Pirmie iespaidi par Holandi

Tagad uz turieni braucu saliidzinoshi biezhi, esmu arii vairaak redzeejusi, bijusi ne tikai piemineetajaas pilseetaas, bet varu pastaastiit par iespaidiem, kaadus guvu, tur ierodoties pirmoreiz pirms paaris gadiem: Amsterdama - vispaar skaisti :) Maajinjas taadas miiliigas un ljoti sakoptas, cilveeki gan visaadi. Daudz diivainju... dazhs labs aadaas teerpies brauc ar velosipeedu, virs galvas turot lielu kraasainu lietussargu (lietus neliist), kaads sirms neegjeris ubago un dzied- I'm just a gigolo... Un tad, kad mans draugs vinjam iedeva naudu, shis saaka psihot, ka par maz esot un dusmaas visu paareejo naudu arii izbeera uz brugja. Peec kaada briizha gan naaca atpakalj un lasiija kopaa :)Centraa ir arii viens dailsh iepirkshanaas centrs taadaa ljoti skaistaa eekaa- bez maz pilii- Magna Plaza. Laukumaa zirgi ar taam spalvainajaam kaajaam un kariete, Madame Tussaud muzejs. Daudz kanaalu, tiltu un laivu...Laiks bija jauks un daudzi cilveeki bija no maajaam uz ietveem iznesushi diivaanus un vienkaarshi pljaapaaja un relakseejaas. Ljoti daudzi smeekjee. Arii vecas tantinjas- seezh kafuuzhos, uzsmeekjee un sit kaartis :) Man vinjas ljoti patika- taadas bezruupiigas :) Iecieniita ir uztinamaa tabaka. Viena no populaaraakajaam ir stipraa tabaka (Zware shag) Brandaris vai nedaudz vieglaaka (Halfzware shag). Vieteejais alus Heineken. Ja grib normaali paeest, jaareekjinaas ar lielaam naudas summaam, taa kaa pa leeto jaaiztiek ar sveistmaizeem vai junk food no McDonalda. LJOTI daudz ritenjbrauceeju- veselas staavvietas tikai velosipeediem- tuukstoshiem velosipeedu- iespaidiigs skats. Bet, taa kaa tur ljoti biezhi tos velljukus zog, laiku pa laikam var veerot skatus, ka raamis vien palicis piesleegts... Vieteejie zina staastiit, ka tad, ja tev kaads nospeeris riteni, atliek tikai pieet barinjam jaunieshu, kas ar saviem veljljukiem sastaajushies un sit klachu, nobljauties: atdod manu riteni! un tad shie metaas beegt, sanaak, ka veelaak vari izveeleeties, kuru riteni gribi, jo vairums no tiem vienalga ir zagti. Bet vispaar cilveeki draudziigi, kafejniicaas uzsaak sarunas ar pilniigiem sveshiniekiem. Vispar likaas taadi pozitiivi orienteeti. Labi saprot anglju valodu, taa kaa apmaldiities nav iespeejams :) Sarkano lukturu rajonaa arii pa dienu skatlogos seezh visdazhaadaako aadas kraasu un gabariitu jaunkundzes un kundzes, kas dazhreiz, garlaiciibas maaktas lasa graamatas :) Otrdien (26.aug.) biju Arnhemas zoologjiskajaa daarzaa Burgers Zoo. Tur viss taa jauki sadaliits: okeaans, safari, tuksnesis utt. Okeaans bija super- ieej alaa, visapkaart caurspiidiiga siena un griesti un peld dazhaadas zivis, pat haizivis! Man patika zhirafes, kuraam vajadzeeja plati izplest kaajas, lai vareetu pieliekt garo kaklu un pagrauzt zemee samestos zarinjus :) Un vieni no feinaakajiem zveerinjiem bija surikaati- taadi zinjkaariigie murkshkjiishi, kas ljoti biezhi saslienaas uz pakaljkaajaam un skataas uz visaam puseem. Meerkakji arii bija riktiigi reeciigi- ko tik vinji neizdomaa, bet tas nepieder pie Holandes staasta- meerkakji visur vienaadi (ok, ok, neiedziljinaasimies tajaa, ka ir dazhaadas sugas :) Vairaakas dienas dziivojaam Hulsbergas ciematinja viesu namaa Datura. Maajiigi: dziivo gjimeniite un uznjem cieminjus. Mees dziivojaam 3.staavaa un mums bija balta istabinja (ar zalju izlietni :)) Brokastis vinjiem taadas tipiski rietumnieciskas- visaadas maiziites- i sjkeeliitees, i apaljas, kaut kaadi biskviitinji, sviests, ievaariijums, uz sviestmaizeem vinji meedz beert taas kraasainaas skaidinjas, ko pie mums uz bulkaam un kuukaam kaisa. Tad arii siers, desa un kuupinaata galja plaanaas shkjeelees- izskataas kaa jeela, bet garsho labi :) Un, protams, teeja vai kafija. Naakamajaa dienaa braucaam uz Maastrihtu. Saakumaa braucaam apskatiit alas, ko cilveeki saakushi raktu jau 17.gs. Shobriid tur ir ljoti daudz eju un var reaali apmaldiities. Uz sienaam bija skaisti ziimeejumi. Man patika 9 Zeva meitas. Gidi pirms 200 gadiem tur pashi uz sienas bija uzgleznojushi kakao reklaamu, lai vienkaarshi apmekleetaajiem buutu interesantaak :) Kara laikaa tur sleepushies 45 000 