Praktiski ieskati ceļošanā pa Spāniju ar auto (Marts 10 -24. 2007)

Ceļojuma plānošanā tika izmantots Internets, MS Autoroute, Google Earth, grāmata Dorling Kindersley Ceļvedis Spānija un TomTom GPS iekārta. Kā arī iegādājamies, jau Spānijā, Michelin Eiropas autoceļu atlasu. Pirmā problēma, ar kuru saskārāmies bija, ka katrā no avotiem vietu nosaukums bija uzrakstīts savādāk. Kā rezultātā nācās samērā bieži vizuāli salīdzināt kartes un saprast kurš ir īstais punkts. Iemesls tam ir Spānijas četras oficiālās valodas, kuras ir samērā atšķirīgas. Dorling Kindersley Ceļvedis Spānija – bija ļoti noderīgs un viegli lietojams. Visas svarīgākās vietas varēja viegli atrast. Tā satur arī lielāko daļu no svarīgāko apskates objektu atrašanās vietas kartes. Līdz ar to visu vecpilsētu centrus var bez problēmām izstaigāt. TomTom 910 – Pirmo reizi ieslēdzot to Barselonas centrā bija pārsteigums un vilšanās. Tas ilgu laiku nevarēja atrast nevienu derīgu satelītu. Kad tomēr dažus atrada, tad signāls bija ļoti vājš un pēc tā nevarēja normāli orientēties, lai atrastu pirmo naktsmītni. Kad ielikām to auto priekšējā logā, tā uzvedība strauji uzlabojās un turpmāk tik ļoti uz to paļāvāmies, ka vispār vairs karti neatvērām (izņemot kad plānojām kur braukt tālāk). Turpmāko divu nedēļu laikā bija tikai vēl viena reize kad kādas 20 min TomTom negribēja mums rādīt pareizu atrašanās vietu. Tam gan ir problēma ar datu bāzes kvalitāti, jo daudzas viesnīcas tas nezināja, bet tā, kuras zināja vairs nepastāvēja. Valoda Pārsvarā vietās angļu valoda jums nepalīdzēs. Ēdienkartes ir tikai spāniski (izņemot lielpilsētās) un oficianti runā tikai vietējā dialektā. Ēšana Barselona - Cena par pusdienā/vakariņām, divām personām ap 40 EUR ieskaitot vīnu. Bet nevajag paļauties uz attēliem ēdienkartē. Jo tāds ēdiens kā „paelja” izskatās bildēs ļoti jauki, bet īstenībā ir cepti rīsi kaut kādā mašīneļļā, kura izskatās izmantota ne pirmo reizi. Ārpus pilsētām ir nedaudz lētāk – 16 -35 EUR(divām pers.)  Bet var nākties arī nopietni pameklēt sakarīgu vietu. Jo vakaros, kad ir futbola spēles translāciju, visi Spāņi iet uz ēstuvēm/dzertuvēm blenzt televizoros ar visu pārējo kas ar to saistās. Ja gādās būt tuvumā iesakām apmeklēt: - Restorāns La Casona – atrodas starp Marabella un Estapona ciematā Piedra Paloma. Cena par divām lielām picām, vīnu un labu apkalpošanu 40 EUR. Runā angliski. Ja atstāsiet dzeram naudu, tad pats saimnieks nāks ar jums sasveicināties - Restorāns Tijcal – Madridē (C. Cruz ielā 26) www.tijcalrestaurantes.es – 32 EUR par vīnu, šampanieti, kafiju un kompleksās pusdienas. Arī ļoti laba apkalpošana un runā angliski. - Restorāns viesnīcā Novotel (Barselonā) ļoti dārgi, bet labi – 68 EUR. Protams, var arī angliski, franciski... Lielākā daļā ēstuvju ir pieejams tā saucamās kompleksās pusdienas „menu del dia” – cena no 10 EUR vienam. Bet var gadīties kuriozi. Mums sanāca liels pārsteigums ar „augļu salātiem”, kad uz šķīvja tika atnests vesels bumbieris un dakšiņa ar nazīti. Ilgi smējāmies no izbrīna... Dzīvošana Barselonas centrā pie pašas La Ramblas – pansionā istaba ar mini tv un ar ērtībām koridorā maksāja 50 EUR, ja maksā skaidrā. Ja ar karti, tad par 3% dārgāk. Ieteicams iepriekš rezervēt un pārliecināties, ka rezervācija ir tiešām pieņemta. Mums sanāca, ka rezrevācija nebija apstiprināta, jo nepieņēma Amex karti. Bet personāls visu atrisināja un varējām turpat palikt. Šai laikā lielākajai daļai viesnīcu durvīs bija rakstīts, ka nav brīvu vietu. Vairāk nekur viesnīcu nerezervējām, kā rezultātā dažreiz nācās meklēt pat divas stundas. Ļoti bieži bija viesnīca, bet auto nebija kur