Krēta tiem, kas grib ceļot ekonomiski

Pirms došanās uz Krētu meklēju visu pieejamo informāciju gan Draugos, gan netā...kā arī apskrēju visu Rīgu, lai nopirktu kaut cik jēdzīgu ceļvedi. Zvaigznes ABC izdotais ceļvedis par Grieķijas salām Krētas aprakstam bija atvēlējis visai maz informācijas - tā, ka neiesaku to pirkt. Beigās atradu Tomasa Kuka ceļvedi krievu valodā par Krētu mazā grāmatu veikaliņā, kas atrodās netālu no vecās Ģetrūdes baznīcas apļa - ieliņā, kas ved uz Skolas ielu, precīzu adresi neatceros. Ceļvedis patiešām ir ļoti noderīgs, ja plānojat neņemt ekskursijas, bet apceļot Krētu paši.

Krētā apmetāmies viesnīcā Sofia Mythos 3+ studio HB Bali ciemā. Lielisks skats no apartamentiem, ekonomiska, arī nesūdzos par ēdināšanu. Atsauksmes i-netā par šo viesnīcu bija visdažādākās, bet es riskēju un varu teikt tikai visu to labāko. Izvēloties šo viesnīcu jāņem vērā, ka uz apartamentiem būs augstu jākāpj, tādēļ neiesaku vecākiem cilvēkiem.

Bija skaidrs, ka ekskursijas, ko piedāvā tūrisma firma neņemsim, tapēc iznomāju viesnīcas piedāvāto auto Chevrolet Aveo uz 5 dienām par 148, - EUR (pirms tam vēl izstaigājot pāris nomas vietas, kas ir uz katra stūra, un pārliecinoties, ka piedāvājusm tiešām ir izdevīgs) Uz 3 cilvēkiem pat ļoti Ok. Tiem, kas nomās auto iesaku ņemt mašīnu vismaz ar 1,6 motoru, jo 1,3 dažkārt nevarēja uzņemt apgriezienus braucot kalnā, otrs, noteikti ar mehānisko kārbu, nevis automātu, un, treškārt, rēķinieties, ja gribēsiet, lai auto ātrāk iet, tad kondicionieris būs jāslēdz itin bieži laukā. Izklausās neticami, bet to man apstiprināja vairāki vietējie cilvēki, un par to pārliecinājos braucot. 95 markas benzīns Krētā maksā no 1,76 līdz 1,86 EUR, cenu svārstības pat tādos benzīna tankos kā SHELL. Ja vēlaties, lai mašīna ripo raitāk lejiet 100 markas benzīnu! Mazāk ēd un ripo raitāk. Atcerieties, ka skopais maksā 2x. :)

Ceļi Krētā ir ļoti labas kvalitātes, pat tādi, kas ved kalnos augšup uz maziem ciematiem. A/strādes ar tieši tādu pašu braukšanas principu, kā mūsu VIA Baltica ceļš. Tās ir viegli izbraucamas. Atļautais ātrums 90-100km/h. Pie tā arī pieturējāmies, kaut gan dažkārt braucām arī ātrāk. Sodi esot lieli: par braukšanu nepiesprādzējoties - 80, EUR sods, taču par braukšanu dzērumā soda nav. Policists nogādā dzērāju ar visu mašīnu mājās :D Sīkāki ceļi ir tieši tādi kā pie mums (piem. Pleskavas šoseja) tikai ar perfektu segumu. Vidējais ātrums rēķinot līkumus-serpentīnus pa šiem ceļiem 50-70 km/h. Vēl viena nianse, ja redzat, ka ceļš spīd, tad tas tiešām ir diezgan nobraukāts un mazliet slidens (šo brīdinājumu izlasīju arī kādā no draugu padomiem). Nācās vienu reizi strauji bremzēt un mašīna vienkārši slīdēja uz priekšu kā pa ledu. Taču tādas vietas bija ļoti reti sastopamas.

