Par soli tuvāk kino - Cinevilla!!

Par motivāciju šim ceļojumam daļēji jāpateicas pasniedzējai Inesei Ebelei, kas kursa eksāmenu balstīja uz tūrisma objekta – Kino pilsētiņas jeb Cinevillas tūrisma produkta veicināšanas perspektīvām. Eksāmena laikā bija iespēja aptuveni izveidot savu priekšstatu par šo Tukuma rajona Slampē atrodošos vietu, taču jebkurai sevis izveidotai vīzijai agrāk vai vēlāk prasās rast arī reāli dzīvē pieredzētu ietvaru. Tāpēc šovasar, 7. jūlijā ar Ilzi un viņas brīnišķīgajiem vecākiem devāmies padzīvoties vietējā „Holivudā”. Braucot no Jelgavas puses, pagrieziens celiņā uz Cinevillu atrodas 10 km pirms Tukuma, un uz to labajā ceļa pusē norāda zaļa ceļa zīme. Tā kā ieradāmies ar mašīnu, iebraucot pilsētiņas teritorijā, bija jātiek vien līdz galam – stāvvietai, bet principā pamanījām, ka kājāmgājējs tur var iešmaukt arī tāpat bez biļetes iegādāšanās, jo nav nekā īpaši norobežots. Ieejas biļete pieaugušajiem maksā 1,50 Ls, un divām biežāk pēc atlaidēm vaicājošajām auditorijām – studentiem un jaunlaulātajiem – tās netiek dotas. Tiklīdz ir nopirkta biļete, piekļūšana apskates objektiem un vispār ienākšana pilsētiņas teritorijā ir, maigi izsakoties, nepiespiesta un diezgan brīva, jo, lai gan pēc mašīnas novietošanas nelielajā stāvlaukumā, apmeklētāju plūsma pilnīgi dabiski virzās gar kasi uz galveno ieeju (un arī izeju), tomēr pie tās biļetes netiek nekā atsevišķi pārbaudītas, pēc principa – samaksāji – malacis, nesamaksāji – uz paša sirdsapziņu!! Uzreiz pie ieejas uzmanību piesaista sirsniņmāju rinda. Nonākot jau iekšā, skats vēršas uz divām durvīm ar izgriezumiem sirds formā – šoreiz, tikai imitējot attiecīgo kambarīti. Turpat blakus ir šķūņveidīga ēka, kurā interesenti var izvēlēties savam Cinevillas apmeklējumam atbilstošāko ietērpu, ir pat iespēja sev nokomplektēt īstu armijnieka ekipējumu no galvas līdz kājām! :) par attiecīgu samaksu šādi saposušies un atmosfērai pielāgojušies apmeklētāji var doties iekarot pilsētiņas apskates objektus, kā arī nofotografēties senlaicīgām bildēm. Pilsētiņas centru rotā „Daugava” – mākslīgi izveidota upes gultne, kas izklāta ar melnu ūdens necaurlaidīgu plēvi. Mūsu apmeklējuma laikā ūdens no šīs „upes” bija nedaudz izžuvis, tāpēc plēve bija atsegta, un upes efekts jāiztēlojas pašiem. „Daugavas” abus krastus savieno divi tilti, uz viena no tiem arī attiecīgi vecajā drukā veidoti uzraksti ar to lietošanas un kārtības noteikumiem. Pie „upes” novietotas dažas vecas laivas, un fonā esošais tilts rada patiesuma iespaidu. Upes otrā pusē apskatāms kuģītis ar Cinevillas karogu. Pa šo kuģīti, tāpat kā pa tālāk esošo vilcienu, draiskodamies kāpelē bērni – jā, šī atrakcija ir interesantāka un kaut kas savādāks par šūpolēm un slidkalniņiem bērnu laukumiņos. Visiem šiem objektiem ir dažādas lielākas vai mazākas trepītes un kāpnītes, kas ļauj tur uzrāpties pat maziem bērneļiem. Un, lai arī gan kuģis, gan lokomotīve un vagoni pēc skata rada ļoti netīru un eļļainu objektu iespaidu, tas tā tomēr nav un ja loģiski padomā – diez vai arī pēc tik daudzu mazāku un lielāku roku aptaustīšanas vēl būtu varējuši palikt netīri - ar katru jaunu pieskārienu daļa netīrumu tiek notraukti.. :) Uzkāpjot uz tālākā tilta, ir pārredzama visa pilsētiņa, un no šī skatu punkta atgādina vesterna fonu, lai gan ainaviski un stilistiski diezgan sašķeltu, jo blakus atrodas tik dažādi elementi. Tepat blakus izveidotas sliedes, un to galā – vilciena depo. Kupejā var ielīst, un sajūta ir tāda kā senatnīgā kinofilmā vai arī brūnganā fotogrāfijā ar vecuma nospiedumiem. Šo romantiku bojā tikai pa logu redzamā „ainava”, jo no ārpuses vilcienam apkārt apvilkts tīklam līdzīgs žogs. Cinevillas „grīdas” segums ir bruģis, kas visu skatu padara ticamu un dabisku. Visos koka elementos un veidojumos atspoguļojas senatnīgums, jo tiem piešķirts pamatīgs nolietojuma efekts. Šajā pilsētas pusē uzmanību piesaista daudzo ēku fasādes, kas vārda tiešā nozīmē tikai fasādes arī ir – no ārpuses atstutētas ar koka balstiem. Lai arī pa gabalu šīs „ēkas” izskatās īstas un pamatīgi