Braukshanas kultuura Siciilijaa

Taatad, ne bez zinaamiem sarezhgjiijumiem ar draudzeni Palermo lidostaa no autonomas dabuujushi savu auto Smart for Four devaamies Palermo pilseetas centra virzienaa. Celjsh no lidostas liidz pilseetai lielisks ar visaam nepiecieshamajaam noraadeem un kvalitatiivu celja segumu- tik taalu viss kaartiibaa. Tuvojoties pilseetas centram, ziimes centra virzienaa peekshnji pazud, kaut celjsh briizhiem sadaliijaas pat 5 virzienos, turklaat, kaut kaa arii neradaas sajuuta, ka esam pilseetas centraa vai pat taa tuvumaa. Es jau peec dabas mieriigs cilveeks, daudz par to nebeedaaju, njeemam un ludzaam paliidziibu uz ielas satiktajiem cilveekiem, kas vienmeer ljoti laipni paliidzeeja, un vienmeer paraadiija celja virzienu un arii skaidraa Itaalju valodaa izstaastiija celju liidz pat pasham centram (es taa pienjemu, jo Itaalju valodu tajaa briidii veel nesapratu netik cik melns aiz naga, ne arii mazaak) - tas nekas, ka noraadiitie virzieni biezji tika veersti preteejos virzienos. Par siciilieshu braukshanas stilu ziinaajaam, ka tas ir sameeraa nekauniigs un tie daudz piipina, nodomaaju, ka neesmu jau nu pirmo reizi ar piipi uz jumta un taadeelj par sho faktu iipashi nebeedaaju, jo biju ari savu braukshanas prasmi arii citaas valstiis sliipeejis, arii Riigaa… Realitaate izraadiijaas mazliet savaadaaka - apstaashanaas aizlieguma, kreisaa pagrieziena aizlieguma un stop zimes neieveeroshana bija tikai ziedinji, jo mazliet vairaak shausminaaja, braukshana paari pie sarkanaas gaismas, nogriezshanaas pie 'kjiegjela' ziimes. Nogrieshanaas pagrieziena raadiishana tur laikam tiek uzskatiita vienkaarshi par lieku darbiibu. Un, ja nu tomeer ir veelme apstaaties pie sarkanaas gaismas, briidii, ja celju neviens neshkjeerso, tad droshi zini, ka kaads aizmuguree nodomaas, kas tas par jampampinju un no visas sirds uzpiipinaas - mudinot kusteeties uz priekshu. Bet es jau peec dabas mieriigs cilveeks, daudz par to nebeedaaju, bet gan visu redzeeto un neredzeeto piefikseeju un liku aiz auss, lai neaizmirstos, un meegjinaaju pielaagoties, tas nekas, ka briizhiem gribeejaas kaapt aaraa no mashiinas un iet kajaam, bet no shiis ieceres naacas atteikties, jo nezinaaju uz kurieni jaaiet! Nodomaaju, ka anglju tuuristi shadaa situaacijaa, laikam pakaartos savaa shlipsee, (vinjiem pie taa visa veel klaat naak braukshana pa otru pusi) - nevienu taadu gan nemaniiju... Braukshana Siciilijas lielaakajaas pilseetas, paarsvaraa notiek pa shauraam vai ljoti shauraam ielaam, kas parasti ir vienvirziena, beeda tikai taa, ka nereti iisti nevareeja noteikt, kursh ir iistais virziens, jo kustiiba notika abos... Peekshnji naaca atskaarsme par anglju brauceejiem nu vismaz tiem, kam nav shlipses - vinji brauc ar tuuristu autobusiem... Paaris dienas braucot shaadaa stilaa, jau pieradu un shaadu braukshanu saaku pat izbaudiit, iipashi piipinaashu, kas man par prieku - muusu Smart automobilim bija diezgan spalga. Jaapiebilst, ka aarpus Palermo transporta intensitaate nav tik saspringta un situaacija ir mazliet labaaka - bet braukshanas (ne)tikumi saglabaajas. Kaa zinaams, celju stiksmee piedalaas arii gaajeeji. Gaajeeju paareejas relaajaa dziivee ir tur, kur cilveeki iet paari celjam, nevis tur kur taas uzziimeetas, kameer pie taa pieshaavos ne viens vien gaajeejs dabuuja nedaudz satraukumaa pasviist - nobrmzeshu vai nee, jaasakaa arii es nedaudz sviidu, jo gluzhi nobraukt nevienu negribeejaas, bet es jau mieriigs cilveeks... – starp citu, ja kaads staav pie gaajeeju paarejas - var droshi nepalaist - taa tur pienjemts. Veel tur ir taadi