Indijas ceļojuma praktiskā puse (2. daļa)

Iecerētais maršruts: Delhi - Udaiphur - Mont Abu - Jodhpur - Jaisalmer - Pushkar (beigās neaizbraucām) - Delhi Sagatavošanās darbi. Vīza un potes ir pats par sevi saprotams. Izpētiet arī klimatiskās īpatnības tam rajonam, kuru esat nolēmis apmeklēt. Indija ir liela valsts, klimats un reljefs iratšķirīgs. Indijas vidiene (Radžastānas štats tai skaitā)ir plakans un tuksnešains. Aprīlis un Maijas ir karstākie mēneši, kad temperatūra pārkāpj pat 40 grādu pēc Celsija atzīmei. Junijs, Julijs un Augusts ir masonu - lietus - sezona. No Septembra līdz Martam klimats būs tīkams un karstums ceļotājus nenokausēs.Izmaksas: vīza 70 EUR (kārtota Beļģijā, Indijas vēstniecībā). Iedzīvotāji. Indijā ir visstraujāk augošais iedzīvotāju skaits, ap 2035. gadu iedzīvotāju skaits pārsniegs Ķīnu. Rēķinieties, ka cilvēki, it sevišķi pilsētās, ir ļoti daudz. Viena trešdaļa no iedzīvotājiem dzīvo no 1 USD dolāra diena. Tai pašā laikā Indijā ir apt. 85 000 miljonāru. Galēji kontrasti starp nabadzību un bagātību. Vidējā alga Indijā ir ap 3000 Rs (rūpijas) mēnesī. Tas ir ap. 50 EUR. Minimālā alga gandrīz uz pusi mazāka. Paturiet to prātā, kad kaulēsieties. Betpar to sadaļā iepirkšanās. Indiešiem laicīgā dzīve paralēli garīgajai, to redzēsiet vai ik uz soļa, mazi un lieli altāri, svētie vīri un svētās - neizskaramās - govis. Ceļojuma laikā mani neatstāja sajūta, ka nesaprotu kāda loma ir dabai Indiešu dzīvē, it kā daba viņus baro, viens gids, pēc pastaigas pa dabas takām, pateicas ar kopā saliktām plaukstām mātei dabai. Bet tai pašā laikā apkārt valda liela netīrība, Indieši atkritumus vienkārši izgāž...ja tas ir kaut kas organisks, tad karstajā Indijas saulē tas ātri sabirzīs putekļos, bet iedomājaties kā plastmasa uzvedas šai gadījumā.

Transports (atsaukšos uz savu pieredzi). Uz Indiju Jūs noteiksi lidosiet. Mēs lidojām līdz Deli. Tiem, kas dodas uz Kerala, Mumbaja būs piemērāks nolaišanās punkts. Delhi Indira Gandira lidosta ir WOW. Salīdzinoši nesen pabeigta...vēsa, balta, gaiša, plaša celtne. No lidostas uz pilslētas centru nokļūsiet ar taksi vai metro ekspresi. Mēs izmantojām pēdējo. Iesaku arī Jums. Metro ekspresis Jūs aizvedīs līdz New Delhi vilcienu stacijai (otrai lielākajai pēc Old Delhi). Un no šejienes Jūs varat turpināt ceļojumu tālāk pa Indiju (ar vilcienu) vai nolīgt rikšu. kas Jūs aizvedīs uz nepieciešamo rajonu Delhi. Lai gūtu priekštatu par rikšas brauciena cenu, izmantojiet vismaz iesākumā priekšapmaksas rikšu (katrā lielā stacijā tādas ir...tiesa pirms līdz tai tiksiet, būs jāizcīnas ar daudziem rikšu vadītājiem, kuri, protams, makšķerē klientus par 3reizes lielāku ceļa samaksu). Mēs pirmo dienu pavadījām Delhi, bet vakarā turpinājām ceļu ar vilcienu uz Udaipur. Vilciena biļetes rezervējot Internetā (www.indianrail.gov.in vai www.cleartrip.com/trains). Par vilcienu vagonu kategorijām lieliski ir aprakstījuši citi ceļotāji. Mūsu gadījumā biļeti bijām rerervējoši. Bet nokļuvuši waiting list...tas nozīmē, ka līdz galam īsti nezini vai brauciens notiks, bet to var uzzinatā pāris stundas pirms brauciena stacijā. Parasti rezervāciju apstiprina, it sevišķi augstākās klases vagonos.

Ceļojot Radžastānā parocīgs ir autobuss. Ir gan valsts, gan privātie. Privātie būs kādas 2 reizes dārgāki par valsts, bet par kapeiku ērtāki un lētāki krietni par vilcienu. Maršrutā Udaiphur - Mont Abu - Jodhpur - Jaisalmer.

Pēdējais ieteikums par transportu, mēs to izmantojām ceļojuma noslēgumā, Deli izmantot metro. Uzbūvēts pirms pāris gadiem. Nopērciet dienas karti un nokļūstiet uz visiem slavenajiem Deli apskates objektiem. Izmaksas: Avio biļete Brisele - Deli (caur Helsinkiem) 500 EUR. Metro ekspresis 80 Rs (1 Rs ir apt. 60 EUR). Rikša no New Delhi stacijas līdz Old Delhi stacijai 75 Rs. Vilciena biļete Delhi - Jaipur 1100 Rs.Autobusa biļetes Udaiphur - Mont Abu (170Rs) - Jodhpur (180Rs) - Jaisalmer (170Rs). Deli metro 24h karte 100 Rs.