novietot. Cenas viesnīcai ar vienu zvaigzni ~36 EUR – parasti ļoti nolaista, bet lai pārlaist nakti ir pilnīgi ok. Divas zvaigznes bieži neatšķīrās no trim un cenas arī ir robežās no 45 – 57 EUR. Samērā palietotas, bet jūtami labākas. Pārsvarā gadījumos brokastis nav iekļautas cenā. Katrā gadījumā to vajag kārtīgi noskaidrot pirms pieteikties uz tām. Jo cena ir no 6 -15 EUR, diviem. Pēdējā vakarā braucot atpakaļ palikām, kur bija vietas un kur varēja noparkoties – Novotel ar četrām zvaigznēm. Cenas, protams, atbilstošas: 85 EUR istaba, 15 EUR parkings, vēl 8 EUR Internets. Brokastis – 15 EUR vienam, bet ir to vērts. Protams, lielākajā daļā viesnīcu, vienīgā kopīgā mums saprotamā valoda bija daži vārdi spāniski un žesti. Bet ar to pietika, jo lielākā daļa viesnīcu bija ģimenes uzņēmumi un viņi ir ļoti ieinteresēti dabūt klientu. Visas cenas par divvietīgiem numuriņiem divām personām vienai naktij. Starp citu, Internets ir ļoti reti kur pieejams. Lielpilsētās par maksu ~8EUR stundā. Auto īre – Hertz birojā ir brīdinājumi par zagļiem, kuri specializējās uz īres mašīnu saturu. Paši gan ar to nesaskārāmies. Personāls birojā runā angliski, bet stāvvietā kur izsniedz auto nesaprot ne vārda. Obligāti jāatzīmē visas skrāpes pieņemšanas aktā, jo visi auto ir no visām pusēm skrāpēti un dauzīti. Noīrējām auto uz divāmā nedēļām, bet jau pirmās nedēļas laikā parādījās problēmas – auto pārkarsa dzinējs. Pirmajā ciemā, kuram zinājām nosaukumu un kurā bija Ford serviss (braucām ar Ford Focus) apstājāmies pie paša servisa. Hertz break down telefona operators piedāvāja atsūtīt taksometru un evakuatoru no tuvākās lielākās pilsētas, kurā ir Hertz. Ja izmantotu šī autoservisa pakalpojumus, tad teica, ka pakalpojuma izmaksas būtu jāsedz pašiem. Tā piekritām uz evakuatora gaidīšanu 45 min. Bet par lielu pārsteigumu pēc 5. min no servisa iznāca pusis ar atfaksētu lapu rokās un piedāvājās visu saremontēt uz Hertz rēķina. Tā kā saremontēt nevarēja, tad pēc 10 min mēs jau braucām ar evakuatoru uz Malagu. Tā kā Spāņu organizatoriskās spējas var tikai uzslavēt. Tā mūs aizveda uz Malagas lidostu, kur dabūjām citu Ford Focus. Šis eksemplārs izturēja pārējo ceļojuma daļu. Parkings – Lielās pilsētās 1-1,5 EUR stundā. Pazemes parkings nedaudz dārgāks. Ir vietas, kur uz ielas automātos var apmaksāt ar banknotēm vai karti. Mazajās pilsētās cena par stundu no 0,2 EUR vai arī pa velti. Vēl tāda patīkama dīvainība, ka pa dienu no 13(14):00 -15(16):00 (kā kurā) var novietot auto pa velti. Tas pats arī naktī. Maksas ceļi – tā arī nekļuva skaidrs kā veidojas cena. Bet reiz par 15min paņēma 4EUR, bet par ~260km tikai 20 EUR. Benzīns – maksāja ap 1,04EUR. Pie tam tas bija nedaudz lētāks ļoti mazos ciemos. Neatkarīgi no „brenda” benzīntanks var būt kā ļoti labs (līdzīgi kā Statoil pie mums) vai ļoti sūdīgs ar smirdīgu tualeti un tikai ar čipsiem plauktos. Uz maksas ceļiem tie ir daudz labāki. Bieži benzīntankā ir darbinieks, kurš iepilda degvielu un veic norēķinu tur pat uz vietas. Ar karti norēķināties var, bet biežāk norēķins ir skaidrā naudā. Vēl var gadīties, ka darbinieks slinko un ļauj jums pašiem iepildīties un ejot maksāt gaida no jums, ka pateiksiet par cik uzpildījāties. Protams, nekādu datorsistēmu nav kuras parāda cik ielējāt. Nepiefiksēju to darbalaiku, bet ne reiz negadījās, ka tie būtu slēgti. Tūrisma vietas – cenas pārsvarā gadījumu ir ļoti pieņemamas. Pilis, cietokšņus un citus objektus, kuri nav muzeji ar eksponātiem, bet ir tikai celtnes var apmeklēt bez maksas. Ir, protams, izņēmumi•. Samērā dārgi ir Furnikulieri - Montseratā 12,60 EUR, Gibraltārā - 27 EUR. Cenas divām biļetēm.