NY City

Tuvojaas taa diena, kad lidojums no Frankfurtes/M. uz NY. Laiciigi pasuutam nakti, Motel One, netaalu no lidostas. Labi, ka to rezerveejaam..briivu vietu celjojotaajiem vairaak nav. No agra riita ierodamies lidostaa taas pieteiktaas 3.5 stundas ieprieksh. Pasteidzaamies, regjistraacijas lodzinjsh veel nav atveerts..veelaak viss iet raiti. Paraadaam izpildiito anketu iebraukshanai ASV..tas ir, kaada ir pirmaas viesniicas palikshanas adrese..un iekaapshanas biljetes rokaa. Arii kontroles nekaadas lielaas..cilveeki nekur nedruuzmeejas, paarsvaraa visi lido tranziitaa..

Lidojums ar Singapoure Airline ir normaals, lidmashiinaa daudz briivu vietu. Peec 6.40 stundaam noseezhamieslietainajaa NY J.F. Kennedy lidostaa..Laiks veelaak uzlabojas. Iekaartojamies Manhattan Travel Inn viesniicaa 42 nd street. Istaba ir ljoti tumsha, jo priekshaa gaismas necaurlaizhamie aizkari. Iesleedzu visas galda un stavlampas. Viesniicaas nav grieztu lampu..tas esot taapeec, ka sienas ir buuveetas no stipra materiaala un buutu lielas izmaksas ieriikot vadus grieztos. Labi darbojas klimatiskaa ieriice, to izsleedzu, jo paliek veesi. Shajaa laikaa taa nav nepiecieshama, tikai, lai izveedinaatu istabu. Logi viesniicaas nav liidz galam atbiidaami..var atbiidiit mazu spraudzinju. Varbuut taapeec, lai augstcelnees kaads neiedomaatos izleekt pa logu. Shajaa viesniicaa nav kafijas automaata istabaa. Viesniicaa notiek remontdarbi. Ilgi neuzturamies istabaa, bet ir laiks atklaat NY.

Uzkaapjam uz viesniicas jumta, kas atrodas 8 staavaa..labs skats uz Manhattan augstcelneem..kaa nekaa dziivojam 42 ielaa, 10 av.

Ielas galaa ir kugjiishu piestaatne, kur var izbraukst ekskursijaa 2 vai 3 stundas pa Hudson Rivers un redzeet tuvaak Briiviibas stutuju un naktsniigo pilseetu. Noleemu, ka labaak centru vakaraa izstaigaashu kaajaam. Nenjemu liidzi karti..apmeeram viss galvaa. Nomaldiities Manhatthan nevar. Vertikaali ielu nosaukumi ir avenue, bet horizontaali street..viss ciparos..no labaas puses saakas ar 1..iet liidz kreisajai pusei liidz 12 av.Ielas saak skaitiit no dienvidiem..beidzas ziemeljos..taatad izveidojas maaju bloku tiikls.

Netaalu ir Times sq. Acis zhilbst no reklaamaam un augstceltneem. Izjuutu vakara nojuutu staigaajot pa kreeslaino centru. Aizeju liidz 5 av. Uz shiis ielas augstceltnes, kur apaksheejos staavos neskaitaami veikali un, kuru augsheejos staavos dziivo turiigi cilveeki. Daudzaas vietaas uz ielaam var redzeet milziigas trubas, no kuraam iet aaraa tvaiki. Tas laikam karstaa uudens spiediena nolaishanai. Jociigi arii redzeet lepno maaju logos klimatiskaas ieriices..kaarbinjas. Liekas, ka bojaa maaju izsskatu, bet vasaraa NY ir subtropisks klimats, shiis ieriices ir ljoti nepiecieshamas. Tomeer nogurums peec lidojuma dara savu..peec ilgas pastaigas, atgriezhos viesniicaa.

