LLORET DE MAR, Costa Brava, 4/13-06-2007

Izveeleejos atpuusties tieshi Lloret de Mar vairaaku iemeslu deelj. Viens no pashsaprotamaakajiem protams ir siltais, saulainais klimats un Vidusjuuras dzidrie krasti. Cits man noziimiigs iemesls shai izveelei bija Lloretas gados jaunaa publika un daudzaas izklaides iespeejas ar ko shii vieta ir paziistama jau desmitus gadu. Un kaa tresho iemeslu jaamin saliidzinoshi zemaas celjojuma cenas, jo lai arii patstaaviigi dziivoju Niiderlandee jau 10 gadus, sevishki liels naudas kraajeejs un ekonomists neesmu un taalam, eksotiskam celjojumam naudas pagaidaam nepietika. Kas un kur ir Lloret de Mar. Lloret de Mar (iisaak - Lloret) ir viena no lielaakajaam kuurortpilseetaam Spaanijas Costa Brava piekrastee, Katalaanijas provincee starp Francijas robezhu un Barselonas pilseetu. Apvide ir zalja, ar bliivi apbuuveetu un dziiviigu piekrasti un mezhainu, kalnainu iekshzemi. Netaalaa Dzhironas lidosta (Girona) ir ideaala eertai nokluushanai Lloret de Maraa ar leetajaam (Ryanair) un chaartera aviokompaanijaam. Senaak bijis mazs zvenjienku ciemats, Lloret de Mar ir jau desmitus gadu izaugusi par lielu tuurisma centru Spaanijaa. No daziem tuukstoshiem pastaaviigo iedziivotaaju ziemas sezonaa taa paaraug par lielpilseetu ar simts un vairaak tuukstoshiem viesu vienlaiciigi vasaras sezonaa. Brauciens, pirmie iespaidi un viesniica. Kaa jau mineeju, finansiaalie liidzeklji neljaava sevishkas grezniibas, taapeec es un mana draudzene izveeleejaamies jau ieprieksh zinaamu un jau reizi izmantotu tuuroperatoru kursh piedaavaa leetus celjojumus uz Spaaniju no Niiderlandes ar autobusu. Celjojuma paketee bija iekljauts celjsh ar autobusu un 7 naktis 3* viesniicaa ar brokastiim un pusdienaam. Brauciens bija apmeeram 20 stundas garsh un kaa parasti ik peec paaris stundaam bija piippauziites un arii viena garaaka apstaashanaas kuras laikaa vareeja paeest silto eedienu lielaa labiekaartotaa celjmalas kompleksaa Francijaa (liels paarkings autobusiem un kravas mashiinaam, benziintanks, desmitiem WC, restoraans un veikals), kursh bija pilns ar kravas mashiinu shoferiem un citu autobusu pasazhieriem. Autobuss bija eerts un jauns, laipna un ar holandieshiem raksturiigaa humora izjuutu apveltiita apkalpe - divi shoferi un sjuarts. Muusu turpcelja stjuarts bija miesaa drukns puisiitis, kuram shis bija pirmais brauciens, bet iznjemot paaris mazu negadiijumu savas peecpuses asas pagriezhshanas rezultaataa vinsh ar saviem pienaakumiem (piedaavaat un pienest dzeerienus un peec piippauzeem saskaitiit galvas) tika galaa labi. Autobuss bija pilns un lielaakaa dalja liidzpasazhieru bija jaunieshi, kuri kaa izskatiijaas tik tikko ir paarkaapushi pilngadiibas slieksni, vai arii veel sho notikumu gaida. Bez jaunieshiem bija arii 40- un 50-nieku paari, visi vairaak vai mazaak parasti, mieriigi cilveeki. Izbraucaam no Amsterdamas ap 10:30 no riita un Lloretaa bijaam 7:30 naakoshajaa riitaa. Muus "izmeta" kaadaa autobusu paarkingaa un pastaastiija 2 vaardos kaa aiziet liidz muusu viesniicai, kas kaa veelaak izraadiijaas stipri par maz lai aatri to atrastu... Pirmais iespaids par pilseetu bija it kaa mees buutu nokljuvushi kaut kur Polijaa, eekas novecojushas un apkaartne ljoti neraksturiiga