Rodas sala "djikarjom"

Man patīk ceļot un esmu to iemanījies darīt pastāvīgi un patstāvīgi. Pēc dažām dārgām mācībstundām esmu sapratis, ka daudzos galamērķos ir iespējams nokļūt un uzturēties nepārmaksājot kādam, kurš organizē ceļojumu tavā vietā un pārdod Tev pakalpojumus (komplektā), kuri Tev patiesībā nav vajadzīgi...

Tūrisma kompānijas labprāt tev pardod ceļojumus ALL INCLUSIVE, bet pašam sadalot to sastāvdaļās var butiski ietaupīt.

Ceļojuma izmaksas ir viegli sadalāmas 5 lielās dalās:

a) ceļš turp/atpakaļ

b) nakstmītne

c) ēšana

d) pārvietosanas uz apskates/izklaides objektiem

e) iepirkšanās

tālāk pastāstīšu par savu pieredzi saistībā ar Grieķiju

A

Regulāri uzmanot lētos piedāvājumus no avio kompānijām, tālās zemēs var nokļūt par ļoti, pat ļoti nelielām naudiņām.

Jau februārī, pamanot jauno maršrutu no Kauņas uz Rodas salu, tam pievēršu pastiprinātu uzmanību un raugi - marta vidū iegādājos biļetes 36 lati par personu vienā virzienā - nav slikti par apmēram 3500km attālu galamērķi, vai ne? Sanāk viens santīms par km! Panākumu atslēga šeit saucās: free online check in, pārējos gadījumos biļetes cenai nāk klāt dažādas mazākas un lielākas piemaksas un izmaksas paliek par dažiem desmitiem latu lielākas un tomēr... arī ar piemaksām ceļot ir iespējams satriecoši lēti. (esmu bijis Pirinejos par vēl mazāku naudu - 3000 km par 3,5+3,5=7 latiem vienā virzienā, tatad par 1/5 santīma par km).

Ļoti žēl, ka atbildīgās amatpersonas Satiksmes ministrijā, valsts (uzsvēršu - valsts) akciju sabiedrībā Rīgas starptautiskā lidosta (RIX) nesaprot cik vērtīgi Latvijai (ienākošā tūristu plūsma) un Latvijas iedzīvotājiem (izejošā plūsma) būtu Ryanair bāzes atrašanās Rīgā, nevis pie kaimiņiem Kauņā (KUN).

B

Nakstmītnes izvēle viemēr ir bijusi svarīga – ļoti bieži esmu dzirdējis – mazāk par 3 zvaigznītēm ņemt nedrīkst, būšot netīrs un slikta pārtika. Mana pieredze saka, ka ņemt pilnu pansiju (all inclusive) ir nepieciešams tikai gadijumā, ja mērķis ir visas atvaļinājuma dienas nogulēt pie baseina, rūpīgi uzmanot pulksteni, lai nepalaistu garām kādu no obligātajām ēdienreizēm - brokastis, pusdienas un vakariņas. Ja paredzēts doties uz kādu apskates objektu, samaksātā nauda par ēdienreizi iet zudumā. Parasti šāda all inclusive nakstmītne atkarībā no smalkuma ir 100-300 eiro par dienu uz diviem cilvēkiem. Tāpēc vienmēr izvēlos vislētāko naktsmītni, pat bez brokastīm!

Rodas salā Pefkos ciematiņā Marianthi 3* vai Coliseum apartmenti 2*.

šī majas lapa jums ļaus atrast viesnicu par saprātigu cenu arī citur :)

Apmetāmies Coliseum Studios & Apartments – visas 7 dienas par tikai 84 eiro.

Jā gan, nevis viena diena, bet visa nedēļa. Mūsu rīcībā bija divas guļamistabas, vanna ar dušu, pilnībā aprīkota virtuve, to izmantojām tikai arbūza apmazgāšanai un sagriezšanai. Lielais baseins bija faktiski privāts, citus peldētājus sastapt izdevās reti. Mūsu draugi rezervēja mēnesi velāk Marianthi – visas 7 dienas par 87 eiro. Pa logu izcils skats uz jūru. Viss tīrs, palagus un dvieļus mainija katru otro, trešo dienu. Tualetes papīrs un ziepītes gan jāpērk pašam. Bet ja vēlaties, lai tualetes papīrs būtu iekļauts viesnīcas cenā, droši maksājiet vēl 200 un vairāk eiro par nedēļas apmešanos.

