No austrumiem uz rietumiem paar divaam pasaules daljaam.

Klaat krievijas dienvidaustrumu apraxtam ir veerts pievienot neaizmirstamo celojumu no pashiem-pashiem Eiraazijas austrumiem liidz Latvijai ar vilcienu :) Izbraucu aaraa no Vladivostokas oktobra beigaas, bija bish skumji, tureejaas labs rudens - peleeciiga juura, silts veesh, apm +18 siltuma graadi gaisaa... Apzinaajos ka kaadus paaris meeneshus neredzeeshu shos rudos kalnus, trako veeju un kjiinieshus ielaa. Diivaina sajuuta :> Izbraucaam vakaraa, burtiski paaris minuutes pirms vilciens saaka braukt vagonaa ieleca vieteejaa paziistamaa paparazzi vaardaa Vita un nobu4ojusi vaigaa ielika rokaa speelju laaciiti kas dziedaaja kjiinieshu valodaa kauko. Taada beernoshanaas sanaaca :D Tad apkalpojoshais personaals izdzina Vitu aaraa :) Vilciens sakusteejaas, saakaam braukt... Iesaakumaa izbraucaam caur pazemes tuneljiem zem pilseetas, tad saakaas celsh pa pussalu uz pashu kontinentu pa smukaas Japaanju juuras krastu. Kopaa ar mani kupejaa seedeeja bish ieraavusi tantinja, seedeejaam, skatiijamies pa logu, dzeeraam korejieshu Milkis... tas kkas liidziigs limonaadei ar piena un vaniljas garshu, iecieniitaakais meitenju un beernu dzeeriens, kaugan iisteniibaa visiem patiik. Peec kaadas pusstundas apstaajamies otrajaa pilseetas stacijaa, iekaapa veel klaat padruumi cilveeki, kaukaada tante apguulaas guleet uzreiz. Veelaak treshajaa un tad uz ziemeljiem - Habarovskas virzienaa gandriiz bez pieturaam. Pa logiem nekas incants nebija redzams, paaris vietaas tikai vareeja redzeet diivainu uguns striipu vairaaku kilometru garumaa, joprojaam nepieleca kas tas bija. Bet tas bij skumjaakais celja posms... apguulos guleet, no riita pamodos, esam Habarovskaa, apkaart nepraatiigi daudz tautas, kaukaadu zaldaatu, njemu savu hiperlielo somu un tik eju uz izejas pusi. Pastos aaraa - smidzina lietus, ir manaami aukstaaks nekaa Vladivostokaa, bet nav briinums, esmu prom uz ziemeljiem ljoti taalu. Lecu nost no vilciena, somai sapliisa rokturis, kaukaadi piedzeerushies vechi blakus reec... vispaa, ljoti druumi apkaart - peleeciigi, lietus, druumie vai ieraavushie cilveeki, priekshaa nav nekas, tikai diivaina tunelja ieeja. Nekaa dariit - eju iekshaa, iespiedis smago somu zem rokas. Laizhos lejaa - druums garsh tunelis, ved nevar saprast uz kurieni. Sakaraa ar to ka izveeles nebija, eju uz to galu, uz kuru iet cilveeku lielaakums. Galu galaa atnaacaam pie diviem raadiitaajiem - viens "Centrs", otrs - "Stacija", logjiski ka eju uz staciju. Rezultaataa traapiiju atkal tachu druumaa mitraa mazaa pagrabtelpaa ar diivainiem cilveekiem iekshaa. Domaaju ka stacija... Blakus arii biljeshu kases. Seezhos seedekljos, saaku gaidiit savu vilcienu uz Maskavu. Jaagaida kaadas 8 stundas... pa to pashu laiku izdomaaju ka jaaieliek soma bagaazhas noliktavaa, bet paziistot vienus otrus krievus, arii druumaas Habarovskas iespaidaa noleemu pastaipiit liidzi. Seedeet kreeslaa apnika, aizgaaju pastaigaat apkaart un skatos, tavu briinumu! Pilniigi kulturaala, sakopta kaapnju telpa, celjos un izeju diezgan lielaa diezgan smukaa