Rietumeiropai. Izskatiijaas taa, it kaa pilseetinja savu zelta laiku jau ir piedziivojusi un tuvaa pagaatnee nekas jauns nav celts. Kaa veelaak izraadiijaas, tas par laimi nav attiecinaams uz visu pilseetu, bet gan vairaak par taas daljaam kuras atrodaas taalaak no krasta. Viesniica Cleopatra bija Lloretas bliivajaa centraa, kuraa atradaas paarsvaraa viesniicas, hostelji, apartamenti un ljoti daudz mazu veikalinju, kafejniicinju un restoraanu. Tipiski spaaniskaa vecpilseeta ar mazajaam ielinjaam un pludmale bija turpat tuvumaa, 10 minuushu leena soljojuma attaalumaa. Cleopatra bija izveidota ar nosaukumam raksturiigo seno eegiptieshu stilu, tachu to vareeju maniit tikai kopeejaas telpaas, numurinji bija neitraalaa, modernaa stilaa. Muusu numurs bija shkietami sliktaakajaa no trijaam viesniicas eekaam, jo tai nebija tiesha skata uz iekshpagalmu, bet gan uz blakus ielinju, kur mums zem loga katru vakaru ap 0:00 skalji piebrauca atkritumu mashiina un spaanjiem rakstuuriigi leenaa stilaa savaaca sakraajushos stikla pudelju un citu atkritumu kalnus ko kopaa dienas laikaa sakraaja tuveejaas 3 viesniicas. Arii vieni pretii esoshaas viesniicas iedziivotaaji dazhus vakarus izejot uz balkona kaut ko bezsamanjaa dziedaaja, un citiem taas pashas preteejaas viesniicas iemiitniekiem pretii muusu logam kaadu nakti iznaaca asa vaardu paarmainja ar iemiitniekiem no kaada cita muusu viesniicas numurinja, zem mums, kas arii sevishki par labu nenaaca muusu naktsmieram. Par laimi iznjemot skaljumu nekaadu citu neeertiibu tas nesagaadaaja. Pats numurinsh bija tiirs un normaals, ceturtajaa (augsheejaa) staavaa, un bija triiszvaigzhnju viesniicai raksturiigs. Buutu jaaizcelj tas, ka muusu numura vannas istabaa bija neliela burbuljvanna, ko zinaaju jau ieprieksh pasuutot celjojumu un sevishki paarsteigts nebiju. Bija balkoninsh no kura malas tomeer paveeraas skats uz Cleopatras iekshpagalmu ar taas mazo, bet skaisto baseinu, kam apkaart bija guljkreesli. Blakus baseinam bija arii liela whirpool (burbulju) vanna iebuuveeta zemee, kuraa nepaartraukti seedeeja cilveeki, pat agri no riita pirms brokastiim. Eediinaaja muus visumaa labi, pusdienaas bija daudzi spaanju galjas eedieni un sameeraa daudz eedienu no juuras produktiem, arii spaanju raksturiigaa paelja (taads kaa plovs ar juuras velteem). Viss bija bufetes stilaa (zviedru galds). Nepatika tikai staaveet rindaa pirms tu vari ienjemt galdinju un uzkraameet eedienu, bet peec pirmaas reizes noleemaam atnaakt pirms atver durvis, taadeejaadi bijaam rindaa vieni no pirmajiem. Lloretas pilseeta, taas cilveeki, viesi un pludmale. Iechekojaamies, un jau ieprieksh zinaadami ka numurinjaa iekljuusim tikai peec 12:00, nolikaam somas speciaalaa somu glabaatuves telpaa un gaajaam apostiit apkaarteejo teritoriju. Jau driiz saprataam, ka tuurfirmas liidzi iedotais pilseetas plaaninjsh nav lietojams, jo mazaas ielinjas tajaa nemaz nav paraadiitas, tikai lielaakaas, un pilseetaa orienteejaamies peec principa "shiten mees toreiz gaajaam garaam". Nebija tik traki, jo liidz mums intereseejoshajaam vietaam - vecpilseetai, pludmalei un nakstdziives vietaam taalu jaaiet nebija. Par cik bija veel sameeraa agrs riits, cilveeku mazajaas ielinjaas nebija daudz