Ceļojums uz Sudetiem (Polija, Čehija).

2010.gada jūlijā devāmies ceļojumā uz Sudetu kalniem, kas atrodas uz Polijas un Čehijas robežas. Ceļojām ar savu auto 2 pieaugušie un 2 bērni (abiem 8 gadi).

1.diena (svētdiena): Rīga – Varšava.

Ap 8:00 izbraucām no Rīgas. 12:45 (pēc Latvijas laika) bijām uz Polijas robežas (Budzisko). Samainījām naudu pret poļu zlotiem. Skaidro naudu mēs Rīgā mainījām latus uz eiro un pēc tam Polijā un Čehijā tos pret vietējo valūtu. Izrādās, ka uz Lietuvas – Polijas robežas maiņas punktos ņem pretī arī latus. Par benzīnu un daļā no veikaliem norēķinājāmies ar karti. Polijā ir tādi izplatīti pārtikas veikali „Biedronka” (ar bizbizmārīti emblēmā) – tajos kartes neapkalpo.

Nolēmām Augustovā (Augustów) izpeldēties. Iebraucot pilsētā, pirms kanāla griezām pa labi. Bija svētdiena, ļoti karsts un ezerā notika arī kaut kādas ūdens motosporta sacensības. Stāvvieta pie ezera pilna (GPS 53°51'7.27"N, 22°59'11.92"E). Ar mokām atradām kādu vietu, kur nolikt mašīnu, pie kapiņiem. Ezers jauks ar pludmali un daudz cilvēkiem. Nopeldējāmies un braucām tālāk uz Grajewo.

No Łomża uz Ostrów Mazowiecka laidām pa taisno, pa 677.ceļu. Atpakaļceļā konstatēju, ka prātīgāk bija braukt caur Zambrow – labāks ceļš (8. un 63.šosejas).

18:00 (pēc Viduseiropas laika) iebraucām Varšavā (Warszawa), bet 18:40 bijām pie kempinga. Apmetāmies kempingā 123 „Majawa” (www.majawa.pl, http://www.pfcc.eu/ang/main.php?nazwa=123, citur minēts ar nosaukumu „Astur”, GPS 52°12'52.85"N, 20°57'55.87"E) netālu no Rietumu dzelzceļa stacijas. Izmaksāja tas ap 11 LVL (2 pieaugušie + 2 bērni + auto + telts). Atpakaļceļā apmetamies tur pat, bet sanāca gan pa latu dārgāk, jo mūsu minivenu pirmajā reizē pieskaitīja kā vieglo, bet otrajā - kā busiņu. Labierīcības nekādas dižās nav, bet lietot var.

Citi kempingi Varšavā: Rapsodia (www.rapsodia.com.pl) un WOK (www.campingwok.warszawa.pl). Pēdējais padārgs. www.pfcc.eu .

Vakarā, meklējot pārtikas veikalu, aizgājām līdz lielajam krustojumam (ul. Bitwy Warszawskiej 1920r. / Grojecka). Tur piemiņas veidojumi 1939.gada kaujām. Pārtikas veikalu šeit neatradām, toties aptieku gan daudz. Izskatās, ka poļi neko neēd, tikai ārstējās. Veikals bija nelielā šķērsielā krietni tuvāk kempingam.

2.diena (pirmdiena): Varšava - Kłodzko.

No rīta ap 9:00 devāmies Čenstohovas (Częstochowa)virzienā. Ceļam ir divas joslas katrā virzienā un gāja diezgan raiti. Tikai pie Tomaszów Mazowiecki gadījās probka, jo uz ceļa bija notikusi avārija. Vēl pāris piestājieni pēc benzīna, kafijas un saldējuma un 13:15 bijām Čenstohovā. Pilsēta ir ievērojama ar savu Jasna Góra klosteri, kas ir galvenā katoļu svētvieta visā Polijā. Piebraucām no ziemeļu puses un novietojām auto Wielunska ieliņā. Milzīgas stāvvietas ir uz rietumiem no klostera. Jasna Góra atrodas nocietinātā kalnā, no kurienes ir plašs skats uz pārējo pilsētu. Diezgan iespaidīga un krāšņa vieta. Apskate mums aizņēma apmēram stundu un 45 minūtes. www.jasnagora.pl (GPS 50°48'42.25"N, 19°5'49.13"E).

