Pirms Tunisijā iekarst vasara

Paļaujoties Explain tour piedāvājuma patīkamajai cenai, ar pirmo AirBaltic tiešo reisu uz Monastiru, 14. aprīlī sāku izjust kāda ir Tunisija pirms īstās tūrisma sezonas sākuma. Jāteic, ka šis laiks neder tiem, kuri grib sauļoties Vidusjūras krastā. Tā veļ smagus viļņus un arī nav tik silts. Pigmentus dažbrīd izdodas ķer pie viesnīcas baseina, bet peldēt gan eju tikai segtajā baseinā kur ūdens kā vannā. Toties, lai ceļotu pa Tunisiju, daudz staigātu un daudz redzētu siltais, bet ne karstais laiks ir kā radīts. No maija līdz septembrim tur varot vien dvest cik karsts esot. Bet pavasaris ir spirdzinošs, taču jāņem vērā, ka laiks mēdz mainīties negaidīti strauji no maigas piesaules līdz brāzmainam vējam un lietum. Dzīvojām viesnīcā Majestic Golf **** greznajā kūrortā Yasmin Hammamat. Nav ne vainas, īpaši ja lodžijas ir uz pēcpusdienas saules un baseina pusi. Apkalpes komanda reizēm strādā neprofesionāli, tādā ķepu-ļepu stilā. Taču finālā var panākt, ka iedod arī vajadzīgos dvieļus, ziepes, salabo elektrību vannasistabā. Gultas veļa tiek mainīta katru dienu un tas nu ir par daudz centīgi. Nedēļas laikā krievu valodu dzirdēju tikai no tirgotājiem Medinā, kas aicināja – Nataška – kupi tašku. Viesnīcā bija francūži, itāļi, spāņi, dāņi, zviedri, marokāņi, pa kādam amerikānim un septiņi Latvijas pārstāvji. Ēšana: brokastis vairāk franču stilā – kruasāni un citas bulciņas, omletes, olas, rīsu biezputra pārslas, jogurts, piens. Kafija ļoti negaršīga, labāka izvēle tējām. Vakariņas toties bagātīgas, lai uz nakti vēderam ir ko brīnīties – dažādu veidu salāti, gaļas, zivis, kartupeļi cepti, vārīti un putrā, kuskuss kā nu kuru vakaru ar jūras veltēm, dārzeņiem vai gaļu. Kūkas un tortes, želejas, cepumi un izcili sulīgi vietējie apelsīni. Tiem kuri dažās citās viesnīcās bija izvēlējušies all inclusive, ar ēdienu un servisu bija apmierināti, un kā nu ne, pat alkohols bez maksas un ierobežojumiem. Ar HB vakaros visi dzērieni, arī ūdens ir jāpērk. Jāņem vērā dažas lietas. Ekskursijas Tunisijā, atšķirībā no Ēģiptes, ir dārgas. Āfrikāņu vakars ar izbraukumu uz Zoodārzu, tiešām bagātīgām vakariņām un āfrikāņu šovu – 50 dināri, ekskursija – astoņas stundas uz galvaspilsētas Tunisas pusi, arī Kartāga, Bordo muzejs un vēl divas pilsētiņas (pašā citadelē gan tikai pusotru stundu) – 65 dināri, izbraukums uz divām dienām tuksnesī ar ēdināšanu un nakšņošanu 170 dināru. Viens dolārs ir 1,23 dināri, tā kā rēķiniet paši. Uz Tunisiju jābrauc ar savu pelddvieli, jo uz pludmali un pie baseina no numura dvieli nav atļauts ņemt. Numuros nav dušas želejas, viens sērkociņu kastītes lieluma ziepju gabaliņš uz nedēļu, nagu lakas lieluma šampūna pudelīte. Pārvietošanās ar taksometriem, tādu mazbānīti Tuk-tuk, velorikšu. Taču visizdevīgāk ir braukt ar vietējo satiksmes autobusu, kurš par 1 dināru un 200 milimiem aizved pat 70 km tālu visos virzienos. Un nekāda vaina, viesnīcas recepcion jāpavaicā tuvējās apkārtnes plāns un uz priekšu. Braucot ar busu var apskatīt apkārtni un vērot cilvēkus. Zeme varbūt nav tik grezna kā Ēgipte, bet savdabīga, kaktusi aug ceļu malās un kamieļi ganās pļavās kā pie mums govis. Tunisieši ir ļoti laipni, pat ja neko nepērk, tikai vajag ar viņiem parunāties, nevis uzpūsties un likt viņiem justies kā tādiem kā zemākas kastas cilvēkiem. Angļu valodu zina diezgan daudzi, tomēr labāk izlīdzēties ar latviešu franču valodas sarunu vārdnīcu. Tirgos kaulēšanās ir nežēlīga, bet nav citas izvēles, ja negribi lai Tevi vērtē kā galīgo duraku. Piemērs: meklēju olīvkoka virtuves piederumus – plakano karoti un dakšu. Medinā to piedāvā par 55 dināriem, veikalā ar fiksēto cenu jau par 9 un 10 dināriem. Bet galu galā vienu pašu karoti nopirku tirgotavā par 1 dināru. Par ļoti labu cenu tur var nopirkt īstas ādas somas, ceļasomas, jakas, jostas, vestes, čības. Izbraucot no kūrorta zonas uz kādu citu pilsētu, aizraujas elpa no tā cik lēti šīs lietas tur maksā, viesnīcu zonā viss ir dārgs. Ievērībai, Tunisijā droši pērciet viņu izcilo olīveļļu un vīnus un pilnīgi bez bažām lieciet savā rokasbagāžā. Monastiras lidostas security control galīgi nerūp kas klunkš tavā somā. Izlidojot no Rīgas un citviet Eiropā atņem pat ūdens pudeli, šampūnu, lūpu spīdumu. No Tunisijas var vest mājiniekiem dievīgu halvu, dateles. Austrumu garšvielas un izcilu sieviešu kokvilnas veļu ar mežģīnēm iesaku iegādāties tikai veikalos, lai piemēram kanēļa vietā netiktu pie smiltīm. Tunisija ir bijusī franču kolonija un siera darītavās ir francūžu tradīcijas, tāpēc der ielūkoties supermarketu letēs un pirms mājās braukšanas iepirkt Brie, Camamberu, President un citus sierus tikai ar tunisiešu zīmoliem. Uz mēles kūst. Neiesaku turienes tirgos pirkt to ko viņi piedāvā kā zeltu vai sudrabu. Jo patiesībā tas ir tāds pilnīgs nekas, lai ko arī tirgotāji stāstītu un kādas proves rādītu. Juvelierizstrādājumi jāpērk īstos veikalos. Bet galvenais vajag baudīt – sauli, ja tā ir, Vidusjūras vēju, brīvību, prieku ar kādu dzīvo šīs vienkāršās zemes vienkāršie ļaudis.