Latvijas skauti pasaules skautisma simtgades džamborejā Lielbritānijā

Latvijas skautu kontingents 38 dalībnieku sastāvā no 27. jūlija līdz 8. augustam piedalījās 21. pasaules skautu džamborejā Lielbritānijā, kas veltīta pasaules skautisma simtgadei. Skautisma dzimtenē Anglijā 21. Pasaules skautu džamborejā 12 dienas no 2007. gada 27. jūlija līdz 8. augustam Hylands Park, Chelmsford, Essex pulcējas skauti no 158 pasaules valstīm. Pasaules skautisma simtgades džamborejas tēma bija „viena pasaule, viens solījums”, kas simbolizē skautisma kopību un jauniešu tiekšanos un cerību nākotnē. 40'000 jauniešu viens otram līdzās nometņoja teltīs, iepazina citas kultūras, iedziļinājās mūsdienu pasaules izaicinājumos, strādāja un līksmoja. Dažādu kultūru, dažādas izcelsmes un dažādu reliģiju pārstāvji. Kopā viņi svinēja to, kas viņus vieno un apguva to, ko viņi var darīt lai palīdzētu veidot pasauli labāku. Skautisma saullēkta diena Skautisma simtgades džamboreju 28. jūlija pēcpusdienā atklāja Princis Viljams un Kentas Hercogs. Džamborejas laikā, trešdien 2007. gada 1. augustā 8.00 notika Skautisma saullēkts - sākās jaunais skautisma gadsimts. Džamborejas dalībnieki to sagaidīja kopīgā ceremonijā nometnes vietā Hailands parka centrālajā laukumā. Savukārt 158 valstu skautu pārstāvji, no katras valsts divi, nometņojot Braunsijas salā, vietā kur angļu ģenerālis lords Roberts Beiden-Pauels 1907. gadā atklāja pirmo skautu eksperimentālo nometni. No Latvijas uz Braunsijas salu devās Valmieras 4. skaut vienības skauts Henrijs Barviķis un Rīgas 155. vienības skauts Emīls Krustiņš. Skautisma saullēktā 8.00 notika tiešā satelīta translācija no Braunsijas salas uz džamboreju Hailands parkā. Lielbritānijas Skautu priekšnieks Peters Dankans Braunsijas salā pūta to pašu ragu, ko simts gadus atpakaļ atklājot pirmo skautu nometni pūta lords Roberts Beiden-Pauels. Pēc šī raga signāla visi skauti vienojās kopīgā skautu solījumā, katrs savā dzimtajā valodā. Skautisma saullēkta diena džamborejā turpinājās ar katras konfesijas dievkalpojumiem. Pēcpusdienā Latvijas kontingenta vadītāji Ivars Šmits, Nils Klints, Uldis Jansons un Kārlis Staņa devās uz Latvijas Republikas vēstniecību Londonā, kur vēstnieks Indulis Bērziņš ar kundzi Ilzi bija sarīkojuši Latvijas un Japānas skautu vadītāju pieņemšanu par godu skautisma simtgades džamborejai. Džamborejā tajā laikā notika nacionālo ēdienu festivāls, kurā Latvijas skauti piedāvāja maizes zupu. Lielā skautisma jubilejas diena noslēdzās ar grandiozu pop un rok koncertu Hailands parka nometnes centrālajā laukumā uz kuru skauti, kā jau ierasts, ieradās ar savu valstu karogiem. Latvijā skauti un gaidas šo nozīmīgo brīdi sagaidīja Skautisma saullēkta nometnē Koknesē, Krievkalna salā. Saullēktā pūšot ragu, kopīgi vienojoties skautu solījumā un darot labo darbu. Skautu darbi džamborejā Džamborejas laikā skauti piedalījās simtiem nodarbībās, piemēram, burāšanā un braukšanā ar kanoe, bruņinieku un alpīnistu stafetēs, kā arī apmācībās par globālām AIDS un klimata izmaiņu problēmām. Skauti devās uz vietējo Esseks apkārtni un paveica 300’000 darba stundu labo darbu, atjaunojot spēļu laukumu īpašo vajadzību skolā un sagatavojot augsni meža stādīšanai. Tika uzstādīts arī pasaules rekords vienlaicīgi palaižot 1000 modeļu raķetes, kā arī uzbūvēta visu laiku lielākā telšu pilsētiņa Eiropā, tajā dzīvoja 40’000 džamborejas dalībnieki. Latvijas skautu kontingents Šī bija jau piektā pasaules skautu džamboreja pēc skautisma un gaidisma atjaunošanas Latvijā un desmitā Latvijas skautisma pastāvēšanas vēsturē, kurā piedalījās Latvijas kontingents. Kontingenta 38 cilvēku sastāvā bija 3 dalībnieku kopi ar 30 skautiem un 8 darbinieki no Rīgas 1.; Valmieras 4.; Kocēnu 38.; Rīgas 49.; Rīgas 155. skautu vienības un Rīgas 48. gaidu vienības. Nometnes Latvijas skautu vienībai pievienojās arī 6 Igaunijas skautu kops. Mūsu