stacijaa! Laimei nebija gala :D apseedos normaalos kreeslos, nopirku sev sho to eedamo un njeemos lasiit graamatu. Kopumaa nekas incans arii nenotika, ja neskaita gariigi slimo sievieti ar speeliiteem rokaas, ko milichi dzina aaraa no stacijas... Nu taa, par seeshanos vilcienaa uz Maskavu iekshaa var nekaa nestaastiit, saakshu no pasha incantaakaa :D Izbraucot no Habarovskas pieveersu uzmaniibu gaazes ieguushanas ruupniicaam (vai kaa to var nosaukt?). Faktiski, taadi kaa naftas tornji, staav uz plikas zemes. Tad braucaam kaadu stundu pa laukiem un mezhiem, galugalaa atbraucaam visai savaadaa vietaa - liidz horizontam ir tikai kaukas liidziigs purvam ar savaadu zaali, dazhviet aug nelieli beerzi, visu sho skatu sedz tieva miglas kaarta. Jo taalaak braucaam, jo zemaaki kljuva beerzi un biju riktiigi shokjeets ieraugot shii tuksnesha viduu parastu lauku maaju! veelaak, veel peec kaadas stundas, saaka paraadiities civilizaacijas paziimes - veel paaris lauku maajas un kaukaads piemineklis ar uzrakstu heroglifiem... ieraugot otru pieminekli sapratu ka rakstiits ir iidishaa :D veel viens shoks. Cik strauji saakusies, tik strauji shii tundra beidzaas, strauji saaka paraadiities daudzstaabu maajas un galu galaa iebraucaam Birobidzhaanaa - Ebreju Autonomaa Apvidus galvaspilseetaa (kaugan man aizdomas ka taa vispaa vieniigaa apdziivotaa vieta shai tundraa). Vilcienaa iekaapa veel dazhi cilveeki, tai skaitaa patiikama uzbeku gjimene. Satuseejos ar uzbeku chomu, diezgan labi audzinaats un vispaa patiikams cilveex. Pa logiem - kaa smukaa filmaa - veess tuksnesis un sarkana saule riet aiz kaukaadiem kalniem. Vispaa joprojaam ir interesanti kas tie par kalniem. FYI, varat paskatiities kartee, shie kalni ir apmeeram Mongolijas ziemeljos. Vareetu buut Tibeta, bet shaubos, tik labi ar gjeograafiju vis nav. Sou, daljeeji paskatiijos arii uz Mongoliju. Taa taa diena pagaaja, visi devaamies guleet. No riita pamostos - ak Dievs, pilns vilciens ar dembeljiem! Jaapiebilst ka tas nebija kupeju vilciens, bet plackarshu. Bija shausmiigi, dembelji dzer un aardaas, bet itkaa neaiztiek. Pa to laiku maniiju, ka iebraucam taigaa, apkaart gulj sniegs, peec visiem apreekiniem jaabuut kaukur Jakuutijaa. Aizgaaju mekleet eertiibas un tai vietaa kur sakjeras vagoni bija veel viens shoks - viss - durvis, griesti ir paarklaati ar biezu ledus kaartu. Atveeru lodzinju - elpa aizraavaas no briesmiiga sala. Jaa... laikam jau cilveeki zina ko saka kad staasta ka Jakuutija ir pasaules aukstuma pols. Skatos pa logiem - taiga un taiga, nekas iipashs, visur gulj sniegs, dazhviet var redzeet slavenaas taigas mednieku buudinjas. Dazhas ir visai savdabiigas, piemeeram, ieeja ir no jumta. :] Sakot ka tais buudinjaas vienmeer ir kaads eediens un peec taigas likumiem aizejot ir kaukas jaatstaaj arii, lai iekliidis celjotaajs nenomirtu no sala, izsalkuma un zveeriem. Taa pamazaam sniegotie pauguri beidzas, iebraucam veel vienaa kalnainaa apviduu. Vilcienu meetaa uz visaam puseem - braucam gar nelieliem klinshainiem kalniem pa serpantiinceljiem. Bet te man jau ar atminju nav lab - neatceros kuraa dienaa