dzheki, kas izmantojot satreegumus, jeb tavu nemobilitaati, ar stipru apnjeemiibu un netiiru lupatu censhas noslauciit tava auto veejstiklu ar noluuku par to sanjemt naudu - labaakais, veids, kaa no vinjiem atshuuties ir iesleegt loga tiiriitaaju un raadiit, ka ir jau oki! Starpcitu, lielaakajaas benziina uzpildes stacijaas, logu tiiriishana ir par briivu, to veic darbinieks, kursh uzpilda degvielu. Shie viiri arii parasti zin pareizo celja virzienu. Pie viena, benziinina stacijas ir pietiekamaa skataa, taa kaa vismaz ar logu tiiriibu probleemas nebija. Veel ir taada nianse, ka par braukshanu uz autostraades ir jaamaksaa (speciaalos kontrolpunktos, kurus var arii netiishaam apbraukt) atkariiba no taa cik liels celja gabals ir veikts, mes to nezinaajaam un paaris reizes izlaidaam taapat, lielaakais, ko peecaak samaksaajaam bija 2 eiro, sods par katru nesamaksaato reizi ir 35 eiro, pagaidaam neviens veel sodu nepiedzen… Par spiiti visam iepriekshteiktajam un atshkjiriibaa no vienas pilseetas Latvijaa, jaasaka, ka siciilieshi nav vis nekaadi 'atmorozaki', un tiishaam vai netiishaam neviens necentiisies tevi skriet virsuu, jo katram savs auto, lai ari apshviikaats, sabukteets un nolauztu spoguli, bet tomeer daargs. Policija tika redzeeta biezhi, bet iipashi satiksmes reguleeshanaa neiejaucaas, jo reaali tas, kaa vinji parvietojas ir arii labaakais un aatraakais veids ka tikt uz priekshu, varbuut ne droshaakais. Arii ziimes, ka aatrums tiek veerots ar telekameru iipashi ticamas nelikaas, jo neviens pie taam aatrumu nesamazinaajaun un brauca garaam, it kaa taa butu zimee, kas noraadiitu virzienu uz Klaipeedu, tas pats attiecas arii uz citaam aatrumu reguleejoshaam ziimeemem. Labaakais veids, kuru un vai kaadu ziimi ieveerot ir sekot, kadam vieteejam brauceejam. Vispaar, celja ziimes ne vienmeer noraada pareizaako darbiibu, kas jaaveic, taas ne vienmeer jaaieveero un taas gandriiz nekad nav vajadziigajaas vietaas. Taadeelj biezhi naacaas izmantot intuciiju, kas ne vienmeer ir labaakais varints, jo biezhi vieni arii intuiicijai ir savi celji ejami un tie ne vienmeer saskanieeja ar muuseejiem, bet es jau mieriigs cilveeks, biju pacietiigis un tas atmksaajaas, jo agraak vai veelaak kaada no celja ziimeem uzradaas… Galu gala viss beidzaas labi. Fakts - Septinju dienu laikaa neredzeeju nevienu celju satiksmes negadiijumu... Dazhi ieteikumi un atzinjas: Vislabaakais transporta liidzeklis ar ko paarvietoties Siciilijaa (visvairaak attiecas uz pilseetaam) ir motorolleris vai mocis. Parasti, ja kaada ziime noraada virzienu pa kreisi, tas noziimee, ka ir jaabrauz taisni, bet ne vienmeer... Viskulturaalaakie brauceeji Siciilijaa ir autobusu shoferi, sievietes un daargo automashinu shoferi, peedeejie, laikam, ar noluuku vel kaadu laiku sataupiit savu auto nesaskaadeetu. Ja liekas, ka esi ticis cauri sveikaa pamatiigaam nepatikshanaam, tad pagaidi lidz naakamajam krustojumam. Ja ir veelme paarbaudiit savu nervu staavokli un braukshanas prasmi/neprasmi, tad iesaku Palermo pilseetas centru sastreegumstundaa. Apstaasanaas un noparkoshanaa vietas ir atrodamas, ja tikai labi meklee un ir prasme tajaas 'ieliist'. Ja nu tomeer sanaak dariishana ar policiju - aarpus lidostas, tad jaarunaa tikai latviski un jaateelo, ka neko nezin un nesaprot - parasti shaadaa veidaa sameeraa aatri un bez probleemaam var tikt no vinjiem valjaa, tikai pasi gan vajag - jo tajaa vinjiem patiik ieluukoties - mums vismaz divreiz shis triks izgaaja cauri. Galiigas nepiecieshamiibas gadiijuma iesaku skjeersot ziimi 'iebraukt aizliegts' - vismaz ar mums nekas nenotika :)