mērķis bija dot iespēju labākajiem Latvijas skautiem un gaidām piedalīties šajā nozīmīgajā pasaules skautu jubilejas nometnē. Tā bija lieliska iespēja pārstāvēt savu valsti, jo nometnes laikā katrai valstij bija jāvada sev raksturīgas nodarbības. Ar kontingenta atbalstītāju Kesko Agro Latvija, Body Shop, Normana Graustiņa, If Latvia un Latvijas Republikas vēstniecības Londonā atbalstu no Latvijas bijām sagatavojuši „Lielvārdes jostas" nodarbību un „Puzuru” nodarbību, kas citu valstu skautiem un vadītājiem deva iespēju iepazīt mūsu kultūru un tradīcijas. Latviskās nodarbības vadīja 5 Latvijas kontingenta darbinieki: Madara Kiršfelde, Maija Grosa, Tobias Grimus (Austrija), Santa Bērziņa un Annija Graustiņa. Sadarbībā ar Latvijas institūtu un Tūrisma attīstības valsts aģentūru, džamborejas Pasaules skautu ciematā tika izveidots Latvijas informatīvais paviljons, kura darbību nodrošināja Latvijas kontingenta atbalsta darbinieks Emils Jakobijs. Džamborejas mēdiju komandā 21 oficiālo fotogrāfu vidū bija mūsu rovers Mārtiņš Plūme. Mārtiņa fotogrāfijas tika augsti novērtētas un bieži tika publicētas džamborejas avīzē One World. Jau otrās dienas avīzes izdevuma vāku rotāja Mārtiņa uzņemtā atklāšanas ceremonijas fotogrāfija. Lielu praktisku palīdzību Latvijas skautu kontingentam sniedza džamborejas apkalpojošajā komandā strādājošais bagija vadītājs Intars Iršins. Viņš savā brīvajā laikā palīdzēja pārvietot lielākās mantas, nodrošināja mums nodarbībām nepieciešamos materiālus, lietus mēteļus un daudzas citas praktiskas lietas. Pelēkā vilka ordenis atgriežas Latvijā Nākamajā dienā pēc Skautisma saullēkta - 2. augustā džamborejā Japānas paviljonā, klātesot Latvijas un Japānas skautu vadītājiem un skautiem, Latvijas Republikas vēstniekam Lielbritānijā Indulim Bērziņam un Japānas vēstniekam Lielbritānijā Jošiji Nogami, kā arī vairākiem Japānas izglītības ministrijas un daudziem mēdiju pārstāvjiem, notika Japānas skautu organizētā Latvijas skautu vadītāja Belizara Radziņa Pelēkā vilka ordeņa nodošana atpakaļ Latvijas skautiem. Kā lieciniekam esot Džamborejas direktoram Bilam Kokroftam vēsturisko Pelēkā vilka ordeni Latvijas kontingenta vadītājam Ivaram Šmitam nodeva Japānas skautu vadītājs Jasuhiko Kavashima. Viņš šo lorda Roberta Beiden-Pauela 1933. gadā Gilvelā pasniegto augstāko skautu apbalvojumu pēc vadītāja Belizara Radziņa nāves 30 gadus bija glabājis savās mājās Fudži kalna pakājē kā skautisma draudzības un sadarbības simbolu. Sācies jauns skautisma gadsimts Sākoties jaunajam skautisma gadsimtam džamborejā Latvjas skautu kontingentu apmeklēja latviešu skautu vadītāji no ASV Maija un Jānis Šķiņķi, Latviešu gaidu priekšniece Nora Aivare un Latviešu skautu priekšnieks Pēteris Aivars. Nometnes noslēgumā uz trīs dienām Latvijas skautu kontingentam džamborejā pievienojās Latvijas Skautu priekšnieks Andris Matisons, LSGCO Izpilddirektore Agnija Jansone un lielgaida Dagnija Šmite. Noslēguma ceremonijā, kas notika lietainā 7. augusta vakarā visi Latvijas kontingenta dalībnieki zem 6 Latvijas karogiem, kopā ar pārējiem 40’000 džamborejas dalībnieku vēlreiz vienojās kopīgā skautu solījumā un kavējās video iemūžinātājos nometnes spilgtākajos brīžos. Pēc oficiālās nometnes slēgšanas notika noslēguma koncerts, kur lielās arēnas priekšpusē starp daudzu valstu karogiem lepni plīvoja arī 6 sarkanbaltsarkani karogi un aizrautīgi pukstēja Latvijas skautu sirdis. Esmu pārliecināts, ka šie skauti ir guvuši jaunu skatījumu, papildus stimulu un atgriežoties Latvijā jaunajā skautisma gadsimtā skautos vēl aktīvāk un kuplinās skautu un gaidu rindas, iesaistot tajās savus draugus un paziņas. Nākamā Pasaules skautu džamboreja notiks 2011. gadā Zviedrijā uz kuru jau gatavi doties daudzi no Anglijā pabijušajiem Latvijas skautiem un vadītājiem. Būsim modri! Ivars Šmits Latvijas kontingenta vadītājs 21. pasaules skautu džamborejā