Silta dusha un iekriitu gultaa. Taa ir liela un plasha..var guleet kaut vai horizontaali. Peec pusnakts ir ieradushies kaiminji blakus istabaa. Sarunas tik skaljas, ka var dzirdeet katru vaardu. Peec 2 stundaam tomeer sarunas apklust. Gultaa plaana sedzinja, kurai apakshaa ir palags, paveesi, uzmetu sev virsuu veel gultas paarklaaju (ASV un Kanaadaa visaas viesniicaas, kur bijaam, bija tikai plaanas sedzinjas, bet segu paarvalkiem, ar palagiem apakshaa, iznjemot Kvebeku, kas ir eiropeiskaaka pilseeta). Peec brauciena secinaaju, ka shii bija vissliktaakaa viesniica no 9-njaam, kur pabijaam. Bet taas atrashanaas vieta, visu atspeekoja.

Naakoshaa dienaa brokastis blakus kafeiniicaa, jo viesniicai nav savas eedniicas vai restoraana.. Brokastiis Olu kultenis, cepti kartupelji, bekons (plaani sagriezta skjeelees cepta cuukas galja). Peec tam autobusa ekskursija pa Manhattan.pilseetu. Un ne jau nejaushi izveelamies pirmo pieturu Ground Zero. Shajaa dienaa viesojas arii ASV prezidents tur, lai tiktos ar gjimeneem, kuru radinieki ir gaajushi bojaa 11.septembrii. Taatad visas ielas buus blokjeetas shiis vietas apskatei.Visur staav celjamkraani..tiek tachu blakus sagrautajiem tornjiem celta visaugstaakaa celtne pasaulee..sajuuta ir iespaidiiga. Izbraucam un apstaajamies pa visu Manhattan, iznjemot Harlem, jo nepietika laika un milziigi sastreegumi ielaas. Izbraucam Chinatown..redzu, ka nav tur otreiz vairs jaatgriezhas. Peec gides nostaastiem, vakaros dazhaas taa daljaas nav veelams uztureeties. Bet iesaka aizbraukt uz Harlem (melnaadaino rajonu), jo tas vairs neesot tik biistams, kaa agraak. Bet es tieshi preteejo dzirdeeju no radinieces, ka tur nevajadzeetu uztureeties. Un vinja jau arii ieteica taalaak par 100 ielu nebraukt un neuztureeties ilgaaku laiku.

Apskatam Greenwich Village, Wall Street, Little Italy, Central Park. Centraalajaa parkaa, kursh ir milziigs, pieturam jaukaa vietaa..netaalu no 72 street. Paveras labs skats uz centraalo Manhattan. Tur pat, mazaa paviljonaa notiek kaazas. Ir atbraukushi viesi no Ungaarijas tur laulaaties ar savu maaciitaaju. Viirs gan pavecs, bet sieva jauna. 5 av.izkaapjam pie Trump veikala..Gide censhas paraadiit sho slaveno un daargo iepirkshanaas centru. Iekshaa viss no marmora..nekur skatlogos nav izliktas cenas. Tas prestizhajos veikalos taa ir pienjemts. Neko nepeerku..protams, ka neveeleetos samaksaat par glaazi mineraaluudens 20 $. Bet tas nav tik traki, jo daudzi iedzer kapuchino..laikam atlaides. Mums iesaka iepaziit tualetes shajaa centraa..nekaa iipasha, kaa visur, kur pabijaam. Uudeni peec tualetes apciemoshanas pods pats nolaizh..bet taa bija daudzaas vietaas.

Nobraucam garaam Rockfeller Center..iespaidiigi ir redzeet shim centram piederoshaas 21 augstceltnes. Peec 4 stundu pilseetas apskates, atgriezhamies viesniicaa. Tuurisma firmas vadiitaajs visiem liek noprast, ka gidei par pilseetas apskati ir jaaiedod kaada nauda..iedodu 3$ par divaam personaam. Jaa, esot mazas algas tuurisma un apkalpojushajaa jomaa straadaajoshiem..un tad veel ieteica naudu viesniicaa katru riitu nolikt uz spilvena..tas istabenei..jaa, Ameerika.