un daudzie mazie veikalinji tik tikko veeraas valjaa. Ieprieksh biju dzirdeejis, ka Lloretaa patstaaviigi dziivo tikai kaadi paaris tuukstoshi vieteejo spaanju/katalaanju, tachu apkaart dzirdeejaam tikai spaanju valodu. Noleemaam, ka tas taapeec, ka visi tuuristi veel gulj. Kaa veelaak izraadiijaas tuuristi patieshaam veel guleeja un veelak tanii dienaa cilveeku ielinjaas bija daudz vairaak, tachu spaanju valoda joprojaam bija viena no dzirdamaakajaam. Arii veikalos un kafejniicaas reti kuraa vietaa apkalpojoshais personaals runaaja angliski. Mums par lielu izbriinu, katra treshaa garaamgaajeeju grupinja runaaja krieviski, daudzu veikalinju paardeveeji uzmaniibu mums centaas pieveerst ar teicieniem dazhaadaas valodaas, tostarp "dobriy den'" un "pozhaluista", arii restoraanu eedienkartes liidzaas spaanju, anglju, vaacu un holandieshu valodaam bija iztulkotas arii krieviski. Saprataam, ka Lloret de Mara ir iecieniita ne vien starp anglju, vaacu, un holandieshu jaunieshiem, bet arii krievu paariem un pensionaariem. Arii veelaak ejot viesniicaa pusdienot atklaajaam, ka arii muusu Cleopatraa ir sameeraa daudz krievvalodiigo. Numurinjaa televizoraa viens no kopaa apmeeram 15 kanaaliem bija "Perviy Kanal", pa kuru ar prieku kaadu peecpusdienu noskatiijaamies beerniibas miiljoto "Polje Chudes" shovu Jakubovicha kunga vadiibaa. Latvieshu valodu ne reizi pa shiim 8 dienaam Lloretaa taa arii nedzirdeejaam. Peec tam kad beidzot dabuujaam numurinja atsleegu, nolikaam mantas, paargheerbaamies un gaajaam uz biichu. Laiks bija ideaals, nebija paaraak karsts, kaadi +26 graadi, bet saule bija stipra, neskatoties uz to, ka briizhiem tai priekshaa pieliida kaads augstais caurspiidiigais spalvmaakonis. Muusu celjojuma laikaa tikai vienu peecpusdienu bija apmaacies, tachu lietus ne reizi nelija. Es, kaa jau pienbaltas aadas apveltiits, peec ieprieksh pieredzeetaam stipraam saules apdedzinaashanaas reizeem katru reizi bagaatiigi leeju sev virsuu saules kreemu, saakumaa 20-nieku un peec paaris dienaam 8-nieku, un vienalga briizhiem biju sarkans kaa biete, tachu saapeet nesaapeeja, un veelaak saartums leenaam paarveertaas veseliigaa bruunumaa. Pat mana draudzene, dabas apveltiita ar mazliet tumshaaku, saules izturiigaaku aadu un nekad nelietojusi saules aizsargkreemus, jau kaadaa treshajaa dienaa tomeer saaka ciitiigi smeereeties un saulee ilgaak par stundu peec kaartas noguleet nevareeja - ik peec briizha skreejaam juuraa atveeseeties. Juuras uudens bija sameeraa veess, un arii tajaa ilgi peldeeties taa iisti nevareeja. Iipatneejs bija juuras dziljums, jau kaadus 3-4 metrus no krasta staaveejaam uudenii liidz viduklim, 6-7 metrus no krasta bija jau liidz galvai. Veel viena savdabiiga lieta Lloretas pludmalee bija taas smiltis - taas nebija vis smiltis, bet gan mazi akmentinji, visticamaak speciaali ievesti, jo apkaartne ir akmenjaina un drozhi vien zem smiltiim ir klinshains. Kad tie ap pusdienlaiku sakarsa, staigaat pa pludmali basaam kaajaam bija daudz gruutaak nekaa pa Juurmalas smiltiim karstaa laikaa. Cilveeku bija daudz, tachu vietas pietika, neviens tuvaak par kaadiem 3 metriem blakus neguleeja. Jaunieshi parasti saaka paraadiities peec 12:00, un liidz tam pludmalee vienmeer bija sameeraa