Ekskursijas. Ja tomēr esat izlēmuši ņemt ekskursijas, tad iesaku neņemt no mūsu tūroperātoriem, bet pie vietējiem, kur cenu starpība ir pat par 30,-EUR. Tā nav Ēģipte, kur nav vēlams ekskursijas ņemt no vietējiem. Piemēram, mūsu tūroperators ekskursiju uz Knosas pilsdrupām piedāvāja par 52,- EUR plus 6 EUR ieejas maksa, vietējie - par 30 EUR + ieejas maksa, mēs izbraucām par 13 EUR + 6 EUR ieejas maksa + 3 EUR a/stāvvieta uz visu dienu, turklāt ieejas maksa personām pēc 65 gadiem ir 4 EUR, citās vietās 2 EUR.

1-ā dienā apskatījām Rethimnon un Chania. Pilsētas savstarpēji diezgan līdzīgas, bet ir vērts apskatīt abas. Starp Rethimnon un Chania ir viens no 2-iem saldūdens ezeriem, kas atrodas Krētā - Kuorna ezers. Lieliska vieta, kur atpūsties un atvēsināties, un ieturēt pusdienas. Katamarāns 3 cilvēkiem uz 1,5 stundu maksāja 14,-EUR + a/stāvvieta - bezmaksas (brauciet pie paša ezera) + pusdienas tavernās ap ezeru sākot no 7,5 EUR (porcijas milzīgas). Parkings Rethimnon, gan Chania pilsētā 3 EUR uz visu dienu. Rethimnon apskatījām bijušo cietoksni, ja esat vairāk cilvēku varat ņemt ģimenes biļeti, kas maksā 10 EUR (neviens neskatās vai jums ir bērni un radniecību arī neliek pierādīt :d ). Katrā ziņā bijām gaidījušas kaut ko vairāk, bet skaisti skati garantēti.

Chania ir ieliņa, kur var iegādāties labas kvalitātes un lētus ādas izstradājumus, tā bija rakstīts ceļvedī un tas atbilst patiesībai. Tas, ja kādam ir interese par sandalēm, somām un jakām...arī jostas (diegan labas kvalitātes dažādu brendu viltojumi). Jāpiemetina, ka tūrfirma ekskursiju uz Chania un Kuorna ezeru piedāvā par 48 EUR + jums pašiem jāmaksā par biļetēm+pusdienām, u.c. Mūsu izdevumi dalot uz cilvēku ieskaitot ēdināšanu ~ 25 EUR

2-ā dienā devāmies uz Knosu, šeit domas dalās vieni ir sajūsmā, citi nē. Domāju, ka redzēt vajag, bet stāvā sajūsmā neesmu. Iebraucām arī galvaspilsētā Iraklionā, bet tā tiešām mūs ne ar ko nepiesaistīja, un Arheoloģijas muzeja apmeklējums lika vilties. Tikai viena zāle, ceļvedī norādīto 20 vietā. Ieeja 4 EUR, pensionāriem 2 EUR.

3-ās dienas izvēlētais galapunkts bija Matala. Ļoti fascinējoša un ar savu auru aizraujoša vieta. Matalā klintīs atrodas Minojiešu izraktās kapenes, kurās pagājušā gs. 70-os gados iemitinājās hipiji no Vācijas. Uz Matalu braucām pa ceļu, kas ved no Rethimnon puses, vēl ir ceļš no Iraklionas. Pa ceļam apskatījam Minojiešu kapenes izcirstas klinšainajā zemē, kas atrodas netālu no ciemata Armeni (viss bez maksas), vēl šī maršruta pusceļā ir skaists ciemats Spili, kur var apstāties un atpūsties vai pusdienot, to gan darījām atpakaļceļā. Pirms Matalas atrodas Festa, kur ir otras lielākās Minojiešu pilsdrupas. Šī vieta mūsu kompānijai patika labāk nekā Knosa, jo bija jūtams vienreizējs pirmatnīgums, kas saplūda ar dabu. Parkings bez maksas -ieeja 4 EUR, pensionāriem 2 EUR. Tālāk jau Matala, ceļa norāde 13 km, pēc ~ 100m ceļa norāde 6 km (ļoti bieži km ceļa norādēs neatbilst patiesībai) Šoreiz otrā bija īstā. Ceļš var teikt, ka beidzās Matalas pludmalē - Lībijas jūrā. Tieši pie pludmales arī hipiju iecienītās Minojieši kapenes. (ieieja no 8.00 - 14.00 (bezmaksas)) + a/parkings 2 EUR uz visu dienu. Apskatījām kapenes un plunčājāmies pa Lībijas jūru. Šī ekskursija mums tiešām patika, jo arī ir interesants ceļš ar olīvu dārziem un banānu siltumnīcām u.c. dabas ainavām.