cilveeki. Bet ilgstoshi nevar tur uztureeties, neizejot aaraa, jo gaiss ir tik mitrs, ka 4 dienu laikaa esi beigts un pagalam. Cilveeki tur pat bija uzbuuveejushi maizes kraasni, pie kuras kara laikaa naakushi pasaulee arii dazhi beerni. Peec tam braucaam uz Maastrihtas centru (Holandes lielajaam pilseetaam ir raksturiigi, ka ir vairaaki centri- dienvidu, austrumu utt.). Tur ir viena taada skaista pils, bet vieteejiem jau tas neko vairs nenoziimee- turpat pie vaartinjiem apseezhaas un uzeed savus frii kartupeljus ar meerci, kas sabeerti papiira tuutinjaa :) Bija lielas atlaides veikalos 50, 70 un pat 75%. Sho to no apgheerba nopirku, bet manam draugam palaimeejaas ar aadas zaabakiem, kas no 149 eiro bija nocenoti uz 19,90 :) Pie mums pat tirguu tik leeti nevar nopirkt. Gadaas arii redzeet bikses jogurta cenaa :) Viena iela bija pilniibaa blokjeeta, jo veeraas valjaa jauns apgheerbu veikals un tika riikota modes skate. Naakamajaa dienaa bijaam memoriaalaa amerikaanju kareivjiem - tur bija LJOTI daudz baltu krustu - lai rastos labaaks priekshstats, varu pateikt, ka tie izskatiijaas tieshi taapat kaa uz Metallicas Master of Puppets vaacinja :) Tad braucaam uz mazu pilseetinju Kerkraadi. Taadaas mazaas pilseetinjaas pie katras maajas ir mazs daarzinjsh, kursh ir ljoti skaisti sakopts. Rodas iespaids, ka katraa maajaa dziivo pa daarzniekam. Nu jaa, bet taa kaa kartupeljus pilseetaas vinji nestaada un bietes arii tur nav jaakaplee, tad laikam jau tas taads tipisks holandieshu hobijs- piemaajas daarzinja kopshana :) Kerkraadee mees staigaajaam pa veikaliem un baudiijaam atmosfeeru. Vienaa veikalaa, kur nopirku bikses, muus cienaaja ar kafiju :) Aizseedeejaamies. Vakaraa braucaam uz Falkenburgu- tur ir skaistas pilsdrupas, kas atrodas kalnaa un naktii ir izgaismotas- izskataas peec spoku pils :) Ielas, kuraas atrodas tikai un vieniigi kafejniicas, speelju automaatu zaalees (taada vieteejaa Las Vegasa :) Cilveeki seedeeja arii aaraa un taa kaa vakaraa laiks nemaz nebija tik silts, seedeeja tuvu aara sveceem, kas deg ar taadu pamatiigu liesmu un arii siltuminju dod. Peedeejaa dienaa veel ar mashiinu aizbraucaam uz Roterdamu. Tipiska industriaala pilseeta. Liela osta, visi tilti paceljamie, lai kugji var izbraukt cauri. Nav maajiiga taa pilseetaa- viens vieniigs bizness un tad veel ljoti daudz dazhaadu imigrantu: dazhaadu tautiibu musulmanji - marokaanji, turki - sievietes garos paltrakos, aptiitaam galvaam utt. Pat mashiinaa seezhot, gaidot krustojumaa zaljo gaismu, rodas sajuuta, ka kaads atraus valjaa durvis un izraus no rokaam somu vai tmldz. Taa tur arii reaali notiek :/ Braucaam uz Goudu (vinji to izrunaa Hauda), kas agraak bija slavena ar savu sieru. Taa ir taada feina pilseetinja, kas mazliet atgaadina Amsterdamu un tur ielaas vareeja redzeet dazhus puishus cilindros un uzvalkos ar kjiegjelju uzdruku uz garaam koka kaajaam. Veel tur bija taads smiekliigs piemineklis - cilveeks stiepj uz muguras eezeli :) Holandee ir ljoti populaaras lielas loterijas. Ir arii taadas, kur laimiigos izlozee peec ciemata pasta indeksa. Redzeejaam, kaa laimeejushajaa ciematinjaa cilveeki gatavojaas sveetkiem, jo vakaraa taps zinaami uzvareetaaji, kas no parastiem iedziivotaajiem vienaa mirklii kljuus par miljonaariem... Un VIENMEER kaads laimee, taa kaa sveetki nav pa tuksho riikoti :) Ehz, ja man taa noveiktos... Goudaa ir arii miljonaaru rajons- maajas atdala mazi kanaalinji (nu, teiksim taa- plati graavji, kas aizaugushi ar kreseem (??-nu, tiem uudensaugiem, kas pilniibaa paarklaaj uudeni). Modernaa stilaa nav gandriiz nevienas eekas. Viss tradicionaalaa garaa- maajas paarsvaraa no tumshiem, maziem kjiegjelishiem, ar baltiem logu raamjiem vai baltiem ar zalju. Dazhaam maajaam salmu jumti, bet paarsvaraa tomeer dakstinju, kanaalos peld piiles, pljavinjaas ganaas zirgi (Holandes lauku rajonos vareeja redzeet arii aitinjas un bruuni/balti plankumainas govis :) Juutu, ka vinju valodu gan man nebuus viegli iemaaciities, jo tur ir daudz kas no manis tik ljoti niistaas vaacu valodas un vinji tik briesmiigi izrunaa tos h burtus. Nez, vai kaads tika arii liidz beigaam :) Ar cienju, Frensisa