mieriigi un klusi. Jaunieshu grupas parasti bija skaljas un nereti vinju bumbotaas bumbas traapiija apkaarteejiem. Bija arii sameeraa daudz spaanju, kas te brauca no tuvaakajaam iekshzemes pilseetaam, arii no Andorras. Par 4,50 eiro vareeja noiireet guljkreeslu un par tik pat - lielu saulsargu. Shiis ekstras gan ne reizi neizmantojaam. Pludmalee var uz savas aadas izbaudiit dazhaadas ekstreemas uudens atrakcijas - braukt uz uzpuustas laivas desas formaa kura piesieta pie aatras motorlaivas, lidot ar izpletni piesietu pie motorlaivas, un citaam. Ir arii pieejamas dazhaadas ekskursijas pa juuru ar dazhaadiem kughiishiem. Vienaa no vinjiem var caur stikla dibenu apluukot zemuudens valstiibu. Pa palmu bulvaari pretii pludmalei ik peec laicinja brauca garaam ielas vilcieninsh uz ritenjiem, ar kuru vareeja apskatot pilseetu nokljuut kaadaa apskates veertaa vietaa. Vakaros ljoti patika staigaat pa krastmalas palmu promenaadi, bija silts un puuta mazliet vees veejelis, atveesinot pa dienu nokaiteeto miesu. Focheejaamies, seedejaam vasaras kafejniicinjaas un centaamies noteikt pretiimnaakosho cilveeku nacionalitaati. Atkal Krievija bija viena no visvairaak piemineetaakajaam naacijaam, tas gan nekaadaa zinjaa netrauceeja, un dazreiz pat uzjautrinaaja, jo veco krievu cilveeku padomju stila uzvediiba un izteicieni ljoti atshkiiraas no paareejiem. Pludmales promenaade bija gara gaajeeju josla ar palmu bulvaari vienaa un pludmali ar juuru otraa pusee. Taas malaa, apmeeram pa vidu, iepretii ir Lloretas raatsnams, pie kura uz palmu bulvaara aciis iekrita noparkotaas mashiinas ar jociigaam numurziimeem, kuru malaa bija ierastais zilais eiropas karodzinsh un zem taa burti CAT - veelaak aizdomaajos ka taa vareetu buut domaata Katalaanija (Catalunya). Pretii raatsnamam ir taads forshs palmu skveerinsh ar tenisa kortiem raksturiigo sarkano klaajumu un daudzaam stiliigaam vasaras kafejniicinjaam taa malaa. Visaas no taam simetriski vienaa malaa bija novietoti taadi kaa shuupulkreesli (viens prieksh 2-3 cilveekiem) - katrai kafejniicai savaa raksturiigaa kraasaa, tachu vienaadas kostrukcijas. Kaadaa no peedeejaam dienaam uzduuraamies krievu prechu supermaarketinjam ar nosaukumu "Troika". Smaidiidami iegaajaam un nobriiniijaamies par plasho un mums no beerniibas paziistamo prechu klaastu, tostarp arii "Kaarums" biezpiena sierinji, "Riigas Shprotes" , "Laase" skaabais kreejums un Latvijas razhojuma saldeetie pelmenji. Uz Amsterdamu liidzi atvedaam shprotes, zefiirinjus, konserveertus tomaatus "Hersonskie" un arii grikjus, kurus Holandee nepaardod un uzskata par nabagu bariibu. Veel Lloretaa ir daudz taadu kaa suveniiru/kraamu veikalinju. Lielaakaa dalja no tiem pieder ietumshiem tirgonjiem, shkiet indieshiem vai pakistaanjiem, un tajos vareeja nopirkt visaadus suveniirus, figuurinjas, kreklinjus, dreebes, pludmales piederumus un citus kraamus. Dazhos cenraazhi neeksisteeja un paardeveejs aciimredzot cenu noteica katram atsevishki atstaajot iespeeju nokauleet cenu zemaak. Atminjaa palika veikalinsh kuros taisiija un paardeva dekoratiivaas sveces - uz vietas leeja un kraasoja, visdazhaadaakaas un neiedomaajamaas formaas un kraasaas. Patika arii bodiite kuraa vareeja uz keponiem un dvieljiem