Senā Atzele:Pļaujas svētki

Ir septembra otrā sestdiena,mana dēla pilotētā auto raļļojam pa Gulbenes-Alūksnes grants ceļu.Sēžu blakus mazmeitiņām un ik pa brīdim metu pa dzeguzes kumosiņam vienā apaļā mutītē.Pie Stāmerienes pagrieziena ir tā saucamais Punakrogs,un abiem vīriešiem tur rādu platu ozolu,ko stādījis Kārlis Ulmanis.Tad logā nozib skaistā Kalniena,lai drīz mēs iegrieztos pus kilometru garajā ozolu gatvē,kas laikam tapusi kungu laikos.Steidzamies uz kulšanas talku Viktora Ķirpa Ates muzejā.Manam vīram tās ir skaistas atmiņas,un ausīs skan "Meldermeitiņa".Mūsu dēls zina vien kombainus.Tvaika dampis smagi šņāc un drebina mazo kuļmašīnu,tiek izkulti daži maisi graudu.Īstajā brīdī sauli nomaina lietusgāze,nu pētām šķūnī tupošos melnos dampjus un vecos traktorus ar tērauda riteņiem,kuru maksimālais kustības ātrums vien 12,73 km/h ar 4.pārnesumu,salīdzinot ar 4,09,ko dod 1.pārnesums. Veselām klasēm no Valdorfskolām sabraukušie skolēni spieto pa visām 13 Ates muzeja ēkām.Smēdē ņipri meitēni kaļ naglas,maltuvē rokas dzirnas sparīgi griež puikas.Mājsaimniecības darbus visi iemēģina pagalmā.Brīžiem lietum gāžot tiek berzta linu veļa sārma baļļā.Radot vilni paša spēkiem ar kloķi,tiek mazgāts kā pusautomātā.Divatā nogriež lieko slapjumu,lai liktu uz velētavas un rakstā velētu ar divām vālēm visus netīrumus prom.Dzīvojamā ēkā kuras lielā plīts,cepas pankūkas no kartupeļiem,kas citā pusautomātā tikko sarīvēti ārpusē.Istabās stelles un ratiņi,tur sēž sievas baltās diegu zeķēs.Vērpj dziju,šķeterē,auž jostas un paklājus,izšuj baltos darbus. Un atkal spoža saule.Es kavējos pirtiņas tuvumā,tur savu meistarību rāda Pirtsskolas vīri un sievas.Tikmēr mēs ar muzeja dibinātāja meitu pārrunājam,kā Viktoram Ķirpam padomju laikā izdevās iekopt šo vietu,kur iesākumā bija tikai dzirnavas un gateris,kā tika celtas Vidzemes lauku sētai atbilstošas ēkas.Kā tika izrakta aka vietā,kur avots.Kā visa ģimene strādāja,lai attīrītu,lai stādītu,lai iekoptu un uzturētu latvisku vidi vienā no tiem Latvijas enerģētiski bagātajiem punktiem,ar ko klusi lepojamies savā sirdī.