Tālāk turpinām pa 45.šoseju. Pa ceļam Opole un Nysa. Tās arī ir atsevišķas apskates cienīgas, tomēr tik daudz laika mums nebija. Tāpēc apskatām tās tikai no mašīnas. Nebraucām pa apvedceļu, bet gan cauri pilsētu centriem.

Uz ceļa tablo rādija gaisa temperatūru +34,3 oC. Labi, ka mašīnā strādāja kondicionieris, citādi būtu ļoti grūti. Tiesa gan tuvojoties kalniem, kas ir gar Polijas dienvidu robežu, karstums vairs nav tik nospiedošs. Nekādi Himalaji jau nav, bet tomēr var just. Arī Kłodzko jau ir patīkamāk.

Bērni ļoti gribēja nopeldēties. Aiz Nysa labajā ceļa pusē ir Ormuchowskie ūdenskrātuve. Tūlīt aiz miestiņa Ścibórz ir kempings „Fregata”. Tur ir jauka pludmale, kurā mēs arī nopeldējāmies (GPS 50°26'49.40"N, 17° 6'14.78"E).

Tālāk ceļš veda uz Złoty Stok. Tur jau riktīgi kalnains. Aiz Złoty Stok ceļu remonts un atkal nācās diezgan krietni pagaidīt.

Ap 20:15 jau bijām kempingā Kłodzko (http://www.pfcc.eu/pol/main.php?nazwa=132, GPS 50°26'40.52"N, 16°39'9.33"E). Izmaksāja ap 11 LVL. Kempings atrodas blakus cietoksnim – ziemeļu priekšnocietinājumos. Kempingā var apskatīt arī dažus vecus lielgabalus.

3.diena (otdiena): Kłodzko - Szczeliniec Wielki - Dvůr Králové nad Labem – Benecko.

No rīta veltījām laiku Kłodzko apskatei. Kādu laiku nācās riņķot pa pilsētu, lai atrastu vietu, kur novietot auto. Beigās atradām stāvvietu blakus dzelzceļa stacijai (GPS 50°26'5.65"N, 16°39'32.25"E). Izgājām pa tuneli zem dzelzceļa un nokļuvām autoostā. Pilsētas centrs un vecpilsēta arī jau tur pat. Apskatījām pilsētu. Cietoksnī, kas atrodas diezgan iespaidīgā kalnā, gan neuzkāpām. www.klodzko.pl

Tālāk turpinājām ceļu pa 8.šoseju, bet drīz nogriezāmies pa labi un 388.ceļa. Nonācām miestiņā Wambierzyce, kur apskatījām krāšņu baznīcu (GPS 50°29'24.18"N, 16°27'20.40"E).

Drīz vien nogriezāmies pa kreisi pa 387.ceļu. Izbraucām cauri Radkow. Tālāk ceļš turpinājās pa kalnu serpentīnu. Lai apskatītu klinšu labirintu Szczeliniec Wielki, mašīna jānovieto miestā Karłów (GPS 50°28'30.35"N, 16°20'29.37"E). Pēc apmēram trešdaļu noietas takas parādījās arī kase (pieaugušiem 5 PLN, bērniem 2,50 PLN, kopā ap 2,71 LVL). Taka ved pa klints labirintiem. Dažās ejās liekās, ka tikai paši tievākie varēs tikt cauri. Noejam arī aizā, kur pat karstajā vasaras dienā ir ļoti vēss. Citur var manīt pat sniegu jūlija vidū (www.pngs.com.pl).

Turpinājām pa to pašu ceļu, kas mūs izveda uz Kudowa Zdroj. Šķērsojām robežu. Nespējām ne īsti attapties, kad jau esam čehu pilsētiņā Náchod. Pilsētiņā sakarā ar remontdarbiem bija nelieli sastrēgumi, bet pierobežas valūtas maiņas punktiem bijām nemanot pabrukuši garām.