Uzkozham no Vaacijas panjemto sieru ar maizi. Aizejam uz tuvaako mazu kafeiniicu. Kafija nav slikta un pat normaalaa cenaa..peec tam iegriezhamies mazaa supermarketaa. Maza desu un sieru izveele, bet var nopirkt alu..tas maksaa 1 bundzha 2.50 $. Tur var redzeet arii labu franchu viinu, kuram ir 5% alkohols. Stipraakus dzeerienu veikali nepaardod. Ja veelas, ko stipraaku nopirkt, tad ir specializeetie likjieru veikali. Redzeeju taadu krustojumaa uz 52 street un 8 Av. Bet nebija vajadziiba tajaa iegriezties.. Vispaar veikalos ir lieli iepakojumi, bet cenas liekas, ka ir liidziigas Latvijas veikaliem. Arii mazaa iepakojumaa maizi nevareeja nopirkt..Bet maize ir garshiiga, arii viss paareejais, ko nopirkaam. Negarshoja tikai vinju desinjas.. Vispaar NY ir viss taa izdomaats, lai cilveeki neietu iepirkties veikalos..uz katra stuura ir leetas eestuves..Kad vienreiz nopirku ceptu olu ar shkjinjkji maizee un kafiju, tad man veel iedeva klaat kuucinju par velti..Muus jau no taam leetajaam eestuveem meeginaaja attureet gide..bet nekas nenotika, esam dziivi.

Peecpusdienaa veelamies aiziet Manhattan liidz iepirkshanaas centriem. Pa celjam atkal Times Sq. Neskatos vairs uz reklaamaam un teaatru piedaavaajumiem. Reklaamas liekas tik pierastas, ka vairs acis neapzhilbina. Piedaavaa biljetes par puscenu uz muuzikliem „Mamma Mia“ u.c. Man muuzikli nekad nav patikushi…nopirkt biljeti par 70 $,lai tikai teiktu, ka esmu tur bijusi.. NY Brodvejaa uz izraadeem. Virzamies pa Brodveju liidz 34 th street..Tur ir Macy’s..Jauks veikals, bet neko sev neatrodu..gan jau veelaakaa celjojumaa sev ko nopirkshu.

Blakus ir Manhattan Mall-33Street krustojumaa ar 6 av.(Ietekmiigs iepirkshanaas centrs ar veikalu JCPenney). Ir jau arii daudzi citi veikali, bet atlieku iepirkshanos uz veelaaku laiku..

Naakoshais riits..jaanoliek koferi pie istabas durviim, kur savaaks tos un nogaadaas autobusaa, ar kuru celjosim pa ASV un Kanaadu 11 dienas.

Brokastis atkal blakus eedniicaa..atkal tas pats..cepts olu kultenis, cepti kartupelji un bekons..man liekas, ka tikai shii viesniica to piedaavaa brokastiis, bet nee..visas 11 dienas celjaa to piedaavaaja..tikai ar lielaaku daudzveidiibu..tostera maizeem, marmelaadeem, riekstu kremiem. tikko spiestaam apelsiinu sulaam, auzu paarslaam, jogurtiem, kuucinjaam un ljoti daudz augljiem no riita..un viss paareejais..tikai NY viesniicaa to nepiedaavaaja..

Esam atkal peec Amerikas celjojuma atgriezushies NY. Tagad uz 4 dienaam. Soma ir pamatiigi palielinaajusies, sakaraa ar nopirktajaam dreebeem lielajos iepirkshanaas centros aarpus NY. Tagad tikai paliek laiks NY apskatei. Iepirkshanaas vairs NY neinteresee..

Liist lietus un debeskraapji ir ietinushies miglaa..paseezham tuvaakajaa kafeiniicaa. Jo viesniicas Nr. atbriivosies tikai peec plkst. 15. ViesniicaaHoliday Inn Midtown 57thstreet nododam koferus uzglabaashanaa, lai vareetu liidz tam laikam pastaigaat pa pilseetu..Viesniica ir laba. Istabaa kafijas automaats, televiizors un viss paareejais..