iebraucaam Burjatijaa. :) Bet staastiishu apmeeram, lai ir nojausma. Taatad, braucam pa tiem serpantiinceljiem, pamazaam saakas lielaaki un pasakaini skaisti kalni, apaugushi ar mezhu. Maakonji lido ljoti zemu, faktiski apskauj kalnus, daba ir briinishkjiigi smuka. Vajadzeetu buut relatiivi netaalu no Baikaala ezera. Vilciens piestaaj kaukaadaa mazpilseetaa. Iekaapj beernu grupa ar pasniedzeejiem, kas brauc uz kaukurieni ekskursijaa, kaads zeens apseezhas blakus, un vienkaarshi luur man aciis. Protams ka taa padariishana nepatiik, saaku lasiit graamatu, zeenam apnika, vish aizgaaja prom. Pa to laiku iebraucam Burjatijaa (jaa, laikam taa). Uz celjiem var maniit smukus vilcienus ar sniegbaltiem (!) seedekljiem, starp citu, daudz Riigas vagonu ruupniicas vilcienu, tas sildiija dveeseli. :) Diezgan aatri iebraucam arii Ulan-Ude pilseetaa, taa ir Burjatijas galvaspilseeta. Izeju aaraa no vilciena. Kopumaa viss shkjiet diezgan sakopts, virszemes paarejas jumts taadaa austrumnieciskaa stilaa, arii stacija tiiri patiikama izskataas. Ilgi tur nebijaam, vilcienaa iepildiija dzeramo uudeni un devaamies taalaak. Pa to laiku saakaas nakts, man briesmiigi sagribeejaas guleet, aizgaaju arii. Taapeec gar Baikaalu braucot nekaa neredzeeju, redzeeju to sapnjos :) No riita pamostos no spozhiem saules stariem - paskatos uz paareejiem, visi atveerushi mutes skataas pa logiem. Sou, arii es paskatos - aarpusee ir taads skaistums, kaadu var iedomaaties tikai kjiinieshu pasakaas. Braucam gar Shilkas upi. Taa visvisaadi lokaas starp ideaalas formas kalniem, muusu celsh arii ir tikpat liikumains. Dazhviet redzamas kraaces, uudens ir tik dzidrs, ka saak shkjist ka shii daba ir tiiriibas un neskartiibas iemiesojums. Pat maza sakopta maajinja upes krastaa shkjiet idilliska. Luukojoties tai skaistumaa tikai peec pusstundas atcereejos ka esmu tikko pamodies un taa kaa vajadzeetu nomazgaaties, ko labpraat daru, ieelpojot ljoti veeso, bet aarkaartiigi garshiigo gaisu no atveertaa lodzinja. Shkjiet ka esmu bijis vietaa, kas tuva paradiizei, tik ljoti tur izskatiijaas neskarta, tiira daba. Sajuuta kaa no bazniicas izejot - pilniiga dveeseles tiiriiba un vieglums. Arii dembelji nomierinaajushies un kauko pljaapaa savaa starpaa. Arii iedvesmoti :) Pamazaam Shilka aiziet uz dienvidiem, bet muusu celsh ir veersts uz ziemeljrietumiem. Apkaart tie pashi nelielie klinshainie kalni. Kaads celjabiedrs saka ka bija shais vietaas dieneejis, saka ka te ziemaa gandriiz nav sniega un ir tikai briesmiigs auksts veejsh, ko mongolji sauc par Ibe-veeju, kas noziimee apmeeram "Naaveejosjais veejsh". Apkaart redzamas krievu karabaazes ar visaadu kareiviigo tehniku un neviena cilveeka. Diivains skats. Taa tas celsh turpinaas, liidz iebraucam atkal sniegaa. Celjabiedri saka, ka sheit saakas Sibiirija, vinjas austrumu robezha. Ir jautri :) pirmais Sibiirijas ciematinsh saakas ar maaju, uz kuras ir liels koka plakaats, uz kura sarkans uzraksts "Ekstreems", krievu valodaa, protams, un sarkana bulta noraada uz rietumiem - uz Sibiirijas pusi :) Ir jautri. Tai pashaa ciemataa ieraugu blakus