Tālāk uz Dvůr Králové nad Labem. Šī pilsētiņa ir ievērojama ar savu zoodārzu. Apstājāmies autostāvvietā pirms zoo (2 EUR). Pie pašā zvērudārza ir plaša stāvvieta un, šķiet, ka pa velti (GPS 50°26'5.53"N, 15°47'51.88"E). Naudu nācās mainīt viesnīcā brauks zoo ieejai ar diezgan lielu komisiju. Pats zvērudārzs – biļetes katram pa 122,50 CZK (kopā ap 16,20 LVL). Zoodārzs krietni plašāks kā Rīgā. Te var arī apskatīt tādus dzīvniekus kā ziloņus un degunradžus, bet žirafes ir vismaz 19. www.zoodvurkralove.cz

Caur Vrchlabí (www.muvrchlabi.cz) nonācām savā naktsmītnē Benecko (GPS 50°40'1.53"N, 15°32'53.50"E). Ziemā šī vieta ir slēpošanas kūrorts. Rezervējām sev naktsmītnes internetā: www.krkonose.eu par 3360 CZS (ap 111 LVL) uz 3 naktīm. Dzīvojam privātā mājā 1.stāvā, bet augšā dzīvoja saimnieki. Viņi kā jau liela daļa vietējo māk arī vāciski, bet angliski gan nē.

4.diena (trešdiena): Snežka.

No rīta devāmies uz Vrchlabí. Novietojām auto pilsētas centrā pie baznīcas (20 CZK, GPS 50°37'45.34"N, 15°36'27.89"E). Tur pat arī valūtas maiņa. Samainījām vēl eiro uz čehi kronām (CZK) un pie tam bez komisijas. Tiesa gan saskaitot kopā kurss iznāca aptuveni tāds pats kā vakar ar visu komisiju. Netālu arī pilsētiņas galvenais laukums. Tur rātsnams, blakus arī pils ar dārzu un, ja labi pameklē, var atrast arī pārtikas veikalu, kas ieslēpies pagrabā.

Braucām kalnup uz Pec pod Sněžkou (www.pecpodsnezkou.cz, GPS 50°41'49.82"N, 15°44'14.57"E). Stāvvieta pilna un vēl stāvēja mašīnu rinda. Tomēr mums ierādīja, ka jābrauc tālāk un vietu mēs atradām, kur nolikt mašīnu (piecas ar pusi stundas – 120 CZK/~4 LVL). Bijām nolēmuši uzkāpt Čehijas augstākajā kalnā Snežkā. Lielākā daļa tautas devās uz pacēlāju, bet mēs ar kājām. Augšup kāpām pa zilo trasi, pa ieleju. Tas varbūt nav vieglākais ceļš, bet skati te ir iespaidīgāki nekā no pacēlāja. No sākuma jāiet pa asfaltētu ceļu, tad pa meža taku, bet vēlāk jārāpjas pa akmeņiem izliktu kalna taku. Viegli jau nebija, bet pēc divām ar pusi stundām sasniedzām lielu dzeltenu māju uz Polijas un Čehijas robežas. Tur var iekost, padzert vai apmeklēt tualeti. Tiesa, tas viss ne gluži par velti. Tautas ir daudz. Citi šurp kāpj no ziemeļiem, no Polijas puses. Līdz Snežkas virsotnei vēl stāvs kāpums, kas mums prasīja 35 minūtes. Pašā virsotnē baznīciņa, pasta nodaļa, krogs. Lai arī diena bija karsta kalnā tomēr prasījās uzvilkt kādu jaku.

Var uz Snežku kāpt no Špindlerův Mlýn puses, bet tad ceļš sanāk garāks, toties iet cauri augstkalnu purviem. www.krnap.cz

Lejā nolēmām tomēr braukt pus ceļu ar pacēlāju (varbūt tad tas jāsauc par nolaidēju). Kopā tas visiem četriem izmaksāja 260 CZK (~8,60 LVL) (www.snezkalanovka.cz) . No Ružova hora uz Pec pod Sněžkou atkal gājām ar kājām. No sākuma pa asfaltētu ceļu, tad pa meža taku uz leju.

Bija doma apmeklēt Špindlerův Mlýn akvaparku, bet kāpiens prasīja tik daudz laika, ka atstājām to uz nākamo dienu.

Braucām atpakaļ uz Vrchlabí. Pilsētas dienvidrietumu nostūrī ir dīķītis, kurā var nopeldēties (Vejsplachy, GPS 50°37'2.79"N, 15°36'1.48"E).

Pēc tam uz savu nakts mītnes vietu - Benecko.

5.diena (ceturtdiena): Bozkovas ala, Špindlerův Mlýn.