konstruētas, pienākot klāt un tām pieskaroties, redzams, ka tas ir tikai putuplasts, kas meistarīgi nokrāsots, panākot īstuma iespaidu. Dažos logos plīvo nolietoti, noskranduši mežģīņaini aizkariņi, kas piedod mazpilsētai romantisma piesitienu. Arī laternu stabi iederas kopējā bildē. Tomēr ēkas ir dažādu laiku un atšķirīgām apdzīvotām vidēm raksturīgu stilu. Ir arī afišu stabs, kuru rotā ziņu lapas par vecu automobiļu ražošanu. Atkritumiem visā teritorijā izvietotas koka mucas. Ļoti interesants un saistošs objekts ir lokomotīve, kas tā vien rosina tajā uzrāpties un izložņāt visu, kur vien var ielīst!! :) pašā lokomotīves priekšpusē ir sarkana zvaigzne un atverama lūka. Uz šīs lokomotīves ir iespējams uzkāpt pašā augšā, kā arī ielīst „šofera” kambarī un palūrēt ārā pa lodziņu.Tālāk apskatāmi „lopu” vagoniņi, kuros izsūtījumam tika pārvadāti cilvēki. Iebraucamā ceļa otrā pusē iezīmējas koka arhitektūra. Tajā uzbūvēta dzīvojamā ēka – drēbnieka māja ar dārziņu un koka sētiņu. Vienīgais elements, kas „izlec” no šīs kompozīcijas, bija otrajā stāvā uz palodzes novietotās mākslīgās daudzkrāsainās puķes, kas redzamas no ārpuses. Nekas cits ticamības momentu nezaga. Turpat blakus apskatāma arī veca klēts ēka, kurā izvietota ieroču kolekcija un visādi citādi bruņošanās elementi, un to apsargā attiecīgi apģērba ziņā „noformējusies” krievu sieviete. Dziļāk redzama rosāmies arī cietumnieces tērpā ģērbusies darbiniece. Arī šeit var izīrēt kostīmus, uz ko pārāk uzbāzīgi aicina jau minētā krievu sieviete, un nofotografēties ar šīm darbiniecēm. Pie klēts atvērtajām durvīm gulēja cilvēkveidīga lelle ar gāzmasku – nu iekārojamākais personāžs visā kino pilsētiņā!! :D Šajā pilsētiņas pusē izvietojušies arī daži lauku labumu un „Lāču maizes” tirgotāji. Cenas gan šiem produktiem, kā jau var iedomāties, ir paaugstinātas. Turpat blakus izsalkušajiem apmeklētājiem ir iespēja uz kārā zoba ko uzkost – Cinevillas krogā. Uzmanību saistīja gailis, kas pie kroga pastaigājās un dziedāja, un mums pat izdevās putnam iebarot baranciņu drupatas. Cinevillā iespēja nopirkt arī saldējumu – ir gan iepakojumos, gan sveramais – saldējuma bumbas kraukšķīgās vafeļu glāzītēs. Iesaku iegādāties tieši pēdējo – gan dažādības, gan lieliskās garšas dēļ!! Es, piemēram, ņēmu melleņu, banānu un vaniļas!! :) visas šīs garšas bija spilgti izjūtamas un atbilda to nosaukumam. Katrs objekts šajā pilsētiņā rada „autentiskuma” un savam laikam piederīguma iespaidu, lai gan viss kopā tomēr dveš dažādu stilu, ainavu un laikmetu mikšļa iespaidu. Citādi nemaz arī nevarētu būt, iedomājoties, ka šajā vienā mazajā teritorijā jāuzfilmē tik daudz dažādas nozīmes un atmosfēras kadru. Var tikai apbrīnot māku šos visus elementus izmantot filmēšanā, izceļot tobrīd vajadzīgās dekorāciju detaļas un notušējot kadrā neiederīgās. Tā ir liela māksla, un tādā vietā kā Cinevilla var izprast, kādas pūles ir jāpieliek gan aktieriem, gan pārējiem filmēšanas grupas dalībniekiem, lai video materiālu padarītu pēc iespējas ticamāku un laikus pamanītu kādu neiederīgu detaļu, kas nejauši un neuzmanības dēļ iesprukusi kadrā. Apbrīnojami arī, kā tiek izmantoti visi esošie resursi, prasme tos pielāgot vajadzīgajai noskaņai un mērķim, kā arī pielikt izdomu un fantāziju, radot ticamu fonu un praktiski no nekā uztaisot kaut ko ģeniālu. Šīs filmu uzņemšanas vietas padarīšana par tūrisma objektu ir brīnišķīga ideja, un padomāts arī par visu nepieciešamo infrastruktūru – uz šo pilsētiņu gan ved zemes ceļš, tomēr tas piestāv noskaņai. Iekārtota arī, manuprāt, pietiekami plaša autostāvvieta, kur var novietot gan vieglos braucamlīdzekļus, gan autobusus. Pieejams arī pietiekošs daudzums tualešu, kā arī padomāts par ēdināšanas iespējām, jo Cinevillas atrašanās vieta salīdzinoši attāla no apdzīvotām teritorijām un nekādu citu ēdināšanas uzņēmumu tuvākajā apkārtnē nav. Tādējādi apmeklētāji var nesteidzīgi baudīt pastaigas pa pilsētiņu, neuztraucoties par to, ka varētu negaidīti pārsteigt izsalkuma sajūta. Plašs „darba lauks” šeit ir gan ģimenēm ar bērniem, gan vecpuišu ballīšu rīkotājiem!!