C

Maltītes. Mūsu dienas ritms bija vienkāršs: ceļamies kā Latvijā 7:00 - 7:30(tā pati laika zona), baseins, duša, ķemme un ap 8:00 ar auto dodamies iepriekšējā dienā viegli ieskicētā maršrutā. Mums brokastis tik agri vēl nav nepieciešamas, otrs pāris gan vēlas tik pie brokastīm agrāk – tāpēc kompromiss: jau 9-10 lūkojam pēc kādas tavernas. Par B punktā ietaupīto naudu katru dienu ēdām citā tavernā :) un baudījām gastranomiskas izvirtības. Par grieķu virtuvi lielākā daļa no jums, droši vien, zinās nosaukt tikai grieķu salātus. Virtuves dažādība pa īstam ir izbaudāma tikai īstās tavernās, nevis lielas viesnīcas ēdnīcā, piedodiet restorānā un to mēs arī darījām – izvairījāmies no vietām, kas ir paredzētas tūristu apstrādāšanai un meklējām vietas, kurās redzams, ka ēd arī vietējie. Cenu starpība 2-3 reizes. Litrs vīna 6-12-18 eiro, grieķu salāti 4-9 eiro, starp citu, jo dārgāka porcija, jo tā ir mazāka. Tapēc meklējiet vietējas sejas (viņi parasti tikai dzer vīnu un spēlē kārtis) un skatieties cik maksā grieķu salāti un dienišķais puslitrītis mājas vīna – šiem diviem parametriem ir jābut 4-6 eiro, ja ir dārgāk, ejiet droši ārā un meklējiet pareizāku vietu kur baudīt grieķu viesmīlību un māku darboties ar grilu.

D

Tātad lai nokļūtu pie apskates objektiem varam izmantot Latvijas aģentūras pārstāvja piedāvātās ekskursijas, vietējās aģentūras vai galu galā sameklēt visu pašiem.

Piemēram Krētā, Samārijas aizas apskati krieviski runājoša aģente pārdod par 48 eiro no cilvēka (4*48 ir 192!! eiro) vietējā kompānija par 36 eiro- jārunā angliski, vau ietaupījums 12 eiro (4*12=48 eiro). Izbraukšana ar autobusu no rīta 6.45 (apmaksātās brokastis (no 7.00) iet zudībās, vai ne) – autobuss loģiski kavējas, jo jāizbraukā ir puse salas, lai savāktu tūristus no dažādām viesnīcām – tātad piemēram 30-40 km vietā tiek nobraukti 80-90, ieejas biļete jāpērk pašam, pa apskates objektu nav nozīmes iet ātrāk, jo vakarā autobuss atkal visus izvadā pa viesnīcām – tā jau var arī nokavēt apmaksātās vakariņas!! un tās ir tikai vienas ekskursijas izmaksas.

Tad jau labāk izvēlamies īrēt auto. Ja vēlaties maksāt par B (ford focus) klases auto 45-75 eiro par dienu (ieskaitot visas apdrošināšanas!) tad izvēlaties Hertz, Avis, Budget un citus lielos brendus. Pirmā brīdī majas lapa solīs varbūt pat tikai 30 eiro dienā, tomēr, kad pievienosiet visas apdrošināšanas, summa diezgan izaugs. Vai arī meklējam vietējo auto nomas kompāniju, un kā izrādās pat nelielajā Rodas salā tādu ir ļoti daudz: George cars, Marathon, Rodos cars, utt uttjp. GeorgeCars man A klases auto Fiat Panda uz nedēļu iedeva par 167 eiro, tas ir 24 eiro par dienu un šajā summā bija iekļautas visas iespējamās apdrošināšanas. Ak jā, šajā gadījumā man bija jāiziet no lidostas termināla un jāpaiet 300 metri ārpus lidostas teritorijas maksas stāvvietām, ceļa malā e-pastā norādītajā vietā jāatrod auto, jāpaņem atslēga zem paklājina un ... jābrauc prom nesatiekot iznomātāja pārstāvi. Nu jā, mašīna norunātajā vietā un laikā nebija, bet dienvidu zemēs tāds sīkums kā stunda šurp vai turp neskaitās problēma, pie tā jāpierod un nevajag tapēc kreņkēties. Arī maksājot 200 eiro vairāk tu nevari būt drošs, ka viss ritēs gludi.

Svarīgi ir uzticēties un samaksāt visu summu uzreiz. Ja samaksā daļu, tad būs jābrauc uz auto nomas kantori, jāņem līdzi nauda skaidrā, (jo maksāšana ar kredītkarti ir +3%), jāslēdz līgums, jādod kredītkartes dati utt. Grieķijā ir dīvaina izpratne par degvielas menedžmentu, auto tu saņem ar nenoteiktu degvielas daudzumu, tas var būt ietukšītis, puštukšītis un arī pilnīgs iztukšītis, un auto jāatdod ar šādu pat degvielas daudzumu.

Starp citu, degvielas cena ir 1,70 eiro/litrs E95 un tas ir krietni vairāk kā mēs esam pieraduši. Pilnīgi visos nomas līgumos maziņiem maziņiem burtiņiem ir rakstīts, kad apdrošināšana nedarbojas – tai skaitā un ne tikai: alkohols, off road utt un utjp. Pārmērīga smilšu vai sauļošanās krēma porcija uz sēdekļiem jums maksās 50 eiro, tapēc auto vēlams atdot pieklājīgā skatā.