maajai... tanku. Vareetu buut ka to saimnieki izmanto kaa paarvietoshanaas liidzekli :) jo var redzeet kaapurkeezhu peedas sniegaa, arii pats vinsh izskataas labaa staavoklii. Ciematinsh aatri beidzas un saakas Sibiirijas plashumi... Nav nekas iipashs, lielaa taiga beidzas, paarsvaraa ir jauktie mezhi un aug daudz beerzu. Biju iedomaajies Sibiiriju citaadaaku. Kaut gan sniegs gulj vienalga. Ar skumjaam atceros gandriiz subtropisko Vladivostoku, kur tai pashaa laikaa ir +18 siltuma graadi. taa... rokas nogura raxtiit. Turpinaajums sekos ja kaadam to lasiit bija interesanti :) ------------------------------------------------- PAPILDINAATS ------------------------------------------- Veel klaat iebraucaam Irkutskaa - nu taada smuka pilseetinja, bet sakot ka ar baigo veesturi - kaukur tur blakus atrodas Irkutska ar numurinju, kas ir cita pilseeta un tur razho top secret tehnologijas... Taatad, taa... Jau kaukaadas dienas vakaraa iebraucaam Krasnojarskaa. No logiem redzamas pilseetas ugunis, maajas un tt... braucam, braucam... cik ilgi var braukt? Krasnojarska izraadiijaas milziiga pilseeta. Vismaz taa shkjita :) Beidzot peec ilgas braukshanas pa pilseetu braucam virsuu tiltam paar Jeniseju. Taa tik ir upe! Kaugan Amuura Habarovskaa (par to es nezkaapee neuzrakstiiju) ir daudz lielaaka, gandriizvai otraa krasta neredz. Braucam paari Jenisejai, pilseetas ugunis atspogulojas upee, ir tieshaam skaisti, skats ir varens! Jau peec tam lidoju ar lidmashiinu virs Krasnojarskas (tur bija paarseeshanaas), skats bija nemaz ne sliktaaks. Bet taa austrumsibiirijas pilseeta beidzas un mees no jauna iebraucam taigaa... Es apeedu kaukaadus konserveetus juurasproduktus, kas ir liidzi no Vladivostokas, izdzeru korejieshu kafiju, kas shiim vietaam ir neparasta un eju guleet. Uzbeku gjimene kas brauc liidzi speelee kaartis... Tomeer guleet man neizdevaas. Blakus apseezhas uzbeku gjimenes galva un prasa lai es nonjemu gultu un uzlieku galdu. Man jau nekas nebija pretii, vienalga miegs nenaaca. Tad es atveru valjaa galdu, uzbeks njem no somas aaraa produktus... Njem augljus, visvisaadus, visaadus uzbeku gardumus, taa tik ir eksotika, ko vish tikai nedabuuja aaraa! Taadad, vinsh eed, es vinjam piedaavaaju korejieshu Ottogi meerci, zinot ka uzbekiem itkaa patiikot asumi un vispaa taadas lietas. Vinsh labpraat pacienaajas, staastot ka musulmanjiem tagad ir kaukaads taa kaa gaveenis un vinji eed kaukaa iipashi. Protams, man interesanti. Jautaa, no kurienes es esmu - saku ka no Latvijas. Uzbekam prieks aciis - "Tu neesi krievs?", saku ka nee. Nu tad mees ar uzbekiem kljuvaam baigie draugi :D Uzbeks izdabuuja aaraa veel kaukaadus augljus un pasniedz man - "eed", saka, tas viss tev. Ja taa godiigi, esmu dzirdeejis par austrumnieku taadu daasnumu, bet ne tik ljoti :D Galgalaa liidz dziljai naktij eedaam augljus, dzeeraam kafiju un teeju un pljaapaajaam ar uzbekiem. Dembelji uz to visu skjiibi skatiijaas. :) Prieciigaa garaa aizgaaju guleet. Pa nakti piestaajaam kaukaadaas stacijaas, pa vilcienu staigaaja kaukaadi cilveeki, bet nevareeja saprast kas iisti notiek. No riita pamostos, ir