4-ā dienā devāmies uz pilsētu Agios Nikolaos. Arī šo pilsētu noteikti iesaku apskatīt, tajā atrodas otrs Krētas saldūdens ezers, un pilsēta būvēta kalnā, tā, ka skats ir visai iespaidīgs. Pilsētu var apskatīt arī izbraukājot ar tūristu vilcieniņu 9,- EUR no cilvēka, bet tikpat labi to var arī neņemt, jo jau nākot uz vilciena pieturu, būsiet pusi no pilsētas apskatījuši. A/parkings, kā vienmēr 3 EUR uz visu dienu ( vnk. ideāli salīdzinot ar parkinga izcenojumiem Rīgā).

5-o dienu pavadījām pie iepriekš aprakstītā Kuorna ezera. Iesaku!

Uz 6-o dienu bijām atlikušas Santorini apmeklējumu, kā saldo ēdienu, jo 7-jā jau bija jādodas projām. Santorini ņēmām no tūroperatora - vietējā ( 134 EUR), millenium travel piedāvāja par 150 EUR. Cenā transfērs turpatpakaļ uz ostu+ceļojums ar prāmi līdz Santorini+ekskursijas pa Santorini ar gidu. Saldais ēdiens izvērtās par skābputru. Pirmkārt, prāmī mūs sasēdināja pa nacionalitātēm... krievus vienā pusē, itāļus pa vidu, francūžus vēl citā vietā, utt. Tā arī nesaprotu ar kādu nolūku. Nonākot Santorini ostā visiem nepietika vietas a/busos (neviens, protams, kājāmgājējos nepalika), un tā nu mēs tikām iesēdināti milenium a/busā ar dārgajiem tūristiem :d , līdz ar to ekskursija aizkavējās pilnīgi visiem prāmja pasažieriem. Pati Santorini bija tā pārpildīta ar tūristiem, ka uz apskates vietām Firā bija jāstāv rindā, kas atkal patērēja laiku...respektīvi mēs redzējām ļoti maz un brīvā laika var teikt, ka mums nebija nemaz. Santorini vēl izvēlējāmies ekskursiju uz vulkānu, kur varēja peldēties vulkāna lavas uzsildītajos siltajos ūdeņos, bet tikai tie, kas ir pārliecināti, ka viņiem nav nekādu veselības problēmu, jo šajos avotos ūdens analīzes uzrādot visus Mendeļējeva tabulas ķīmiskos elementus. Tiem, kam astma vai citas bronhu problēmas - pelde kategoriski ir aizliegta, bet to viņi uzzināja, kad jau bija aizbraukuši līdz vulkānam. Šī ekskursija maksāja papildus 10 EUR. Katrā ziņā, tā bija interesanta. No vulkāna pa tiešo mūs aizveda uz prāmi. Atpakaļceļš bija visai dramatisks, jo jūrā bija lieli viļņi ( par to jau biju izlasījusi iepriekš, un gatava šādai situācijai un tā tiešām bija nervus kutinoša), ļoti daudziem pasažieriem bija slikti, vietējā bufetē nogāzās un saplīsa visi trauki, sagāzās ledusskapis ar kolas bundžiņam, etc...., nu vispār jautri - vienam bērnam sākās panika.... sāka bļaut kko par Titāniku. Visiem dalīja vemjamos maisiņus, tādus šikus ar follija ieklājumu...ironizēju, ka tajā labi būtu saglabāt karstmaizītes :d Ja man jāizsaka viedoklis par Santorini, tad tas nevar būt objektīvs, jo ir nekāds dēļ milzīgās mazuma piegaršas. Uz Santorini ir jābrauc, bet noteikti uz 2-ām dienām un sala jābauda pēc 18-iem vakarā, kad visi ar prāmi atbraukušie tūristi ir aizbraukuši.

Tas īsumā viss par manu ceļojumu, vēl palikušas daudzas neapskatītas vietas, domāju, ka ir vērts aizbraukt vēl otru reizi un vēl apskatīt to, kas nav pagūts. Taču mana sirds joprojām pieder Sicīlijai.

Varbūt kko aizmirsu uzrakstīt, droši jautājiet!