E

iepirkšanās. Viena un tā pati prece – ādas basenītes bez puķītēm - katrs pārdevējs apgalvo, ka pats vai vismaz tēva brālis tās ir šuvis savām rociņām, cena var būt no 4 eiro līdz pat 24 eiro. Nu jā - ar puķītēm jau būs 24 – 48. un, vajag paskatīties un neķert pirmo ko ieraugi, un pats galvenais - kaulēties ar pārliecinošu sejas izteiksmi. Nekādā gadījumā neatzīstieties, ka esat pirmo dienu uz salas – tas jums izmaksās dārgi.

Nerakstīšu kurā vietā biju, ko redzēju, ir daudz aprakstu, kur tas jau darīts. Daži vispārīgi iespaidi par Rodas salu.

• Ļoti daudz upes, kurās vasarā nav ne pilītes ūdens, tapēc grieķi sevi nepārpūlē pār katru strautiņu būvējot tiltu, pietiek ar pāris plāksnēm betona, bet vietām nav arī tās. Braucot pa ceļiem, kuri ir kartē ar pelēku krāsu (mūsu grants ceļi ir 10x labāki) var atrast upītes, kurās ir ūdens.

• Lindos akrapole – ejiet augšā pa ēzelīšu taku un lejā pa otru pusi. Lindos taxi – ēzelītis 5 eiro vienā virzienā. Interesanti, tomēr lopiņus nemocījām, kāpām paši.

Pils krietni restaurēta, vismaz ir skaidrs, kur paliek 6 eiro ieejas biļete.

• Kartēs ceļš uz augstāko virsotni īpaši nav norādīts, tomēr tas ir un pat Fiat Panda ar 4 pasažieriem tur var uzbaukt. Uzmanīgi. 1215m virs jūras līmeņa. Skaisti.

• Prasonisi – vietējie iedzīvotāji mēļo, ka šo salu nopircis Abramovičs, grieķi tur vairs celt neko nevarot... izcila vieta kite un surf. Daudz vēja, rupjas smilts pludmale, ilgstoši pietiekami sekla. Starp citu, Abramoviča jahta ir bieži sastopama Rodas ostās.

• Vidusjūras puse mierīgāka, parasti stipra vēja nav. Ir dažas ļoti jaukas smilšu pludmales, bet lielākā daļa ir rupjas grants – uzraksti gan sola golden beach :) , man kā liepājniekam to grūti pieņemt, man cits priekštats par smilšu pludmalēm. Mūsu latvijas 500km tiešām zelta smilšu ir nenovērtējama bagātība. Egejas jūras pusē daudz vēja - serferu un kaitotāju paradīze.

• Municipālās pludmales ir bezmaksas, tomēr ja tuvosieties plastmasas zvilņiem un saules sargiem kāda sprogaina galviņa būs klāt ar pastieptu rociņu – 3-4 eiro par dienu. Visu viesnīcu, īpaši 5* pludmales ir jauki aprīkotas ar visu nepieciešamo un ja vien padzersi kafiju/vīnu/sulu baseina bārā, neviens tevi projām nedzīs. Lielisku priekšpusdienu mēs pavadījām Atrium prestige 5* viesnīcas kompleksā un varējām lietot visu viesnīcas infrastruktūru, ieskaitot baseinus, pludmales zvilņus un dušas. Mūs aicināja piedalīties ūdens aerobikās, šautrinu čempionātā, pingpong utt. Mums pat likās, ka tulīt dvieļus ar iespiedīs rokā. Un viss bezmaksas. Par divingu gan vajadzētu maksāt :) Starp citu, pie gandrīz visiem baseiniem ir aicinoši uzraksti “every one welcome”, tikai nedrīkstot līdz paņemto pārtiku un dzērienus lietot.

• vēl viens objekts, kurš oficiālos celvežos nebija iekļauts - Gadoura Dam, braucām meklēt, nekādas norādes, kādi 15km pa grantētu kalnu serpentinu un tas parādījās visā savā godībā, bijām tik ļoti pārsteigi par tā grandiozajiem izmērie, ka pat aizmirsām kādu bildi uztaisīt, tas nu jums jāredz pašiem, google earth ir attēli vēl pa sauso, tagad jau pilns ar dzidru udeni. Kā jau minēju, iebraucām mēs šajā monstrā pa sētas durvīm un mūs tur neviens negaidīja. Kad jau visu smukumu bijām redzējuši, pēkšņi parādījās asfalts un sarga būda ar bomi. Sarga seja bija diezgan izbrīnīta par mūsu atrašanos apsargājamā objekta bomja nepareizajā pusē, tomēr tēlojot pilnīgus muļkīšus prasījām kā aizbraukt uz Lindos un mūs izlaida no slepenā objekta :) Atrodas starp Lardos un Lerma labājā pusē.

Furni pludmalē alas klintīs un ne tikai – īpaša aka un tunelis izcirsts klintī, kas ļauj nokāpt līdz ūdens līmenim, un zemūdens platforma, kas ļauj doties zivju medībās [ar harpunu].

• Ļoti daudz plakatu, kuri stāsta, kur ir noēsts Eiropas kāposts – ceļi, tilti, ostas, piļu restaurācija, arī dambis – uz vienas mazas saliņas simtiem miljonu, mums jāmācās.

Dažas bildes ar paskaidrojumiem var paskatīt galerijā