Citādi Jāņi!

Kādreiz, 90.- tajos, bieži braucot uz Vāciju, ļoti kaitināja caurbrauciens caur Polijas bezgalīgajām ārēm. Tik daudz lieki izniekota laika! Un vēl satraukums par lielceļu laupītāju varbūtību, tas viss kopā nevilināja iepazīt šo zemi tuvāk.

Bet laiki mainās - un - domas arī! :)

Tagad droši varu teikt - ir vērts, lai ziedotu laiku Polijai! Tā ir jāiepazīst no iekšpuses.

Krakova - tā vienkārši apbur! Kā nekur citur te jūtama senatnes elpa, katrā mazajā ieliņā un greznajā karaļu pilī Vāvelē.

Ļoti jauks ir tirgus laukums jeb Staro miesto, kurā var nokļūt pa jebkuru no apkārt esošajām ieliņam, jo tās ir izvietotas paralēli un perpendikulāri centram - tirgus laukumam. No baznīcas torņa lūkojoties šķiet, ka pilsētas viducis sadalīts vienādos kvadrātos un visas ejas starp šiem kvadrātiem beidzas tirgus laikumā.

Burvīgi ir baranciņu tirgotāji, kuri stāv vai uz katra stūra ar amizantu kasti, virs kuras karājas dažnedažādu neredzētu veidu barankas un baranciņas - sāļas un saldas, ar sēklām un rozīnēm un visdažādākajām piedevām.

Un tagad iedomājies, Tu esi izstaigājis grezno Vāveles pili, esi aplūkojis Barbakānu, esi izklaiņojies pa taisnajām ieliņām un atkal esi nonācis tirgus laukumā. Rātsnama ejās esi nopircis burvīgus suvenīrus - piemēram nelielu, ādas mētelītī ieliktu un pakaramu kaklā glāzīti, uz kuras uzraksts - 100 gadus dzer, 200 - dzīvo! Vai īsto ķiršu uzlējumu ar visiem ķiršiem. Tas gan ir gards! (dance) Vārdu sakot - esi pilns iespaidu un paguruma. Tad Tu ieraugi kafejnīciņu, nelielu, bet ar tik milzīgu kūku dažādību, ka pilnīgi apjūc! Par 7 zlotiem vari nopirkt milzīgu kūkas gabalu - šokolādes ar šokolādi, biezpiena, putukrējuma, jogurta, medus, ko tik sirds kāro. Bet tam visam uzliek punktu kakao - smaržīgs, aromats jūtams pa gabalu, ar milzīgu, tikko sakulta putukrējuma cepuri! Kūku cienītājiem tā ir paradīze! Arī man :)) .

Krakova ir baznīcu pilsēta. Poļi ir katoļi, tādēļ baznīcas ir ļoti greznas.

Netālu no Krakovas ir Veļičkas sāls raktuves. Manuprāt tas ir viens no pasaules brīnumiem. Jo, kā lai nosauc to, ko cilvēki ar savām rokām 300 m dziļumā zem zemes ir izveidojuši. Es vēl neko nesaku par no sāls veidotajām figūrām, par sāls ezeru, par ejām pazemē, bet par sāls baznīcu ar altāri, ar svētbildēm, ar sāls marmora grīdu un sāls lustru, man nav vārdu! Tas ir vienkārši neiespējami skaisti! Un kāds tur - 300 m dziļumā - ir gaiss, cik viegli elpot! Ne velti arī pie mums tagad elpošanas ceļu slimības ārstē sāls istabās.

Vēl viena unikāla vieta Polijā ir - zelta! raktuves ar pazemes ūdenskritumu! Tik daudz zelta vienuviet var redzēt laikam tikai bankas seifos.

Vēl neparasta vietiņa ir gleznu ciems. Laba atslodze pēc bagātībām. Acis priecē katra māja, katrs koks un suņu būda, jo tas viss ir apgleznots!

Par Jasna Goras baziliku ir daudz dzirdēts. Bet, ka tur tik daudz apmeklētāju parastā dienā, nebiju gaidījusi. Stāsts par Melnās Madonnas brīnumainajām spējām ir īpašs. Ta rada un dara brīnumus! Tos var redzēt bazilikā.

Jā, starp citu, arī poļi svin Jāņus, tikai viņiem šie svētki saucās Vjanki. Galvās viņi liek nevis ozollapu vainagus, jo ozoli tur aug reti, bet gan kļavlapu vainagus.

Tāpēc šogad braucam svinēt Jāņus citādi!

Braucam no 21.06. vakara - 26. 06.