uzshuut jebkaadu tekstu jebkaadaa formaataa un burtu stilaa. Veel daudzos veikalos paardoshanaa par smiekliigi zemu cenu vareeja iegaadaaties paziistamu modes dizaineru dreebes un aksesuaarus, tachu pienaakot tuvaak, smaidu sejaa izraisiija jau gaidiitaiis atklaajums - tie bija viltojumi vai leeti pakaljdarinaajumi. Uz D&G sominjas zem lielajiem D un G burtiem piemeeram nebija gaidiitais maziem burtiem drukaatais Dolce un Gabbana, bet gan Dream Game, un LV (Louis Vuitton) izraadiijaas LoVe Collection. Bet nu no taaluma no iista atshkirt nevar. Cenas paartikai un parastaam ikdienas preceem bija zemaakas nekaa Holandee, tachu vareeja just cenu atshkiriibu veikalos vecpilseetaa+pludmales apkaimee un centraalajaa daljaa, liidziigi kaa Riigaa ir pasuutot kafiju Vecriigaa vai aarpus taas. Diskoteeekas, klubi, baari un ar to saistiitais. Lloret de Maras naktsdziive ir plasha, klubu ir daudz un tie nereti ir lieli ar vairaakaam telpaam. Baari ir ar ikvienam piemeerotu teemu - anglju pubi, iiru pubi, vaacu baari, holandieshu bruunie krogi, rock-cafe, un citi. Tieshi plasaa un dziiviigaa naktsdziive kombinaacijaa ar silto klimatu un juuru ik vasaru Lloretaa pulcee simtiem tuukstoshu jaunieshu no lielaakoties Anglijas, Niiderlandes un Vaacijas. Par nelielu izbriinu sheit tikpat kaa nebija nekaadas ar seksa industriju saistiitas lietas, prostituutas uz ielaam nesastapaam (tiesa - speciaali nemekleejaam), reklaamas un flaieru par striptiizklubiem vai eskortservisiem arii nekur netika redzeetas. Tikai dazhos lielaakajos klubos vakaru programmaa ir iekljauti striptiizuzvedumi un dejo pusatkailinaatas go-go dejotaajas. Dzeerienu cenas bija visumaa mazliet zemaakas nekaa Amsterdamaa. Vakaraa staigaajot pa naktsdziives galveno vietu - Just Marlés i Vilarrodona aveeniju - ik peec 10 metriem staav flaieru un bukletu izdaliitaaji, kuri ljoti piekasiigi censhaas ikvienu potenciaalo klubu apmekleetaaju paarliecinaat par vinja reklameetaa iestaadiijuma unikalitaati. Smiekliigi bija, ka gandriiz visi no vinjiem sarunu ar mums centaas iesaakt ar jautaajumu "Excuse me, where are you from?", un kad atbileejaam "Latvia", tie uz briidi apmulsa, pie sevis veelreiz to klusi atkaartoja, un nezinot par ko iet runa turpinaaja censtie muus angliski pielauzt iet uz vinju klubu. Lielaakais un populaaraakais shkjiet bija "Tropics", kuraa bija arii kaadu vakaru paredzeeta "Foam Party" - putu balle. Tajaa ir vairaakas deju zaales - dance, r&b, un citas. Veel daudzaas vietaas mums gruuda rokaa kluba "Hollywood" flaieri un arii "Gala Club CCCP". Peedeejo tiesa mums kategoriski nosuniija kluba "Moby's" reklameetaajs, sakot ka "Galaa" ir vienmeer patukshs un tur ir jaapeerk dzeeriens jau pie ieejas, pat neredzot pashu klubu. Bijaam vienu vakaru "Moby's" klubaa, kursh gan nebija iists deju klubs, bet kaut kas liidziigs lielam "Pulkvedim". Tur dabuujaam vairaakas reizes 2 dzeerienus par viena cenu, ko vareeja dabuut liidz 24:00 iedodod baarmenim flaieri ko aaraa uz ielas mums iedeva vinju reklameetaajs. Visumaa laba vieta, tikai todien mums abiem tur likaas ljoti karsti un smaciigi, bet to vareetu norakstiit arii uz taas dienas stipraas saules devas reekjina. Iznjemot flaieru izplatiitaajus, uz shiis ielas veelu vakaraa