Naakoshaa dienaa no riita dodos kaajaam virzienaa uz Centraalo parku, jaapameklee Metropoliten muzejs..liist..staigaaju cauri parkam..ljoti briinishkjiigs parks..tur ir daudzas mashiinas, kuras uzsuuc uudenjus, lai parks nepaarpluustu. Gaaju 1,2 stundas.Diemzheel muzejs bija sleegts. 82 str. 5 av. Izgaaju cauri parkam..otraa pusee American Museum of Natural History. Ieteicu to apmekleet. Pasaulee lielaakais dinozaurs un arii visas citas ekspoziicijas ir ljoti iespaidiigas! Un ljoti jauki ir izsstaigaat Columbus Circle. Tur Valsts baleta teaatris un Opera..u.c.

Veeleejos uzbraukt augshaa ESB, bet bija rindas un kasee paardeveeja ieteica nebraukt augshaa, lai redzeetu panoraamu, jo miglaa taapat neko nevarees redzeet..

Es labpraat nebraucu ar metro, bet tieshaam vienu dienu aizbraucu liidz Brooklyn Bridge. Metro novecojushi..koka seedekjliem.Pats tilts ir ljoti iespaidiigs..visa NY panoraama redzama, pat Briiviibas piemineklis. Apakshaa brauc mashiinas, bet augshaa gaajeeju tilts. Viss no koka deeliishiem..vecs..tilta vidu remonteeja. Peec tam pastaigaajaamies pa rajonu..

Naakoshaa dienaa atkal kaajaam pa Manhattan. Paari ielaam gaajeejiem iet shkjiibas zebras..viss tik izdilis, satiksmes un gaajeeju deelj..gaajeeji neskataas, vai ir sarkanaa gaisma..veceniites klaaj paari ielai pie sarkanaas gaismas un veel ruuc, ja shoferi nepiebremzee..Vispaar NY saredzeeju lielu atstshkjiriibu starp baagaatajiem un nabagajiem..nabagie tieshaam, kaa lupataas gjeerbushies. Dazhbriid bezpajumtnieki gulj uz ielaam, bet tas nebija raksturiigi..Blakus viesniicai bija galds, kur pilseetas centraa atdeva bezpajumtniekiem dreebes..vairaak melnaadainie naaca tur klaat un dreebes piemeeriija. Dreebes visas bija ljoti labas.Tad blakus viesniicai uz 57 Str. bija baardzenja salons.. laikam Eiropaa shis amats nav izplatiits, bet redzeeju daudzus viirieshus tur, kuriem dzina baardas.

Vienu dienu pasuutiijaam viesniicaa taksi, lai apciemotu radinieci, kura dziivo Queens rajonaa..ieseedaamies taksii..iedevu taksistam adresi un veel telefonu, lai preciizi ar manu radicieni noteiktu adresi..neegjeris neko nesaprata..peec 5 ielaam muus izmeta no taksha..dabuuju veel samaksaat 10 $, kaut liidz vinjai buutu 25$ ar valsts dzelteno taksi. Tad balsoju takshus ar roku..daudzi piestaaja, bet no mums atkratiijaas, jo mainjas beigas u.t.t. Tad piestaaja viens araabs ar dzelteno taksi..teicu..luudzu, luudzu aizvediet..Vinjsh teica 40 $. Piekritu. Vinjsh arii ilgi zvaniija savam shefam, kur taa iela atrodas, kaut gan taa ir Queens centraa.. Aizveda 20 min. laikaa. Tad nospriedu, ka NY eksistee laikam kaada takshu mafija, ka dzeltenie takshi neveelas braukt uz Queens rajonu, bet tikai pa Manhattan. Bet no turienes arii privaatais taksis muus atveda liidz viesniicai par daudz leetaaku naudu..

Nobeigumaa. NY man patika ar savaam augstceltneem, jauko Centraalo parku, bet kontrastaina pilseeta..nekad tur nedziivotu..eiropeiskaa vide ir vairaak pienjemama..