Senā Atzele:Vecgulbenes muižas svētki

Muižas svētki atnāk ar vieglumu.Tās vairs nav ne apkūlības,ne appļāvības,tie ir sūrā darbā nepelnīti svētki.Atbrauc mani vasaras ceļojumu biedri no savām Rīgas gaitām,un svētki ir sākušies!Dodamies tajos iekšā. Piedāvājums - zirgi! Goda aplis apkārt parka zālājam ir daudzu bērnu vilinājums,bērni jāšus ,vecāki skriešus ar foto aparātiem rokās.Sajūtas ir lieliskas! Nākamais aplis kājām pa bruģētajiem celiņiem,kuru malās savas mākslas un tautas daiļamata izstrādājumus rāda dažādu tautas studiju dalībnieki.Var pielaikot senās rotas,var pat notestēt:varbūt tevī pamostas kaut kas no lībiešiem,ja esi ieģērbts autentiskā tērpā.Lībiešu tērpi esot visprecīzāk zināmi,jo viņu valkātās bronzas un alvas rotas ļāvušas labāk saglabāties arī apģērbam.Var nolūkoties,kā ar pirkstu veiklību vien darina raupjas pakulu vestes,kas bija zem bruņām velkamas.Var izcilāt zobenus un āvas,kara cirvjus.Var ieraudzīt,kā dēlī caurumus urba pirmsflekšu un pat pirmsboru laikā,kaut kas līdzīgs uguns iegūšanai no dabas materiāliem man liekas.Katrā ziņā grūti tos vīru un sievu darbus muižā aprakstīt,kur nu vēl padarīt! Labāk-dejojošie zirgi!Jātnieces kuplos svārkos saplūst vienā tēlā ar kumeļiem,un priekšnesums top saviļņojošs.Tas nu tiešām kā no baronu laikiem.Mazmeitiņa to novērtē kā svētku labāko devumu. Mazdēls pārbauda sevi veiklības uzdevumos,no kuriem grūtākais liekas ar makšķeri aizāķēt zivs figūras,tak viņam izdodas!un balvas var pats paņemt. Es it kā gribēju Santu Zapacku un Hariju Ozolu klausīties,bija vēlāk arī atraktīvās māsas Legzdiņas.Viss kā svētkos! Novakarē izbaudām svētku pēcgaršu.Ir atbraukuši mums viesi,vedam viņus nekur citur kā šurp.Raisās domas un noskaņas. Vecgulbenes muiža uzrunā ar savu labi pārdomāto arhitektonisko risinājumu,ar dzirnakmens galdu ātrijā,ar spoži ziedošām rudens puķu dobēm,ar tikko iestādītām tūjām Gulbenes Brīvības pieminekļa laukumā.Sienas pulksteņi akmenī kaltās muižas iekšpusē ir tikai dizains, tajos neieklausās.Toties priecē plašā zāle,no balkona augstumiem raugoties.Augšstāva mājīgajā gaitenī seni foto,starp tiem Baltā pils ar savu tornīti parka vidū.Lejā, zaļā aizsargtīklā ietīta, tā stāv apdrupusi,tak cerību pilna gaida vēlreiz savu laiku atnākam.Jau veikta tās izpēte.Ja ir izdarīts tik daudz muižas atjaunošanā,tad būs mums arī Baltā pils!Mums,gulbeniešiem,ir ko palepoties!