusto, ko nozīmē būt studentam un ieteikums apmeklēt ar draugiem, diemžēl nevaru teikt, ka tas līdzinās Jelgavas studentu dienām ... būs ko atcerēties ... ************************************************************************ [2004-06-01 14:34]nedēļas nogale Stokholmā Nedēļas nogalē ar brazīļiem nodzīvojāmies pa Stokholmu. Galvenais uzdevums bija apmeklēt roka festivālu Popagana, kurš bija pa velti (pasākums uz goda) un tad nu pienācīgi arī apstaigājām Stokholmu. Interesanti ir tāda lieta, ka vari braukāt bez sirds pārmetumiem pa zaķi metro un neviens tevi neķer, galvenais ir labi pārlekt paari ieejai (bildēs redzēsiet). ************************************************************************ Kopumā varu teikt, ka pavadītais laiks Zviedrijā man ir liecis skatīties daudz plašāk un ir devis bagātīgāko no bagātākajiem dārgumiem - labus draugus, kurus nekad nebūs aizmirst un drīzumā ar viņiem tikties dažādākās pasaules malās...arī kultūras lietās ir ieskatīts dažādu tautu stūrīšos. Ir cilvēki domā, ka Ziemeļvalstis ir garlaicīgākas salīdzinājumā ar Dienvidu valstīm, savā ziņā piekrītu, jo ir ar ko salīdzināt, bet atcerēsimies to, ka Zviedrija, kā arī Anglija ir multi-tautu valstis, šādējādā ziņā ir dažādu tautu sajaukumu ar zviedriem, un garlaicība līdz ar to arī ir izzudusi. Katram iesaku izmantot šādas iespējas, jo tas netiks nožēlots nevienu brīdi, lai kāda valsts tā būtu. Diemžēl nevar visu redzēto ar uzrakstīt, bet domāju, ka adu mazītiņu ieskatu Zviedrijas dzīvē tas varēja dot. Vai man ir kādi nākotnes plāni attiecībā uz Zviedriju? Jā, tā kā zviedru izglītība mani pilnīgi apmierināja (par lv līmeni šajā ziņā kopumā ir grūti saukt par labu) un tur ar esmu jau bijis, tad tikai pēc maģistrantūras vēl pakaļ, un jāmēģina taču pēc iespējas vairāk pagarināt studenta gadus. Jā bez tam tur iemācījos Enjoy, kas ir neatsverami, lai nebūtu pelēkās ikdienas! :) Enjoy