tikko gaishs, uzbeki satraukti seezh blakus, jautaa man - vai naktii es guleeju? Saku ka jaa. Jautaa, vai kaads bija vilcienaa sveshs? Saku ka bija, izskatiikaas peec chigaaniem. Izraadiijaas ka uzbekiem nozagushi somu ar zeltu... Uzbeku gjimenes galva seezh dusmiigs, saka ka nositiis ja atradiis, sieviete vinju nomierina slaukot nost asaras, bet vinju deels saka man - aizejam uz tabori, grib parunaat. Aizejam arii, vinsh uzpiipee, jautaa par tiem chigaaniem, es vinjam kauko saku, tad galu galaa vinsh taads pateiciigs aiziet prom, es jau arii. Galu galaa, "chigaanus" nenokjeera, piebraucaam kaukaadaa stacijaa, kas ir pavisam tuvu Uzbekistaanai, uzbeki izkaapj aaraa... Zheel, labi bija celjabiedri, tik tieshaam. Un visu dienu braukt bija neinteresanti. Palaikam piestaajaam sibiirijas stacijaas, kur tantinjas paardod "seeru", priezhu riekstus visvisaadas pankuukas un tt... Seers taas ir taadas dzelteniigas nuujinjas, kas taisiitas no svekjiem, vinjas koshljaa. Me nogarshoja vienu. Nu pretiigas ir... Jaa, nestaastiiju veel par diviem celjabiedriem - brauca uz sanktpeeterburgu pavecs ebrejs ar sievu, ljoti patiikami cilveeki arii. Vinsh saka ka tais sibiirijas stacijaas pavisam neiet jautri, tur sievietes ne tikai tirgo bet arii skataas peec kaada dembelja, kas vinjas labpraat panjems liidzi. Nu nebij jautri. Pa to laiku vilcienaa iekaapj milichi. Arii incanti, no kurienes sibiirijas taigas visuu ir milichi... Saak visus apmekleet, prasa dembeljiem lai izkrata somas. Visi arii krata. Cik sapratu, meklee to zeltu. Vienam milicim ir smiekliigs mobiilais. Nekad nebiju kko tamliidziigu redzeejis. Dabuuju saveejo - nemaz neredz nevienu tiiklu, laikam vinjiem mobiilie citaa standartaa straadaa. Diivaini, bet mani neapmekleeja, pat nepastiijaas uz manu pusi. Galu galaa milichi aiziet, braucam pa Sibiirijas taaleem... Es nejmu graamatu, lasu, jo vairs nav ko dariit, izeedot konfekshu kraajumus :D Neatceros cik ilgi braucaam, iebraucam veel kaukaadaa pilseetaa, jau ir tumshs, nosaukumu nevaru nemaz atcereeties. Pastos pa logiem - wow, smuki gan, it iipashi smuki ir cilveeki. Uzmaniiba kriit uz diezgan diivainaam meiteneem, bet atkal - smukas! Jaa. Celjabiedri sapeerk milzumdaudz pliisha rotalljietu, visi speeleejas, gan lieli gan mazi :D Izbraucam aaraa... Kas taa bij par pilseetu? :D Vareetu buut Kemerovo vai Hakaasijas centrs... Un tagad saaksies pilseetu jucelkis, jo tieshaam neatceros kaadaa kaartiibaa kur iebraucaam. Iebraucam Omskaa. Divvainas sajuutas atkal :D Lido vaarnas - shkjiet ka vinjas nenormaali aatri kustina spaarnus. Deg uguns - nenormaali aatri deg. Nu taa, kaukaa viss shkjita aatri. Kopumaa Omska neizstiikaas diez cik smuka, bet pilna ar savdabiigaam futuuristiskaam konstrukcijaam. Tad kaukaadas dienas riitaa iebraucaam Novosibirskaa. Ir -5 sala graadi, pilseeta saakas ar jaunaam, tieshaam smukaam dziivojamaam maajaam, nav nevinas vienaadas, katra ir postpadomju arhitektuuras piemineklis :D Tai skaiktaa var maniit labi izstraadaatas reklaamas pie celjiem, nu jaa, smuki, stiliigi cilveekiem ir esteetikas sajuuta. Stacija ir zalja (!) :D Daudz tautas... Galgalaa diezgan aatri izbraucam aaraa... Tad liidz pashai Eiropai nekas incants nebija. Iebraucam Ekaterinburgaa, ir agrs riits, izeju aaraa atsvaidzinaaties, divi dembelji paluudz vinjus nofocheet uz stacijas fona. Kameer focheeju, vilciens saak kusteeties. Kaukaadaa veidaa tomeer ielecam iekshaa :D mums paarbauda pases un biljetes, vai neesam kaadi sveshie. Uraalaa nekas smuks atkal (!) nav. Kaugan, sakot, ka smukajam garaam braucaam pa nakti, tas taapeec. Nu ok. Un tad - beidzot tas riits, kad iebrauksim Maskavaa. Iesaakumaa iebraucam Kostromaa. Tas tik gabals, koka plachi stacijaa, cilveeki bish diivaini... Tur pat Permja, tur Kamas upe ljoti iespaidiiga, veelaak Volgas upe - skaista, nevar nekaa teikt. Un galu galaa iebraucam Maskavaa - tas ilgi gaidiitais moments. Ilgi braucam pa pilseetu, piestaajam vienaa no stacijaam, pasaku visiem "ataa", eju aaraa no vilciena. Smidzina lietus, ir pretiigs laiks, izeju ielaa, pajautaaju garaamgaajeejam kur ir metro, eju uz metro. Nu forshi, pastos uz karti - jaabrauc uz Riigas staciju. Pa celjam metro satieku skiinhedus, vinji pienaak klaat, jautaa uz kurieni braucu. Tad nonjemu cepuri, vinji redz ka neesmu vinju uzmaniibas veerts - izstos peec "aariesha", atsienas. :D Bez iipashiem starpgadiijumiem atbaucu uz Riigas staciju. Meegjinu nopirkt simkarti, lai piezvaniitu, man nedod, saka ka vajag pasi, bet aarzemniekeim nepaardod. Stulbums. Taa eju uz pashu staciju un gaidu "Latvijas Ekspresi". Stacijaa sapliist kaukaada burka somaa, metu to aaraa... Jaapiebilst ka bija perfekta pashsajuuta. Vladivostokai ir iipashiiba, ka iebraucot tur saak reibt galva, laikam no retinaataa gaisa, vai veel no kaa, me no taa reibonja nevareeja tik valjaa kaadu meenesi. Un Maskavaa jau parastais Eiropas gaiss, pashsajuuta paliek maajiigaaka :D Taatad taa: Aizeju stacijas bufetee, nopeerku sev ciisinjus, burgeri, arii salaatus un veel kauko, klaat visam teeju. Paardeveeja saka "50 rubljei". O, laps! Tik leeti paeest (tas ir 1 ls) liidz shim krievijaa nekur nav gadiijies. Skaic ka paeedu un atceros par soliijumu piezvaniit... hmmm... nopeerku telekarti, baazhu iekshaa taksofonaa, tad pielec ka jaazvana uz Vladivostoku... nu, nekaa. Eju uz to pashu stacijas bufeti jautaat Vladivostokas kodu - vinji uz mani skataas apaljaam aciim, saka ka nezin, kaa vinji vispaa ko tamliidziigu var zinaat? Nu ok, galu galaa pasniedz kaukaadu graamatu ar visiem iespeejamiem kodiem... vismaz vinji taa saka. Atrodu Vladivostoku, piezvanu, tad atkal gaidu vilcienu... Jau ir tumshs, pastos aaraa pa durviim - vilciens ir klaat. Eju pie sava vagona, pakalj man skrien vecis, bljauj dziesmas latvieshu valodaa!! :DD ciest nevaru dzeeraajus, bet shis kaadu briidi skjita pat miilsh, jo dziedaaja latviski. :D Nu tad nekas iipashs, iekaapju vilcienaa, tur pasniedz vakarinjas, pus nakti nopljaapaaju ar runiigu sievieti, kas brauc ar meitu no Udmurtijas... nu, taa.. no riita pamodina robezhsargi, no saakuma krievi, tad latvieshi, tur vienu muusu celjabiedru ziaved prom, tad atved un bez starpgadiijumiem esam maajaas :D beidzot! :D