Devāmies uz Bozkovas ciematu apskatīt alu (http://www.caves.cz/en/caves/bozkov-dolomite-caves/, GPS 50°38'30.73"N, 15°20'17.90"E). Nopirkām biļetes, bet nācās vēl kādu stundiņu pagaidīt līdz mūsu grupa tika iekšā. Kopā izmaksas visiem četriem ap 10,25 LVL (pieaugušiem 90 CZK, bērniem 50 CZK, par fotografēšanu 30 CZK). Tiek piedāvātas austiņas, kurās var klausīties tekstu angliski vai vāciski, bet tās mēs neizmantojām. Meitene izvadāja pa alu un skaidrā čehu valodā visu izstāstīja. Tiek iets pa divām alu daļām, kuras savieno mākslīgs tunelis. Alas apmeklējums ap 45 minūtēm, bet temperatūra alā ap 8oC. Tā kā kāda jaciņa gan jāuzvelk.

Pēc tam cauri Vrchlabí braucām uz Špindlerův Mlýn, kur apmeklējām akvaparku (www.aquaparkspindl.cz, GPS 50°44'2.35"N, 15°36'31.14"E). Izmaksas kopā par 2 stundām visiem četriem ap 24,80 LVL (750 CZK). Autostāvvieta pie akvaparka iekļauta cenā. Akvaparks gan mazāks par Līvu akvaparku. Galvenais baseins nedaudz pa dziļu priekš maniem bērniem. Tur ir tāda atrakcija ar straumi, kas iet par riņķi, un, no kuras diezgan grūti izkļūt. Iekšā parka darbiniekus pārāk neredz. Savu bērnu drošībai jāseko pašam. Bērniem jau, protams, patika.

Špindlerův Mlýn ir tipiska kūrorta – slēpotāju pilsētiņa. Nemaz neatradīsi vietu, kur tāpat pa velti novietot savu auto.

Atpakaļceļā piestājām pie diezgan efektīga dambja uz kalnu upes (GPS 50°42'42.82"N, 15°35'1.59"E).

Tika izskatīta arī iespēja apmeklēt netālo Čehu paradīzi (Český ráj) un, piemēram, apskatīt Kost (http://www.kinskycastles.com/castle-kost.htm, http://hrad-kost.cz/) vai Trosky (www.trosky.cz) pilis, bet to tomēr atstājām uz citu reizi.

6.diena (piektdiena): Osówka – Świdnica - Wrocław.

Sākām doties uz māju pusi. Pametām Benecko, kurā pavadījām 3 naktis. Braucām cauri Vrchlabí, Trutnov, Adršpach, Teplice nad Metují, Broumov, kamēr nonācām Polijā. Čehijā pabraucām arī garām Adršpach klintīm (www.adrspach.cz, www.skalyadrspach.cz, GPS 50°37'1.26"N, 16°7'19.03"E). Te ir iespaidīga klinšu labirints līdzīgs Szczeliniec Wielki, ko apskatījām pirms 3 dienām. Šoreiz gan nepiestājām.

Devāmies uz Osówkas kompleksu. Sekojām GPS norādēm un apmēram 35 minūtes pēc robežas šķērsošanas bijām klāt. Jābrauc par diezgan nelieliem ceļiem. Komplekss Osówka (www.osowka.pl, GPS 50°40'10.30"N, 16°25'6.64"E) ir 2.pasaules kara beigu vāciešu pazemes būves. Īsti nav skaidrs, ko viņi tur būvējuši. Citi domā, ka Hitlera bunkurus, citi, ka pazemes slepeno ieroču fabriku. Tā arī līdz galam vācieši savu darbu nav pabeiguši. Apmeklētāji var apskatīt iespaidīgas pazemes zāles un ejas. Nācās pagaidīt gandrīz stundiņu, kamēr mūsu grupa varēja iet iekšā. Puisis visu poliski izstāstīja (to ko vakar meitene čehiski stāstīja alā gan sapratu krietni labāk). Nedaudz gan garlaicīgi apstāties katrā vietā un klausīties garu polisku skaidrojumu, bet tomēr ļoti iespaidīgi. Izmaksas visiem četriem ap 8,66 LVL (pieaugušiem 12 PLN, bērniem 10 PLN, auto stāvvieta 4 PLN).. Apskates ilgums - apmēram viena stunda. Protams, ejot pazemē jāuzvelk kāda jaciņa.

Tālāk ceļš veda gar Walim (www.sztolnie.pl, GPS 50°41'18.73"N, 16°26'42.19"E), kur līdzīgs objekts.