lielaa vairumaa sastopami melnaadaini ielu tirgonji, kuri piedaavaa kaut kaadus maaksliigos zeltus un pulkstenjus, kaa arii mums no Amsterdamas paziistamie bangladesieshi kuri piedaavaa paariem nopikrt sarkanu rozi. Par sho indiviidu neuzticamiibu liecinaaja muusu viesniicaa pie informaacijas sienas pieliimeetais plakaats, kursh aicinaaja uz ielas no cilveekiem neko nepirkt. Lloretaa ir arii kazino, dazhas laimeetavas, "arcade" speelju zaales, bowlingi, kaartinga trase un arii liels akvaparks - uz to gribeejaam aizbraukt, bet tomeer beigaas taa arii neaizbraucaam lai neteereetu veselu dienu ko vareetu notuseet pludmalee. Ieteikumi, sevishkas lietas un secinaajums. Visumaa brauciens bija izdevies un peedeejaa dienaa paaris stundas pirms izbraukshanas seezhot sarkanaa tenisa klaajuma skveerinjaa galiigi nepatika doma, ka ir jau jaabrauc prom. Iisteniibaa saakumaa vilcinaajos vai njemt braucienu uz 17 dienaam vai 10 dienaam (-2 dienas celjaa), tachu noleemu, ka ja palikshu ilgaak, tad jaanjem liidzi daudz vairaak teereejamaa nauda un arii domaaju, ka tik ilgi nebuus ko dariit. Tachu beigaas palika tik daudz kas neredezeets un neizdariits, un arii pat nauda palika paari no braucienam paredzeetaa budzheta. Ieprieksh to zinot buutu noteikti njeemis 17 dienas. Neierasti bija veikalu darba laiki - jo pa dienas vidu - no 13:00 liidz 16:00 lielaakaa dalja veikalu ir ciet - tad ir tradiciolais spaanju siesta laiks (dienas atpuuta). Uzmaniigi vajadzeeja apieties arii ar dzeramo uudeni. Kraana uudeni aukstu nedriikst dzert, un dazhus vakarus seezhot viesniicas numurinjaa ar tukshu mineraaluudens pudeli taa vien gribeejaas atgriezt kraanu un padzerties kraana uudeni, tachu nedriikst, jo pirmkaart to darot ir lielas izredzes dabuut kaartiigu skrejamo, un otrkaart tas garsho un smarzho peec hlora. Tas, ka Lloret de Mar ir jaunieshu paradiize ir taisniiba, tachu arii gados vecaaki ljaudis bija lielaa skaitaa sastopami un daudzu sejaas bija smaidi un neviltots apmierinaajums. Muusu viesniica man arii kopumaa apmierinaaja, darbinieki laipni un atsauciigi, lai gan gandriiz visi angliski runaaja ljoti ierobezhoti. Negribu arii Cleopatru paarlieliit, pats straadaaju viesniicaa Amsterdamaa, un redzeeju ka Cleopatraa bija jau shur tur kur piekasiities, tachu par cenu ko samaksaajaam par taadaam lietinjaam buutu kauns iebilst. Un piedevaam taadaa vietaa kaa Lloret de Mar uztureeties ilgi viesniicas numurinjaa ir greeks. Sho ideologiju atspoguljo arii visas Lloretas viesniicas un apartamenti - gandriiz visas ir vidusmeera klases, paarsvaraa 3 zvaigzhnju, bez sevishkaam extraam. Muusu brauciena datumi izraadiijaas vispiemeerotaakie, jo vislielaakais tuuristu un jaunieshu piepluudums veel nebija saacies (tas ir juulijs un augusts) un iistais Spaanijas karstums arii veel nebija tik ljoti juutams. Arii viesniicu cenas juunija saakumaa bija ieveerojami zemaakas nekaa juulijaa un augustaa. Domaaju, ka tieshi juunijs un septembris ir vislabaakie gada meeneshi lai dotos uz Lloretu. Atziimes (1-10). Klimats - 9 Pilseetas kvalitaate - 6 Aktiivaa atpuuta - 8 Juura un pludmale - 8 Naktsdziive - 9 Viesniicas un citas nakstmaajas - 7 Klusums un miers - 5 Izmaksas - 8 Iepirkshanaas - 7 Kultuura un maaksla - 4