Apģērbs. Ierodoties Indijā, daudzi rietumnieki vēlas nomest savu rietumniecisko ādu. Viens, ka tas ir arī praktiski ērtāk, otrs - tam noteikti būs arī kāds idejisks, simbolisks iemesls...pāris nedēļu laikā satikos ar ļoti daudziem “baltajiem indiešiem” & hipiju idejiskajiem (vai varbūt tēla) pēctečiem. Un tirgotāji, ieraugot kādu rietumnieciskā ceļotāja tērpā, tik sauc pakaļ...Ali Baba bikses (aptuveni iedomājaties?), Ali Baba bikses...tikai 100 Rs”...principā tas ir lats divdesmit. Es noturējos un nenopirku 10 Ali Baba bikses

Indietes ģērbjas krāšņi. Sari košās krāsās, mirdzošas rotas lietas (tas, kas mirdz nevienmēr ir zelts...visdrīzāk tas ir misiņš), lakati, kas mistiski aizsedz acis. Bet arī ikdieniškais Shalwar kameez (kam ir persiešu izcelsme) ir tik par kripatiņu mazāk košs, bet ērts noteikti pēc skata, platas bikses ar tuniku līdz celim.Indieši biežāk par indietēm izvēlas rietumnieciskus apģērbus, bet tik pat bieži redzami kurtas jeb garā kreklā. Ieprikšanās. Vienkārši (varbūt rietumu kultūras cilvēkam tas nav tik vienkārši) tirgotāja, ja vien tas nav fiksēts drukātā veidā, nosaukto cenu daliet ar 3. Austurmu tirgus...kaulējamies. Viņs saka 100 Rs, jūs sakiet 30 Rs. Viņš saka - not possible. Kaut kur pa vidu ap 50, 55, 60 (ja iekārotā lieta tiešam ļoti patīk), jūs vienosieties. Ja pārdevējs sāk plēst matus un piesaukt savus izsalkušos bērnus, neapmulstiet. Celieties kajās un ejiet prom, 80% gadījumu jūs vēl dzirdēsiet darījumu apstiprinošu saucienu no muguras. Un, ja jūsu piedāvātā cena tiešam bija pa zemu, tad tas būs no salīdzinoši retajiem gadījumiem...aiz muguras būs klusums. Tas, ko Indijā pērk ļoti bieži ir ūdens pudelēs. Litrs aptuveni maksā 10 - 15 Rs. Ēdiens, vietēja virtuve ir ļoti būtiska katra ceļojuma sastāvdaļa. Katrai Indijas daļai ir savas virtuves īpatnības, mēs apceļojām Radžastānu, kur ir izteikta arābu viruves klātbūtnem te principā nesastapsiet zivis un cūkgaļu. Ēdiens ir ļoti aromātisks un viss ir aptuveni puspaciņā sviesta sautēts. Jā, ūdenī vāra tikai rīsus, jo arī Masala Chai tēju vāra pienā (tā esot vispareizāk un arī garšīgāk). Man Indija bija svētki garšas kārpiņam un pārsteigums par plašo - ne tikai veidu, bet arī garšu - veģetāro ēdienu klāstu. Nosaukumi tik dažādi, ka es pat necentos iegaumēt. Neskaitāmu veidu masala un curry (starp abien “visa kā” sautējumiem jogurtā vai kokosriekstu pienā ar 5 - 9 garšvielu mix, ir atšķirība, bet kāda?), kofta (maltas gaļas bumbiņas mērcē),biryani (attāls brālis plovam/paeljai), daal bati (lēcu - rīsu sautējums), roti (maizes plācenis) paan (kas nozīmē maize “in general” un konkrēts maizes veids - plācenis, bet ne tik plāns/kraukšķīgs kā roti). Mums katrs rīts sākās ar Lassi - jogurts sablenderēts kopā ar augļiem, cukuru un ledu. Uz desertiem es tā arī tikai paskatījos...jo arī pamatēdiens dēļ sava sātīguma (ne del garsas) palika pusapēsts. Alkoholu principā var dabūt, bet “zem letes”, alu pasniedz tējas kanniņās. Jā, tāda likuma interpretācija. Izmaksas: Lassi maksā vidēji 25 Rs, glāze Masala Chai no 5 (pirkts uz vilciena perona) līdz 25 Rs, vakariņas divatā 200 - 300 Rs. Bet, ja pasūta alu, tad jāpieskaita klāt 120 Rs. Ko apskatīt, ko redzēt?...Internets ir pilns ar informāciju par tūrisma objektiem, neko tālāk par Lonley Planet objektiem mēs netikām un arī tos visus neredzējā. Radžastānas pilsētas ir seno un mūsdienu radžu diženuma apliecinājums, ko tiešām gribas ieteikt ir Jodphur un, ja tur esat, apmetieties Navchokiyarajonā. Šis stāsts ir par sajūtām un praktiskajām lietām, kas man aplikušas prātā un kuras varbūt noderēs Jums.