Braucām uz Świdnica. Pilsēta ievērojama ar savu koka baznīcu (Kościoł Pokoju, www.swidnica.pl, www.kosciolpokoju.pl, GPS 50°50'47.14"N, 16°29'31.69"E). Mani bērni gan nav lieli baznīcu arhitektūras interesenti, tomēr šī ar kokgriezumiem un balkoniem ir ļoti iespaidīga. Apskatījām arī pilsētas centrālo laukumu. Koka baznīca atrodas nedaudz nomaļus, kādus 600 metrus no pilsētas centra uz ziemeļaustrumiem. Izmaksas par baznīcas apskati visiem četriem 3,61 LVL (pieaugušiem 8 PLN, bērniem 4 PLN).

Līdzīga baznīca atrodas Jawor (www.jawor.pl), bet tā mums šoreiz nebija pa ceļam.

Uz Vroclavu. Pēc kartes likās, ka laba vieta varētu būt kempings Glinianki 274 (Kosmonautów 2, pilsētas austrumu daļā pie ūdeņiem), bet, aizbraucot tur, atradām, ka vārti ir ciet un nav nekādu pazīmju, ka te kāds gaidītu ceļotājus. Nācās doties vien uz lielo kempingu pie stadiona. Tur jau priekšā bars britu autobraucēju ar savām mašīnām. Tomēr izdevās atrast vietiņu un uzsliet telti. Odi te lielā vairumā. Kempings Stadion 117 (Wrocław, ul. Paderewskiego 35, GPS 51°7'2.96"N, 17°5'27.32"E, http://www.pfcc.eu/ang/main.php?nazwa=117). Izmaksas: 11,19 LVL (62 PLN = 2 pieaugušie + 2 bērni + telts + auto).

7.diena (sestdiena): Wrocław - Warszawa.

No rīta apskatījām Vroclavas centru. Bija sestdienas rīts un diezgan viegli atradām vietu pie vecpilsētas, kur novietot auto (GPS 51° 6'28.27"N, 17° 1'51.53"E). Izstaigājām pilsētas centrālo laukumu ap rātsnamu.

Pa 8.šoseju (E67) braucām uz Varšavu. Pie Piotrków Trybunalski piestājām paēst (GPS 51°26'29.17"N, 19°40'52.49"E). Pie ēstuves interesanti ziloņu un žirafu veidojumi.

Kopā ceļš no Vroclavas līdz Varšavai (tirdzniecības centram Janki) aizņēma aptuvenu 6 stundas un 15 minūtes ieskaitot ēšanu (ap 40 min.).

Pirms Varšavas liels tirdzniecības centrs „Janki” (GPS 52° 8'5.36"N, 20°53'25.67"E). Tur arī nedaudz iepirkāmies. Izskatās jau šausmīgi milzīgs, bet nav daudz lielāks par mūsu lielajiem tirdzniecības centriem. Blakus arī IKEA veikals.

Starp citu, iebraucot no Rīgas puses, Varšavā ir cits lielveikals - „M1”.

Nakšņojām tajā pašā kempingā, kurā pirmajā naktī - 123 „Majawa”. Blakus skolas stadionā notika skaļš pasākums. Uz savām sporta spēlēm te bija sabraukuši daudzi ķīnieši. Bet līdz vakara beigām viņi aizbrauc projām un naktsmieru mums netraucēja. Toties naktī bija dzirdāms, netālu notiekošs, kādas poļu rokgrupas koncerts.

8.diena (svētdiena): Warszawa - Rīga.

No rīta ap 8:30 izbraucām. Zambrow, Łomża, Grajewo. Pirms Augustów (ap Bełda) iebraucām mežā un paēdām mellenes. Augustów nonācām ap 12:40 (pēc Viduseiropas laika). Atkal bija karsts, bija svētdiena, atkal ar mokām atradām vietu, kur nolikt mašīnu, un atkal nopeldējāmies.

Suvalkiem (Suwałki) cauri braucām nevis pa ieteikto ceļu, bet caur centru. Tā sanāk pat taisnāk un interesantāk. Suvalku centrā sakoptas divstāvu mājas, plašs parks, bruģēta iela.

16:30 (pēc Latvijas laika) bijām pie Kauņas. Nedaudz piestājām Panevežos. 20:45 bijām jau mājās Rīgā.

Kopā nobraucām ap 2700 km.

Izdevumi:

izklaides (dabas un kultūras objekti, akvaparks, pacēlājs) - 75 LVL,

naktsmītnes - 157 LVL,

stāvvietas un tualetes - 12 LVL.